SZTE Info

Kiemelt_doktori_kepzes

Az SZTE 19 doktori iskolájában a legmagasabb szintű képzésért

Miért az SZTE? Mert a tanulmányait folytatni kívánó diplomás fiatal a Szegedi Tudományegyetem 19 doktori iskolája közül választva vehet részt a legmagasabb szintű oktatásban, szerezhet tudományos doktori fokozatot.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A foglalkozáshoz kötődő doktori címet szereznek az egyetemek gyógyszerész, jogász és orvos szakjain végzett fiatalok, az okleveleket a diplomaosztó ünnepségeken adják át. Tudományos doktori címet a Szegedi Tudományegyetem 19 doktori iskolájában szerezhet a diplomás, a kutatómunka iránt érdeklődő fiatal.


Miért érdemes az SZTE 19 doktori iskolájának valamelyikébe jelentkezni? – kérdeztük Gingl Zoltán professzort. Az SZTE Doktori Intézet igazgatója válaszában hangsúlyozta: a doktorandusz a graduális képzés, a mesterfokozat megszerzése után azzal a tudományterülettel foglalkozhat, amely leginkább felkeltette az érdeklődését. A PhD-hallgatótól elvárás, hogy egy szűkebb tudományterületet sokkal intenzívebben műveljen, mint például egy mesterképzéses hallgató.


Doktoravato_1


– Nagy a doktorandusz szabadsága az általa művelni kívánt tudományterület kijelölésében. De nagy lehetőségek előtt áll a PhD-fokozatot megszerzett doktor is. Mivel megtanulta, miként lehet nagyon a mélyére jutni egy-egy kérdés vizsgálatának és egy probléma megoldásnak, ezt a begyakorlott módszert az élet minden területén képes lesz alkalmazni – érvelt Gingl Zoltán. A professzor hozzátette: az egyetemi oktatóktól elvárás a PhD-fokozat megszerzése, hogy a tárgyukban a lehető legalaposabb tudással rendelkezzenek. De szerinte a PhD-fokozattal rendelkező alkalmazottnak minden piaci szereplő örülhet, mert az ilyen munkatársak lesznek, akik a leghamarabb átlátják az adott terület problémáit, és az adódó feladatok megoldásában is a legalaposabban munkaerőnek számítanak.


Ki és milyen feltétellel jelentkezhet doktori képzésre? A doktori (PhD) képzés a mesterképzés folytatása, mely egyben tudományos kutatómunka végzésével is jár. Doktori képzésre a doktori iskolák témavezetői által meghirdetett kutatási témákra lehet jelentkezni évente kétszer: április 15. és május 15., illetve december 1. és december 31. közötti időszakban. A doktori iskolába jelentkezőnek felvételi vizsgát kell tennie.


PhD_avatas


Az életkor nem akadály – tudtuk meg az SZTE legutóbbi, 2016. január 12-i doktori oklevélátadó ünnepségén, hiszen a PhD-fokozat elérését bizonyító diplomát átvett 79 személy között a legfiatalabb 1990-ben, míg a legidősebb 1955-ben született.


Milyen lehetőségeket kínál az SZTE ezen a téren? A Szegedi Tudományegyetemen 19 doktori iskola működik, ami négy nagy tudományterületet fed le. A doktoranduszok oktatása 2 éves képzési és kutatási, valamint további 2 éves kutatási és disszertációs szakaszból áll. Az SZTE bölcsészettudományi, orvos- és gyógyszerésztudományi, társadalomtudományi, természet- és műszaki tudományi doktori iskoláinak a PhD-hallgatói önálló alkotómunkát is végeznek. A doktoranduszok fejlődését témavezető segíti.


A doktoranduszok állami ösztöndíja az első két évben havi 140 ezer forint, a második két évben 180 ezer forint.


Mely számokkal jellemezhető az SZTE doktori képzése? Az SZTE 19 doktori iskolájában összesen 1265 oktató, 483 témavezető, 223 törzstag közreműködik. A 2017-2018. tanévben összesen 740 PhD-hallgató célozta meg az oktatásnak eme legmagasabb szintjét. Az SZTE doktori iskoláiban 1993 óta 1537 hallgató szerzett PhD-fokozatot.


Doktoravato_2


A bölcsészettudományok területén 5, az orvos- és gyógyszerésztudományok részéről 5, a társadalomtudományok területéről 2, a természet- és műszaki tudományok részéről 7 doktori iskola működik a Szegedi Tudományegyetemen. Az SZTE 19 doktori iskolája a 12 karból 6-hoz tartozik: e képzésből az SZTE Állam- és Jogtudományi, az SZTE Általános Orvostudományi, az SZTE Bölcsészettudományi, az SZTE Gazdaságtudományi, az SZTE Gyógyszerésztudományi, valamint az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar vállal oroszlánrészt. Ám a PhD-hallgatók képzésében azok az egyetemi karok is részt vesznek, amelyeken nem működik önálló doktori iskola. Gingl Zoltán igazgató példaként említette, hogy a PhD-hallgatók képzésébenaz az SZTE Környezettudományi Doktori Iskolájában az SZTE TTIK és az SZTE Mérnöki Kar, illetve: a Klinikai Orvostudományi Doktori Iskolában az SZTE ÁOK és az SZTE Fogorvostudományi Kar, a Neveléstudományi Doktori Iskolában az SZTE BITK és az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar oktatói egyaránt részt vesznek.


Miről tesznek esküt a doktoranduszok? „… A Veritas, Virtus és Libertas szellemében minden igyekezetemmel arra törekszem, hogy a tudományos igazságot a legnagyobb lelkiismeretességgel, szabadon, elfogulatlanul és minél hitelesebben megismerjem, szaktudományom fejlődését további munkámmal elősegítsem, ismereteimet továbbadjam és a Szegedi Tudományegyetem, valamint a magyar tudományosság hírnevét öregbítsem, megbecsülését növeljem…” – hangzik el az SZTE doktori oklevélátadó ünnepségein.


További információk a Szegedi Tudományegyetemen Doktori Intézet honlapján.

 

SZTEinfo – Ú. I.

Fotó: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.
  • február 28.
    17:55 - 19:30
    Szalai Anikó, az SZTE ÁJTK adjunktusa Hétköznapi nemzetközi jog című előadásában kifejti: általában az emberek úgy gondolják, hogy a nemzetközi jog egy elvont szelete a jognak, amely a külföldiekre, másokra vonatkozik, de a mi hétköznapjainkat biztosan nem érinti. A nemzetközi jog azóta létezik, amióta államok vannak. Ez a jogterület eredetileg az államok közötti kapcsolatok rendezését szolgálta, azonban a technikai és társadalmi fejlődés elvezetett a nemzetközi jog kiszélesedéséhez. Kibővült a nemzetközi jog alanyainak köre, így az államok és nemzetközi szervezetek mellett ide soroljuk az embereket, sőt mostanában már a gazdasági társaságokat is. A nemzetközi jog áthatja a mindennapi életünket, onnantól kezdve, hogy bekapcsoljuk reggel a telefonunkat, megesszük a banánunkat és munkába megyünk, odáig, hogy este megnézzük a híreket.