<![CDATA[Felvételi 2018 | Szegedi Tudományegyetem]]> <![CDATA[nagykontraszt]]> shortcut icon ]]>
1 3 4 24 25235 25236 25240 28428 28446 28449 ]]> 5230647 Felvételi információk 28455 felveteli/altalanos-felveteli-informaciok 2 0 0 felveteli/felveteli-informaciok 5231160 Felvételi kiadvány 28514 felveteli/kiadvany 3 0 0 felveteli/felveteli-informaciok/felveteli-kiadvany 5345152 Miért az SZTE? 38624 http://www.u-szeged.hu/felveteli/miert-szte 2 0 0 felveteli/miert-szte-161110 5233707 Felvi.hu felvételi ponthatárok 2017 28799 http://www.felvi.hu/bin/content/vonal17a/html/szer/szer_36.html 3 1 0 felveteli/felveteli-informaciok/felvi-hu-felveteli 5233672 Tájékoztató speciális képzési igényű hallgatóknak 28783 felveteli/specialis-kepzesi-igenyu-hallgatok 3 0 0 felveteli/felveteli-informaciok/specialis-kepzesi 5230648 Oktatás / képzések 28456 felveteli/kepzesek/versenykepesseg-oktatas 2 0 0 felveteli/oktatas-kepzesek 5233667 Karok 28778 main.php?folderID=26191&amp;objectID=5200369&amp;objectParentFolderId=28778 3 0 0 felveteli/kepzesek/karok 5317148 Képzések 37439 http://www.u-szeged.hu/kepzesek?objectParentFolderId=37439 3 0 0 felveteli/oktatas-kepzesek/kepzesek 5233666 Képzési területek 28777 3 0 0 felveteli/kepzesek/kepzesi-teruletek 5233665 Képzési szintek 28776 3 0 0 felveteli/kepzesek/kepzesi-szintek 5233664 Tanárképzés 28775 tanarkepzes-index 3 1 0 felveteli/kepzesek/tanarkepzes 5233663 PhD. képzés 28774 dokint 3 1 0 felveteli/kepzesek/phd-kepzes 5233662 Felvi.hu szakkereső 28773 http://www.felvi.hu/felveteli/szakok_kepzesek 3 1 0 felveteli/kepzesek/felvi-hu-szakkereso 5233660 Tanrendi kereső 28771 tanrend 3 1 0 felveteli/kepzesek/tanrendi-kereso 5336653 Miért az SZTE? 38624 http://www.u-szeged.hu/felveteli/miert-szte 2 0 0 felveteli/miert-szte-161110 5233690 Nyílt napok 28797 felveteli/kozponti-nyilt-napok 2 0 0 felvetelizoknek-141103/felveteli-portal-2015/nyilt-napok 5336973 SZTE Nyílt Nap 38660 http://www.u-szeged.hu/nyiltnap/ 3 0 0 felvetelizoknek-141103/nyilt-napok/szte-nyilt-nap 5284670 Központi és kihelyezett egyetemi nyílt napok 34768 felveteli/kozponti-nyilt-napok 3 0 0 felvetelizoknek-141103/nyilt-napok/kozponti-kihelyezett 5284658 Kari nyílt napok 34767 felveteli/kari-nyilt-napok 3 0 0 felveteli/nyilt-napok/kari 5230638 Hírek 28446 2 0 0 felveteli/hirek 1 5230639 Felvételi hírek 28447 3 0 0 felveteli/hirek/felveteli-hirek 5251121 Felvételi hírlevél 30976 felveteli/felveteli-hirlevel/felveteli-hirlevel 3 0 0 felveteli/hirek/felveteli-hirlevel 5235921 Felvételi hírarchívum 28999 3 0 0 felveteli/hirek/felveteli-hirarchivum 5230643 Felvételi rendezvények, határidők 28451 3 0 0 felveteli/hirek/felveteli-rendezvenyek-170302 5230637 Elérhetőségek 28445 http://www.u-szeged.hu/tanulmanyi-osztalyok?objectParentFolderId=28445 2 0 0 elerhetosegek 5230649 Az SZTE-ről 28457 main.php?folderID=25686&objectID=5196821&objectParentFolderId=28770 2 0 0 felveteli/szte 5233659 Általános ismertető 28770 main.php?folderID=25686&amp;objectID=5196821&amp;objectParentFolderId=28770 3 0 0 felveteli/szte/altalanos-ismerteto 5233658 Egyetem története 28769 main.php?folderID=25683&amp;objectID=5196831&amp;objectParentFolderId=28769 3 0 0 felveteli/szte/egyetem-tortenete 5233657 Karok 28768 main.php?folderID=26191&amp;objectID=5200369&amp;objectParentFolderId=28768 3 0 0 felveteli/szte/karok 5233656 Kulturális, tudományos élet 28767 3 0 0 felveteli/szte/kulturalis-tudomanyos 5233655 Nemzetközi kapcsolatok 28766 nemzetkozi-kapcsolatok 3 0 0 felveteli/szte/nemzetkozi-kapcsolatok
main.php?folderID= 1 1 3 4 24 25235 25236 25240 28428 28446 28449
?folderID=28428 felveteli Felvételi 2018 _self ?folderID=28446 felveteli/hirek Hírek _self

article 0
article sztehirek/2015-januar/szte-rektorhelyettesei ?folderID=46411 ?folderID=28449&amp;objectID=5230977 46411 0 Az SZTE rektorhelyettesei fogadóórát tartanak az Educatio kiállításon Az SZTE rektorhelyettesei fogadóórát tartanak az Educatio kiállításon 0 28449 1

A Szegedi Tudományegyetem 12 karának és Tanárképző Központjának kínálatát mutatja be 2015. január 22-24. között Közép-Európa legnagyobb oktatási kiállításán. A 15. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon az SZTE standjánál a Tisza-parti universitas rektorhelyetteseitől és képviselőitől tájékozódhatnak a felvételi előtt álló középiskolások.

Közel 30 ezer továbbtanulás előtt álló fiatal látogat el Magyarország legnagyobb oktatási börzéjére, melyen a hagyományokhoz híven a Szegedi Tudományegyetem is képviselteti magát. Az Educatio kiállítást 2015. január 22-24. között a budapesti Syma rendezvényközpontban hívják életre. A Szegedi Tudományegyetem képviselői idén is önálló standon tájékoztatják a felvételizésre készülő diákokat, szüleiket és tanáraikat a 12 egyetemi kar és a Tanárképző Központ szakkínálatáról.


A továbbtanulás előtt álló középiskolások a Szegedi Tudományegyetemet az F22-es standnál találják, ahol a Tisza-parti universitas rektorhelyettesei tartanak fogadóórát. 2015. január 22-én, csütörtökön 10 órától Karsai Krisztina oktatási rektorhelyettestől míg január 23-án, pénteken 10 órától Martinek Tamás nemzetközi és közkapcsolati rektorhelyettestől közvetlenül kérdezhetnek az érdeklődők. Az oktatási kiállítás térképe itt elérhető: térkép.


A szegedi egyetem önálló standjánál a felvételi előtt álló középiskolások és szüleik átfogó keresztmetszetet kapnak az egyetem képzéseiről, az SZTE képviselőitől, oktatóitól és jelenlegi hallgatóitól tájékozódhatnak a Tisza-parti universitas meghirdetett szakjairól, a tanulmányi és szociális juttatásokról, lehetőségekről, a kollégiumi elhelyezésről, illetve az intézmény nyújtotta szabadidős-, nyelvtanulási tevékenységekről. Meglepetésekkel, kiadványokkal és attrakcióval készül minden SZTE-kar, az érdeklődőket többek között lézeres kísérletek várják.


Az oktatási kiállításról további információ és regisztráció a 15. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás honlapján.


SZTEinfo


Korábban írtuk: Nyílt napokon és az Educatio kiállításon is tájékoztat az SZTE

article sztehirek/2015-januar/szte-rektorhelyettesei ?folderID=46411 ?folderID=28449&amp;objectID=5230977 46411 0 Az SZTE rektorhelyettesei fogadóórát tartanak az Educatio kiállításon Az SZTE rektorhelyettesei fogadóórát tartanak az Educatio kiállításon 0 28449 1 0 article 0 Az SZTE rektorhelyettesei fogadóórát tartanak az Educatio kiállításon Az SZTE rektorhelyettesei fogadóórát tartanak az Educatio kiállításon 0 28449 1
2015. ####TEMPLATE_MONTH_MAP_1#### 20.

A Szegedi Tudományegyetem 12 karának és Tanárképző Központjának kínálatát mutatja be 2015. január 22-24. között Közép-Európa legnagyobb oktatási kiállításán. A 15. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon az SZTE standjánál a Tisza-parti universitas rektorhelyetteseitől és képviselőitől tájékozódhatnak a felvételi előtt álló középiskolások.

Közel 30 ezer továbbtanulás előtt álló fiatal látogat el Magyarország legnagyobb oktatási börzéjére, melyen a hagyományokhoz híven a Szegedi Tudományegyetem is képviselteti magát. Az Educatio kiállítást 2015. január 22-24. között a budapesti Syma rendezvényközpontban hívják életre. A Szegedi Tudományegyetem képviselői idén is önálló standon tájékoztatják a felvételizésre készülő diákokat, szüleiket és tanáraikat a 12 egyetemi kar és a Tanárképző Központ szakkínálatáról.


A továbbtanulás előtt álló középiskolások a Szegedi Tudományegyetemet az F22-es standnál találják, ahol a Tisza-parti universitas rektorhelyettesei tartanak fogadóórát. 2015. január 22-én, csütörtökön 10 órától Karsai Krisztina oktatási rektorhelyettestől míg január 23-án, pénteken 10 órától Martinek Tamás nemzetközi és közkapcsolati rektorhelyettestől közvetlenül kérdezhetnek az érdeklődők. Az oktatási kiállítás térképe itt elérhető: térkép.


A szegedi egyetem önálló standjánál a felvételi előtt álló középiskolások és szüleik átfogó keresztmetszetet kapnak az egyetem képzéseiről, az SZTE képviselőitől, oktatóitól és jelenlegi hallgatóitól tájékozódhatnak a Tisza-parti universitas meghirdetett szakjairól, a tanulmányi és szociális juttatásokról, lehetőségekről, a kollégiumi elhelyezésről, illetve az intézmény nyújtotta szabadidős-, nyelvtanulási tevékenységekről. Meglepetésekkel, kiadványokkal és attrakcióval készül minden SZTE-kar, az érdeklődőket többek között lézeres kísérletek várják.


Az oktatási kiállításról további információ és regisztráció a 15. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás honlapján.


SZTEinfo


Korábban írtuk: Nyílt napokon és az Educatio kiállításon is tájékoztat az SZTE

####MASTER_TAGS####
article sztehirek/2015-januar/szte-rektorhelyettesei ?folderID=46411 ?folderID=28449&amp;objectID=5230977 46411 0 Az SZTE rektorhelyettesei fogadóórát tartanak az Educatio kiállításon (0 KB) Az SZTE rektorhelyettesei fogadóórát tartanak az Educatio kiállításon 0 28449 1
Letöltés
article 0
article felveteli-informaciok/szte-nyilt-nap-szuloi/szte-nyilt-nap-szuloi felveteli/felveteli-hirarchivum/2015/2015-februar-7-en-ismet ?folderID=46307 ?folderID=28449&amp;objectID=5230976 46307 0 2015. február 7-én ismét nyílt nap az SZTE-n 2015. február 7-én ismét nyílt nap az SZTE-n 0 28449 1

2015. február 7. szombat - 9.00-14.00

SZTE Rektori Hivatal (Szeged Dugonics tér 13.)

rektori

article felveteli-informaciok/szte-nyilt-nap-szuloi/szte-nyilt-nap-szuloi felveteli/felveteli-hirarchivum/2015/2015-februar-7-en-ismet ?folderID=46307 ?folderID=28449&amp;objectID=5230976 46307 0 2015. február 7-én ismét nyílt nap az SZTE-n 2015. február 7-én ismét nyílt nap az SZTE-n 0 28449 1 0 article felveteli-informaciok/szte-nyilt-nap-szuloi/szte-nyilt-nap-szuloi 0 2015. február 7-én ismét nyílt nap az SZTE-n 2015. február 7-én ismét nyílt nap az SZTE-n 0 28449 1
2015. ####TEMPLATE_MONTH_MAP_1#### 13.

2015. február 7. szombat - 9.00-14.00

SZTE Rektori Hivatal (Szeged Dugonics tér 13.)

rektori

####MASTER_TAGS####
article felveteli-informaciok/szte-nyilt-nap-szuloi/szte-nyilt-nap-szuloi felveteli/felveteli-hirarchivum/2015/2015-februar-7-en-ismet ?folderID=46307 ?folderID=28449&amp;objectID=5230976 46307 0 2015. február 7-én ismét nyílt nap az SZTE-n (0 KB) 2015. február 7-én ismét nyílt nap az SZTE-n 0 28449 1
Letöltés
article 0
article felveteli/felveteli-hirarchivum/2015/felveteli-1x1-150114 ?folderID=46252 ?folderID=28449&amp;objectID=5230975 46252 0 Felvételi 1X1: kapacitásszám Felvételi 1X1: kapacitásszám 0 28449 1

Hány hallgató kerülhet be a 2015-ös felvételin a Szegedi Tudományegyetem képzéseire? A kérdésre a válasz: a „kapacitásszám”, ami idén Szegeden 20 ezer 944. De hogyan számolják ki és mire elegendő ez a szám?

A kapacitásszám azt mutatja, hogy az adott felsőoktatási intézmény állami ösztöndíjas helyeire és önköltséges képzéseire összesen hányan kerülhetnek be. Ezt a számot rögzíti minden egyetem és főiskola működési engedélye, ami a Szegedi Tudományegyetemen nagyjából 35 ezer hallgatót jelent. Az előttünk álló tanév elejére felvehető gólyák számát egy előre meghatározott képlet alapján számolják ki mindig. Vagyis a maximális kapacitásszámból levonják az intézményben tanuló alsóbb évesek, de az így kapott számhoz ismét hozzáadják a várhatóan diplomázó hallgatók számát” – magyarázta Karsai Krisztina, az SZTE oktatási rektorhelyettese.

&nbsp;

kapacitashoz_kep2015. február 15-ig lehet jelentkezni a szeptemberben induló alap-, osztatlan és mesterképzésekre, továbbá a felsőoktatási szakképzésekre.

A Szegedi Tudományegyetemre összesen 20 944 hallgatót vehetnek fel alap-, osztatlan és mesterszakokra, nappali, esti, levelező és távoktatási munkarendbe. Nappali képzésre több mint 13 ezer, esti-levelező munkarendbe 7469, míg távoktatásban 468 a kapacitásszáma a Szegedi Tudományegyetemen.

Az SZTE egyes szakjainak minimális és maximális kapacitását a felvi.hu-n, az adott képzésnél lehet megtalálni. A mesterképzések esetében külön-külön megtalálható az ösztöndíjas és az önköltséges képzés kapacitásszáma, a többi képzésnél pedig az összesített számok.

&nbsp;

„Bőven elegendő lesz a 2015-ben felvételizők befogadására ez a közel 21 ezer kapacitásszám, hiszen a jelentkezők és a felvettek létszáma az elmúlt években is sokkal kevesebb volt, mint 21 ezer” – hangsúlyozta az SZTE oktatási rektorhelyettese.

Példaként említette, hogy 2014-ben 14 ezer 663 jelentkező közül 6087, míg 2006-ban 18527 pályázó közül 7712 lett gólya.

&nbsp;

Megtévesztő az a megállapítás, hogy „a Szegedi Tudományegyetem az idén körülbelül ezer fővel csökkentette a kapacitását.” A http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/2015/1/3/Itt_vannak_a_szamok_ennyien_kerulhetnek_be__ADFD6L cikk által sugalltakkal szemben az SZTE kapacitásszáma nem csökkent. „A jelentkezők közül a felvételi követelményeknek megfelelő fiatalok bejuthatnak a Szegedi Tudományegyetemre” – hangsúlyozza Karsai Krisztina.

A hallgatók egyre tovább maradnak egyetemisták. A képzési időt növelheti például a külföldi tanulmányút. Tehát miközben nőtt a hallgatóknak a felsőoktatási intézményben eltöltött időszaka – a kapacitásszám változatlansága mellett – csökkent a befogadható gólyák száma, ám bőven elegendő a jelentkezők olvadó számához képest.

&nbsp;

SZTEinfo – Ú. I.

Korábban írtuk Felvételi 1X1-sorozatunkban:

Felvételi 1X1: keresztféléves képzés

Szabadegyetem

article felveteli/felveteli-hirarchivum/2015/felveteli-1x1-150114 ?folderID=46252 ?folderID=28449&amp;objectID=5230975 46252 0 Felvételi 1X1: kapacitásszám Felvételi 1X1: kapacitásszám 0 28449 1 0 article 0 Felvételi 1X1: kapacitásszám Felvételi 1X1: kapacitásszám 0 28449 1
2015. ####TEMPLATE_MONTH_MAP_1#### 09.

Hány hallgató kerülhet be a 2015-ös felvételin a Szegedi Tudományegyetem képzéseire? A kérdésre a válasz: a „kapacitásszám”, ami idén Szegeden 20 ezer 944. De hogyan számolják ki és mire elegendő ez a szám?

A kapacitásszám azt mutatja, hogy az adott felsőoktatási intézmény állami ösztöndíjas helyeire és önköltséges képzéseire összesen hányan kerülhetnek be. Ezt a számot rögzíti minden egyetem és főiskola működési engedélye, ami a Szegedi Tudományegyetemen nagyjából 35 ezer hallgatót jelent. Az előttünk álló tanév elejére felvehető gólyák számát egy előre meghatározott képlet alapján számolják ki mindig. Vagyis a maximális kapacitásszámból levonják az intézményben tanuló alsóbb évesek, de az így kapott számhoz ismét hozzáadják a várhatóan diplomázó hallgatók számát” – magyarázta Karsai Krisztina, az SZTE oktatási rektorhelyettese.

&nbsp;

kapacitashoz_kep2015. február 15-ig lehet jelentkezni a szeptemberben induló alap-, osztatlan és mesterképzésekre, továbbá a felsőoktatási szakképzésekre.

A Szegedi Tudományegyetemre összesen 20 944 hallgatót vehetnek fel alap-, osztatlan és mesterszakokra, nappali, esti, levelező és távoktatási munkarendbe. Nappali képzésre több mint 13 ezer, esti-levelező munkarendbe 7469, míg távoktatásban 468 a kapacitásszáma a Szegedi Tudományegyetemen.

Az SZTE egyes szakjainak minimális és maximális kapacitását a felvi.hu-n, az adott képzésnél lehet megtalálni. A mesterképzések esetében külön-külön megtalálható az ösztöndíjas és az önköltséges képzés kapacitásszáma, a többi képzésnél pedig az összesített számok.

&nbsp;

„Bőven elegendő lesz a 2015-ben felvételizők befogadására ez a közel 21 ezer kapacitásszám, hiszen a jelentkezők és a felvettek létszáma az elmúlt években is sokkal kevesebb volt, mint 21 ezer” – hangsúlyozta az SZTE oktatási rektorhelyettese.

Példaként említette, hogy 2014-ben 14 ezer 663 jelentkező közül 6087, míg 2006-ban 18527 pályázó közül 7712 lett gólya.

&nbsp;

Megtévesztő az a megállapítás, hogy „a Szegedi Tudományegyetem az idén körülbelül ezer fővel csökkentette a kapacitását.” A http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/2015/1/3/Itt_vannak_a_szamok_ennyien_kerulhetnek_be__ADFD6L cikk által sugalltakkal szemben az SZTE kapacitásszáma nem csökkent. „A jelentkezők közül a felvételi követelményeknek megfelelő fiatalok bejuthatnak a Szegedi Tudományegyetemre” – hangsúlyozza Karsai Krisztina.

A hallgatók egyre tovább maradnak egyetemisták. A képzési időt növelheti például a külföldi tanulmányút. Tehát miközben nőtt a hallgatóknak a felsőoktatási intézményben eltöltött időszaka – a kapacitásszám változatlansága mellett – csökkent a befogadható gólyák száma, ám bőven elegendő a jelentkezők olvadó számához képest.

&nbsp;

SZTEinfo – Ú. I.

Korábban írtuk Felvételi 1X1-sorozatunkban:

Felvételi 1X1: keresztféléves képzés

Szabadegyetem

####MASTER_TAGS####
article felveteli/felveteli-hirarchivum/2015/felveteli-1x1-150114 ?folderID=46252 ?folderID=28449&amp;objectID=5230975 46252 0 Felvételi 1X1: kapacitásszám (0 KB) Felvételi 1X1: kapacitásszám 0 28449 1
Letöltés
article 0
article felveteli/felveteli-informaciok felveteli/felveteli-hirarchivum/2014/elerheto-felveteli ?folderID=45791 ?folderID=28449&amp;objectID=5230974 45791 0 Elérhető a felvételi tájékoztató és a meghirdetett képzések Elérhető a felvételi tájékoztató és a meghirdetett képzések 0 28449 1

2015. február 15-ig lehet jelentkezni a szeptemberben induló alap-, mester- és osztatlan mesterképzésekre és felsőoktatási szakképzésekre. Az eljárás szabályait tartalmazó Tájékoztató és a felsőoktatási intézmények által meghirdetett képzések már olvashatók a Felvin, a legfontosabb információkat összegyűjtöttük az SZTE felvételi oldalán.

rektori

article felveteli/felveteli-informaciok felveteli/felveteli-hirarchivum/2014/elerheto-felveteli ?folderID=45791 ?folderID=28449&amp;objectID=5230974 45791 0 Elérhető a felvételi tájékoztató és a meghirdetett képzések Elérhető a felvételi tájékoztató és a meghirdetett képzések 0 28449 1 0 article felveteli/felveteli-informaciok 0 Elérhető a felvételi tájékoztató és a meghirdetett képzések Elérhető a felvételi tájékoztató és a meghirdetett képzések 0 28449 1
2014. ####TEMPLATE_MONTH_MAP_12#### 25.

2015. február 15-ig lehet jelentkezni a szeptemberben induló alap-, mester- és osztatlan mesterképzésekre és felsőoktatási szakképzésekre. Az eljárás szabályait tartalmazó Tájékoztató és a felsőoktatási intézmények által meghirdetett képzések már olvashatók a Felvin, a legfontosabb információkat összegyűjtöttük az SZTE felvételi oldalán.

rektori

####MASTER_TAGS####
article felveteli/felveteli-informaciok felveteli/felveteli-hirarchivum/2014/elerheto-felveteli ?folderID=45791 ?folderID=28449&amp;objectID=5230974 45791 0 Elérhető a felvételi tájékoztató és a meghirdetett képzések (0 KB) Elérhető a felvételi tájékoztató és a meghirdetett képzések 0 28449 1
Letöltés
article 0
article sztehirek/2014-december/legujabb-qs-rangsorban ?folderID=45718 ?folderID=28449&amp;objectID=5230972 45718 0 A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen 0 28449 1

A „Feltörekvő Európa és Közép-Ázsia” 30 országának 368 egyetemét rangsorolta a QS. A „pilot jellegű” összeállításba 6 magyarországi egyetem került be, közülük a második legjobb, illetve a toplistán a 22. helyen szerepel a Szegedi Tudományegyetem. Az SZTE a világ legjelentősebb felsőoktatási rangsoraiban szerepel.

A „Feltörekvő Európa és Közép-Ázsia régió új lendületet ad a világ felsőoktatásának” – fogalmazott 2014. december 17-én délután Budapesten Ben Sowter. A brit Quacquarelli Symonds (QS) cég vezető kutatója ismertette a „kísérleti jellegű”, Közép-Kelet-Európának a rendszerváltozás előtti „szovjet blokkhoz” tartozó része, valamint Közép-Ázsia 30 országa egyetemeinek teljesítményét 9 szempont alapján összehasonlító listát.

&nbsp;


&nbsp; Versenyképes kelet-európai intézmények


A brit QS szerint a feltörekvő kelet-európai és közép-ázsiai intézmények már nemcsak országos szinten versenyképesek, hanem nemzetközileg is, hajtóerejük az innováció és a marketing. „Egyre vonzóbbak a diákok számára és a QS örömmel jelenti be az első listát, mely ennek a régiónak a felsőoktatási intézményeit rangsorolja, platformot biztosítva ezzel az egyetemeknek, hogy kiemelkedjenek” – fogalmazott a brit cég közleménye. Így lehetőséget biztosítanak a diákoknak, hogy össze tudják hasonlítani az intézményeket.

A QS legújabb rangsora a most először kiemelt régió 368 egyeteme közül a legjobb 100 intézményt mutatja be.

&nbsp;


&nbsp; Az SZTE a legjelentősebb toplisták mindegyikén jól szerepel


A QS budapesti rendezvényén bemutatták a 2003 óta folyamatosan bővülő rangsorok tárházát is. A legjelentősebb toplisták mindegyikén helyezett – a magyarországi egyetemek közül szinte egyetlenként – a Szegedi Tudományegyetem.

E legújabb listán az SZTE a 22. helyen szerepel. A budapesti rendezvényen részleteiben is bemutatott elemzésből kiderült: az SZTE a vele azonos „L” méretű egyetemek között a 8. legjobb.

A kelet-európai és közép-ázsiai összeállításában megmért intézmények között 255 olyan szerepel, mely korábban nem került fel a QS különböző rangsoraira, ebből 18 a legjobb 100 között szerepel. A rangsor összeállítói bíznak abban, hogy az elkövetkezendőkben, a dinamikusan fejlődő régió még több ambiciózus egyeteme kapcsolódik be a rangsorolásba.

&nbsp;

QS_rangsor_eredmeny_Budapest_2014._december_17_UI
A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen - GALÉRIA


&nbsp; A legjobb 25 között 4 magyar


A legjobb 25 kelet-európai és közép-ázsiai egyetem közé 4 magyar felsőoktatási intézmény került be. A hazai mezőnyben a legjobb az ELTE (15. hely), „ezüstérmes” az SZTE (22. hely), a harmadik a BME (24. hely), a negyedik a DE (25. hely).

A 100 legjobb között további két hazai intézményt látni: a Corvinus Egyetemet (42. hely) és a Pécsi Tudományegyetemet (51-60 hely).

A QS legújabb összeállításában a 25 legjobb egyetem rangsora itt olvasható:

&nbsp;

QS University Rankings: EECA 2014/15 – Top 25

RANK

Institution name

country

1

LOMONOSOV MOSCOW STATE UNIVERSITY

RU

2=

CHARLES UNIVERSITY

CZ

2=

NOVOSIBIRSK STATE UNIVERSITY

RU

4

UNIVERSITY OF WARSAW

PL

5=

UNIVERSITY OF TARTU

EE

5=

CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUE

CZ

7

SAINT-PETERSBURG STATE UNIVERSITY

RU

8

JAGIELLONIAN UNIVERSITY

PL

9=

MIDDLE EAST TECHNICAL UNIVERSITY

TR

9=

MASARYK UNIVERSITY

CZ

11

BOGAZIÇI ÜNIVERSITESI

TR

12

BILKENT UNIVERSITY

TR

13

ISTANBUL UNIVERSITY

TR

14

AL-FARABI KAZAKH NATIONAL UNIVERSITY

KZ

15

EOTVOS LORAND UNIVERSITY

HU

16

KOÇ UNIVERSITY

TR

17=

SABANCI UNIVERSITY

TR

17=

MOSCOW INSTITUTE OF PHYSICS AND TECHNOLOGY STATE UNIVERSITY

RU

19

UNIVERSITY OF LJUBLJANA

SI

20

ISTANBUL TECHNICAL UNIVERSITY

TR

21

BAUMAN MOSCOW STATE TECHNICAL UNIVERSITY

RU

22

UNIVERSITY OF SZEGED

HU

23

L.N. GUMILYOV EURASIAN NATIONAL UNIVERSITY

KZ

24

BUDAPEST UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND ECONOMICS

HU

25

UNIVERSITY OF DEBRECEN

HU

©QS Quacquarelli Symonds 2004 -2015 To view the Top 100, visit: www.iu.qs.com

&nbsp;

&nbsp;


&nbsp; 30 ország, 9 szempont


A QS University Rankings 2014/2015-ös „Feltörekvő Európa és Közép-Ázsia” rangsorban 30 ország felsőoktatási intézményét mérték.

Albánia, Örményország, Azerbajdzsán, Fehéroroszország, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Horvátország, Cseh Köztársaság, Észtország, Grúzia, Magyarország, Kazahsztán, Koszovó, Kirgiz Köztársaság, Lettország, Litvánia, Macedónia, Moldova, Montenegró, Lengyelország, Románia, Oroszország, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Tádzsikisztán, Törökország, Türkmenisztán, Ukrajna és Üzbegisztán intézményeit 9 szempont alapján hasonlították össze. E kritériumokat úgy határozták meg, hogy tükrözzék az egyetemek életét és tevékenységét, mely különösen fontos ebben a régióban.

A 9 szempont közül 30%-os súllyal szerepel az úgynevezett akadémiai elismertség, 20%-ot „ér” a munkaadók visszajelzése. A mérlegben 15%-kal van jelen az oktató-hallgató arány, 10 %-os az internetes láthatóság, vagyis a Web Impact. A rangsor kialakulásánál fontos tényező még az idézettség, az oktatói nemzetközi publikációs tevékenység, mely egyrészt a publikációk számát (10%), másrészt az ezekre a publikációkra vonatkozó idézettséget (5%) méri. 5%-os a súlya a doktori fokozattal rendelkező oktatók-kutatók számának. 2,5-2,5 százalékos súlyú az intézmények összehasonlításában a nemzetközi hallgatók és oktatók aránya az egyetemen belül.

&nbsp;


Az SZTE rektori főmegbízottja a rangsorok hasznáról


A Szegedi Tudományegyetem nemzetközi ügyekért felelős rektori főmegbízottja, Nagy Katalin professzor, az SZTE Fogorvostudományi Kar dékánja a QS nemzetközi rangsorokat és a pilot-kezdeményezést bemutató konferenciája végén elmondta: „A külföldről Magyarországra érkező hallgatók számára fontos tájékozódási pont az SZTE helye a nemzetközi felsőoktatási rangsorokban. Minden fiatalnak javaslom, hogy több toplistát is nézzen meg, mert más és más szempontok alapján hasonlítják össze az egyetemeket.”

„Az SZTE szinte minden jelentős nemzetközi rangsorban szépen szerepel” – hangsúlyozta a rektori főmegbízott. A széles nemzetközi kapcsolathálóval rendelkező Nagy Katalin professzor szerint a QS legújabb, „pilot-jellegű” összeállítása arra hívja föl a figyelmet, hogy a tőlünk keletebbre lévő országokban élő fiataloknak is érdemes Magyarországra, pontosabban Szegedre jönniük tanulni. „Épp az egyetemi városok 2014. december 17-én nyilvánosságra hozott Top 10-es listája, azon Szeged szereplése irányítja a figyelmet arra, hogy fontos a környezet is. Tisza-parti városunk atmoszférája, diákközpontúsága méltán emeli Szegedet a világ legjobb 10 egyetemi városa közé!”

&nbsp;


&nbsp; A kezdeményező: Oroszország


A felmérésben érintett 30 ország közül csak 18 térség egyetemei kerültek fel a top 100-as listára. A rangsorban a felmérést kezdeményező Oroszország dominál 26 intézménnyel, őt követi a Cseh Köztársaság és Törökország 10-10 intézménnyel, majd Lengyelország 9, Kazahsztán 8, Magyarország és Ukrajna 6-6 intézménnyel.

A 100 legjobban szereplő egyetem száma országonként itt található:

&nbsp;

Number of universities in Top 100 by country



Russia

26


Czech Republic

10


Turkey

10


Poland

9


Kazakhstan

8


Hungary

6


Ukraine

6


Romania

5


Lithuania

4


Azerbaijan

3


Latvia

3


Belarus

2


Estonia

2


Slovakia

2


Bulgaria

1


Croatia

1


Serbia

1


Slovenia

1


©QS Quacquarelli Symonds 2004 -2014 www.iu.qs.com




&nbsp;


Szent-Györgyi idézet a konferencián


A Quacquarelli Symonds cég 2014. december 17-i rendezvényén, az Eötvös Loránd Tudományegyetem jogi karán megrendezett konferencián Fábri György, az ELTE kommunikáció fejlesztésért felelős főigazgatója üdvözölte a résztvevőket, illetve ismertette intézménye rangsorokon elért eredményeit.

Natalya Tyurina, Oroszország nemzetközi információs ügynökségének, a Social Navigator-nak igazgatója vázolta az orosz felsőoktatási intézmények kommunikációs stratégiájának sikereit és problémáit. Taner Bilgic a törökországi Bogazici Egyetem példáját mutatta be arra a kérdésre válaszolva, hogy miként jutott az intézmény a 2012-es 501-550. közötti pozícióból a 2014. évbeli 399. helyre a QS World Univeristy Rankings-ben.

„A felfedezés: látni azt, amit már mindenki látott, de olyat gondolni, amit senki más nem gondolt róla” – idézte Szent-Györgyi Albert gondolatát Ben Sowter, a londoni székhelyű QS cég rangsorokat összeállító egységének vezetője.

A cég 2004-ben állította össze első listáját, azóta több tudományterületre és földrajzi térségre fókuszálva külön rangsorokat is készít. A világ felsőoktatási intézményeit mérő rangsorokat az egyszerűség, a hasznosság, az erőteljesség, ugyanakkor a veszély, az elfogultság és a vitatottság is jellemzi. A listáknak sok kihívással is szembe kell nézniük, így például világos célokat és módszereket, releváns indikátorokat és összehasonlítható információkat kell tartalmazniuk – fogalmazott. Egy világszínvonalú egyetemet a kutatás és oktatás kiválósága, nemzetköziesedési törekvései és a munkatársak véleménye jellemzi leginkább – hangsúlyozta. Hozzátette: a rangsorok összeállításánál felhasznált adatokat a Webometrics és Scopus adatbázisokból, statisztikai információt szolgáltató ügynökségektől, felmérésekből nyernek és közvetlenül az érintett felsőoktatási intézményektől kérnek.


SZTEinfo – Gajzer Erzsébet, Újszászi Ilona

Fotók: Újszászi Ilona

&nbsp;

&nbsp;

Korábban írtuk a felsőoktatási világrangsorokról és az SZTE helyezéseiről:

Hazai és nemzetközi rangsorokban is remekel az SZTE

Az SZTE a „legzöldebb” magyar és 35. a Zöld egyetemek toplistáján

A brit toplistán az SZTE a legjobb 600 között, az SZTE BTK a 181.

Kiválóan szerepel a nemzetközi ranglistákon a Szegedi Tudományegyetem

Újabb világrangsorban szerepel az SZTE

Újabb nemzetközi ranglistán jeleskedett az SZTE

qs_rangsor_kiemelt

article sztehirek/2014-december/legujabb-qs-rangsorban ?folderID=45718 ?folderID=28449&amp;objectID=5230972 45718 0 A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen 0 28449 1 0 article 0 A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen 0 28449 1
2014. ####TEMPLATE_MONTH_MAP_12#### 17.

A „Feltörekvő Európa és Közép-Ázsia” 30 országának 368 egyetemét rangsorolta a QS. A „pilot jellegű” összeállításba 6 magyarországi egyetem került be, közülük a második legjobb, illetve a toplistán a 22. helyen szerepel a Szegedi Tudományegyetem. Az SZTE a világ legjelentősebb felsőoktatási rangsoraiban szerepel.

A „Feltörekvő Európa és Közép-Ázsia régió új lendületet ad a világ felsőoktatásának” – fogalmazott 2014. december 17-én délután Budapesten Ben Sowter. A brit Quacquarelli Symonds (QS) cég vezető kutatója ismertette a „kísérleti jellegű”, Közép-Kelet-Európának a rendszerváltozás előtti „szovjet blokkhoz” tartozó része, valamint Közép-Ázsia 30 országa egyetemeinek teljesítményét 9 szempont alapján összehasonlító listát.

&nbsp;


&nbsp; Versenyképes kelet-európai intézmények


A brit QS szerint a feltörekvő kelet-európai és közép-ázsiai intézmények már nemcsak országos szinten versenyképesek, hanem nemzetközileg is, hajtóerejük az innováció és a marketing. „Egyre vonzóbbak a diákok számára és a QS örömmel jelenti be az első listát, mely ennek a régiónak a felsőoktatási intézményeit rangsorolja, platformot biztosítva ezzel az egyetemeknek, hogy kiemelkedjenek” – fogalmazott a brit cég közleménye. Így lehetőséget biztosítanak a diákoknak, hogy össze tudják hasonlítani az intézményeket.

A QS legújabb rangsora a most először kiemelt régió 368 egyeteme közül a legjobb 100 intézményt mutatja be.

&nbsp;


&nbsp; Az SZTE a legjelentősebb toplisták mindegyikén jól szerepel


A QS budapesti rendezvényén bemutatták a 2003 óta folyamatosan bővülő rangsorok tárházát is. A legjelentősebb toplisták mindegyikén helyezett – a magyarországi egyetemek közül szinte egyetlenként – a Szegedi Tudományegyetem.

E legújabb listán az SZTE a 22. helyen szerepel. A budapesti rendezvényen részleteiben is bemutatott elemzésből kiderült: az SZTE a vele azonos „L” méretű egyetemek között a 8. legjobb.

A kelet-európai és közép-ázsiai összeállításában megmért intézmények között 255 olyan szerepel, mely korábban nem került fel a QS különböző rangsoraira, ebből 18 a legjobb 100 között szerepel. A rangsor összeállítói bíznak abban, hogy az elkövetkezendőkben, a dinamikusan fejlődő régió még több ambiciózus egyeteme kapcsolódik be a rangsorolásba.

&nbsp;

QS_rangsor_eredmeny_Budapest_2014._december_17_UI
A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen - GALÉRIA


&nbsp; A legjobb 25 között 4 magyar


A legjobb 25 kelet-európai és közép-ázsiai egyetem közé 4 magyar felsőoktatási intézmény került be. A hazai mezőnyben a legjobb az ELTE (15. hely), „ezüstérmes” az SZTE (22. hely), a harmadik a BME (24. hely), a negyedik a DE (25. hely).

A 100 legjobb között további két hazai intézményt látni: a Corvinus Egyetemet (42. hely) és a Pécsi Tudományegyetemet (51-60 hely).

A QS legújabb összeállításában a 25 legjobb egyetem rangsora itt olvasható:

&nbsp;

QS University Rankings: EECA 2014/15 – Top 25

RANK

Institution name

country

1

LOMONOSOV MOSCOW STATE UNIVERSITY

RU

2=

CHARLES UNIVERSITY

CZ

2=

NOVOSIBIRSK STATE UNIVERSITY

RU

4

UNIVERSITY OF WARSAW

PL

5=

UNIVERSITY OF TARTU

EE

5=

CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUE

CZ

7

SAINT-PETERSBURG STATE UNIVERSITY

RU

8

JAGIELLONIAN UNIVERSITY

PL

9=

MIDDLE EAST TECHNICAL UNIVERSITY

TR

9=

MASARYK UNIVERSITY

CZ

11

BOGAZIÇI ÜNIVERSITESI

TR

12

BILKENT UNIVERSITY

TR

13

ISTANBUL UNIVERSITY

TR

14

AL-FARABI KAZAKH NATIONAL UNIVERSITY

KZ

15

EOTVOS LORAND UNIVERSITY

HU

16

KOÇ UNIVERSITY

TR

17=

SABANCI UNIVERSITY

TR

17=

MOSCOW INSTITUTE OF PHYSICS AND TECHNOLOGY STATE UNIVERSITY

RU

19

UNIVERSITY OF LJUBLJANA

SI

20

ISTANBUL TECHNICAL UNIVERSITY

TR

21

BAUMAN MOSCOW STATE TECHNICAL UNIVERSITY

RU

22

UNIVERSITY OF SZEGED

HU

23

L.N. GUMILYOV EURASIAN NATIONAL UNIVERSITY

KZ

24

BUDAPEST UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND ECONOMICS

HU

25

UNIVERSITY OF DEBRECEN

HU

©QS Quacquarelli Symonds 2004 -2015 To view the Top 100, visit: www.iu.qs.com

&nbsp;

&nbsp;


&nbsp; 30 ország, 9 szempont


A QS University Rankings 2014/2015-ös „Feltörekvő Európa és Közép-Ázsia” rangsorban 30 ország felsőoktatási intézményét mérték.

Albánia, Örményország, Azerbajdzsán, Fehéroroszország, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Horvátország, Cseh Köztársaság, Észtország, Grúzia, Magyarország, Kazahsztán, Koszovó, Kirgiz Köztársaság, Lettország, Litvánia, Macedónia, Moldova, Montenegró, Lengyelország, Románia, Oroszország, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Tádzsikisztán, Törökország, Türkmenisztán, Ukrajna és Üzbegisztán intézményeit 9 szempont alapján hasonlították össze. E kritériumokat úgy határozták meg, hogy tükrözzék az egyetemek életét és tevékenységét, mely különösen fontos ebben a régióban.

A 9 szempont közül 30%-os súllyal szerepel az úgynevezett akadémiai elismertség, 20%-ot „ér” a munkaadók visszajelzése. A mérlegben 15%-kal van jelen az oktató-hallgató arány, 10 %-os az internetes láthatóság, vagyis a Web Impact. A rangsor kialakulásánál fontos tényező még az idézettség, az oktatói nemzetközi publikációs tevékenység, mely egyrészt a publikációk számát (10%), másrészt az ezekre a publikációkra vonatkozó idézettséget (5%) méri. 5%-os a súlya a doktori fokozattal rendelkező oktatók-kutatók számának. 2,5-2,5 százalékos súlyú az intézmények összehasonlításában a nemzetközi hallgatók és oktatók aránya az egyetemen belül.

&nbsp;


Az SZTE rektori főmegbízottja a rangsorok hasznáról


A Szegedi Tudományegyetem nemzetközi ügyekért felelős rektori főmegbízottja, Nagy Katalin professzor, az SZTE Fogorvostudományi Kar dékánja a QS nemzetközi rangsorokat és a pilot-kezdeményezést bemutató konferenciája végén elmondta: „A külföldről Magyarországra érkező hallgatók számára fontos tájékozódási pont az SZTE helye a nemzetközi felsőoktatási rangsorokban. Minden fiatalnak javaslom, hogy több toplistát is nézzen meg, mert más és más szempontok alapján hasonlítják össze az egyetemeket.”

„Az SZTE szinte minden jelentős nemzetközi rangsorban szépen szerepel” – hangsúlyozta a rektori főmegbízott. A széles nemzetközi kapcsolathálóval rendelkező Nagy Katalin professzor szerint a QS legújabb, „pilot-jellegű” összeállítása arra hívja föl a figyelmet, hogy a tőlünk keletebbre lévő országokban élő fiataloknak is érdemes Magyarországra, pontosabban Szegedre jönniük tanulni. „Épp az egyetemi városok 2014. december 17-én nyilvánosságra hozott Top 10-es listája, azon Szeged szereplése irányítja a figyelmet arra, hogy fontos a környezet is. Tisza-parti városunk atmoszférája, diákközpontúsága méltán emeli Szegedet a világ legjobb 10 egyetemi városa közé!”

&nbsp;


&nbsp; A kezdeményező: Oroszország


A felmérésben érintett 30 ország közül csak 18 térség egyetemei kerültek fel a top 100-as listára. A rangsorban a felmérést kezdeményező Oroszország dominál 26 intézménnyel, őt követi a Cseh Köztársaság és Törökország 10-10 intézménnyel, majd Lengyelország 9, Kazahsztán 8, Magyarország és Ukrajna 6-6 intézménnyel.

A 100 legjobban szereplő egyetem száma országonként itt található:

&nbsp;

Number of universities in Top 100 by country



Russia

26


Czech Republic

10


Turkey

10


Poland

9


Kazakhstan

8


Hungary

6


Ukraine

6


Romania

5


Lithuania

4


Azerbaijan

3


Latvia

3


Belarus

2


Estonia

2


Slovakia

2


Bulgaria

1


Croatia

1


Serbia

1


Slovenia

1


©QS Quacquarelli Symonds 2004 -2014 www.iu.qs.com




&nbsp;


Szent-Györgyi idézet a konferencián


A Quacquarelli Symonds cég 2014. december 17-i rendezvényén, az Eötvös Loránd Tudományegyetem jogi karán megrendezett konferencián Fábri György, az ELTE kommunikáció fejlesztésért felelős főigazgatója üdvözölte a résztvevőket, illetve ismertette intézménye rangsorokon elért eredményeit.

Natalya Tyurina, Oroszország nemzetközi információs ügynökségének, a Social Navigator-nak igazgatója vázolta az orosz felsőoktatási intézmények kommunikációs stratégiájának sikereit és problémáit. Taner Bilgic a törökországi Bogazici Egyetem példáját mutatta be arra a kérdésre válaszolva, hogy miként jutott az intézmény a 2012-es 501-550. közötti pozícióból a 2014. évbeli 399. helyre a QS World Univeristy Rankings-ben.

„A felfedezés: látni azt, amit már mindenki látott, de olyat gondolni, amit senki más nem gondolt róla” – idézte Szent-Györgyi Albert gondolatát Ben Sowter, a londoni székhelyű QS cég rangsorokat összeállító egységének vezetője.

A cég 2004-ben állította össze első listáját, azóta több tudományterületre és földrajzi térségre fókuszálva külön rangsorokat is készít. A világ felsőoktatási intézményeit mérő rangsorokat az egyszerűség, a hasznosság, az erőteljesség, ugyanakkor a veszély, az elfogultság és a vitatottság is jellemzi. A listáknak sok kihívással is szembe kell nézniük, így például világos célokat és módszereket, releváns indikátorokat és összehasonlítható információkat kell tartalmazniuk – fogalmazott. Egy világszínvonalú egyetemet a kutatás és oktatás kiválósága, nemzetköziesedési törekvései és a munkatársak véleménye jellemzi leginkább – hangsúlyozta. Hozzátette: a rangsorok összeállításánál felhasznált adatokat a Webometrics és Scopus adatbázisokból, statisztikai információt szolgáltató ügynökségektől, felmérésekből nyernek és közvetlenül az érintett felsőoktatási intézményektől kérnek.


SZTEinfo – Gajzer Erzsébet, Újszászi Ilona

Fotók: Újszászi Ilona

&nbsp;

&nbsp;

Korábban írtuk a felsőoktatási világrangsorokról és az SZTE helyezéseiről:

Hazai és nemzetközi rangsorokban is remekel az SZTE

Az SZTE a „legzöldebb” magyar és 35. a Zöld egyetemek toplistáján

A brit toplistán az SZTE a legjobb 600 között, az SZTE BTK a 181.

Kiválóan szerepel a nemzetközi ranglistákon a Szegedi Tudományegyetem

Újabb világrangsorban szerepel az SZTE

Újabb nemzetközi ranglistán jeleskedett az SZTE

qs_rangsor_kiemelt

####MASTER_TAGS####
article sztehirek/2014-december/legujabb-qs-rangsorban ?folderID=45718 ?folderID=28449&amp;objectID=5230972 45718 0 A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen (0 KB) A legújabb QS rangsorban az SZTE a 22. helyen 0 28449 1
Letöltés
article 0
article sztehirek/2014-december/dualis-kepzest-indit ?folderID=45584 ?folderID=28449&amp;objectID=5230973 45584 0 Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar 0 28449 1

A felsőoktatási duális képzési rendszer új hullámába a Szegedi Tudományegyetem is bekapcsolódik. Az SZTE Mérnöki Kar gépészmérnök szakján tanulhatnának az első, duális képzésre jelentkező fiatalok. Az SZTE Szenátusa támogatja az elképzelést, az eddigi tapasztalatokról workshopot tartottak.

„A duális képzés bevezetése olyan oktatáspolitikai döntés, amelyhez a Szegedi Tudományegyetem csatlakozik. Az elsőként az SZTE Mérnöki Kar gépészmérnök szakán bevezethető duális képzés tervét az SZTE Szenátusa támogatta, a szükséges dokumentumokat az intézmény továbbította a felsőoktatási programot koordináló Duális Képzési Tanácshoz” – összegezte az eddigi lépéseket Karsai Krisztina, az SZTE oktatási rektorhelyettese, mikor köszöntötte a duális képzés eddigi tapasztalatit áttekintő 2014. december 12-i workshop résztvevőit.


&nbsp;

&nbsp; A gyakorlatorientált képzés fejlesztésért


A TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0004 „Harmadik generációs összehangolt szolgáltatási portfólió és irányítási rendszer kialakítása, valamint stratégiai jellegű optimalizálás megvalósítása közösségi típusú felsőoktatási együttműködés formájában Dél-Kelet Magyarországon” projekt részeként rendezett workshopnak az SZTE Mérnöki Kara adott otthont. A házigazda SZTE Mérnöki Kar nevében köszöntőt mondó dékán, Keszthelyi-Szabó Gábor hangsúlyozta: „A gyakorlatorientált szakemberképzés ötven éve gyakorlat a karunkon és előd intézményeiben. A duális képzés bevezetésére felkészültek vagyunk. Megtisztelő számunkra, hogy e tervünk valóra váltását segítve az SZTE Szenátusa 2014. december 1-jén rendkívüli ülést tartott.”

„Úttörő szerepet vállal a Szegedi Tudományegyetemen belül a Mérnöki Kar, kíváncsi a duális képzésben eddig kialakult modellekre, de partnerei között többségben lesznek a kis és középvállalato”k – helyezte kilátásba Keszthelyi-Szabó Gábor. Az SZTE Mérnöki Kar dékánja hozzátette: „a kormányzatnak a duális képzés ösztönzése mellett az alapképzés finanszírozását is meg kell oldania, különben összedőlhet az építmény.”


Mernoki_kar_workshop_2014._december_12
Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar - GALÉRIA

&nbsp;


&nbsp; Kecskeméti és győri modell


A képzésfejlesztést támogató Támop-rendezvényen a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Főiskolai (GAMF) Karának dékánja, Belina Károly ismertette az eddigi tapasztalatokat.

A tömegképzés melletti minőségi képzés, ez a duális képzés első feladata a felsőoktatásban. A gyakorlatorientáltság erősítése, az oktatási idő alatt a fiatalok helyismeretének a megszerzése és céghez kötése is fontos tennivaló” – sorolta Belina professor. A duális felsőoktatás lényegeként határozta meg, hogy az egyetemen átadható elméleti tudás mellett az adott céget jellemző gyakorlati ismeretek – például az ott használt szoftver és tárgyalási technika – átadását.

„Minden résztvevő számára előnyös, de minden szereplőtől plusz munkát igényel a duális képzés” – rögzítette a szakember. Példaként említette, hogy a duális képzésbe beválogatott hallgató több tudáshoz, szakmai tapasztalathoz és biztos munkához juthat. A cég szempontjából előny, hogy biztosítja a profiljához szabott szakmai utánpótlást. A felsőoktatási intézmény pedig – kapcsolatrendszerét mozgósítva – elitképzést folytathat, miközben jobb teljesítményre ösztönözheti alapképzéses hallgatóit is.

„Az 50 munkavállalónál kevesebbet foglalkoztató cégek nem bírják el azokat a többletfeladatokat, amelyek a duális képzéssel járnak” – osztotta meg a méretkorláttal kapcsolatos tapasztalatár Belina Károly.

A normál alapképzéshez az úgynevezett „kecskeméti szisztéma”, illetve a „győri modell” szerint kapcsolható a duális képzés. Ez a Magyarországon eddig kialakult két módszer.

A „kecskeméti szisztéma” érintetlenül hagyja az alapképzést, a szünetekben a cégeknél folytatja az oktatást. Például a Kecskeméti Főiskolán az őszi félév 15 hetes időtartamát 13 hétbe sűrítik: ilyenkor a „normál” és a „duális képzéses” hallgató együtt tanul. A megnyújtott vizsgaidőszakban a „normál” hallgató az eddig megszokott rend szerint készül a vizsgákra, míg a „duális képzéses” fiatal az adott cégnél tanul az előre megadott rendben és a vizsgára is.

A duális képzés „győri modellje” szerint csak a II. félév után kerül a gyakorlóhelyre a hallgató, aki ekkor – a „normál” rend szerint haladó társaival szemben – távoktatásban sajátíthatja el az alapképzéses tananyagot.

Belina professzor, a „kecskeméti modell” kidolgozója szerint a főiskolájukon bevált ez a szisztéma: a szorgalmi időszakra koncentrálódó alapképzés és a „szünetekre” időzített gyakorlati képzés egymás mellett haladva készíti föl a hallgatót a diplomázásra és a munkaerő-piaci helytállásra.


&nbsp;

&nbsp; Képzőhelyek a „multiknál” és a közepes vállalkozásoknál


„A duális képzéses hallgatók többi társukat is többletteljesítményre ösztönzik” – jelentette ki a Kecskeméti Főiskola Duális Képzés Módszertani Központ vezetője. Kovács Zsuzsanna elárulta: jelenleg 18 cégnél 147 diákjuk vesz részt duális képzésben. A módszerük tapasztalatait azért is összegzik, mert ki szeretnék terjeszteni a Kecskeméti Főiskola GAMF Kara után a kertészeti és a tanítóképző karra is. Sőt: arra is készülnek, hogy modelljük intézményesíthetőségének lehetőségeiről kiadják az úgynevezett Fehér könyvet. Így is terjesztve – a különböző konferenciákon adott beszámolók mellett – a duális képzés „kecskeméti modelljét”.

Két, a Kecskeméti Főiskolával duális képzéses kapcsolatban álló nagyvállalat is beszámolt tapasztalatairól az SZTE MK workshopján.

A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. HR-vezetője, Török Ildikó prezentálta, hogy 2011 októbere óta hogyan fejlődtek odáig, hogy jelenleg 30 hallgató duális képzését koordinálják. Hangsúlyozta: a duális képzésbe bevont hallgatók kiválasztásának a cégeknél kell történnie. Csak így biztosítható a fiatal motiváltsága. Kérdésünkre válaszolva elmondta: nem csak ezerfős nagyvállalatuknak, hanem a beszállító kis és közepes vállalkozásoknak is képzenek fiatalokat.

„Szegedről máris van két hallgatónk, akik elméleti képzésben a Kecskeméti Főiskolán részesülnek. De a Szegedi Tudományegyetem gépészmérnök szakára készülő fiatalok közül is örömmel fogadunk jelentkezőket” – jelentette ki a Mercedes-Benz Manufaktoring Hungary Kft. oktatási vezetője, Tóth Pál Bence. Az óriáscégnél 2012-ben 5 fiatallal induló duális képzése kedvéért külön oktatási központot alakítottak ki, ahol jelenleg 30 hallgató tanulja a mérnöki szakma gyakorlati fogásait. A Győrben mérnöki diplomát szerző Tóth Pál Bence a duális képzés kecskeméti modelljére esküszik. Szerinte folyamatosan javítható és fejleszthető a duális képzés, ami jó alapot és biztos jövőt jelent az itt diplomázóknak.

A kis- és közepes vállalkozásoknál követhető duális képzési modellt a Hilti Szerszám Kft. szemszögéből Balogh Gábor központi mérnök mutatta be.

Németországi tanulmányútja tapasztalatait Bíró István, az SZTE MK Műszaki Intézetét vezető egyetemi docens összegezte. „A németországi Soesti Főiskolán jártunk: ott a hallgatóknak 10-12 százaléka kapcsolódik be a duális képzésbe” – mesélte. „Ezt az utat szeretnénk járni, az SZTE MK gépészmérnök szakon, jórészt kis és közepes méretű vállalatokkal együttműködve, elitképzésként felfogva a duális képzést – 2015 szeptemberétől.”


SZTEinfo – Újszászi Ilona

Fotók: Herner Donát

mk_workshop_kiemelt

article sztehirek/2014-december/dualis-kepzest-indit ?folderID=45584 ?folderID=28449&amp;objectID=5230973 45584 0 Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar 0 28449 1 0 article 0 Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar 0 28449 1
2014. ####TEMPLATE_MONTH_MAP_12#### 13.

A felsőoktatási duális képzési rendszer új hullámába a Szegedi Tudományegyetem is bekapcsolódik. Az SZTE Mérnöki Kar gépészmérnök szakján tanulhatnának az első, duális képzésre jelentkező fiatalok. Az SZTE Szenátusa támogatja az elképzelést, az eddigi tapasztalatokról workshopot tartottak.

„A duális képzés bevezetése olyan oktatáspolitikai döntés, amelyhez a Szegedi Tudományegyetem csatlakozik. Az elsőként az SZTE Mérnöki Kar gépészmérnök szakán bevezethető duális képzés tervét az SZTE Szenátusa támogatta, a szükséges dokumentumokat az intézmény továbbította a felsőoktatási programot koordináló Duális Képzési Tanácshoz” – összegezte az eddigi lépéseket Karsai Krisztina, az SZTE oktatási rektorhelyettese, mikor köszöntötte a duális képzés eddigi tapasztalatit áttekintő 2014. december 12-i workshop résztvevőit.


&nbsp;

&nbsp; A gyakorlatorientált képzés fejlesztésért


A TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0004 „Harmadik generációs összehangolt szolgáltatási portfólió és irányítási rendszer kialakítása, valamint stratégiai jellegű optimalizálás megvalósítása közösségi típusú felsőoktatási együttműködés formájában Dél-Kelet Magyarországon” projekt részeként rendezett workshopnak az SZTE Mérnöki Kara adott otthont. A házigazda SZTE Mérnöki Kar nevében köszöntőt mondó dékán, Keszthelyi-Szabó Gábor hangsúlyozta: „A gyakorlatorientált szakemberképzés ötven éve gyakorlat a karunkon és előd intézményeiben. A duális képzés bevezetésére felkészültek vagyunk. Megtisztelő számunkra, hogy e tervünk valóra váltását segítve az SZTE Szenátusa 2014. december 1-jén rendkívüli ülést tartott.”

„Úttörő szerepet vállal a Szegedi Tudományegyetemen belül a Mérnöki Kar, kíváncsi a duális képzésben eddig kialakult modellekre, de partnerei között többségben lesznek a kis és középvállalato”k – helyezte kilátásba Keszthelyi-Szabó Gábor. Az SZTE Mérnöki Kar dékánja hozzátette: „a kormányzatnak a duális képzés ösztönzése mellett az alapképzés finanszírozását is meg kell oldania, különben összedőlhet az építmény.”


Mernoki_kar_workshop_2014._december_12
Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar - GALÉRIA

&nbsp;


&nbsp; Kecskeméti és győri modell


A képzésfejlesztést támogató Támop-rendezvényen a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Főiskolai (GAMF) Karának dékánja, Belina Károly ismertette az eddigi tapasztalatokat.

A tömegképzés melletti minőségi képzés, ez a duális képzés első feladata a felsőoktatásban. A gyakorlatorientáltság erősítése, az oktatási idő alatt a fiatalok helyismeretének a megszerzése és céghez kötése is fontos tennivaló” – sorolta Belina professor. A duális felsőoktatás lényegeként határozta meg, hogy az egyetemen átadható elméleti tudás mellett az adott céget jellemző gyakorlati ismeretek – például az ott használt szoftver és tárgyalási technika – átadását.

„Minden résztvevő számára előnyös, de minden szereplőtől plusz munkát igényel a duális képzés” – rögzítette a szakember. Példaként említette, hogy a duális képzésbe beválogatott hallgató több tudáshoz, szakmai tapasztalathoz és biztos munkához juthat. A cég szempontjából előny, hogy biztosítja a profiljához szabott szakmai utánpótlást. A felsőoktatási intézmény pedig – kapcsolatrendszerét mozgósítva – elitképzést folytathat, miközben jobb teljesítményre ösztönözheti alapképzéses hallgatóit is.

„Az 50 munkavállalónál kevesebbet foglalkoztató cégek nem bírják el azokat a többletfeladatokat, amelyek a duális képzéssel járnak” – osztotta meg a méretkorláttal kapcsolatos tapasztalatár Belina Károly.

A normál alapképzéshez az úgynevezett „kecskeméti szisztéma”, illetve a „győri modell” szerint kapcsolható a duális képzés. Ez a Magyarországon eddig kialakult két módszer.

A „kecskeméti szisztéma” érintetlenül hagyja az alapképzést, a szünetekben a cégeknél folytatja az oktatást. Például a Kecskeméti Főiskolán az őszi félév 15 hetes időtartamát 13 hétbe sűrítik: ilyenkor a „normál” és a „duális képzéses” hallgató együtt tanul. A megnyújtott vizsgaidőszakban a „normál” hallgató az eddig megszokott rend szerint készül a vizsgákra, míg a „duális képzéses” fiatal az adott cégnél tanul az előre megadott rendben és a vizsgára is.

A duális képzés „győri modellje” szerint csak a II. félév után kerül a gyakorlóhelyre a hallgató, aki ekkor – a „normál” rend szerint haladó társaival szemben – távoktatásban sajátíthatja el az alapképzéses tananyagot.

Belina professzor, a „kecskeméti modell” kidolgozója szerint a főiskolájukon bevált ez a szisztéma: a szorgalmi időszakra koncentrálódó alapképzés és a „szünetekre” időzített gyakorlati képzés egymás mellett haladva készíti föl a hallgatót a diplomázásra és a munkaerő-piaci helytállásra.


&nbsp;

&nbsp; Képzőhelyek a „multiknál” és a közepes vállalkozásoknál


„A duális képzéses hallgatók többi társukat is többletteljesítményre ösztönzik” – jelentette ki a Kecskeméti Főiskola Duális Képzés Módszertani Központ vezetője. Kovács Zsuzsanna elárulta: jelenleg 18 cégnél 147 diákjuk vesz részt duális képzésben. A módszerük tapasztalatait azért is összegzik, mert ki szeretnék terjeszteni a Kecskeméti Főiskola GAMF Kara után a kertészeti és a tanítóképző karra is. Sőt: arra is készülnek, hogy modelljük intézményesíthetőségének lehetőségeiről kiadják az úgynevezett Fehér könyvet. Így is terjesztve – a különböző konferenciákon adott beszámolók mellett – a duális képzés „kecskeméti modelljét”.

Két, a Kecskeméti Főiskolával duális képzéses kapcsolatban álló nagyvállalat is beszámolt tapasztalatairól az SZTE MK workshopján.

A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. HR-vezetője, Török Ildikó prezentálta, hogy 2011 októbere óta hogyan fejlődtek odáig, hogy jelenleg 30 hallgató duális képzését koordinálják. Hangsúlyozta: a duális képzésbe bevont hallgatók kiválasztásának a cégeknél kell történnie. Csak így biztosítható a fiatal motiváltsága. Kérdésünkre válaszolva elmondta: nem csak ezerfős nagyvállalatuknak, hanem a beszállító kis és közepes vállalkozásoknak is képzenek fiatalokat.

„Szegedről máris van két hallgatónk, akik elméleti képzésben a Kecskeméti Főiskolán részesülnek. De a Szegedi Tudományegyetem gépészmérnök szakára készülő fiatalok közül is örömmel fogadunk jelentkezőket” – jelentette ki a Mercedes-Benz Manufaktoring Hungary Kft. oktatási vezetője, Tóth Pál Bence. Az óriáscégnél 2012-ben 5 fiatallal induló duális képzése kedvéért külön oktatási központot alakítottak ki, ahol jelenleg 30 hallgató tanulja a mérnöki szakma gyakorlati fogásait. A Győrben mérnöki diplomát szerző Tóth Pál Bence a duális képzés kecskeméti modelljére esküszik. Szerinte folyamatosan javítható és fejleszthető a duális képzés, ami jó alapot és biztos jövőt jelent az itt diplomázóknak.

A kis- és közepes vállalkozásoknál követhető duális képzési modellt a Hilti Szerszám Kft. szemszögéből Balogh Gábor központi mérnök mutatta be.

Németországi tanulmányútja tapasztalatait Bíró István, az SZTE MK Műszaki Intézetét vezető egyetemi docens összegezte. „A németországi Soesti Főiskolán jártunk: ott a hallgatóknak 10-12 százaléka kapcsolódik be a duális képzésbe” – mesélte. „Ezt az utat szeretnénk járni, az SZTE MK gépészmérnök szakon, jórészt kis és közepes méretű vállalatokkal együttműködve, elitképzésként felfogva a duális képzést – 2015 szeptemberétől.”


SZTEinfo – Újszászi Ilona

Fotók: Herner Donát

mk_workshop_kiemelt

####MASTER_TAGS####
article sztehirek/2014-december/dualis-kepzest-indit ?folderID=45584 ?folderID=28449&amp;objectID=5230973 45584 0 Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar (0 KB) Duális képzést indít az SZTE Mérnöki Kar 0 28449 1
Letöltés
article 0
article sztehirek/2014-november/szegedi-radnoti ?folderID=45215 ?folderID=28449&amp;objectID=5230971 45215 0 A szegedi Radnóti-gimnázium csapata nyerte a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyt A szegedi Radnóti-gimnázium csapata nyerte a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyt 0 28449 1

Közel száz tehetséges középiskolás vett részt a Szegedi Tudományegyetemen 2014. november 28-án rendezett Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen. A vetélkedő aranyérmese a szegedi Radnóti-gimi RMG 3.0 csapata lett.

15:45: Szegedi győzelem a 2014-es Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen

&nbsp;

Ünnepélyes keretek között hirdette ki Dux László, a Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny zsűrielnöke a 2014-es végeredményt. Hatodik helyen végzett az Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium Doktorosokk csapata, ötödik helyezést ért el a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziumból Martin és a csajok, negyedik lett a szegedi Dugonics András Piarista Gimnázium Szepi1 nevet viselő csapata. A harmadik helyezettnek járó 120 ezer forint összértékű ösztöndíjat, továbbá tárgynyereményt, könyvcsomagot, SZTE-s ajándékokat a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium Bonyhád nevű csapat vihette haza. Csapattagok: Meszlényi Valéria, Baglyas Márton és Nagy Ferenc. 180 ezer forint ösztöndíjjal és különböző ajándékcsomagokkal lett gazdagabb a második helyezést elérő Debreceni Kvarkok a Tóth Árpád Gimnáziumból. Csapattagok: Árva Hédi, Hotzi Judit és Alexejenkó Levente. A 2014-es Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny győztese a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium RMG 3.0 csapata, akik 240 ezer forint összértékű ösztöndíjat és számos ajándékcsomagot tudhatnak magukénak. Csapattagok: Bálint Armand Rafael, Fejes Roland és Juhász Dániel. A díjakat Karsai Krisztina, a Szegedi Tudományegyetem oktatási rektorhelyettese, Dux László, a zsűri elnöke, az Általános Orvostudományi Kar Biokémiai Intézet tanszékvezető egyetemi tanára, Hódi Klára, a Gyógyszerésztudományi Kar Gyógyszertechnológiai Intézet nyugalmazott egyetemi tanára, Wölfling János, a Természettudományi és Informatikai Kar Kémiai Tanszékcsoport Szerves Kémiai Tanszék tanszékvezető egyetemi tanára, Hannus István, a Természettudományi és Informatikai Kar Kémiai Tanszékcsoport Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék egyetemi tanára, Bari Ferenc, az Általános Orvostudományi Kar dékánja, Szakál Tamás, a MOL Magyarország kutatás-termelés igazgatója és Badó Attila, a Pro Talentis Universitatis Alapítvány kuratóriumi elnöke adta át.

&nbsp;