2014. augusztus 30., szombat English version
Hírek  --  Archívum  --  2005  --  20. szám - 2005. november 21.  --  Egyetemi élet
Balesetmegelőzés bulivillamossal
Magyarországon évente több száz fiatal hal meg közlekedési balesetben, egyrészük a hétvégi szórakozásból hazatérőben alkohol, vagy drog hatása alatt. Az egyre szaporodó diszkóbalesetekre hívta fel a figyelmet az éjszakai bulivillamos. A bátrabbak a frontálisütközés-szimulátort is kipróbálhatták.
Szerda este várunk a tarjáni villamosvégállomásnál a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Baleset-megelőzési Bizottságának tagjaival, kivételesen nem menetrend szerinti járatra, hanem a bulivillamosra. A CSMBB a Rádió 88-al, az SZKT-val, a Porsche Szegeddel, valamint a Rotaract Clubbal közösen az ittas vezetésre és a diszkóbalesetekre kívánták felhívni a fiatalok figyelmét, igazán rendhagyó módon.
Nem sokkal később begördül a villamos. Mintegy 100-120 kellően ittas egyetemista kászálódik kifelé, közelítenek a rendezvény helyszíne felé. Az első bemutatót Heizler Tamás, a Porsche Szeged vezetője tartotta egy VW Tuareg terepjáróval. Négyszer-négy szerencsés embert autókáztatott 90-100-zal a töltésen fel-le. A rallinak az adrenalinszint fokozásán túl demonstratív célja is volt, bemutatni a fiataloknak, hogy egy jól felkészített autóval szinte mindig lehet biztonságosan, veszély nélkül közlekedni.
 
A diákok  saját bőrükön tapasztalhatták, mit jelent a becsatolt biztonsági öv. Fotó: Segesvári Csaba
 
Tamás, a sofőr, előre begyakorolta a feladatokat: kicsi csapatás, forgolódás, semmi más. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy amíg nem érkeztek meg a később „szerencsésen” kiválasztott utasok, addig minket szórakoztatott az „alkalmi ralliversenyző”. Hogy az EHÖK jelen lévő képviselői és a többi egyetemi polgár hogyan érezte magát, azt kicsit problémás lenne megírni, hisz általában egy vagy két szavas mondatokkal tudták csak kifejezni tetszésüket: „Nagyon jó!". Ezzel eltelik majd egy óra, és már hajnal van, amikor elindul a villamos a másik, Kecskés telepi végállomásra.
A bátrabbak itt kipróbálhatták a frontális ütközés-szimulátort, ami 10-15 km/h-ás ütközést reprodukál egy becsatolt öves vezetőülésben. Először nem értettem, hogy miért kell aláírni egy nyilatkozatot, hogy csak saját felelőségre vesznek részt a kísérletben. Aztán persze nyilvánvalóvá vált, úgy csapódtak előre a fiatalok a hirtelen megálló székben, mint kisgyerek a vészfékező babakocsiban, amikor anyuka meglát egy új ruhát a kirakatban.
A diákok szembesülhettek vele, mennyire fontos a passzív biztonsági eszközök használata, saját bőrükön tapasztalhatták mit jelent a becsatolt biztonsági öv – mondta Vad Róbert, a megyei baleset-megelőzési bizottság titkára.
A mókának csak az eső vetett véget, de a buli a villamoson folytatódott egészen a Dugonics téri megállóig. Tehát, ha le akarjuk beszélni a fiatalok az ittas vezetésről, nincs más dolgunk, mint jól összezsúfolni őket egy zenés villamosba, majd száguldozni velük a töltésen. Meg persze bemutatni, milyen fájdalmas lehet ütközni. Hát maradandó élmény, az biztos.
S. Cs.
Bezár