Orvos- és egészségtudományi képzési terület

Az orvos- és egészségtudományi képzési terület szakjain és alapszakjain történik az egészségügy jól kvalifikált munkatársainak képzése az Általános Orvostudományi Karán (ÁOK), az Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar (ETSZK), a Fogorvostudományi Kar (FOK), és a Gyógyszerésztudományi Kar (GYTK).

A Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán (ÁOK) magyar, angol és német nyelven folyik a képzés. A 12 féléves általános orvosképzés mellett a kar rezidensrendszerű szakképzést, folyamatos továbbképzést biztosít a régió egészségügyi ellátásához. A szakirányú továbbképzés angol-magyar orvosi szakfordító oktatás irányában zajlik.
Az oktatás kreditrendszerű, a közel 1000 hazai hallgató mellett mintegy 800 külföldi állampolgárságú medikus vesz részt benne, több mint 30 országból. A fakultás anatómiai nyári egyetemmel folytat tanulmányokra előkészítő oktatást (pre-med képzést), valamint a külföldi BSc diplomával rendelkezők is a nyári kurzus által kapcsolódhatnak be az angol és német nyelvű oktatásba.


A Szent-Györgyi Albert Klinikai Központban egyesült klinikák a régió és Szeged város egészségügyi ellátásának, a klinikai diszciplínák és a gyakorlati oktatás, a klinikai és gyógyszeripari kutatások letéteményesei. A Klinikai Központ mint regionális ellátási egység kb. 250.000 ember egészségügyi ellátását biztosítja 1433 aktív és 357 krónikus ágyon.
A Szent-Györgyi Albert életművét kiállítóteremmel bemutató orvoskar tudományos munkásságával, nemzetközi szakirodalomban országosan kiemelkedő publicitásával, pályázataival, oktatói-kutatói szakmai elismertségével, kongresszusi aktivitásával a hazai és nemzetközi orvosi-egészségtudományi felsőoktatásban kiemelkedő szerepet tölt be.


A fogorvosképzés 2007 januárjában emelkedett kari rangra. Az ötvenes években indult a Tisza-parti városban a fogászati oktatás, amely 1960-tól szakosított fogorvosképzésként működik, az önálló fogorvostudományi szak pedig 2001-ben indult. A képzés szegedi specialitása, hogy a hallgatók az ötéves képzés befejezését követően frissen végzett fogorvosként már képesek a betegek teljes körű ellátására. A Fogorvostudományi Kar (FOK) a külföldi hallgatókat is várja, 2004 óta angol nyelven is oktatják a fiatalokat.


A gyógyszerészképzés időtartama öt év, a tanulmányok magyar és angol nyelven végezhetőek. A graduális oktatás során angol–magyar szakfordítói képzésen vehetnek részt azok a hallgatók, akik felvételükkor középfokú angol nyelvismerettel rendelkeznek.


A gyógyszerészalmanachok adatai szerint a magyar gyógyszerészek csaknem fele Szegeden szerezte diplomáját. A Gyógyszerésztudományi Kar (GYTK) rájuk és más egyetemek egykori gyógyszerészhallgatóira gondolva indítja posztgraduális képzéseit, és a régió gyógyszerészképzési központjaként a gyógyszerészek fontos találkozási pontjává lett. A posztgraduális oktatás a 15 szakirányon indított szakképzés keretében történik.


Az Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar (ETSZK) az egészségügyben nélkülözhetetlen diplomás munkatársak képzését végzi.


Az itt meghirdetett alapszakokon végzők keresett és megbecsült tagjai az egészségügynek és a társadalomnak. Az Egészségtudományi és Szociális Képzési Karon meghirdetett alapszakok: a nyolc féléves ápolás és betegellátás, egészségügyi gondozás és prevenció és a hét féléves szociális munka szak.
Az Egészségtudományi és Szociális Képzési Karon 2016. szeptember óta indított mesterképzések: három féléves ápolás mesterképzési szak, fizioterápia mesterképzési szak.
A Karon társadalomtudományi képzési területen négy féléves szociálpolitika mesterképzési szak 2010. óta keresztfélévben indul. Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó szakirányú továbbképzési szak négy féléves képzési idővel, önköltséges formában levelező tagozaton folyik.
A karon induló szakok népszerűségében közrejátszik, hogy az itt végzett szakemberek egész Európában keresettek, az Európai Unió minden tagállamában szívesen látott munkavállalók.

Eseménynaptár

Rendezvénynaptár *

  • február 19.
    14:00 - 16:00
    Az MTA SZAB közgyűlés programja: Köszöntő - Lovász László, az MTA elnöke. Beszámoló a SZAB 2017. évi munkájáról, tájékoztatás a SZAB 2018. évi terveiről – Fülöp Ferenc, a SZAB elnöke. A SZAB szakbizottságainak 2017. évi munkájának összegzése – Görög Márta, a SZAB tudományos titkára. Jókai pozíciója kora kulturális térképén című tudományos előadás – Szajbély Mihály, az MTA doktora, SZTE BTK Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézet Magyar Irodalmi Tanszék intézetvezető egyetemi tanára. A SZAB 2017. évi Média pályázat díjkiosztó ünnepsége – Csernus Sándor, a Bírálóbizottság elnöke.
  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.