SZTE Info

SzeReTeD-konferencia: középpontban a tudománynépszerűsítés

A Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratórium (SzeReTeD) november 15-én és 16-án „…hogy a tudományt megszerettesd!” címmel rendezett országos szakmai műhelykonferenciát.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A konferencia a TÁMOP-3.1.3-as pályázati konstrukció nyertes intézményeit képviselők (intézményvezetők, projektmenedzserek, szakmai vezetők, laborvezetők, pedagógusok) és a természettudományok oktatását fontosnak ítélő köznevelési intézmények (intézményvezetők, természettudományos szakos pedagógusok) számára kínált tanácskozási, konzultációs, hálózatépítési lehetőséget – szakmai előadások és tapasztalatcsere által.


 

Fizikai és szellemi építkezés

 

A pályázat kiírójának célja az volt, hogy ne csupán falakat és eszközöket teremtsünk, hanem szakmai műhelyt hozzunk létre. A fizikai építkezés mellett még fontosabb volt a szellemi építkezés hangsúlyozta megnyitó beszédében Dobi János. Az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium igazgatójától megtudtuk: a pályázat kiírói olyan iskoláknak adtak lehetőséget egy laboratórium bővítésére, fejlesztésére, épületrész gazdagítására, amelyekben eddig is hagyományai voltak a természettudományos oktatásnak, ahol a módszertani kultúrát is fejleszteni kívánták. Ennek a feladatnak a teljesítése mellett azonban partnerintézményi hálózatrendszer kiépítését is előírták. Ezen rendszer országos konferenciáját rendezték Szegeden.


 

Új célokat kell megfogalmazni

 

A konferencián Gönczi Károly, az ESZA Nonprofit Kft. monitoring szakértője hangsúlyozta a szegedi sajátosságokat: azt az elméleti hátteret, szakmai bázist, amelyet a Szegedi Tudományegyetem tud nyújtani a projektnek. Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézet vezetője előadásában rávilágított arra a tényre, hogy a természettudományok tanítása világszerte válságban van, de Magyarországon különösen drasztikus a helyzet. Egyre kevesebben szeretik tanulni a természettudományos tárgyakat, egyre kevesebben lépnek a kutatói pályára. Ezért rendkívül égető feladat a természettudomány tanulás és tanítás céljainak újrafogalmazása.


 

„Ahol a tudományt megszereted”

 

A természettudományok tanulásának megszerettetése a célja a SzeReTeD laboratóriumnak, amely 2013 májusában kezdte el működését a Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumban. A laboratóriumot Csiszár Imre laborvezető mutatta be a résztvevőknek. Az új infrastruktúra kialakításához az SZTE a TÁMOP-3.1.3-10/2-2010-0013 számú, „Természetismereti tudástárral támogatott közoktatás fejlesztés”című projekten 168 millió forint európai uniós támogatást nyert. A labor 250 négyzetméteren helyezkedik el a kiszolgálóegységekkel együtt. Két helyiségben 20-20 diák foglalkoztatására van lehetőség. Az egyikben kémia-, biológia-, míg a másikban a fizika-, földrajzkísérleteket lehet végezni. A tananyagfejlesztés elsősorban ebből a négy természettudományos tárgyból történt meg.

 

A központ a régióból 18 partnerintézménnyel, általános és középiskolával dolgozik együtt. Eddig 400 órát tartottak a laboratóriumban, ahova a délelőtti órákban tanulócsoportok érkeznek, és laborgyakorlatokon vesznek részt. Délután tehetséggondozási, szakköri foglalkozásokat tartanak.

 

SZTEinfo

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.
  • február 28.
    17:55 - 19:30
    Szalai Anikó, az SZTE ÁJTK adjunktusa Hétköznapi nemzetközi jog című előadásában kifejti: általában az emberek úgy gondolják, hogy a nemzetközi jog egy elvont szelete a jognak, amely a külföldiekre, másokra vonatkozik, de a mi hétköznapjainkat biztosan nem érinti. A nemzetközi jog azóta létezik, amióta államok vannak. Ez a jogterület eredetileg az államok közötti kapcsolatok rendezését szolgálta, azonban a technikai és társadalmi fejlődés elvezetett a nemzetközi jog kiszélesedéséhez. Kibővült a nemzetközi jog alanyainak köre, így az államok és nemzetközi szervezetek mellett ide soroljuk az embereket, sőt mostanában már a gazdasági társaságokat is. A nemzetközi jog áthatja a mindennapi életünket, onnantól kezdve, hogy bekapcsoljuk reggel a telefonunkat, megesszük a banánunkat és munkába megyünk, odáig, hogy este megnézzük a híreket.