Bezár

SZTEhírek

Citybike-bérlet az egyetemi polgároknak

Citybike-bérlet az egyetemi polgároknak

2014. július 29.
4 perc

A szegedi egyetem hallgatói és oktató kedvezményes bérletet válthatnak a Citybike-ra. Az együttműködési megállapodást nemrég írta alá az SZTE és a városi kölcsönbringákat üzemeltető cég.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Szegeden tavasz óta működik a citybike, vagyis a kölcsönözhető kerékpárok rendszere. A városban a kerékpárosok zömét a fiatalok adják, elég csak az egyetemi épületek előtt sorakozó biciklikre gondolni a tárolókban. A Citybike azoknak hasznos, akik saját kerékpárt nem akarnak venni, de gyorsan akarnak a város egyik pontjáról eljutni a másikra.

 

2014. augusztusban már a beiratkozáskor válthatnak Citybike-bérletet a szegedi egyetemisták, a nem régiben aláírt együttműködési megállapodás értelmében – mondta Szabó László, a CityBike Szeged projektmenedzsere. A hallgatóknak a féléves bérlet 5000 forintba kerül, ezzel minden nap egy órán keresztül citybike-ozhatnak. Azonban nem egy összefüggő órára vehetik igénybe a kerékpárt, hanem a 24 órára elosztva – a napi egy óra szabadon felhasználható és alakítható. Ha valaki túllépi a napi egy órát, akkor óránként további 200 forintért gurulhat tovább. A kedvezményben az SZTE dolgozói is részesülnek, ők az éves bérletet 10 000 forintért válthatják ki. 2014. augusztus 15-től SZÉP-kártyával is lehet náluk fizetni a bérletekért, tehát, ha valaki (SZTE-dolgozó vagy -hallgató családtagja) rendelkezik ezzel a juttatással, akkor így is fizetheti a bérletét – mondta Szabó László.

 

A Szegedi Tudományegyetem és a Citybike Szeged megállapodása azt is tartalmazza, hogy az egyetem ad területet a tárolóiknak – első körben a TIK-nél és a Móra Kollégiumnál az újszegedi Fő fasoron –, amiért a Citybike bérleti díjat fizet. A Citybike-dokkolók a város nagyobb forgalmú pontjain, főleg az oktatási intézményekhez közel találhatók, így letenni és felvenni a kerékpárt gyors és egyszerű. Arról pedig a Citybike munkatársai gondoskodnak, hogy minden flottul menjen: ha egy dokkban nincs kerékpár, akkor visznek oda, ha túl sok van, és ez akadályozná a kölcsönbringa letételét, akkor elvisznek onnan néhányat, és máris lesz szabad hely.

 

A kerékpározás egészséges, vidám, gyors, környezetbarát, a bringások nem függenek a tömegközlekedési menetrendtől vagy az esetleges késésektől, így a biciklisek nem nagyon késnek el – feltéve, ha időben elindulnak. A kerékpározás nem csupán életérzés, de olcsó is, elég, ha csak a bérletárakkal hasonlítjuk össze: egy diákbérlet ára egy hónapra 3585 forint. A szegedi egyetem nappali tagozatos hallgatóinak 90 százaléka kap ugyan bérletet az egyetemtől, de az államilag nem finanszírozott szakokra járóknak ez a kedvezmény nem jár. Biciklizni pedig azért is jó, mert a bringa akkor is gurul, amikor a villamos álmában már csenget egy kicsit – vagyis éjszaka is gyorsan, biztonságosan lehet eljutni egyik helyről a másikra. Ráadásul mivel Szeged nem nagy város, egy óra alatt el lehet jutni Szentmihályról Újszegedre – vagyis nincsenek bekerékpározhatalan távolságot. Ha valaki városon kívülre szeretne menni, egy óra alatt átérhet strandolni vásárhelyre, és nagyjából ennyi kell, hogy kiérjen bicajjal a tiszaszigeti mélypontra.

 

Szorgalmi időszakban a legnagyobb a Citybike forgalma, csütörtöktől vasárnapig veszik igénybe a legtöbb kerékpárt. Nyáron a turisták viszik a sárga bringákat, városnézésre sokan ezt a közlekedési lehetőséget választják. Citybike-ot kilenc helyen lehet felvenni és letenni most Szegeden: a

belvárosban a TIK-nél, a nagyáruház teraszán és a Novotel Hotel Tisza felőli frontján, Újszegeden a Napfényfürdő közelében a Rio Cafénál, a Forrás szálló előtt, a Partfürdő bejáratánál, Újszegeden még a Móra Kollégiumnál, valamint a város másik végén, a Szeged Plázánál is. Mindegyik helyen 9-12 dokkolót alakítottak ki.

 

Szabó László projektmenedzser elmondta: vannak még tennivalók, egyrészt a belvárosban, a Széchenyi téren terveznek még dokkolóállomást telepíteni, és szeretnék a kerékpárokat kosárral is felszerelni, ami táska vagy laptop szállítására alkalmas.

 

Magyarországon ez volt az első kölcsönkerékpár-rendszer, európai uniós támogatásból és önerőből alakították ki a szolgáltatást. Regisztrálni az interneten lehet, a procedúra néhány percig tart. Egyszeri regisztrációs díjat kell fizetni, ami 300 forint. A kölcsönbringa minden megkezdett órája után 200 forintot számolnak fel, de a negyedik óra után napidíjra vált a rendszer, ennek összege 1800 forint.

 

Nyemcsok Éva Eső

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek