SZTE Info

sansz_nap_megnyito_kiemelt

Elkezdődtek az Esélyegyenlőségi Napok a Szegedi Tudományegyetemen

Az SZTE Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ szervezésében rendezik meg a Szegedi Tudományegyetemen az Esélyegyenlőségi Napokat, az eseményt 2014. május 5-én nyitotta meg Sebőné Szenes Márta.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

2014. május 5-én és 6-án rendezik meg az Esélyegyenlőségi Napokat a Szegedi Tudományegyetemen, amit Sebőné Szenes Márta, az SZTE esélyegyenlőségi koordinátora nyitott meg. Ezután Máténé Homoki Tünde és Meggyesné Hosszú Tímea tartott előadást az esélyegyenlőségi képzéseken átélt tapasztalataikról, majd Gyarmathy Éva beszélt a diszlexiásokról, azok be- és elfogadásáról. Kedden részt lehet majd venni különböző érdekes és tanulságos programokon, melyek empirikus úton érzékeltetik a résztvevőkkel, milyen akadályokkal és körülményekkel kell szembenézniük és leküzdeniük a fogyatékossággal élőknek és hátrányos helyzetűeknek nap mint nap.


SANSZ_nap_Megnyito_galeria
Elkezdődtek az Esélyegyenlőségi Napok az Szegedi Tudományegyetemen - megnyitó (galéria)

 

Sebőné Szenes Márta megnyitója során a vendégek tájékoztatást kaptak az esemény rövid történetéről, például megtudhatták azt is, hogy a Sansz Napokat 5 éve rendezik meg. Továbbá beszélt még a rendezvény legfőbb céljáról, arról, hogy a fogyatékossággal élő, illetve hátrányos helyzetű egyetemi hallgatókra több figyelem irányuljon. Az adatok szerint a Szegedi Tudományegyetemen 160 regisztrált hallgató van, aki valamilyen fogyatékossággal él együtt. – Én magam pszichológus is vagyok, és tudom, hogy nagyon fontosak az emberek közötti rítusok. Hogy alkalmunk legyen segíteni másoknak — mesélte Sebőné Szenes Márta. A módszereikről is esett szó, személyi segítőkkel dolgoznak együtt, az oktatók és nem oktatók egyaránt részt vehetnek speciális tréningeken, melyek során személyes tanácsadást kaphatnak. Ezután azt is megtudhattuk, hogy az SZTE úttörő ezen a téren, mivel más egyetemeken nem találkozhatunk ilyen újításokkal.


Ezt követően Homoki Tünde vette át a szót, aki bővebben kifejtette a képzések során átélt tapasztalatait, és elmagyarázta a képzések fontosságát is, mely nem célirányosan a fogyatékos gyerekekre vagy hallgatókra vonatkozik. – Hiszen nemcsak ezzel a célcsoporttal kell törődni, de az őket befogadó társadalmi közeggel is – magyarázta Máténé Homoki Tünde. Ezért olyan fontos a szemléletváltoztatás, hiszen a tájékozottság és az információ hiányában nem a megfelelő vélemény alakulhat ki az emberekben. Ennek a véleménynek a kialakulását pedig különböző csoportmunkák és érzékenyítő játékok segítik, melyek tapasztalati élményt nyújtanak a tréningen részt vevőknek. Fontosnak tartotta még kiemelni, hogy a jogszabályi környezet biztosított, viszont az mindenképp ellenőrzést kíván maga után, hogy ez megfelelően működik-e a valóságban. Az előadást Meggyesné Hosszú Tímea bővítette ki, aki diagramok segítségével mutatott be néhány feladatot, melyeken a tréning során részt lehetett venni. Ilyen volt például a Richter-skála, amikor a résztvevőknek egy-egy állításra 1-től 5-ig kellett pontozással véleményt alkotni.


Ezután Gyarmathy Éva előadása következett a diszlexiásokról. Kezdetnek a technikával babrált az asztalon. – Egy kis környezetváltoztatás, mert kinek így jó, kinek úgy jó – vezette fel gondolatait. Előadása során megtudhatták a vendégek, hogy a diszlexiások száma a legnagyobb az egyetemen. Majd ismertette a résztvevőkkel, hogy maga a diszlexia miért alakulhat ki. Az okok közé sorolható például a gyermekeknél a fejlődési szakaszok kimaradása, mint például a négykézláb mászásé. Ennek a következménye pedig, hogy nem alakul ki a jobb és bal agyfélteke között a megfelelő összhang, és nem tudják kiegészíteni egymást megfelelően. – Ez pedig probléma, de a probléma nem bajt jelent! tette hozzá ezután. Ahogyan hallhatták a látogatók, a gyermek és felnőtt diszlexiásoknál a problémát meg kell oldani, és nem „felmenteni alóla”. Emellett a diszkrimináció sem segít, és az sem, hogy egyes magyarországi egyetemeken kizáró ok a diszlexia bizonyos szakok elvégzése esetén. Szó esett még arról is, ma a gyerekek 30 százaléka kap papírt arról, hogy nem fér össze az iskolával. – Én adnék egy papírt az iskolának, hogy nem fér össze a gyerekkel fejtette ki véleményét Gyarmathy Éva. Ugyanis a mai világ a gyermekek jobb agyféltekéjét mozgatja meg jobban. Tehát a vizuális képességeik, a képzelet, a zene élvezete, az érzelmek, a mozgás, a humor és az egészekben való látás, ami erősödik. Míg ezzel szemben az iskola a bal agyféltekére épít, mely az írást, az olvasást, a számolást, a logikát, az elemzést, a viszonyokat, a részleteket és a sorozatokat fejlesztené. Sokszor a nem diszlexiás gyermekek sem tudják rendszerbe foglalni az egyetemi tanulmányaikat, nem tudnak egyszerre jegyzetelni és figyelni is, de a tanár nem engedi, hogy felvegyék az óra anyagát. A diszlexiásokhoz való alkalmazkodás következtében lehet, hogy nemcsak az ő helyzetüket lehetne megkönnyíteni, de ezáltal a többi hallgató tanulmányát is elő lehetne segíteni.

 

A részletes program:

 

2014. május 5.

 

- Május 5-én 16 órától este 20 óráig látogatható a Mini láthatatlan kiállítás a JATE Klub nagytermében. Kizárólag egyetemi polgárok (hallgatók és nem oktató dolgozók) vehetnek részt rajta. A belépéshez regisztráció ajánlott.

 

2014. május 6.

 

- Május 6-án 10.00-12.00 és 13.00-18.00 óra között tart nyitva továbbra is a Mini láthatatlan kiállítás a JATE Klub nagytermében.

- A Képességek Napját 10 és 17 óra között rendezik meg az SZTE Rektori Hivatal épületében és a Dugonics téren.

- A SANSZ-napot 10 órakor nyitja meg a Rektori Hivatal földszinti tárgyalójában Sebőné Szenes Márta, az SZTE esélyegyenlőségi koordinátora és Homoki-Nagy Mária oktatási rektorhelyettes.

- 10 óra 10 perctől mutatkoznak be az érdekvédelmi szervezetek.

- 11 órától pedig „Nem adom fel!” címmel kezdődik beszélgetés Papp Szabolccsal, aki a Nem Adom Fel Alapítványt képviseli.

- 11 és 17 óra között szakmai bemutatót rendeznek az Átriumban és a Dugonics téren kerekesszékes akadálypályával, zsonglőrbemutatóval és oktatással, élő könyvtárral, érzékenyítő játékokkal, segéd- és szimulációs eszközök bemutatójával és terápiás kutyabemutatóval. Itt mutatkoznak be az együttműködő szervezetek is: Csongrád Megyei CSEÖH, Kreatív Formák Alapítvány, Kiút Alapítvány, IH Rendezvényközpont, Napos Oldal Alapítvány, Napra Forgó Nonprofit Közhasznú Kft., Nem Adom Fel Alapítvány, SINOSZ, S.O.S. Telefonos Lelki Elsősegély Szolgálat, Szivárvány Autizmus Egyesület, Vakok Csongrád Megyei Egyesülete.

 

SZTEinfo

fotók: Herner Donát


Korábban írtuk:

Az Esélyegyenlőség Világnapja a szegedi egyetemen

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 19.
    14:00 - 16:00
    Az MTA SZAB közgyűlés programja: Köszöntő - Lovász László, az MTA elnöke. Beszámoló a SZAB 2017. évi munkájáról, tájékoztatás a SZAB 2018. évi terveiről – Fülöp Ferenc, a SZAB elnöke. A SZAB szakbizottságainak 2017. évi munkájának összegzése – Görög Márta, a SZAB tudományos titkára. Jókai pozíciója kora kulturális térképén című tudományos előadás – Szajbély Mihály, az MTA doktora, SZTE BTK Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézet Magyar Irodalmi Tanszék intézetvezető egyetemi tanára. A SZAB 2017. évi Média pályázat díjkiosztó ünnepsége – Csernus Sándor, a Bírálóbizottság elnöke.
  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.