SZTE Info

A kínai operáról és a családon belüli erőszakról szólt a Science Café

Az SZTE Tehetségpont tudománynépszerűsítő sorozata, a Science Café 2014. május 8-i alkalmán a megszokott módon két előadó lépett a képzeletbeli katedrára.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Elsőként Kalmár Zoltán, az SZTE ZMK Zeneművészeti Kar tanszéki főelőadója tartotta meg az előadását A kínai opera címmel. Ezt követően Visontai-Szabó Katalin, az SZTE ÁJTK Munkajogi és Szociális Jogi Tanszék tudományos munkatársa vezette be a hallgatókat a szakterületébe A családon belüli erőszak címmel.

 

A kínai opera

 

Kalmár Zoltán az előadása bevezetőjében elmondta, hogy mindenkit ösztönöz tanulmányai kínai kapcsolódású perspektíváinak vizsgálatára, hiszen egyre inkább erősödik a magyar–kínai kapcsolat jelentősége. Gyakorlatilag egy ilyen döntést prezentált az előadó, amikor elkezdett foglalkozni a kínai opera világával.

Kalmár Zoltán elsőként történelmileg helyezte el az opera műfajának kialakulását és fejlődését Kína világában. Nagyon sokrétű formai és tartalmi változásokon esett át ez a fajta előadásmód. A pekingi opera, mely manapság talán a legelterjedtebb válfaj, a 19. századra érte el végső formáját. A színdarab nagyon sokrétű alkotás. Fontos szerepet kap a zene, az ének, a pantomim, a tánc és az akrobatikus elemek is kiemelkedő jelentőséggel bírnak.

Az opera Kínában a kezdeti időkben csak a császárok és a magasabb presztízsű társadalmi rétegek számára volt elérhető. Később az utazó társulatok terjesztették el a műfajt. A feldolgozott témákat kezdetben nem korlátozták, de 1949-től, a kommunista párt hatalomátvételétől nyolc mintaoperára szűkült az előadható darabok száma. Ezeket a művek a politikai nézetnek rendelik alá, a dolgozók és katonák igényeit kell szolgálniuk.

A tradicionális pekingi operára jellemző, hogy kevés díszlet elemekkel dolgoznak. Ennek ellensúlyozására a használati eszközök kontextusteremtő hatással bírnak. Például az evező csónakot szimbolizál, a korbács lovat, valamint a gyertya az éjszakát jelenti.

További érdekesség az arcfestés jelentősége. Ezzel az eszközzel fejezik ki a szereplő jellemét. A piros szín becsületet, a fekete megvesztegethetetlenséget szimbolizálja, valamint fehér színnel jelölik a bűnösöket. Minden elemnek külön fontossága van ebben a műfajban.

Az előadás végén Kalmár Zoltán még egyszer hangsúlyozta a kínai kultúra megismerésének fontosságát, így adva keretet a beszédének.

 

A családon belüli erőszak

 

A második előadásban Visontai-Szabó Katalin tárta a hallgatóság elé a családon belüli erőszak pszichológiai és jogi aspektusait.

Bevezetőként általános jelleggel beszélt az előadó a jelenségről. Elmondta, hogy a ciklikusság jellemzi ezt a fajta viselkedést, és három formája létezik, a házastárs ellen, a gyermek ellen és egy idős családtag ellen elkövetett erőszakos cselekedet. Továbbá kiemelte azokat a tényezőket, melyek növelhetik ennek a jelenségnek az előfordulási valószínűségét. Ezek a szociokulturális hagyományok, az alkoholfogyasztás, az erőszakos előélet, durva akciófilmek és számítógépes játékok, valamint egyes személyiségjegyek például az autoriter vagy a nárcisztikus személyiségeknél. Érdekességnek gondolhatjuk, hogy nem függ a szocioökonómiai státusztól, valamint az iskolázottságtól.

A családon belüli erőszaknak négy megjelenési formája van: a fizikai, a pszichikai, a szexuális és az elhanyagolás.

Az előadás további részében Visontai-Szabó Katalin ezeket a megjelenési formák részleteit tárta a hallgatóság elé. Ezek a témák rendkívül megrettentőek, de sokszor elgondolkodtató tényeket is tartalmaznak. Például a gyermekbántalmazási eseteket 90%-ban a szülő követi el, ráadásul 68%-ban az anya. A bántalmazásra vezető ok lehet a frusztráció levezetése, avagy az a felfogás, hogy a verés a nevelés része. A bántalmazott házastárs esetében sem általában a másik félre haragos az elkövető, hanem a stresszt, frusztrációt vezeti le ilyen módon. Ezen viselkedésformáknak azonban súlyos következményeik vannak, különös tekintettel a gyermekek körében. Kiválthatnak személyiségbomlást, agressziót, ingerlékenységet vagy gyűlölködést.

A pszichikai erőszak is rendkívül súlyos hatással lehet a gyermekekre. Az egész életüket befolyásolhatják az ilyen viselkedésformák. A gyermek csak azzal a szeretettel tudja szeretni önmagát, amivel őt is szerették. A házastárssal szembeni pszichikai erőszak esetében a fizikai inkább a férfiakra jellemző, addig a pszichikai erőszak inkább a nők eszköztárába tartozik. Célja az önbizalom, önértékelés lerombolása.

Szexuális erőszakos cselekményt meglepő módon 75%-ban az áldozat egy családtagja, ismerőse követ el. Ezen esetek számai napjainkba növekedést mutatnak, de ez remélhetően nem a valódi erőszakos cselekmény számának a növekedését jelenti, hanem az esetek egyre gyakoribb nyilvánosságra kerülését. Ezen erőszakos cselekedetek is rendkívül káros hatással lesznek az áldozatokra. A bántalmazottak a későbbiekben aszexuálissá vagy prostituáltá válhatnak, illetve alkalmatlanok lesznek az anyai szerep betöltésére.

Az elhanyagolásnak is súlyos következményei lehetnek, főleg csecsemőkorban, ilyenkor az áldozat teljesen apatikussá válik.

Az előadás végén Visontai-Szabó Katalin kitért a jogi szabályozás jellemzőire is. Magyarországhoz képest az USA-ban és Ausztriában sokkal előrehaladottabb a problémával való foglalkozás. Magyarországon 2012-ben foglalták bele a büntető törvénykönyvbe a családon belüli erőszakra vonatkozó jogszabályokat. Az igazi elmaradásunk viszont a támogatói hálózat kiépítésében nyilvánul meg – összegzett.

 

Czakó Balázs

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.
  • február 28.
    17:55 - 19:30
    Szalai Anikó, az SZTE ÁJTK adjunktusa Hétköznapi nemzetközi jog című előadásában kifejti: általában az emberek úgy gondolják, hogy a nemzetközi jog egy elvont szelete a jognak, amely a külföldiekre, másokra vonatkozik, de a mi hétköznapjainkat biztosan nem érinti. A nemzetközi jog azóta létezik, amióta államok vannak. Ez a jogterület eredetileg az államok közötti kapcsolatok rendezését szolgálta, azonban a technikai és társadalmi fejlődés elvezetett a nemzetközi jog kiszélesedéséhez. Kibővült a nemzetközi jog alanyainak köre, így az államok és nemzetközi szervezetek mellett ide soroljuk az embereket, sőt mostanában már a gazdasági társaságokat is. A nemzetközi jog áthatja a mindennapi életünket, onnantól kezdve, hogy bekapcsoljuk reggel a telefonunkat, megesszük a banánunkat és munkába megyünk, odáig, hogy este megnézzük a híreket.