SZTE Info

A tehetséggondozás új horizontja: az autogén tréning

A Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat programjaként a tehetséggondozás új formáiról tanácskoztak 2014. november 11-én az MTA Szegedi Akadémiai Bizottság székházában.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A konferencián Bugyi Katalin, a Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szarvasi Tagintézmény tehetséggondozó koordinátora „Lelki erő a tehetségek gondozásához” című előadásában az autogén tréning pedagógiában alkalmazott lehetőségei ismertette. A pedagógusok mindennapi munkájuk során számos nehézséggel találkoznak, mely stresszhelyzetet idéz elő. A stressz levezetésére, a relaxációra rendkívül alkalmas módszer az autogén tréning fogalmazott. Az autogén tréning olyan relaxációs módszer, mely elősegíti az egyén testi-lelki egészségét, miközben növeli a teherbírást és a kreativitást. Segít leküzdeni a mindennapi stresszt, növeli a koncentrációs készségeket. Jellemzően önindította folyamat, melynek fő jellemzői az önmagunkra figyelés, a testi ellazulás, a belső koncentráció. A bárhol alkalmazható relaxáló módszer napi 10 percet vesz igénybe, és körülbelül 2-3 óra alvást helyettesít, a relaxálás során átélt élményeket pedig úgynevezett relaxációs naplóba rögzítik – tudtuk meg. Ezt a feszültség-és stresszkezelő módszert azonban nemcsak a pedagógusok alkalmazzák, hanem a diákoknak is tanítják. Az úgynevezett diákrelaxációs képzés óvodás kortól egészen középiskolás korig tanítható, az életkori sajátosságoknak megfelelő játékok és élményfeldolgozás segítségével, így például relaxáló mesével, interaktív relaxációval, tantárgyszimbolikával. Hatása, hogy növeli a diákok teljesítményét, kreativitását és motivációját, biztosítja a teret és az időt a belső élmények megfigyeléséhez – összegezte.


SZAB_tehetsegfejlesztes_konferencia_2014_november_11
A tehetséggondozás új horizontja: az autogén tréning - GALÉRIA


A vizuális relaxációs elemekre épülő tehetséggondozó műhely tapasztalatait és lehetőségeit ismertette beszámolójában Fügedi Petra Anna, a Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szegedi Tagintézménye tehetséggondozó koordinátora. – A tehetséges diákok főbb jellemzői a gazdag szókincs, jó megfigyelő képesség, az, hogy gyorsan megjegyzik a tényeket, gyorsan felismerik az ok-okozati viszonyokat, és erősen motiváltak – sorolta. A vizuális relaxációs elemekre épülő műhely célja az volt, hogy a részt vevő diákok gyakorolhassák a relaxációt, a kognitív fejlődés mellett támogassák az érzelmi fejlődésüket is, fejlesszék a fiatalok erős oldala mellett a gyengeségeiket is. A tehetséggondozó műhely első részében egy 12 alkalmas készségfejlesztő programot tartottak, melyen 15 fő vett részt. Erre épült egy 3x4 órás alkotói kör egy rajztanár és az iskolapszichológus bevonásával. Az alkotókörön a diákok a relaxációs technika utána kővirágfestésen ábrázoltak egy a lelki állapotuknak megfelelő virágot, megismerkedtek a hideg-meleg színek szimbolikájával, és elmosódó önarcképekkel jelenítették meg azt, amit mások nem látnak meg bennük foglalta össze Fügedi Petra Anna.

 

SZTEinfo Gajzer Erzsébet

Fotó: Edelmayer Zsolt

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • május 20.
    18:00 - 19:00
    Születni kell a vezetésre vagy az tanulható? Ha születni kell rá, miért tanítjuk? Mi teszi sikeressé a 21. század vezetőit? Mit üzen Dzsingisz kán és Steve Jobs a ma vezetőinek? Mi a vezetés felelőssége? Mi a morál, az etika szerepe a vezetésben? Mit hoz a jövő, hogyan alkalmazkodik a változáshoz a (tudás)társadalom? Hogyan alakítja a munka és az iskola világát, mindennapi életünket az AI (mesterséges intelligencia), a VR (virtuális valóság), az AR (kiterjesztett valóság) és az 5G? Izgalmas kérdések, hiteles válaszok - vendégünk dr. Baráth Tibor, a Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézetének igazgatója!
  • május 20.
    18:30 - 19:30
    Joe Vitone-nal Kis Péter beszélget a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban is kiállított képeiről. "Joe Vitone 'Családi felvételek: Portrék az amerikai rozsdaövezetből' című sorozata az alkotó az ohiói Akronben és környékén élő családtagjairól készült. Az 1998 óta készülő anyag az amerikai rozsdaövezet (az USA észak-keleti, egykori nagyipari régiója) munkásosztálybeli közösségeiben élők személyes kapcsolatainak alakulását dokumentálja. Vitone a képeket nyári látogatásai alkalmával készíti, és olyan családi ünnepekkel, házasélettel, válással, függőséggel, munkanélküliséggel vagy gyermekszületéssel kapcsolatos pillanatokat örökít meg, melyek az egész országban részei a családi életnek." (Theresa Bembnister, segédkurátor, Akron Művészeti Múzeum) Joe Vitone dokumentarista fotóművész és oktató a texasi Austin városából. Művei főként nagyformátumú portrék és az Egyesült Államokban készült tájképek, panorámaképein pedig különböző kultúrák hagyományait vizsgálja. Hagyományos és digitális fotográfiával, illetve elektronikus médiával kapcsolatos kurzusokat tart a St. Edwards Egyetemen. Elnyerte a National Endowment for the Arts ösztöndíját, Fulbright-ösztöndíjasként pedig Costa Ricában dolgozott egy családi gazdálkodással kapcsolatos projekten. Számos kiállítása volt többek között a New York University-n, a Limában található Perui-Észak-amerikai Kulturális Intézetben, a portlandi Oregon Fotóművészeti Központban és a Houstoni Fotográfiai Központban. Fotói részét képezik a Clevelandi Művészeti Múzeum, a Kreatív Fotográfiáért Központ, a Houstoni Szépművészeti Múzeum és a Smithsonian Intézet Amerikai Történelem Múzeuma gyűjteményének. American Corner fotópályázata: Parafrázis Fotópályázat / Paraphrase Photo Contest https://www.facebook.com/events/856167818100087/
  • május 21.
    14:00 - 18:00
    A SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék a Bonni Egyetem Médiatudományi Tanszékével közösen nemzetközi workshopot szervez május 21-én Screen Cultures címmel. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
  • május 21.
    17:00 - 18:00
    Pászka Imre professzorral, a SZAB Szociológiai Munkabizottság alapító elnökével 70. születésnapja és készülő kötete kapcsán beszélget Jancsák Csaba a SZAB Szociológiai Munkabizottság elnöke és Dávid Benjámin hallgató.
  • május 21.
    19:30 - 20:30
    A Bharatanatyam Dél-India klasszikus tánca, amely leszármazottja a több évezredes múltra visszatekintő templomi táncosnők, a dévadászik művészetének. A 20. században a Bharatanatyam színpadi műfajjá vált. A táncos a zene, tánc, színészet és költészet egységét hivatott megidézni, hogy ezzel spirituális magasságokba emelje nézőjét és önmagát. Subhashini Goda indiai származású táncművész, tánctanár; Erasmus Mundus – Choreomundus ösztöndíjat nyert táncelmélet és -gyakorlat, illetve kulturális örökség témakörben, jelenleg az SZTE BTK Néprajz és Kulturális Antropológia Tanszéken folytatja tanulmányait. Egyéni táncelőadások, valamint csoportos tradicionális és kortárs táncdrámák kimagasló előadója és alkotója. Többszörös szakmai elismerésben részesült: 2013-ban és 2014-ben legjobb előadói díjat, valamint kiváló táncművész minősítést kapott. A Kala Sangam Tánccsoport 2003 óta működik Szegeden. A tánccsoport vezetője, Kiss Tímea Somi Panninál kezdte, majd Indiában folytatta tanulmányait Anuradha Shinde tanárnőnél és Adyar K. Lakshman táncmesternél. Tanítványaival számos fellépésen, fesztiválon vettek részt, adtak önálló táncestet. A fellépők csoportos és szóló tánckoreográfiákat adnak elő, mely alkalmon az összes tánccsoport megmutatja magát, magyar és indiai származású tanítványok egyaránt. Belépőjegy elővételben és SZTE diákigazolvánnyal 990 Ft, a rendezvény napján 1300 Ft