SZTE Info

Változatok a hatékony kommunikációra

Hatékony felsőoktatási marketing és alumni kommunikáció címen szervezett mikrokonferenciát az SZTE Alma Mater. Az SZTE és a Pécsi Tudományegyetem oktatóin kívül kommunikációs cégek szakértői is előadást tartottak.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

"Az egyetemek célkitűzései ugyan nem változtak ez elmúlt időkben, ám a célok elérésének módja változott. Az elérendő generáció pedig sajátos módon zárt és mégis nyitott, hála az internetnek" – indokolta meg a konferencia aktualitását köszöntő beszédében az esemény szervezője, Görög Márta. Az SZTE Alma Mater vezetője úgy véli: az alumni kapcsolatok sokszor gyújtópontként szolgálhatnak a közösségformáláshoz. "Jelenleg is arra törekszünk, hogy a mentor program keretében visszatérő hallgatóink osszák meg velünk tapasztalataikat és támogassák az egyetemen folyó oktatást és kutatást" – tette hozzá, utalva arra, hogy milyen nagy szerepe van a felsőoktatásban a profi szintű marketing és alumni kommunikációnak.

 

 

Piackutatás – hogyan csináljuk jól?


Reznák-Iskander Leila, a Propel Consulting Bt. ügyvezetője a piackutatás buktatóit mutatta be, az ügyfelek oldaláról.


"A piackutatás célja az üzleti tevékenység támogatása, segítése, iránymutatása, visszajelzése" – definiálta a fogalmat, majd rátért a ma aktuális módszerekre. Ennek keretében a jelenlévők megtudhatták, hogy a keresőmotorokat kreatívan kell használni, hogy utána személyre szabhassák az ügyfelek számára a kívánt üzenetet. Ma ugyanis már nem az adatgyűjtésen van a hangsúly, sokkal inkább a beáramló nagy mennyiségű adat kezelésén. A piackutatás gyakran használt kutatási módszereinek a vázolása végül néhány fontos tanácsot kaptak a jelenlévők: például a törvényi előírások szem előtt tartásáról, a jól kigondolt kérdésfeltételről.

 

 

Az Y, Z generációk titkai


Miben tér el a mai fiatalság gondolkodásmódja az előző generációétól? A kérdésre Kuráth Gabriella, a Pécsi Tudományegyetem marketing osztályának vezetője válaszolt egy tanulságos esettanulmány segítségével. Az igen átfogó tanulmányból tanulságképp leszűrhető, hogy az Y, Z generáció tagjaira jellemző a tapasztalat felértékelődése, a megosztásra és ingyenes hozzáférésre való igény, a vizualitás előnyben részesítése, az identitásépítés, a dokumentálás az interneten, a praktikus mintákra való törekvés. Ám azt is kimutatták, hogy az életkor és a település méretének növekedésével csökken az elégedettségük. A laza társadalmi normák, a túl sok, túl bonyolult választási lehetőség szintén árnyékot vet rájuk.


"A körülmények sokszor elfedik, de ők is ugyanazokkal a problémákkal szembesülnek, mint az idősebb generáció" – összegzett Kuráth Gabriella, majd néhány rövid példa erejéig megmutatta, milyen tapasztalatokat szereztek a fiatalokkal való együttműködésről az online média és az eseménymarketing területén.

 

 

Felsőoktatási marketing trendek, módszerek


A felsőoktatás helyzetére világított rá marketinges szemszögből Révész Balázs. Az SZTE GTK oktatója szerint ma már a felsőoktatásban is előtérbe került a marketing és a márkázás. A nemzetköziesítés, az online felsőoktatás, a „hallgatók tanulásra való újra megtanítása”: ezek a ma aktuális trendek – jegyezte meg. Hangsúlyozta annak fontosságát, hogy az egyetem is tartson lépést a világban történő változásokkal.


Révész Balázs összegezte a felsőoktatási marketing területeit, két példára koncentrálva. A beiskolázási marketing kapcsán a kérdőívek kimutatták, hogy az egyetemet választó fiataloknál - kartól függetlenül - sokat nyomott a latba a döntésnél az egyetem hírneve.


A nemzetközi marketingről szólva a külföldi hallgatók véleményét elemezte. Ebből kiderült, hogy az internet mellett a társaiktól kapott pozitív visszajelzésnek is nagy szerepe van. Dicsérték az intézmény és a könyvtár minőségét, valamint az oktató-hallgató viszonyt. Mindezek tanulságképpen szolgálnak arról, hogy a marketing mennyire szétágazó és befolyásos területekre terjedhet ki.

 

 

Hatékony PR lehetőségek a felsőoktatás számára


"A PR hatékonyságának mérése nagyon nehéz. Vannak ugyan mutatószámok, de ez önmagában nem határozza meg, hogy mennyire hatékony egy kampány" - jelentette ki Bittner Péter. A Senior PR tanácsadó előadásából megtudtuk az integrált kommunikáció a hatékony. A marketing egyik része a PR, melynek összhangban kell lennie a reklám és marketing kampányokkal, promóciókkal. A hatékony kommunikációhoz elengedhetetlen a digitális és kreatív eszközök, alkalmazások használata és az online marketing. "A PR-osnak nem az a feladat, hogy terméket adjon el, egyfajta támogató, hosszú távú, bizalomébresztő funkciója van, imázst, presztízst épít" - fogalmazott az SZTE egykori hallgatója. Bittner Péter úgy véli: a megváltozott sajtómagatartás miatt ma már nem elegendő csak sajtóközleményeket, PR cikkeket gyártani, fontos, hogy videókat, infografikákat, infofilmeket, kreatívokat is alkalmazzunk. Szerinte a hatékony sajtókommunikáció feltétele - többek között - a jelentős hírérték, a gyors információáramlás, a nyilatkozó nyitottsága a sajtó felé, és a gyors reakció az interjúkra. Nem ajánlott a túl sűrű kommunikáció, a semmitmondó és érdektelen közlemények kiadása, illetve az újságírók számonkérése.

 

 

A jó felsőoktatási LinkedIn profil


Életpályát, karriert tervezhetünk a linkedIn-en. Saját profilt hozhatunk létre, megtervezhetjük, hol akarunk továbbtanulni, vagy milyen álláslehetőségeket keresünk. Bánki Tamás előadásában arra a kérdésre adott választ, hogy "Milyen egy sikeres linkedIn profil?" Szerinte olyan képet ne használjunk, melyen az egész család látszik vagy állatot, növényt ábrázol. A jó képen mosolygunk, és csak mi vagyunk rajta- tanácsolta a szakértő, aki az ingyenes háttérképek használatára is felhívta a figyelmet. Kerüljük a „looking for”, és a „seeking” szavak használatát, nevünket ékezetek nélkül, vezetéknevünket végig nagybetűvel írjuk. Nem szabad üresen hagyni a 120 karakteres szakmai fősort, melyben a lakóhelyet, foglalkozást, iskolai végzettséget, elérhetőségeket adhatunk meg.


"A linkedIn nagyon jó felület arra, hogy hirdessenek az egyetemek, reklámozzák magukat. Ezért is fontos az egyetemi logó használata és egy olyan képé, melyről az egyetemet mindenki felismeri" - összegezte állspontját Bánki Tamás.

 

 

Brand és márkahűség


"A márka megkülönböztet, azonosít, a márka érték, identitást ad" - szögezte le előadásában Prónay Szabolcs. Az SZTE Gazdaságtudományi Kar oktatója elmondta: a jól felépített márka mindenre kiterjedő, meghaladja magát a terméket és könnyen beazonosítható.


A márkázás az oktatásban is megjelenik; lehet imázsa egy szaknak, intézmények, az egyetemi városnak is. A spontán kialakuló imázs helyett tudatos márkaimázs építés szükséges. Ehhez első lépésként világos és pontos márkaimázs meghatározásra van szükség, majd a márkaimázst befolyásoló tényezők azonosítására. A felsőoktatásban ilyen tényezők: a hallgatók, az oktatók, dolgozók, a vezetők, a fizikai megjelenés és az arculathordozók. A fenti tényezők tervezett menedzselése szükséges, mely a logó, a tipográfia, a színek, a forma, az alakzatok, arculati kézikönyv következetes használatát jelenti - tudtuk meg előadásából. A márka érték, ezért érdemes befektetni. Ugyanakkor az egységesség kap nagy hangsúlyt, mely arculati kézikönyv és segédanyagok nélkül nem érhető el.

 

SZTEinfo - Szöveg: Őszi Tamás, Gajzer Erzsébet


További információ

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • május 20.
    18:00 - 19:00
    Születni kell a vezetésre vagy az tanulható? Ha születni kell rá, miért tanítjuk? Mi teszi sikeressé a 21. század vezetőit? Mit üzen Dzsingisz kán és Steve Jobs a ma vezetőinek? Mi a vezetés felelőssége? Mi a morál, az etika szerepe a vezetésben? Mit hoz a jövő, hogyan alkalmazkodik a változáshoz a (tudás)társadalom? Hogyan alakítja a munka és az iskola világát, mindennapi életünket az AI (mesterséges intelligencia), a VR (virtuális valóság), az AR (kiterjesztett valóság) és az 5G? Izgalmas kérdések, hiteles válaszok - vendégünk dr. Baráth Tibor, a Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézetének igazgatója!
  • május 20.
    18:30 - 19:30
    Joe Vitone-nal Kis Péter beszélget a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban is kiállított képeiről. "Joe Vitone 'Családi felvételek: Portrék az amerikai rozsdaövezetből' című sorozata az alkotó az ohiói Akronben és környékén élő családtagjairól készült. Az 1998 óta készülő anyag az amerikai rozsdaövezet (az USA észak-keleti, egykori nagyipari régiója) munkásosztálybeli közösségeiben élők személyes kapcsolatainak alakulását dokumentálja. Vitone a képeket nyári látogatásai alkalmával készíti, és olyan családi ünnepekkel, házasélettel, válással, függőséggel, munkanélküliséggel vagy gyermekszületéssel kapcsolatos pillanatokat örökít meg, melyek az egész országban részei a családi életnek." (Theresa Bembnister, segédkurátor, Akron Művészeti Múzeum) Joe Vitone dokumentarista fotóművész és oktató a texasi Austin városából. Művei főként nagyformátumú portrék és az Egyesült Államokban készült tájképek, panorámaképein pedig különböző kultúrák hagyományait vizsgálja. Hagyományos és digitális fotográfiával, illetve elektronikus médiával kapcsolatos kurzusokat tart a St. Edwards Egyetemen. Elnyerte a National Endowment for the Arts ösztöndíját, Fulbright-ösztöndíjasként pedig Costa Ricában dolgozott egy családi gazdálkodással kapcsolatos projekten. Számos kiállítása volt többek között a New York University-n, a Limában található Perui-Észak-amerikai Kulturális Intézetben, a portlandi Oregon Fotóművészeti Központban és a Houstoni Fotográfiai Központban. Fotói részét képezik a Clevelandi Művészeti Múzeum, a Kreatív Fotográfiáért Központ, a Houstoni Szépművészeti Múzeum és a Smithsonian Intézet Amerikai Történelem Múzeuma gyűjteményének. American Corner fotópályázata: Parafrázis Fotópályázat / Paraphrase Photo Contest https://www.facebook.com/events/856167818100087/
  • május 21.
    14:00 - 18:00
    A SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék a Bonni Egyetem Médiatudományi Tanszékével közösen nemzetközi workshopot szervez május 21-én Screen Cultures címmel. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
  • május 21.
    17:00 - 18:00
    Pászka Imre professzorral, a SZAB Szociológiai Munkabizottság alapító elnökével 70. születésnapja és készülő kötete kapcsán beszélget Jancsák Csaba a SZAB Szociológiai Munkabizottság elnöke és Dávid Benjámin hallgató.
  • május 21.
    19:30 - 20:30
    A Bharatanatyam Dél-India klasszikus tánca, amely leszármazottja a több évezredes múltra visszatekintő templomi táncosnők, a dévadászik művészetének. A 20. században a Bharatanatyam színpadi műfajjá vált. A táncos a zene, tánc, színészet és költészet egységét hivatott megidézni, hogy ezzel spirituális magasságokba emelje nézőjét és önmagát. Subhashini Goda indiai származású táncművész, tánctanár; Erasmus Mundus – Choreomundus ösztöndíjat nyert táncelmélet és -gyakorlat, illetve kulturális örökség témakörben, jelenleg az SZTE BTK Néprajz és Kulturális Antropológia Tanszéken folytatja tanulmányait. Egyéni táncelőadások, valamint csoportos tradicionális és kortárs táncdrámák kimagasló előadója és alkotója. Többszörös szakmai elismerésben részesült: 2013-ban és 2014-ben legjobb előadói díjat, valamint kiváló táncművész minősítést kapott. A Kala Sangam Tánccsoport 2003 óta működik Szegeden. A tánccsoport vezetője, Kiss Tímea Somi Panninál kezdte, majd Indiában folytatta tanulmányait Anuradha Shinde tanárnőnél és Adyar K. Lakshman táncmesternél. Tanítványaival számos fellépésen, fesztiválon vettek részt, adtak önálló táncestet. A fellépők csoportos és szóló tánckoreográfiákat adnak elő, mely alkalmon az összes tánccsoport megmutatja magát, magyar és indiai származású tanítványok egyaránt. Belépőjegy elővételben és SZTE diákigazolvánnyal 990 Ft, a rendezvény napján 1300 Ft