SZTE Info

elektromos_auto_mk_kiemelt_nagy

Elkészült az SZTE első elektromos prototípus autója

A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar valamint a Természettudományi és Informatikai Kar hallgatói közösen terveztek és építettek elektromos prototípus autót. Az innovatív járművel a 2015. május 21-24. közötti Shell Eco-marathon rotterdami versenyén áll rajthoz a STECO csapat.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Saját tervezésű és építésű prototípus autójával először indul a Szegedi Tudományegyetem a Shell Eco-marathon világversenyen.



A jövő mérnökei mérkőznek


A Shell Eco-marathon minden évben különleges kihívás elé állítja a diákokat a világ minden pontján, hiszen saját tervezésű és építésű energia-hatékony járműveikkel újabb és újabb üzemanyag-hatékony technológiákkal kell megbirkózniuk. Az Amerikában, Ázsiában és Európában megrendezett versenyeken 400 csapat közel 4000 diákja méri össze mérnöki tudását. A megmérettetésre hat magyarországi oktatási intézmény nevezett, köztük az SZTE csapata. A verseny innovatív, problémamegoldó és kreatív gondolkodást, valamint együttműködést igényel. A csapatok két kategóriában nevezhetnek: prototípus és városi koncepció. A formációk különféle hagyományos és alternatív üzemanyagtípusokat használhatnak járműveik meghajtásához. A belsőégésű motorok esetén ezek a 95-ös benzin, dízel, GTL, biodízel, etanol és a CNG. Az elektromos hajtásúak esetében hidrogén, illetve hálózatról tölthető akkumulátoros autók versenyezhetnek. A Shell Eco-marathon európai futamára 30 ország, 16 és 25 év közötti diákjai érkeznek, hogy összemérjék tudásukat. A verseny győztese az, aki az autó tervezésének és a felhasznált technológiáknak köszönhetően a legnagyobb távot teszi meg 1 kWh energiával, vagy 1 liter üzemanyaggal.


Elektromos_auto_Shell_MK
Elkészült az SZTE első elektromos prototípus autója - GALÉRIA


Újonc a STECO csapat


A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar, valamint Természettudományi és Informatikai Kar hallgatóiból és oktatóiból álló STECO csapat újonc a nemzetközi versenyen, így az idei év elsősorban a mérkőzés megismerésével és a felkészüléssel telt. A csapat tagjai – Kasza Krisztián, Tóth-Molnár Gábor, Horgosi Zsolt, Terhes Péter, Varró Ervin, Seres Imre, Kőrös Pál Csaba és Nagyillés Balázs – 2014. novemberében kezdte meg az előkészületeket és a jármű tervezését, majd 2015. márciusában a kivitelezés is kezdetét vette – tudtuk meg Tóth-Molnár Gábortól. A csapat menedzsere hozzátette: a prototípus autón már csak apró simításokat kell elvégezni és befejezni a zárt burkolatot. „Mivel idén indulunk először ezen a nagy hagyományú versenyen, célunk hogy próbára tegyük magunkat, fejlesszük a megmérettetésre való készüléssel a készségeinket. A felkészülés egyfajta szakmai pluszt is jelent, számos tapasztalatot szerzünk a műszaki problémák megoldásában. Emellett az együtt töltött felkészülési idő a csapatszellemet is erősíti. Reményeink szerint magas hatásfokú lesz a jármű, így a középmezőnyben zárhatjuk a versenyt” – nyilatkozta a csapat menedzsere.



Nagy kihívás a világverseny


A „Zeus” nevet viselő jármű elektronikáját az SZTE TTIK-s hallgatók készítették, az MK-sok pedig a jármű hajtását és karosszériáját. A tehetséges fiataloknak már vannak tapasztalatai az akkumulátorok és az elektromos hajtású járművek tervezése területén. A legnagyobb kihívást kezdetben a tervezés, a gyártási feladatok és a logisztika jelentette a diákoknak. A főként kerékpáralkatrészekből álló prototípus autó alumínium vázát polikarbonát borítja, melyre – vélhetően – karbon mintás matricák kerülnek. A jármű megalkotásakor a környezettudatosságot is szem előtt tartották a fiatalok: újrahasznosított anyagból készült például a kormány. A körülbelül 30 kilogrammos autó maximum 35 km/h sebességre képes – tájékoztatott Kasza Krisztián. A csapat pilótája elmondta: a hagyományos autóvezetéstől eltérően nagyon oda kell figyelni az innovatív jármű fogyasztására, hiszen ez alapján dől el a verseny. „ Nagy kihívás vezetni a járművet, a fogyasztás csökkentése miatt sokat kell gurulni. A tesztelésen méréseket is végzünk, melyekből következtethetünk az optimális sebesség megválasztására” – fogalmazott. A csapat az idei megmérettetés után jövőre is szeretne starthoz állni, de akkor már egy másik autóval.


SZTEinfo – Gajzer Erzsébet

Fotó: Herner Donát


Korábban írtuk:

Elektromos prototípus autóval indul világversenyen az SZTE

Innovációs világversenyre készül az SZTE mérnök csapata

SZTE-csapat a mérnöki világversenyen

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • december 18.
    10:00 - 14:30
    A Paál Zoltán díj átadása. A Katalízis Munkabizottság elnökének megválasztása. Sápi András (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Tervezett Katalízis: Nano- és in-situ technológiákkal a nagy aktivitás és szelektivitás felé. Havasi Viktor (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék, PhD munka bemutató) – Ritkaföldfémekkel dópolt stroncium-aluminátok hasznosítása a fotokatalízisben. Ádám Adél (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Nikkel nanorészecskék előállítása, jellemzése és felhasználása katalizátorként SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék). Varga Gábor (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Átmenetifém-aminosav komplex-CaAl-réteges kettős hidroxid kompozitok készítése, szerkezetvizsgálatuk és katalitikus alkalmazásaik. Mészáros Rebeka, Ötvös Sándor Balázs, Varga Gábor, Kocsis Marianna, Pálinkó István, Fülöp Ferenc (SZTE Gyógyszerkémiai Intézet) – Hatékony heterogén ezüst katalizátor fejlesztése terminális alkinek közvetlen nitrillé alakításához. Gyulavári Tamás Zsolt (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Látható fénnyel gerjeszthető titán-dioxidok előállítása és jellemzése. Musza Katalin (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Cu/Cu2O nanorészecskék szintézise, jellemzése és katalitikus aktivitásuk egy kapcsolási reakcióban. Tungler Antal (MTA Energiatudományi Kutatóközpont) – Gyógyszeripari szennyvizek ártalmatlanítása és hasznosítása.
  • december 19.
    10:00 - 16:47
    Az MTA Elektrokémiai Munkabizottság tudományos ülésének programja: Janáky Csaba (SZTE) – Új eredmények és kutatási irányok a szegedi fotoelektrokémiában. Kormányos Attila (SZTE) – Vezető polimer alapú összetett elektródok fotoelektrokémiája. Samu Gergely Ferenc (SZTE) – Optikailag aktív perovszkit elektródok vizsgálata. Kovács Noémi (ELTE) – Titánötvözetek elektrokémiai stabilitásának vizsgálata kettős potenciodinamikus vezérlést alkalmazó módszerekkel. Szekeres Krisztina Júlia (ELTE) – Vezető polimerfilm elektródok elektrokémiai és morfológiai vizsgálata. Pap Sándor József (MTA Energiakutató) – Réz(II)-peptid komplexek tervezése O2 elektrokatalitikus termeléséhez. Péter László (MTA Wigner) – Cirkónium elektrolitikus hidrogénezése. Tóth Péter Sándor (SZTE) – Grafén és egyéb kétdimenziós nanoszerkezetek (foto)elektrokémiai vizsgálata. Pajkossy Tamás (MTA TTK) – Egyebek. A rendezvény szervezője: SZAB Kémiai Szakbizottság Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Munkabizottság.
  • december 19.
    15:00 - 17:00
    SZAB Orvostudományi Szakbizottság Sprottudományi Munkabizottság.
  • *
    december 19.
    17:00 - 18:30
    Mikszáth Kálmántól kezdve Wass Alberten át Oravecz Imréig több író, illetve számos tanulmány tudós szerzője is foglalkozik az amerikai kontinensen diaszpórában élő magyarok helyzetével. Újszászi Ilona újságíró, az SZTE közkapcsolati koordinátora legújabb riportkönyvében családtörténetekkel válaszol a kérdésre: Hogyan lettek ők „amerikai magyarok”? A fotókkal, számokkal, tényekkel illusztrált könyvbemutatón szó esik az amerikai bevándorlási hullámok különbözőségeiről és tanulságairól, ami segítheti a napjainkban Európát érintő migrációs válság értelmezését is.