SZTE Info

A globális és a lokális is része az ifjúságkutatásnak

Az Eszményektől a kompetenciák felé című konferenciát 9. alkalommal hívta életre az MTA Szegedi Területi Bizottság Szociológiai Munkabizottsága. Idén a globális és lokális problémákra fókuszáltak a kutatók és előadók.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Ifjúsági és ifjúságkutatási tematikát helyezett középpontba, szociológiai megközelítésben foglalkozott a 9. Eszményektől a kompetenciák felé elnevezésű konferencia. A tudományos eredmények gyakorlati hasznosulását célzó, az MTA Szegedi Területi Bizottsága székházában 2015. november 16-án rendezett szimpózium résztvevőit Prof. Dr. Martinek Tamás, a Szegedi Tudományegyetem közkapcsolati rektorhelyettese köszöntötte.

 

 

Az életvilágokról


A konferencia kutatók, az egyetemi oktatók és ifjúságügyi szakemberek – például fejlesztők, stratégiai tervezők, oktatás- és ifjúságpolitikai szakértők, ifjúságsegítők – konzultációs tere lett a kilencedik alkalommal életre hívott tanácskozás.


A globalizációval kapcsolatos problémákról, annak pozitív és negatív következményeiről, a társadalom- és a természettudományok egymásra hatásáról szólt bevezető előadásában Prof. Dr. Pászka Imre. A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szociológia Tanszék professzora szerint e felnövekvő generáció szempontjából fontosak ezek a problémák. A globalizáció, a lokalitás, a regionalizmus összefügg, része az életvilágok, azaz a természet és a kultúra világa szociológiai kutatási problémáinak. Mindezek integrálása az ifjúságkutatásba elengedhetetlen napjainkban.


Az Eszményektől a kompetenciák felé konferencia-sorozat hagyománya, hogy minden évben kiemelt témákat is tárgyal. Idén a konferencia homlokterében két téma került. Az előadók vitára kínálták a tényeken, kutatási eredményeken alapuló innováció – például településfejlesztés, felsőoktatási képzésfejlesztés – szociológiai megközelítését. De körbejárták az új ifjúságpolitikai kihívások több – közte a közéleti aktivitás, a hátrányos helyzet – témakörét is.

 

 

Alkalmazott kutatás és képzésfejlesztés


– A Dél-Alföld, Szeged, és az SZTE két fő fókuszban érintett: a jánoshalmi alkalmazott kutatás és képzésfejlesztés, ami az SZTE regionális tudásbázis szerepéből adódó feladatvállalás – hozott konkrét példát Jancsák Csaba. Az SZTE Juhász Gyula pedagógusképző Kar Alkalmazott Humántudományi Intézet Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék főiskolai docense, a konferencia fő szervezője és a projekt kutatásvezetője elmondta: munkájukkal hozzájárultak a település jövőtervezéséhez, fejlesztési tervéhez, fejlesztési pályázataihoz. – A kutatás során kifejlesztett módszertan hasznosítható más dél-alföldi kisvárosok esetében is, mint az SZTE szolgáltatása.


A Szegedi Tudományegyetemen oktatási képzésfejlesztést eredményez a jánoshalmi projekt. Ezekről az eredményekről Kiss Mária Rita, az SZTE JGYPK Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék főiskolai docense adott elő.


– Mindkét eset, új felsőoktatási tartalmakat és szolgáltatásokat jelent, mert egyrészt a régió felhasználja az SZTE kutatóinak tudását és kutatási eredményeit, másrészt az SZTE a kutatási eredményeket és tapasztalatokat felhasználva fejleszt ki új képzéseket – összegzett Jancsák Csaba.

 

 

A vidékfejlesztéstől az ifjúságpolitikáig


Az MTA Szegedi Területi Bizottság Szociológia Munkabizottság, az SZTE BTK Szociológia Tanszék, az SZTE JGYPK Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék, illetve az Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ „Eszményektől a kompetenciák felé IX.” című, „Életvilágok – globalizáció és lokalitás” témájú tanácskozása része volt a Magyar Tudomány Ünnepe programsorozatnak.

A Bizonyított tényeken alapuló vidékfejlesztés, innováció című ülésszak elnöke Pászka Imre professzor volt.


Dr. Balogh Péter PhD (szociológus, adjunktus, SZTE) a Vidékfejlesztési együttműködések vizsgálata az Európai Unióban címmel tartott előadást. A kisvárosi fiatalok életvilágáról és jövőorientációiról Dr. Jancsák Csaba PhD (szociológus, docens, SZTE), míg a tényeken alapuló felsőoktatási képzési innovációról és ebben az SZTE – a kutatástól a képzésfejlesztésig játszott – szerepéről Dr. Kiss Mária Rita (politológus, docens, SZTE) beszélt. Dr. Oross Dániel PhD (politológus, tudományos segédmunkatárs, MTA TK PTI) témakörének a címe: Ifjúsági részvétel a pártpolitikán túl – A Homokháti részvételi modell hatása a fiatalok részvételére.


Az Ifjúság, ifjúságpolitika – új kihívások című ülésszak elnöki tisztét Mészáros Ferenc (igazgató, SzKRSz) töltötte be. Hamvas László (szociológus, doktorandusz, DE) előadásának címe: Mennyire csendes generáció? Kádár-Csoboth Péter (ifjúságügyi szakértő, Budapest) témája: „Elprojektesedett országot álmodtam...” – avagy hogyan lett az ifjúságpolitika ifjúsági projektek halmaza? Sánta Tamás (szociális és mentálhigiénés szakember, oktató, SZTE) hozzászólásának lényege: „Régi probléma új köntösben!” – a fiatalok helyzete a NEET (Not in Employment, Education or Training) szemüvegén keresztül. Dr. Nagy Gábor Dániel PhD (szociológus, adjunktus, SZTE) Hálózati megközelítések a vallásszociológiai kutatásban címmel adta elő mondandóját.


A konferencián elhangzottakat Pászka Imre és Jancsák Csaba értékelte és összegezte. A programot támogatta: a Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizottság, a Dél-Magyarországi Pedagógiai Alapítvány, a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Szövetsége Szegedi csoport, a HERA Állampolgári nevelés, gyermek és ifjúsági jogok szakosztály, a Szegedi Tudományegyetem, a Szegedi Tudományegyetem Polgáraiért Alapítvány.

 

SZTEinfo

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • május 20.
    18:00 - 19:00
    Születni kell a vezetésre vagy az tanulható? Ha születni kell rá, miért tanítjuk? Mi teszi sikeressé a 21. század vezetőit? Mit üzen Dzsingisz kán és Steve Jobs a ma vezetőinek? Mi a vezetés felelőssége? Mi a morál, az etika szerepe a vezetésben? Mit hoz a jövő, hogyan alkalmazkodik a változáshoz a (tudás)társadalom? Hogyan alakítja a munka és az iskola világát, mindennapi életünket az AI (mesterséges intelligencia), a VR (virtuális valóság), az AR (kiterjesztett valóság) és az 5G? Izgalmas kérdések, hiteles válaszok - vendégünk dr. Baráth Tibor, a Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézetének igazgatója!
  • május 20.
    18:30 - 19:30
    Joe Vitone-nal Kis Péter beszélget a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban is kiállított képeiről. "Joe Vitone 'Családi felvételek: Portrék az amerikai rozsdaövezetből' című sorozata az alkotó az ohiói Akronben és környékén élő családtagjairól készült. Az 1998 óta készülő anyag az amerikai rozsdaövezet (az USA észak-keleti, egykori nagyipari régiója) munkásosztálybeli közösségeiben élők személyes kapcsolatainak alakulását dokumentálja. Vitone a képeket nyári látogatásai alkalmával készíti, és olyan családi ünnepekkel, házasélettel, válással, függőséggel, munkanélküliséggel vagy gyermekszületéssel kapcsolatos pillanatokat örökít meg, melyek az egész országban részei a családi életnek." (Theresa Bembnister, segédkurátor, Akron Művészeti Múzeum) Joe Vitone dokumentarista fotóművész és oktató a texasi Austin városából. Művei főként nagyformátumú portrék és az Egyesült Államokban készült tájképek, panorámaképein pedig különböző kultúrák hagyományait vizsgálja. Hagyományos és digitális fotográfiával, illetve elektronikus médiával kapcsolatos kurzusokat tart a St. Edwards Egyetemen. Elnyerte a National Endowment for the Arts ösztöndíját, Fulbright-ösztöndíjasként pedig Costa Ricában dolgozott egy családi gazdálkodással kapcsolatos projekten. Számos kiállítása volt többek között a New York University-n, a Limában található Perui-Észak-amerikai Kulturális Intézetben, a portlandi Oregon Fotóművészeti Központban és a Houstoni Fotográfiai Központban. Fotói részét képezik a Clevelandi Művészeti Múzeum, a Kreatív Fotográfiáért Központ, a Houstoni Szépművészeti Múzeum és a Smithsonian Intézet Amerikai Történelem Múzeuma gyűjteményének. American Corner fotópályázata: Parafrázis Fotópályázat / Paraphrase Photo Contest https://www.facebook.com/events/856167818100087/
  • május 21.
    14:00 - 18:00
    A SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék a Bonni Egyetem Médiatudományi Tanszékével közösen nemzetközi workshopot szervez május 21-én Screen Cultures címmel. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
  • május 21.
    17:00 - 18:00
    Pászka Imre professzorral, a SZAB Szociológiai Munkabizottság alapító elnökével 70. születésnapja és készülő kötete kapcsán beszélget Jancsák Csaba a SZAB Szociológiai Munkabizottság elnöke és Dávid Benjámin hallgató.
  • május 21.
    19:30 - 20:30
    A Bharatanatyam Dél-India klasszikus tánca, amely leszármazottja a több évezredes múltra visszatekintő templomi táncosnők, a dévadászik művészetének. A 20. században a Bharatanatyam színpadi műfajjá vált. A táncos a zene, tánc, színészet és költészet egységét hivatott megidézni, hogy ezzel spirituális magasságokba emelje nézőjét és önmagát. Subhashini Goda indiai származású táncművész, tánctanár; Erasmus Mundus – Choreomundus ösztöndíjat nyert táncelmélet és -gyakorlat, illetve kulturális örökség témakörben, jelenleg az SZTE BTK Néprajz és Kulturális Antropológia Tanszéken folytatja tanulmányait. Egyéni táncelőadások, valamint csoportos tradicionális és kortárs táncdrámák kimagasló előadója és alkotója. Többszörös szakmai elismerésben részesült: 2013-ban és 2014-ben legjobb előadói díjat, valamint kiváló táncművész minősítést kapott. A Kala Sangam Tánccsoport 2003 óta működik Szegeden. A tánccsoport vezetője, Kiss Tímea Somi Panninál kezdte, majd Indiában folytatta tanulmányait Anuradha Shinde tanárnőnél és Adyar K. Lakshman táncmesternél. Tanítványaival számos fellépésen, fesztiválon vettek részt, adtak önálló táncestet. A fellépők csoportos és szóló tánckoreográfiákat adnak elő, mely alkalmon az összes tánccsoport megmutatja magát, magyar és indiai származású tanítványok egyaránt. Belépőjegy elővételben és SZTE diákigazolvánnyal 990 Ft, a rendezvény napján 1300 Ft