SZTE Info

Kiemelt_matek

Szórakoztató matematika - az SZTE Bolyai Intézet Egyetemi Tavasz-programot szervez a diákoknak

Vonzóvá tenni a matematikát. Ez a célja a Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézetében az Egyetemi Tavasz fesztivál időszakában, 2017. április 22-én szombaton tartott előadás-sorozatnak. A számok világának érdekességeitől, a szegedi matematikai iskola középiskolásokat vonzó programjairól a véletlenekkel foglalkozó Pap Gyula professzort is kérdeztük.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Létezik Szórakoztató matematika? Igen! Százötvennél több kiadvány foglalkozik például a Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet szakkönyvtárában is a matematikán belüli önálló területtel, a „szórakoztató” matematikával. Ez ugyanis az Amerikai Matematikai Társaság háromlépcsős osztályozása szerint is önálló területet jelent a tudományon belül. Mi is az a recreational matematics?



PapGyula


– Szeretem a matematikát! Sőt: intellektuális gyönyört képes okozni számomra egy-egy matematikai probléma megoldása – jelentette ki Pap Gyula. Az SZTE Bolyai Intézetet és a Sztochasztika Tanszéket vezető professzor másokkal is meg szeretné szerettetni a matematikát, ezért vállalkozott arra, hogy Szórakoztató matematika címmel tart előadást. – Az SZTE Egyetemi Tavasz fesztiválja időszakában évek óta – 2017-ben április 22-én, szombaton – megrendezett tudománynépszerűsítő programon, az SZTE Bolyai Intézetében tudósok bizonyítják a megjelenteknek: a matematika akár örömforrás is lehet.

 

A matematikai játékok révén is megszerethető a matematika. Például a kockajátékos az esélyeit valószínűség-számítással „kalkulálhatja”. Tudománytörténeti anekdota, hogy a kockázással szerencsét próbáló francia lovag kérdezte egykor: hány kockát dobva növekszik az esélye ahhoz, hogy „hatosa” legyen… A játékok nagyszerűségét igazolja, hogy – mondjuk a kockázás közben felmerülő problémák firtatásával – hozzájárultak a matematika fejlődéséhez is.


HE_PGY_VP


– Celebek és okos emberek vallják büszkén: utálják, sosem értették a matematikát. Miért találta vonzónak diákkorában a matematikát a professzor? – kérdeztük Pap Gyulát. – Sikerélményt az általános iskola vége felé hozott a matematika. Vonzott a természettudomány, a fantasztikum világa, és olyan problémákra bukkantam még az olvasmányaimban is, amelyek megoldásához kellett a matematika. Emlékszem: elbűvölt, amikor kiderült számomra, hogy megmérhető egy torony magassága az egyszerű matematikai „eszköz”, a hasonló háromszögek módszerét alkalmazva… - mesélte a matematika professzor. Elárulta: Németország legmagasabb templomtornyát Ulmban lefényképezte, és ezt a fotót bemutatja majd az SZTE Bolyai Intézetébe látogató középiskolásoknak, akikkel megbeszélik, miként lehet napsütésben egy rúd és a templomtorony árnyékának a mérete alapján kiszámítani a torony valós magasságát.

 

Nem mindegy a tálalás a matematikában sem. Melyik a nagyobb: a kétharmad vagy a háromötöd? Ugyanezt például egy kocsmában kérdezve nem számíthatunk érdeklődésre. Ám válaszra számíthatunk, ha a pub közönségétől azt kérdezzük, hogy „Melyiket választaná: hárman kapjanak 2 liter pálinkát vagy öten 3 liter pálinkát?”

 

– Meggyőződésem, hogy mindenki számára tálalható egy-egy olyan matematikai probléma, amelyen keresztül megmutatható és bizonyítható: gyönyörű a számok világa, amely átszövi az életünket – válaszolt a professzor. Pap Gyula szerint e téren is döntő a tanár szerepe: lényeges, hogy milyen példába csomagolja a matematikai problémát – magyarázta. Példaként említette Szindbád történetét. Milyen stratégiát alkalmazva választhatja ki a szultán háremhölgyei közül a legszebbet, ha az előtte elvonuló nőket nem hívhatja vissza? Az egyszerű matematikai szabály szerint a háremhölgyek egyharmadát el kell engednie, majd az azt követő legszebbre mutatva biztos lehet abban Szindbád, hogy megtalálta szíve hölgyét…

 

A matematikai problémához ne úgy közelítsen a diák, hogy a megadott paraméterek alapján először azt a képletet keresse, amelybe szerinte a válasz reményében „belegyömöszölhető” a feltett kérdés. A sok közül egy lehetséges módszer, ha a bonyolult problémát előbb egyszerűsítjük – a feltételekre, a speciális esetekre koncentrálva, majd a részválaszok alapján általánosítunk. A matematikával modellezhetjük a valóságot. A további ötletekre kíváncsi diákoknak a véletlen világával, azaz a sztochasztikával foglalkozó Pap Gyula professzor azt ajánlja, olvassák el Pólya György könyvét: A gondolkodás iskoláját!

 

– A matematika nem csak tudományág, hanem egy olyan nyelv, amellyel nagyon bonyolult dolgok is kifejezhetőek – hangsúlyozta Pap Gyula. A professzor emlékeztetőül elmondta: fizikai problémák inspiráltak matematikai feladványok megoldását, és viszont. Sőt: a természettudományokon kívül például a közgazdászok, a pszichológusok, a szociológusok, a nyelvészek is kérdéseikre a matematika eszközeivel keresnek és találnak válaszokat.

 

*

VP_PGY_HE

 

Hatókörébe vonzza az SZTE Bolyai Intézet a matematika iránt érdeklődő középiskolásokat. Évtizedek óta sikeresen mutatja meg a szegedi matematikai iskola erősségeit: az analízistől kezdve a differenciálegyenleteken át egészen a járványkutatásban is hasznosítható alkalmazott matematikáig. A Debrecenből az SZTE-re érkező Pap Gyula professzor büszke a Bolyai Intézet sikereire. A különlegességek közül az európai egyetemekkel összehasonlítva is versenyképes könyvtár gazdagságát említette a bibliotéka vezetője, Varga Ferencné, aki ugyancsak a szegedi egyetem matematika tanári szakján diplomázott. Az SZTE TTIK Matematika Tanszékcsoport Algebra és Számelmélet Tanszék adjunktusa, Katonáné Horváth Eszter a középiskolások tanulmányíró versenye, a nagy hagyományú szakkörük mellett a diákok figyelmébe ajánlotta az évek óta sikeres Egyetemi Tavasz a Bolyai Intézetben című rendezvényt is. A 2017. április 22-i program itt elolvasható. Ekkor az SZTE Bolyai Intézet épületében (Szeged, Aradi vértanúk tere 1.) szó esik – többek között – a Fermat-Torricelli ponttól kezdve a Radar alapú vezetéstámogató rendszerek matematikáján és a bolyongásokon át a Szórakoztató matematikáig.

 

SZTEinfo – Újszászi Ilona

Fotók: Ú. I.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • január 2. 08:00 - 31. 19:00
    Az SZTE Klebelsberg Könyvtár rendezvénye a Prof. Dr. Németh András (SZTE ÁOK) emlékére rendezett tárlat. További információ az SZTE Hírportálján: http://www.u-szeged.hu/sztehirek/2017-november/kiallitas-dr-nemeth
  • január 16.
    17:00 - 18:30
    Prof. Dr. J. Nagy László (SZTE BTK) beszél Gandhi munkásságáról, aki kijelölte a világ második lélekszámú országának, Indiának a XXI. századba vezető útját amely a Brit Gyarmatbirodalomból indulva erőszakmentesen vezetett el a függetlenségéig, kontrasztként a szelídséget megtestesítő Mahatma (Nagy Lélek) erőszakos halálával. Gandhi az emberiséget fenyegető halálos veszélyeket az alábbiakban fogalmazta meg: 1. Gazdagság, munka nélkül. 2. Élvezet, lelkiismeret nélkül. 3. Tudás, jellem nélkül. 4. Üzlet, erkölcs nélkül. 5. Tudomány, emberség nélkül. 6. Vallás, áldozatkészség nélkül. 7. Politika, elvek nélkül. Az SZTE professzorával Dr. Szalay István (SZTE JGYPK), a Közéleti Kávéház Egyesület kuratóriumi elnöke beszélget.
  • január 17.
    13:00 - 16:30
    Az új évben is folytatódik a Mentor(h)áló Klub – ismét vadonatúj programmal várják az érdeklődőket! A klubfoglalkozás alkalmával a vendégek részt vehetnek a Lehet egy lappal több? c. játékos matematikai program bemutatásán – a foglalkozás szervezője a Mentor(h)áló egyik legaktívabb köznevelési partnerintézménye, a Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola! A foglalkozáson való részvétel továbbra is ingyenes. További információ:http://www.jgypk.hu/mentorhalo/lehet-egy-lappal-tobb/
  • január 17.
    17:00 - 18:30
    Az SZTE Sófi Ösztöndíj Alapítvány által támogatott fiatal szegedi tehetségeket bemutató sorozat főszereplője: Paluch-Kujáni Yvett. Az SZTE Bölcsészettudományi Kar régészhallgatójának érdeklődése igen szerteágazó: az ásatásokon és a kutatómunkában az ókori barbár népek hitvilágát és gazdálkodását kutatja a Kárpát-medencében és a keleti területeken egyaránt. A Sófi-ösztöndíjas fiatallal Szalay István matematikus (SZTE JGYPK), a Közéleti Kávéház Egyesület kuratóriumi elnöke beszélget.
  • január 18. 10:00 - 20. 17:00