SZTE magazin

Kiemelt_kepzesfejlesztes

A munkaerőpiaci igényekhez igazodva fejleszti képzéseit a Szegedi Tudományegyetem

Gyakorlati tudáselemeket, vállalkozói ismereteket építenek be az SZTE oktatási rendszerébe, miközben a képzések közül újabb 10 duális, 30 pedig az újdonságnak számító kooperatív formában is elindul a következő 3 évben. Az egyetemi oktatáshoz kötődő szolgáltatásokat is fejleszti az SZTE az egyik EFOP-pályázata sikerének köszönhetően. A munkába az SZTE 12 kara közül 7 aktívan bekapcsolódik.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az elsők között vezette be a Szegedi Tudományegyetem a duális képzést. Az SZTE Mérnöki Karán jelenleg 3 szakon több mint húsz vállalati partner bevonásával folyik duális képzés: a gépészmérnök alapszakon két éve indult az oktatás a gyakorlati orientáltságú képzésnek a Németországban bevált modellje alapján, míg egy éve a mechatronikai mérnök és az élelmiszermérnöki alapszakon. Hasonlóképpen már duális formában is tanulhatnak az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar 3 (mérnökinformatikus, programtervező informatikus és programozó); illetve az SZTE Mezőgazdasági Kar egyik (mezőgazdasági mérnök) alapszakjára járó hallgatók.

 

Kepzesfejlesztes_1


– A duális és a kooperatív képzési formák fejlesztése mellett vállalkozói ismereteket is beépítünk az SZTE oktatási rendszerébe, miközben az ezekkel kapcsolatos szolgáltatásainkat is javítjuk. Újabb 10 képzés duális, míg 30 képzés kooperatív formában történő elindításához kell megteremtenünk a feltételeket a Szegedi Tudományegyetemen a tanterv kidolgozásával és a vállalati partnerek bevonásával. Mindebben az SZTE 12 kara közül 7 aktívan közreműködik – vázolta a következő négy évben elvégzendő munka nagyságát Dr. Horváth Zsuzsanna. Az SZTE Mérnöki Kar dékánhelyettese szakmai vezetésével valósulnak meg az EFOP-3.5.1-16-2017-00004 Duális és kooperatív képzések és azokat támogató szolgáltatások fejlesztése a Szegedi Tudományegyetemen elnevezésű pályázatban foglalt célok. A projekt első workshopján, 2017. július 5-én ismertették a képzésfejlesztések koncepcióját, illetve két, az SZTE MK hallgatóinak a duális képzésébe két éve bekapcsolódott vállalat összegezte tapasztalatait.

 

Az SZTE alapképzései közül 3 esetében lesz új lehetőség duális képzést választani. Az SZTE MK műszaki menedzser, illetve vidékfejlesztési agrármérnök szakjára, valamint az SZTE MGK vadgazda mérnök szakjára jelentkezők is számíthatnak a gyakorlatorientált vállalati partnerek támogatására.

Az SZTE mesterképzései közül 7 duális modell szerint bővíti a hallgatók számára kínálható lehetőségeket. Így tanulhatnak majd az SZTE MK gépészmérnök, élelmiszermérnök és az élelmiszerbiztonsági és minőségi mérnök mesterszakjának legjobbjai. E fejlesztésbe az SZTE Gazdaságtudományi Kar a pénzügyi MSc, míg az SZTE TTIK a mérnökinformatikus, programtervező informatikus és programozó MSc szakjával lép be.


Kepzesfejlesztes_HZS


– Az SZTE minden arra alkalmas képzését igyekszünk duális formában indítani, persze ennek mindig feltétele a munkaerőpiac igénye, fogadókészsége – jelentette ki Dr. Horváth Zsuzsanna.

Intézmények is jelentkeztek a munkaerőpiacról, aminek köszönhetően az SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar – egy korábbi pályázatra támaszkodva – elindíthatja 2017 szeptembertől szociális munkás szakján a duális képzési formát.

 

Kooperatív képzésnek nevezik a képzési és kimeneteli követelményekben szereplőnél lényegesen több, de a duális formánál kevesebb gyakorlati elemet tartalmazó oktatási programot. A hazai felsőoktatásban érvényes képzési- és kimeneti követelményeket jogszabály rögzíti. Jelenleg a leghosszabb szakmai gyakorlati idő egy félév, például az agrárképzések esetében. E gyakorlati időt azon hallgatók számára kívánja növelni a törvényalkotó, akik már 2-3 szemesztert sikeresen lezártak az adott felsőoktatási intézményben.


Kepzesfejlesztes


– Várhatóan 2018-ban indul, 2021-ig 30 képzésen vezetjük be a kooperatív képzési formát a Szegedi Tudományegyetemen. A tanterv kidolgozása és a vállalati partnerek keresése elkezdődött az SZTE 7 karán. E lehetőségeket az SZTE Állam- és Jogtudományi, továbbá a Bölcsészettudományi, illetve a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, valamint az SZTE GTK, MK, MGK és TTIK számos képzése folyamatosan kínálja majd hallgatói számára – sorolta Dr. Horváth Zsuzsanna. Az EFOP-3.5.1-16-2017-00004 számú pályázat szakmai vezetője elmondta: a kooperatív képzési forma a szegedi egyetemen 3 szinten, azaz a felsőoktatási szakképzések, az alapképzések és a mesterképzések szintjén valósul meg. Hozzátette: a projekt részeként alakítják ki az SZTE Duális Képzési Központját. Ez – a tervek szerint – karonkénti egységekre tagozódik, az SZTE Oktatási Igazgatóságához kötődik majd és ellátja a gyakorlatorientált képzések működtetéséhez szükséges koordinátori feladatokat. – Terveink szerint számos olyan – például a hallgatók számára online is elérhető és választható, továbbá az oktatók számára módszertani támogatást nyújtó – szolgáltatást is fejlesztünk majd, ami a munkaerőpiaci igényekhez rugalmasan igazodó képzésfejlesztést tesz lehetővé a vállalti szakemberek bevonásával – hangsúlyozta az SZTE EFOP-3.5.1-16-2017-00004 számú projektjének a megvalósítását koordináló szakember.


 

SZTEinfo – Ú. I.

Fotók: Dani Géza


ACULATI_ELEMinfoblokk_kedv_final_CMYK__ESZA

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés


SZEM_magyar_borito SZEM_angol_borito


SZEM_magyar_pdf SZEM_english_pdf