SZTE Info
Mobilitas_j

Dobogós az EU 2015. évi Erasmus+ statisztikai adatai alapján a Szegedi Tudományegyetem

A magyarországi intézmények közül az első, európai szinten a harmadik legmobilabb, az Erasmus+ programban külföldön is oktató tanári kar dolgozik a Szegedi Tudományegyetemen. Az idén 30 éves Erasmus legfrissebb EU-toplistáján 4 ezer felsőoktatási intézmény közül az SZTE a harmadik helyre került, maga mögé utasított minden hazai egyetemet. A TOP 3 magyar fogadóintézmény között az SZTE a második.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az idén 30 éves uniós ösztöndíjprogram, az Erasmus+ eredményeit értékelve kiderült: a Szegedi Tudományegyetem teljesítménye is újabb csúcsra ért, így elismerésre méltó.



Európában a harmadik legmobilabb oktatói kar a szegedi


– Az európai felsőoktatási intézmények közül a Szegedi Tudományegyetem oktatói utaztak a harmadik legnagyobb létszámban külföldre, 2015-ben, az Erasmus program támogatásával. Az SZTE 484 partnerintézménnyel áll kapcsolatban – közölte Balogné Molnár Gabriella. Az SZTE Erasmus intézményi koordinátora, az SZTE Nemzetközi és Közkapcsolati Igazgatóság Nemzetközi Mobilitási Irodájának vezetője elárulta: a 2015. év „Top-küldők” listáján csak két lengyelországi egyetem előzte meg a szegedit. – Az SZTE 255 oktatója összességében 1275 nap időtartamban tartott előadásokat és órákat külföldi partnerintézményeinknél, ahonnan tanévente 100-150 vendégoktatót is fogadunk egyetemünk mind a 12 karán.


A Szegedi Tudományegyetemen az Erasmus program magyarországi indulásának első évétől, 1997 óta végzik a program koordinálását és menedzselését a Nemzetközi Mobilitási Iroda nemzetközi ügyvivő szakértői: Pető Ágnes, Tanács Edit és Zilahi Tibor, az intézményi programkoordinátor, Balogné Molnár Gabriella irányításával. 20 éves munkájuk eredményét több hazai, nemzetközi és európai uniós elismerés tanúsítja.

 

– Az elmúlt 20 év alatt 4799 hallgatónk végzett egy- vagy kétszemeszteres külföldi tanulmányokat, vagy teljesített külföldi szakmai gyakorlatot, illetve 2652 külföldi Erasmus ösztöndíjast fogadtunk részképzésre és szakmai gyakorlatra. 2627 oktatónk tanított külföldi partneregyetemeinknél, ahonnan összesen 1292 vendégoktató látogatott egyetemi karainkra előadásokat tartani egy-egy hét időtartamban – sorolta a számokat az irodavezető. – A program sikerességéhez nagyban hozzájárult a több mint 15 éve alapított Erasmus Student Network szegedi szekciója. Ennek az önkéntes szervezetnek a mentorai a hallgatók mindennapi életét segítve végzik munkájukat az SZTE NKI Nemzetközi Mobilitási Irodával szoros együttműködésben.


EUs_top3_kuldo_szte-page-001_j

 

Az SZTE oktatóinak 0,7 százaléka, összesen 255 egyetemen tanító munkatárs külföldi tanulmányútját segítette az Erasmus+ program. Az oktatók mobilitását bemutató Erasmus-listán szereplő 13 magyarországi intézmény közül a dobogós, azaz „bronzérmes” SZTE után, a második legjobbként, a 24. helyre sorolt, amúgy a szegedi oktatói karnál népesebb tanári körrel jellemezhető ELTE végzett: 122 (0,4%) külföldet járó oktatóval. Itt a harmadik legjobb hazai intézmény a 33. helyre sorolt PTE: 108 (0,3%) oktatóval.

 


Az SZTE több mint 1 millió Eurót nyert mobilitási programokra


„A 2016. évben 14 ezer 752 magyar hallgató vett részt 399 projekt keretében felsőoktatási, szakképzési, oktatási, ifjúsági és felnőttkori tanulással kapcsolatos mobilitási Erasmus-kezdeményezésekben. A programban összesen több mint 25 millió euró támogatásban részesültek” – adta hírül a hazai sajtó az Európai Bizottságnak az Erasmus+ program 2016. évi eredményeiről szóló jelentése nyomán.


Az SZTE összesen 1 millió 44 ezer eurót támogatást nyert el a 2017-2018. tanévre – mutatta a számokat Balogné Molnár Gabriella. – A programországokat célzó Erasmus+ mobilitásokra több mint 820 ezer euro, míg a partnerországokkal folytatott nemzetközi kreditmobilitási együttműködésekre közel 224 ezer eurót költhet az SZTE.


stat_szte_masodik_fogadointezmeny-1-page-001-1_j


Egyébként az Erasmus+ költségvetését az előző évhez képest 7,5%-kal megnövelve, az EU 2016-ban rekordnagyságú összeget, azaz 2,27 milliárd eurót fordított a programra.

 


Az SZTE a második legtöbb Erasmus-diákot fogadó hazai intézmény


2016-ban a programból 21 ezer projekt kapott támogatást, melyekben összesen 79 ezer oktatási, képzési és ifjúsági szervezet vett részt. Ez 2015-höz képest 15%-os növekedést jelent. A 2015/2016-os tanévben összesen 330 ezer főiskolás és egyetemista diák és felsőoktatásban dolgozó tanár szerezhetett tapasztalatot külföldön az Erasmus+ program jóvoltából.

Magyarországról az Eötvös Loránd Tudományegyetemről, a Szegedi Tudományegyetemről és a Budapesti Corvinus Egyetemről utazott a legtöbb diák és oktató külföldre Erasmus-támogatással. Ez a 3 felsőoktatási intézmény számított 2015-ben a legtöbb külföldi hallgatót fogadó intézménynek is – derült ki a Tempus Közalapítvány közlése alapján a statisztikákból.


Erasmusos


A magyar főiskolai és egyetemi hallgatók és oktatók körében a legnépszerűbb három célország 2015-ben Németország, Románia és Spanyolország volt. Külföldről csaknem 8 ezer hallgató, gyakornok és felsőoktatási dolgozó érkezett Magyarországra a 2015-2016. tanévben.


Az Erasmus+ hétéves időtartamának feléhez értünk. Büszke vagyok, mert azt látom, hogy a program az európai egység mozgatórugójaként mind az egyén, mind a társadalom szintjén növelte az elkötelezettség érzését. Az Erasmus+ mobilitási program nemcsak a készségek és a kompetenciák fejlesztését szolgálja, hanem a nemzeti és a regionális identitásérzést kiegészítéseként és gazdagításaként az európai identitás erősödését is” – fogalmazott Navracsics Tibor, az oktatásért, a kultúráért, az ifjúságpolitikáért és a sportért felelős uniós biztos az Erasmus program 30. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségek végén.


„Az Erasmus+ és elődei az Európai Unió legsikeresebb programjai közé tartoznak. A program főiskolások és egyetemisták mobilitását szolgáló, viszonylag szerény kezdeményezésként indult 1987-ben 3200 résztvevővel – emlékeztet az Európai Bizottságnak az Erasmus+ program 2016. évi eredményeiről szóló jelentése. – A jelenlegi, 2014-től 2020-ig tartó Erasmus+ program, melynek költségvetése 14,7 milliárd euró, az EU-ban élő fiatalok 3,7%-a számára teszi lehetővé, hogy külföldön végezzenek tanulmányokat, vegyenek részt képzéseken, szerezzenek munkatapasztalatot és végezzenek önkéntes munkát.”


 

SZTEinfo – Ú. I.

Fotók: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 21.
    14:00 - 16:00
  • február 21.
    16:00 - 18:00
    Az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet és a Mentor(h)áló közös szervezésében tartalmas műhelyfoglalkozást kínálunk az érdeklődő pedagógusok, egyetemi oktatók és hallgatók számára. A programot vezetik: Köböl Erika és Mucsiné Erdei Mónika "Az előadás és műhelymunka során célunk, hogy bemutassuk, összegezzünk minél több olyan egyéni tanítási-tanulási és értékelési utat, mely segítségével a sajátos nevelési igényű gyermekekben rejlő tudás felszínre hozható. Ezek egyszerre járulhatnak hozzá a kompetenciaélmény átéléséhez a gyermek számára, elősegíthetik a pedagógiai munka eredményességének fokozását, a pedagógus sikerességét."
  • február 21.
    18:30 - 20:00
    Gordon Parks az az amerikai fotográfus, aki maradhatott volna pincér, válhatott volna zenésszé, lehetett volna filmrendező vagy az afro-amerikai közösség jogi és kulturális egyenlőségének hírnöke, de ahelyett, hogy választott volna, végül mindegyik lett. Sőt, sztárokat is fotózott, illetve kivette részét a 20. század legnagyobb amerikai fotós programjából, az FSA-ból is. Neve nem ismeretlen aktivista körökben sem, ráadásul a Vogue magazintól a Life-hoz nyert felvételt divatfotósként. Egy ennyire sokrétű tehetséggel megáldott embert nehéz kategóriába sorolni, ezért azzal a jelzővel illethetjük: géniusz. Életútja páratlan, fotói pedig az egyetemes vizuális kultúra részévé váltak még életében, ezért alkotói pályájának megismerése tele lesz heuréka pillanatokkal. Az Afro-amerikai Történelem Hónapja alkalmából. Előadó: Kis Péter, az SZTE fotográfus-képzésének oktatója
  • február 22.
    12:00 - 13:00
    A Doktoranduszok Országos Szövetségének Matematikai és Informatikai Tudományok Osztálya (DOSZ MITO) és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság a Winter School of PhD Students in Informatics and Mathematics (WSPS) nevű téli iskoláját évente más-más egyetemen tartja. Idén a Szegedi Tudományegyetem Informatika Intézete ad helyet az eseménynek. A téli iskola célja, hogy multidiszciplináris tudományos kapcsolatok kiinduló pontja legyen, illetve, hogy a résztvevők egy intenzív workshop keretében új szakmai ismeretekre tehessenek szert.
  • február 22.
    17:00 - 19:00
    A 2019-es tavaszi évadban is folytatódik a Mentor(h)áló nagysikerű beszélgetős sorozata. Idei első vendégük Uzsalyné dr. Pécsi Rita neveléskutató, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola docense. A beszélgetés címe: Miért nem működik a "Százszor megmondtam!"? A sikeres nevelés kulcsa: az érzelmi intelligencia fejlesztése