SZTE Info

kiemelt_MEP_20170309

Az SZTE gyakorló iskolája látta vendégül az Európai Parlament Modell hazai diák képviselőit

Hat város kilenc középiskolájának diák csapatai találkoztak az Európai Parlament Modell XV. Nemzeti Ülésén, 2017. március 9-15. között. Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola szervezte a diákprogramot, melynek megnyitóján államtitkár-helyettes és EP-képviselő mondott köszöntőt. A MEP-program végén 36 diákot jutalmaztak.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A diákok szerepjáték formában modellezik az Európai Parlament működését? Igen! Ez az Európai Parlament Modell, a MEP: a középiskolások 1994-ben, holland kezdeményezésre indult kulturális, politikamentes, nonprofit programja. A MEP XV. Nemzeti Ülését 2017. március 9-15. között a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola szervezi.

 

MEP_varoshaza_MG_6942

 

Komoly szerepjáték

Öltönyös fiatalemberek, kosztümbe öltözött ifjú hölgyek ültek 2017. március 9-én délután Szeged Megyei Jogú Város polgármesteri hivatali épületének díszes nagytermében. A patinás falak között tartották az Európai Parlament Modell XV. Nemzeti Ülését megnyitó ünnepséget.


MEP_MG_6933

 

A MEP nemzetközi mozgalomban Magyarország 2002 óta vesz részt. Jelenleg 9 kiválasztott iskola mint egy-egy EU-tagállam delegál képviselőket. A diákok sokféle tudást megszerezhetnek az EU intézményrendszerének működéséről, tanulmányozhatják a különböző szakpolitikai témákat, miközben fejlődhet vitakészségük és kritikai gondolkodásuk – mutatott a padsorok felé, a megnyitó ünnepség előtt élénken beszélgető fiatalokra Eszik Gabriella. A Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola tanára az egyik koordinátor mentora a MEP XV. Nemzeti Ülésének. A 2017. március 9-én kezdődő és március 14-én záruló program-sorozatnak Szeged és az SZTE néhány épülete, valamint az MTA Szegedi Akadémiai Bizottság székháza ad otthont.

 

A MEP első hazai Nemzeti Ülést 2003-ban szervezték Budapesten, ahova tíz kiválasztott iskola delegált képviselőket, mint egy-egy európai uniós tagállam. Az azóta 9 szereplős szerepjátékban a szegedi programot szervező egyetemi gyakorló iskola Görögország megtestesítője.


MEP_elnokseg_MG_6927

 

– A világ, benne Európa átalakulóban van. A mára betokosodott rendszerek – a konzervatizmus, a liberalizmus, a szocializmus – kiüresedett fogalmakká váltak. A XIX. századdal együtt eltűnt az a valóság, amire ezekkel az eszmékkel reagáltak. A régi összeomlása és az új születése közötti átmeneti idő szürkületi vakságában az a feladatunk, hogy a régi fogalmak alapján szervezett rendszereket, így például az EU-t újraformáljuk. A humanizmus értékein belül megmaradva célunk továbbra is a békés fejlődés megőrzése. Ám az ezt szolgáló intézményrendszerek javításra szorulnak – fogalmazta meg az összejövetel lényegét megnyitó szónoklatában a MEP XV. Nemzeti Ülésének elnöke, Kiss Lóránt. Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola 12. osztályos diákja mint Görögország szempontjainak a megjelenítője arra is emlékeztetett: Arisztotelész óta zsinórmérték köti össze az etikát és a politikát, az egyik az egyéni célok, a másik a közjó elérését szolgálja – húzta alá. Kijelentette: a MEP azért jött létre, hogy közös ügyeinket megismerve lépjünk túl egyéni világunkon egy teljesebb valóság felé.

 

Felcsendült Magyarország és az Európai Unió himnusza, ezzel a szegedi városháza dísztermében megnyílt a MEP XV. Nemzeti Ülése.

 

A közéleti szerepvállalás felelősségéről

– Miért fontos, hogy itt vannak és itt vagyunk? Azért, mert a közélet az életünk része, mellyel olyan problémákra irányítható a figyelem, amellyel befolyásolható a döntéshozatal. Márpedig a MEP XV. Nemzeti Ülésének résztvevői kortársaik számára példát adnak közéleti szerepvállalásból. A statisztikák szerint ugyanis a 15-29 éves korosztály tagjainak mindössze 1-2 százaléka politizál aktívan és 10 százaléka passzív érdeklődő – válaszolt az alapkérdésre Illés Boglárka. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma ifjúságpolitikáért és esélyteremtésért felelős helyettes államtitkára a közélettel foglalkozók másokért vállalt felelősségvállalására és bölcsességére is ráirányította a figyelmet beszédében. A fiatalokat érintő problémakörök közül – a 2016. évi ifjúságkutatás eredményeire hivatkozva – kiemelte a pályakezdők munkalehetőségeit. Magyarországon 12 százalék alatt mozog az ifjúsági munkanélküliség, ami nemzetközi összehasonlításban is rendkívül alacsony. A résztvevőket a helyettes államtitkár arra biztatta, hogy jelöljék ki azokat a problémákat, amelyekkel fontos foglalkozni, majd partnerségben győzzék meg társaikat, hogy induljanak el azon az úton, amely a célok eléréséhez vezet.


_MG_6904B

 

Az Európai Parlament Modell a középiskolás korosztályt szólítja meg, ahol a diákok sokféle tudást szerezhetnek az EU-s intézményekről és elmélyülhetnek a különböző szakpolitikai témákban.


MEP_Ujhelyi_MG_6886

 

– Ez nem játék. Ez maga a tapintható történelem – jelentette ki Ujhelyi István. Az Európai Parlament képviselője történelmi távlatokat fölvillantva érzékeltette szónoklatában, mennyire fontos időszakban, a világháborús évek lezárásaként született meg az Európai Unió. – Soha nem az európai népeknek volt egymással konfliktusa, mindig politikai vezetők hoztak hibás és veszélyes, országokat háborúba sodró döntéseket. Ebből a konfliktusoktól és háborúktól tépázott Európából teremtette meg a béke kontinensét az EU – utalt a 60 évvel ezelőtt Rómában alapított szervezetre. – A MEP XV. Nemzeti Ülésésének megnyitójához közeli pillanatokban az EU-tagállamok elsőszámú vezetői is találkoznak – emlékeztetett. – Most formálódik az az Európa, amelyet a mai gyermekekre hagynak örökül a jelen döntéshozói. Jelenleg kiélezett harc folyik a populisták és az EU-pártiak között. Választások sorozata után 2018-ban új Európa születik, amely akkor lesz a „mi Európánk”, ha abban a közélettel ismerkedő olyan fiatalok is hallatják hangjukat, mint a MEP-képviselők – érvelt az EP-képviselő. Aláhúzta: most Európa újraegyesítése zajlik.

 

 

Tanít a MEP

Vitakészség, csapatmunka, kritikai gondolkodás, kutatómunka. Ilyen gyakorlati készségeket is elsajátítanak a MEP-képviselők. A diákok megtapasztalják, hogy milyen szerepet játszik az EU mindannyiunk életében, és ehhez hogyan járulnak hozzá a tagállamok és az állampolgárok. Ez pedig kialakítja a demokratikus gondolkodást a diákokban, és – remélhetőleg – belátják, hogy a közéleti ügyekkel nem csak politikusoknak kell foglalkozniuk, hanem mindenkinek.


MEP_Dobi_MG_6908

 

– A napfény, a Tisza, az egyetem, a tudás városa Szeged – jelentette ki a vendéglátók nevében köszöntőt mondó Dobi János. Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola igazgatója kijelentette: a MEP a tanulást szolgálja. E meggyőződésétől vezérelve ajánlotta a MEP-képviselőséget vállaló, az ország 8 különböző középiskolájából érkező és a vendéglátó szegedi diákok figyelmébe az SZTE Nobel-díjas rektora, Szent-Györgyi Albert gondolatai közül az egyik legfontosabb üzenetet hordozót, melyet idézett: „Az iskola dolga, hogy megtanítsa velünk, hogy miként kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat, hogy megtanítson minket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára. Hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk, és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”

 

 

Csapatépítésről a plenáris ülésig

A vendéglátó SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola a XV. Nemzeti Ülésen is Görögországot képviseli. A szerepjátékban Ausztria: a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola (Székesfehérvár), az Egyesült Királyság: a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium (Budapest), Franciaország: a Kazinczy Ferenc Gimnázium (Győr), Finnország: a Földes Ferenc Gimnázium (Miskolc). Hollandia: a Varga Katalin Gimnázium (Szolnok), Írország: a Ferences Gimnázium (Szentendre), Magyarország: az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium (Budapest), Németország: a Deutsche Schule/Budapesti Német Iskola (Budapest).


MEP_francia_MG_6939


A MEP magyar Nemzeti Üléseinek szokásos menetrendje szerint folytatódott a program a megnyitó ünnepséget és a delegációk bemutatkozását követően. A diákok a csapatépítő játékok után, másfél napon át a 8 Bizottság ülésein vettek részt és érveltek a felvetődött problémakörökről szólva.


Egy hétig „játszottak”

A MEP XV. Nemzeti Ülésén a bizottságok üléseit az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola épületében tartották. A Lobbi napnak az Anna Fürdő adott otthont, míg a plenáris ülést az MTA Szegedi Akadémiai Székházának dísztermében tarthatta a 9 magyarországi középiskola által megjelenített 9 EU-tagállam delegációja.


Óriási felkészülés előzi meg a versenyt. A lényeg, hogy a különböző háttérrel érkező diákok megtanuljanak, és tudjanak is együtt dolgozni. Így kell kidolgozniuk egy olyan javaslatot, amelyről úgy hiszik: elősegítheti Európa jövőjét – jelentette ki Árpádfalvi Dóra. Az SZTE angol-magyar tanár szakos hallgatója korábban, a szegedi egyetemi gyakorló gimnázium diákjaként négyszer aktív delegáltként dolgozott a MEP találkozóin. Elsősorban a kivándorlás-politikával és a nemi egyenjogúsággal foglalkozott. – Vitakészségben sokat lehet fejlődni. De esetemben ahhoz is hozzájárult a MEP, hogy bátrabban ki merek állni mások elé érvelni, és az angol tudásom is rengeteget fejlődött. Azt is megtanultam, hogy ha a tudásom elévül, akkor miként kell azt megújítani – sorolta a „szerepjáték” előnyeit Árpádfalvi Dóra, aki a MEP XV. Nemzeti Ülésén már mentorként segítette alma matere diákjait és a szervezőket.


MEP_ir_MG_6967

Versenyként fogja fel a 12. osztályos Pap Gergely a MEP nemzeti üléseit. Számára az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola által szervezett MEP XV. Nemzeti Ülés a negyedik ilyen összejövetel. A Brexitre koncentrálva, Írország álláspontját fejti ki, de fontosnak tartja, hogy támogassa a briteket. A szentendrei Ferences Gimnázium diákja korábban „dolgozott” a MEP Pénzügyi Bizottságában és a Természetvédelmi Bizottságban is. Ennek ellenére orvosnak készül, reményei szerint vagy Szegeden vagy Budapesten, de hamarosan egyetemista lesz.

 

Mi a dolga egy delegáció vezetőnek?

– Formális poszt ez, a megnyitót követő bemutatkozó beszédet nekem kell mondanom, illetve a szavazatunkat is én fogom bejelenteni – magyarázta a Brit Delegáció vezetője Mozol Gábor Tamás. A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium 12. osztályos diákja elmondta: mentor-program, pontosabban néhány egyetemista hallgató segítette felkészülésüket. A megadott témák kidolgozását – az egyetemistákon kívül – az interneten elérhető információkból rakják össze. – Angol nyelvű anyagokból készülünk, a brit kormány álláspontját jelenítjük meg. Jómagam Monetáris és Gazdasági Bizottságban is dolgozom annak érdekében, hogy a Brexit folyamat úgy menjen végbe, hogy az Egyesült Királyság minél kisebb károkat szenvedjen.


MEP_lobbi_MG_6962

 

A bizottsági elnökök keményen dolgoznak a testület üléseinek idején ők irányítják a munkát. De a delegáltak azonos jogokkal rendelkeznek. A MEP Nemzeti Ülés fontos jellemzője, hogy a delegáltak nem a saját személyes véleményüket fejtik ki, hanem az iskolájuk által megjelölt EU-tagállam szempontja és álláspontja alapján érvelnek. Bizottsági elnökként már nemzetközi ülésen is dolgozott Donkó Zsombor. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumának 11. osztályos diákja második alkalommal vesz részt a MEP Nemzeti Ülésen, most a Környezetvédelmi Bizottság elnöke annak ellenére, hogy orvosnak készül. Úgy véli, a politikai és az EU ügye nem csak a politikusokat kell, hogy érdekelje. Gimnáziumi diáktársaival egyetemben most is Magyarország álláspontjának képviseletéből készült föl. Szerinte a közös munka és az alkotás örömét kell itt átélni, nem szabad versenyként fölfogni a MEP Nemzeti Ülését.


MEP_brit_MG_6937


– Hogy épül föl a MEP XV. Nemzeti Ülés programja?

– A megnyitó és a delegációk bemutatkozása után a bizottságok üléseznek, egy-egy szaktémát dolgoznak föl, majd erről olyan határozatot is hoznak, amely javaslatokat is tartalmaz. A két napos plenáris ülés keretében a delegációk kritizálhatják a bizottságok tagjait, kérhetik a határozatok módosítását. Az általános vitát követően szavazással hozzák meg a végső döntést – sorolta gyakorlottan Mozol Gábor Tamás. – Számomra a szegedi program a MEP harmadik Nemzeti Ülése. Fontosnak tartom, hogy a politikai érdekelje a fiatalokat. Gazdasági pályára készülök, így számomra a beszédek gyakorlása is segíti a felvételire való felkészülést.

 

Írország gazdasági és politikai beállítottságát jeleníti meg Szegeden is Pap Gergely, aki a 2016. évi egyéni versenyét megnyerte, míg csapata ezüst érmes lett.

 

– Ki nyer ezen a versenyen?

– A bizottsági munkát maguk a delegáltak értékelik. A tapasztaltabb versenyzőkből, illetve a koordinálókból megalakuló csapat tagjai a plenáris ülésen értékelik, pontozásos rendszerrel, hogy egy-egy delegált hozzászólása miként járult hozzá a végső eredményhez – magyarázta Mozol Gábor Tamás. Elárulta: a MEP Nemzet Ülés legjobbjai részt vehetnek egy angol vizsgán. Ha azon megfelelnek, eljuthatnak külföldre, a nemzetközi Modell Európa Parlament delegáltjaként.

 

*

 

A MEP XV. Nemzeti Ülés plenáris ülésén az alábbi eredmények születtek:

1. Mozol Gábor (Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium)

2. Nagy Csomor András (Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola)

3. Heincz Barnabás (Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola)

4. Tóth Máté (ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, Budapest)

5. Pap Gergely (Ferences Gimnázium, Szentendre)

6. Kerkovits Gergely (Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium)

7. Pál Péter (Ferences Gimnázium, Szentendre)

8. Lugosi Vilmos Leó (Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium)

9. Róka Lajos (SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola)

10. Balázs Gergely (Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola)

11. Őri-Kovács Márton (Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium)

12. Fülöp Viktor (SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola)

13. Robotka Adrián (Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc)

14. Hatalyák Mátyás (Ferences Gimnázium, Szentendre)

15. Prokopp Maximilian (Deutsche Schule Budapest)

16. Ujhelyi Balázs (SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola)

17. Nádai Domonkos (Ferences Gimnázium, Szentendre)

18. Szabó Milán (ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium)

19. Schweickhardt Gyula (Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc)

20. Soós Gábor (Kazinczy Ferenc Gimnázium, Győr)

 

A nemzetközi MEP-re a következő diákok jutothatnak el:

1. Pál Péter (Ferences Gimnázium, Szentendre)

2. Róka Lajos (SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola)

3. Schweickhardt Gyula (Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc)

4. Tóth János (Ferences Gimnázium)

5. Kovács-Hélisz Robin (Ferences Gimnázium)

6. Medvegy Gábor (Varga Katalin Gimnázium, Szolnok)

7. Takács Anna (Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc)

8. Kókai Gábor (Varga Katalin Gimnázium, Szolnok)

9. Göncző Boglárka (SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola)

10. Aradi Fanni (SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola)

11. Kozma Gábor (Varga Katalin Gimnázium, Szolnok)

12. Czentnár Enikő (ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, Budapest)

13. Pinczési Dávid (Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola)

14. Szilárd Pálma (ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, Budapest)

15. Nedbalek Örs (Varga Katalin Gimnázium, Szolnok)

16. Telek Dominik (Varga Katalin Gimnázium, Szolnok)

 

Újszászi Ilona

Fotók: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. április 21.

Kiemelt_matek

Vonzóvá tenni a matematikát. Ez a célja a Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézetében az Egyetemi Tavasz fesztivál időszakában, 2017. április 22-én szombaton tartott előadás-sorozatnak. A számok világának érdekességeitől, a szegedi matematikai iskola középiskolásokat vonzó programjairól a véletlenekkel foglalkozó Pap Gyula professzort is kérdeztük.

SZTEtelevízió

2016. december 15.

potfelvetelihez4

Szeretnél valamire egész életedben emlékezni? Szeged! Ahol a Város összeforr az Egyetemmel! Nézd meg új, beiskolázást segítő kisfilmünket!

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *