SZTE Info

Kiemelt_Herba1j

Drogot is vizsgáltak a középiskolások az SZTE GYTK Herba Medica Tanulmányi Versenyén

240 diák vett részt az SZTE Gyógyszerésztudományi Kar Farmakognózia Intézete által először meghirdetett tanulmányi versenyen. A Herba Medica elnevezésű vetélkedő a kémia és a biológia tantárgyhoz kapcsolódott. A döntősökkel beszélgetve kiderült: a feladatok között növénybemutató és "drog" felismerés is szerepelt.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az országhatáron innen és túl összesen 240 középiskolás jelentkezett az I. Herba Medica Tanulmányi Versenyre. A Szegedi Tudományegyetem GYTK Farmakognózia (korábbi nevén Gyógynövény- és Drogismereti) Intézete hirdette meg a különleges, mert multiszdiplináris szemléletű, komplex természettudományos ismeretek alkalmazására ösztönző versenyt.


Herba_kiemelt1

 

– A középiskolások megszólítása, a gyógyszerész- és az orvostudomány népszerűsítése, a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Kar nyújtotta továbbtanulási lehetőségek bemutatása is céljaink között szerepel. A versenyt azért hirdetjük meg, hogy szorgalmas, ambiciózus tehetségekkel találkozzunk – hallottuk az I. Herba Medica Tanulmányi Verseny főszervezőjétől. Kiss Tivadar, az SZTE GYTK egyetemi tanársegédje elárulta: az először meghirdetett vetélkedő két online fordulójában magyarországi középiskolákból 195, Erdélyből 30, a Vajdaságból 11, a felvidékről 4 diák vett részt. A kémia és biológia tantárgyat fókuszba állító feladatokra adott válaszok mögött a 107 felkészítő tanár munkáját is megköszönte, mikor értékelte a döntősök eredményét.


Herba5_KT

 

A macskagyökér, vagyis a Valeriana Officinalis, ez az alkaloid tartalmú gyógynövény Balog Réka figyelmét keltette fel. A Kecskeméti Bolyai János Gimnázium diákját előadása is hozzásegítette, hogy az I. Herba Medica Tanulmányi Verseny 11 döntőse közül a győztesek képzeletbeli dobogójának 3. fokára állhatott.


Herba_kecskemeti

 

– Kevés a verseny biológiából és kémiából Romániában. Ott minket az is korlátoz, hogy a versenyek egy részén csak románul lehet részt venni, a kérdések nincsenek meg magyarul. Márpedig ha egy diáknak prezentációt kell készítenie vagy előadást kell tartania, egyáltalán nem mindegy, hogy azt az anyanyelvén teheti-e meg. Így aztán nyelvi okokból nem veszünk részt bizonyos versenyeken – indokolta Sárándy Annamária biológia szakos tanár, hogy miért reagáltak az SZTE GYTK versenyfelhívására a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimnáziumból. – A kolozsvári egyetemen végeztem, több versenyre is készítettem már föl diákot, de ennyire komplex vetélkedővel, mint a szegedi gyógyszerészkaré, én még nem találkoztam.


Herba10

 

Mikor fényérzékenyítő egy növény? Erre a kérdésre is válaszolnia kellett annak a versenyzőnek, aki e témát választotta. Az előadónak a bemutatott növény botanikai jellemzőit is fel kellett sorolnia, miközben kitért annak megértetésére, hogy mi is az a „bergaptén” vagy a „xanthotoxin”.

 

– Szeretem az összes versenyt, sok vetélkedőn részt is veszek. Botanikával eddig még nem kellett foglalkoznom, de ez a verseny kiváló lehetőség volt a tudásom ilyen irányú fejlesztésére. Ezért is választottam a számomra teljesen új témát: a fényérzékenyítő növényekét. Szeretem az újdonságokat, a kihívásokat – indokolta Kegyes Dávid Valentin, hogy Szatmárnémetiből miért érkezett Szegedre. A továbbtanulását tudatosan tervező és szervező 11. osztályos diák orvosi pályára készül. Ismerősei támogatásával talán eljut az ausztriai Innsbruck egyetemére is, de végzett orvosként vissza szeretne térni a szülőföldjére, ahol endokrinológus sebészként gyógyítana. Motivációi között említette, hogy édesapja is szenved belső elválasztású mirigy okozta betegségben, a sebészet komplexitásának elsajátítását pedig kihívásnak érzi. Szatmárnémetiben egy szájsebészeti labor önkénteseként és fogyatékosokkal foglalkozva már most tapasztalja, nagyszerű dolog emberekkel törődni, jó érzés gyógyítani.


Herba_szatmarnemeti

 

A mosolygyilkos. E címmel mutatta be a mákot a döntőbe jutott Tankó Dorina. A Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium 10.e osztályos diákja az SZTE GYTK vetélkedőjén a „rekorder csapat” tagjaként tartott előadást. E középiskolából ugyanis öten jutottak a döntőbe. Dorinának nagyon tetszett az a másfél nap, amit a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Karán tölthetett. Úgy véli: sokszínű az itteni munka. Eddig csak a kémia érdekelte, nem foglalkozott gyógynövényekkel. Számára is került: a „drog” szó jelentése az idők folyamán megváltozott: a múltban egyértelműen a gyógyításhoz kötődött, míg napjaink szóhasználatában az illegálisan előállított és fogyasztott kábítószereket jelenteti. A Herba Medica verseny felkeltette az érdeklődését a biológia iránt is – árulta el a diáklány, aki tíz év múlva orvosként vagy gyógyszerészként képzeli el magát.


Herba7_diak

 

– Az anyarozst mutattam be, e növényt a kapcsolati hálójával szemléltettem – magyarázta az ugyancsak a Bessenyibe járó Révész Panna, aki biológiai és a kémiai tudására alapozva gyógyszerészi vagy orvosi pályára készül.

 

Az érettségire való készülődés miatt a döntőbe 3. helyen bejutó Szakszon Eszter Kisvárdán maradt. Ám iskolatársa, az amúgy a zongoraversenyeken is rendre megmérettetést vállaló Szabó Boglárka, aki a fényérzékenyítő növényekről egy rajzot is készített az előadásához, a tudásával az I. Herba Medica Tanulmányi Verseny végén „ezüstérmes”, vagyis második helyezett lett.


Herba_masodik

 

Az édes hetes címmel tartott előadást Szászi József. A kisvárdai diák egy kémiai anyagról szólva beszélt arról, hogy miként lehet barátból ellenség, válaszolt a kérdésre: Mik azok a cukoralkoholok? A természetes és a mesterséges édesítőszerekkel foglalkozó kisvárdai diák lett e vetélkedő „aranyérmese”. Az I. Herba Medica Tanulmányi Verseny rekorder csapatának a legjobbja a természettudományok iránt kisgyerek kora óta érdeklődik. Legfőképp a kémia vonzza, vegyész szeretne lenni.


Herba_nyertes

 

– A farmakognózia mindig is közel állt hozzám, ezért a gyógynövényekkel kapcsolatos ismereteket a középiskolai tananyagba is be tudom építeni. A Herba verseny két írásbeli fordulója és a döntő feladatai is meggyőztek: ez a legmenőbb vetélkedő, amivel eddig találkoztam – fogalmazott a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium biológia-kémia tagozatáról öt diákot felkészítő és a döntőig segítő tanár. Tóth Szilvia – kérdésünkre válaszolva – elmondta: többféle készségterületet vett igénybe, a diákok rengeteg kompetenciáját fejlesztette a Herba Medica verseny. – A kérdéssorokat összeállító egyetemi tanárok és a zsűri tagjai nem arra voltak kíváncsiak, hogy a gyerekek mennyit tudnak bemagolni, hanem azt szerették volna elérni, hogy a diákok észrevegyék az összefüggéseket, tudjanak önállóan kísérletet elvégezni, képesek legyenek a részletek mögött komplexen látni az egészet.

 

Hasonlóképpen dicsérte a verseny összetettségét a halászteleki Bocskai István Református Oktatási Központ két tanára. Rutkai Kornélia és Lapostyán Adrienn a gyógyszerésznek készülő tanítványuk felkészítésében örömmel segített. Értékelték, hogy az SZTE gyógyszerésztudományi kari versenye nagyfokú kutatómunkát igényelt és feltételezett a diákok részéről. – Nagyon sok gyakorlati példát láthattak arra versenyzés közben, hogy miben más a gyógyszerészet a hasonló ismereteket kívánó, de más szakmákhoz képest – mondta a kémia szakos tanár. – Manapság nemigen találkoznak a növényekkel, nem tudják, mire alkalmasak a gyógyítás szempontjából – tette hozzá a biológia szakos kolléga. – Itt kiderült, így ez is haszna ennek az új, szegedi versenynek.


Herba_2tanarno

 

– A nadragulyát választottam előadás témámnak, mert alkaloid tartalmú növény elemzése volt az egyik feladat. A nadragulyát gyakran összekeverik a Harry Potterben is szereplő mandragórával. A két növény között a különbség, hogy a mandragórának „emberkealakú” a gyökre, míg a nadragulyának sima, szerteágazó. A hatóanyaguk is eltérő, ugyanakkor a hasonlóság alapja az, hogy mindkét növény nagyon mérgező. Nagyon híres ez a növény, még magyar irodalmi alkotásokban is föltűnik: például Jókai Mór Sárga Rózsájában. Vitatják, de valószínű, hogy a Rómeó és Júliában emlegetett méreganyag nadragulya származék volt-e – magyarázta a halászteleki Kálmán Anasztázia. Témájának sokoldalú megközelítését hallgatva nem csoda, hogy a felkészülését figyelő alsóbb évesek őt is kérdezgették: jövőre ők is nevezhetnek-e az SZTE GYTK újszerű vetélkedőjére. – Érdekel a kémia és a biológia is. Tetszene a pszichiáterkedés is, de a kísérletek és a pilulák készítése miatt a gyógyszerész pálya vonz igazán – osztotta meg velünk dilemmáját Anasztázia, aki a felsőoktatási felvételi időszak előtti egyetemi nyílt napok alapján dönt arról, hogy melyik hivatásra voksoljon. A Herba Medica versenynek köszönhetően a szegedi egyetemen tett látogatásból leginkább a laboratóriumok hangulata ragadta meg.


Herba13

A döntőbe jutó, így legfelkészültebb versenyzők teljesítményét értékelő zsűri véleménye szerint a laborbeli feladatok közül az ismeretlen háromféle por meghatározása okozta a legjelentősebb pontszám különbséget. Ám mindenki feltalálta magát, tudta kezelni a laborbeli eszközöket. A diákok előadásairól szólva a szakmai tartalom, az előadói készség mellett a prezentációk szóbeli kiegészítésinek kreativitását is dicséret illette.

 

– Akik a második forduló feladatait is beküldték: nyertesek, hiszen sokat tanultak a felkészüléssel és a versenyzéssel, kompetenciájukat is fejlesztették – hangsúlyozta az I. Herba Medica verseny zsűrijének elnöke, Hohmann Judit. Az SZTE GYTK dékánja bemutatta a 60. évfordulóját ünneplő egyetemi kart, de hozzátette: Szegeden 90 éve folyik gyógyszerészképzés, az ország a legmagasabb rangú tudományos képzésében részesül az itt angol nyelven tanuló 60 és az 500 magyar hallgató. – A doktorandusz képzés mellett posztgraduális formában szakgyógyszerész képzés is folyik. A kiemelkedő tehetségű hallgatóknak széleskörű lehetőséget biztosítunk: már első éves koruktól bekapcsolódhatnak a tudományos munkába. Büszkék vagyunk a Kabay János Szakkollégiumunk munkájára is. – sorolta a dékán. – A gyógyszertárak mellett a gyógyszergyárak is várják az itt diplomázó fiatalokat – villantotta föl a jövő lehetőségeit Hohmann Judit, aki ígéretet tett arra, hogy az SZTE GYTK jövőre ismét megrendezi a Herba Medica Tanulmányi Versenyt.


Herba8

 

A 11 vetélkedő diák, iskola és felkészítő tanár névsora az SZTE GYTK I. Herba Medica Tanulmányi Verseny döntőjében elért eredmény alapján:

1. Szászi József, Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda (felkészítő tanár: Tóth Szilvia).

2. Szabó Boglárka, Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda (felkészítő tanár: Tóth Szilvia).

3. Balog Réka, Kecskeméti Bolyai János Gimnázium, Kecskemét (felkészítő tanár: Márkusné Svihrán Mária).

4. Hornyák Teodóra, Kecskeméti Református Gimnázium, Kecskemét (felkészítő tanár: Vargáné Lengyel Adrien).

5. Révész Panna, Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda (felkészítő tanár: Tóth Szilvia).

6. Aszalós Máté, Debreceni SZC Vegyipari Szakgimnázum, Debrecen (felkészítő tanár: Dr. Forgács Katalin).

7. Kegyes Dávid Valentin, Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti (felkészítő tanár: Sárándi Annamária).

8. Vincze Zalán Attila, Szentannai Sámuel Középiskola és Kollégium, Karcag (felkészítő tanár: Kolostyákné Pljesovszki Zsuzsanna).

9. Kálmán Anasztázia, Bocskai István Református Oktatási Központ, Halásztelek (felkészítő tanár: Rutkai Kornélia, Lapostyán Adrienn).

10. Tankó Dorina, Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda (felkészítő tanár: Tóth Szilvia).

11. Kántor Kinga, Ferences Gimnázium, Szentendre (felkészítő tanár: Mészáros Ottó).


Herba_kiemelt2


A diákok és a felkészítő tanárok egyaránt ajándékot, a tanulók pénzbeli ösztöndíjat kaptak – köszönhetően a Bethlen Gábor Alapítvány támogatásának.

Az SZTE GYTK I. Herba Medica Tanulmányi Versenyen készült fényképek az alábbi linken érhetőek el:

https://photos.app.goo.gl/c1hYKzhOoekHRlpj1

 

Újszászi Ilona

Fotó: SZTE GYTK

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. október 15.

Benedekfi_nyito

Benedekfi István és Benedekfi Zoltán a szegedi egyetem iskolapadjától indulva ma már a katedrán állva adják át az SZTE-n megszerzett tudásukat. A fiatal tehetségek nevéhez saját kurzus, egy különleges előadásmód és egy Oscar-díjra jelölt film zenéje is kapcsolódik. A testvérpárt a zene szeretetéről és munkájukról kérdeztük.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *