SZTE Info

Kiemelt_Herba1j

Drogot is vizsgáltak a középiskolások az SZTE GYTK Herba Medica Tanulmányi Versenyén

240 diák vett részt az SZTE Gyógyszerésztudományi Kar Farmakognózia Intézete által először meghirdetett tanulmányi versenyen. A Herba Medica elnevezésű vetélkedő a kémia és a biológia tantárgyhoz kapcsolódott. A döntősökkel beszélgetve kiderült: a feladatok között növénybemutató és "drog" felismerés is szerepelt.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az országhatáron innen és túl összesen 240 középiskolás jelentkezett az I. Herba Medica Tanulmányi Versenyre. A Szegedi Tudományegyetem GYTK Farmakognózia (korábbi nevén Gyógynövény- és Drogismereti) Intézete hirdette meg a különleges, mert multiszdiplináris szemléletű, komplex természettudományos ismeretek alkalmazására ösztönző versenyt.


Herba_kiemelt1

 

– A középiskolások megszólítása, a gyógyszerész- és az orvostudomány népszerűsítése, a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Kar nyújtotta továbbtanulási lehetőségek bemutatása is céljaink között szerepel. A versenyt azért hirdetjük meg, hogy szorgalmas, ambiciózus tehetségekkel találkozzunk – hallottuk az I. Herba Medica Tanulmányi Verseny főszervezőjétől. Kiss Tivadar, az SZTE GYTK egyetemi tanársegédje elárulta: az először meghirdetett vetélkedő két online fordulójában magyarországi középiskolákból 195, Erdélyből 30, a Vajdaságból 11, a felvidékről 4 diák vett részt. A kémia és biológia tantárgyat fókuszba állító feladatokra adott válaszok mögött a 107 felkészítő tanár munkáját is megköszönte, mikor értékelte a döntősök eredményét.


Herba5_KT

 

A macskagyökér, vagyis a Valeriana Officinalis, ez az alkaloid tartalmú gyógynövény Balog Réka figyelmét keltette fel. A Kecskeméti Bolyai János Gimnázium diákját előadása is hozzásegítette, hogy az I. Herba Medica Tanulmányi Verseny 11 döntőse közül a győztesek képzeletbeli dobogójának 3. fokára állhatott.


Herba_kecskemeti

 

– Kevés a verseny biológiából és kémiából Romániában. Ott minket az is korlátoz, hogy a versenyek egy részén csak románul lehet részt venni, a kérdések nincsenek meg magyarul. Márpedig ha egy diáknak prezentációt kell készítenie vagy előadást kell tartania, egyáltalán nem mindegy, hogy azt az anyanyelvén teheti-e meg. Így aztán nyelvi okokból nem veszünk részt bizonyos versenyeken – indokolta Sárándy Annamária biológia szakos tanár, hogy miért reagáltak az SZTE GYTK versenyfelhívására a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimnáziumból. – A kolozsvári egyetemen végeztem, több versenyre is készítettem már föl diákot, de ennyire komplex vetélkedővel, mint a szegedi gyógyszerészkaré, én még nem találkoztam.


Herba10

 

Mikor fényérzékenyítő egy növény? Erre a kérdésre is válaszolnia kellett annak a versenyzőnek, aki e témát választotta. Az előadónak a bemutatott növény botanikai jellemzőit is fel kellett sorolnia, miközben kitért annak megértetésére, hogy mi is az a „bergaptén” vagy a „xanthotoxin”.

 

– Szeretem az összes versenyt, sok vetélkedőn részt is veszek. Botanikával eddig még nem kellett foglalkoznom, de ez a verseny kiváló lehetőség volt a tudásom ilyen irányú fejlesztésére. Ezért is választottam a számomra teljesen új témát: a fényérzékenyítő növényekét. Szeretem az újdonságokat, a kihívásokat – indokolta Kegyes Dávid Valentin, hogy Szatmárnémetiből miért érkezett Szegedre. A továbbtanulását tudatosan tervező és szervező 11. osztályos diák orvosi pályára készül. Ismerősei támogatásával talán eljut az ausztriai Innsbruck egyetemére is, de végzett orvosként vissza szeretne térni a szülőföldjére, ahol endokrinológus sebészként gyógyítana. Motivációi között említette, hogy édesapja is szenved belső elválasztású mirigy okozta betegségben, a sebészet komplexitásának elsajátítását pedig kihívásnak érzi. Szatmárnémetiben egy szájsebészeti labor önkénteseként és fogyatékosokkal foglalkozva már most tapasztalja, nagyszerű dolog emberekkel törődni, jó érzés gyógyítani.


Herba_szatmarnemeti

 

A mosolygyilkos. E címmel mutatta be a mákot a döntőbe jutott Tankó Dorina. A Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium 10.e osztályos diákja az SZTE GYTK vetélkedőjén a „rekorder csapat” tagjaként tartott előadást. E középiskolából ugyanis öten jutottak a döntőbe. Dorinának nagyon tetszett az a másfél nap, amit a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Karán tölthetett. Úgy véli: sokszínű az itteni munka. Eddig csak a kémia érdekelte, nem foglalkozott gyógynövényekkel. Számára is került: a „drog” szó jelentése az idők folyamán megváltozott: a múltban egyértelműen a gyógyításhoz kötődött, míg napjaink szóhasználatában az illegálisan előállított és fogyasztott kábítószereket jelenteti. A Herba Medica verseny felkeltette az érdeklődését a biológia iránt is – árulta el a diáklány, aki tíz év múlva orvosként vagy gyógyszerészként képzeli el magát.


Herba7_diak

 

– Az anyarozst mutattam be, e növényt a kapcsolati hálójával szemléltettem – magyarázta az ugyancsak a Bessenyibe járó Révész Panna, aki biológiai és a kémiai tudására alapozva gyógyszerészi vagy orvosi pályára készül.

 

Az érettségire való készülődés miatt a döntőbe 3. helyen bejutó Szakszon Eszter Kisvárdán maradt. Ám iskolatársa, az amúgy a zongoraversenyeken is rendre megmérettetést vállaló Szabó Boglárka, aki a fényérzékenyítő növényekről egy rajzot is készített az előadásához, a tudásával az I. Herba Medica Tanulmányi Verseny végén „ezüstérmes”, vagyis második helyezett lett.


Herba_masodik

 

Az édes hetes címmel tartott előadást Szászi József. A kisvárdai diák egy kémiai anyagról szólva beszélt arról, hogy miként lehet barátból ellenség, válaszolt a kérdésre: Mik azok a cukoralkoholok? A természetes és a mesterséges édesítőszerekkel foglalkozó kisvárdai diák lett e vetélkedő „aranyérmese”. Az I. Herba Medica Tanulmányi Verseny rekorder csapatának a legjobbja a természettudományok iránt kisgyerek kora óta érdeklődik. Legfőképp a kémia vonzza, vegyész szeretne lenni.


Herba_nyertes

 

– A farmakognózia mindig is közel állt hozzám, ezért a gyógynövényekkel kapcsolatos ismereteket a középiskolai tananyagba is be tudom építeni. A Herba verseny két írásbeli fordulója és a döntő feladatai is meggyőztek: ez a legmenőbb vetélkedő, amivel eddig találkoztam – fogalmazott a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium biológia-kémia tagozatáról öt diákot felkészítő és a döntőig segítő tanár. Tóth Szilvia – kérdésünkre válaszolva – elmondta: többféle készségterületet vett igénybe, a diákok rengeteg kompetenciáját fejlesztette a Herba Medica verseny. – A kérdéssorokat összeállító egyetemi tanárok és a zsűri tagjai nem arra voltak kíváncsiak, hogy a gyerekek mennyit tudnak bemagolni, hanem azt szerették volna elérni, hogy a diákok észrevegyék az összefüggéseket, tudjanak önállóan kísérletet elvégezni, képesek legyenek a részletek mögött komplexen látni az egészet.

 

Hasonlóképpen dicsérte a verseny összetettségét a halászteleki Bocskai István Református Oktatási Központ két tanára. Rutkai Kornélia és Lapostyán Adrienn a gyógyszerésznek készülő tanítványuk felkészítésében örömmel segített. Értékelték, hogy az SZTE gyógyszerésztudományi kari versenye nagyfokú kutatómunkát igényelt és feltételezett a diákok részéről. – Nagyon sok gyakorlati példát láthattak arra versenyzés közben, hogy miben más a gyógyszerészet a hasonló ismereteket kívánó, de más szakmákhoz képest – mondta a kémia szakos tanár. – Manapság nemigen találkoznak a növényekkel, nem tudják, mire alkalmasak a gyógyítás szempontjából – tette hozzá a biológia szakos kolléga. – Itt kiderült, így ez is haszna ennek az új, szegedi versenynek.


Herba_2tanarno

 

– A nadragulyát választottam előadás témámnak, mert alkaloid tartalmú növény elemzése volt az egyik feladat. A nadragulyát gyakran összekeverik a Harry Potterben is szereplő mandragórával. A két növény között a különbség, hogy a mandragórának „emberkealakú” a gyökre, míg a nadragulyának sima, szerteágazó. A hatóanyaguk is eltérő, ugyanakkor a hasonlóság alapja az, hogy mindkét növény nagyon mérgező. Nagyon híres ez a növény, még magyar irodalmi alkotásokban is föltűnik: például Jókai Mór Sárga Rózsájában. Vitatják, de valószínű, hogy a Rómeó és Júliában emlegetett méreganyag nadragulya származék volt-e – magyarázta a halászteleki Kálmán Anasztázia. Témájának sokoldalú megközelítését hallgatva nem csoda, hogy a felkészülését figyelő alsóbb évesek őt is kérdezgették: jövőre ők is nevezhetnek-e az SZTE GYTK újszerű vetélkedőjére. – Érdekel a kémia és a biológia is. Tetszene a pszichiáterkedés is, de a kísérletek és a pilulák készítése miatt a gyógyszerész pálya vonz igazán – osztotta meg velünk dilemmáját Anasztázia, aki a felsőoktatási felvételi időszak előtti egyetemi nyílt napok alapján dönt arról, hogy melyik hivatásra voksoljon. A Herba Medica versenynek köszönhetően a szegedi egyetemen tett látogatásból leginkább a laboratóriumok hangulata ragadta meg.


Herba13

A döntőbe jutó, így legfelkészültebb versenyzők teljesítményét értékelő zsűri véleménye szerint a laborbeli feladatok közül az ismeretlen háromféle por meghatározása okozta a legjelentősebb pontszám különbséget. Ám mindenki feltalálta magát, tudta kezelni a laborbeli eszközöket. A diákok előadásairól szólva a szakmai tartalom, az előadói készség mellett a prezentációk szóbeli kiegészítésinek kreativitását is dicséret illette.

 

– Akik a második forduló feladatait is beküldték: nyertesek, hiszen sokat tanultak a felkészüléssel és a versenyzéssel, kompetenciájukat is fejlesztették – hangsúlyozta az I. Herba Medica verseny zsűrijének elnöke, Hohmann Judit. Az SZTE GYTK dékánja bemutatta a 60. évfordulóját ünneplő egyetemi kart, de hozzátette: Szegeden 90 éve folyik gyógyszerészképzés, az ország a legmagasabb rangú tudományos képzésében részesül az itt angol nyelven tanuló 60 és az 500 magyar hallgató. – A doktorandusz képzés mellett posztgraduális formában szakgyógyszerész képzés is folyik. A kiemelkedő tehetségű hallgatóknak széleskörű lehetőséget biztosítunk: már első éves koruktól bekapcsolódhatnak a tudományos munkába. Büszkék vagyunk a Kabay János Szakkollégiumunk munkájára is. – sorolta a dékán. – A gyógyszertárak mellett a gyógyszergyárak is várják az itt diplomázó fiatalokat – villantotta föl a jövő lehetőségeit Hohmann Judit, aki ígéretet tett arra, hogy az SZTE GYTK jövőre ismét megrendezi a Herba Medica Tanulmányi Versenyt.


Herba8

 

A 11 vetélkedő diák, iskola és felkészítő tanár névsora az SZTE GYTK I. Herba Medica Tanulmányi Verseny döntőjében elért eredmény alapján:

1. Szászi József, Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda (felkészítő tanár: Tóth Szilvia).

2. Szabó Boglárka, Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda (felkészítő tanár: Tóth Szilvia).

3. Balog Réka, Kecskeméti Bolyai János Gimnázium, Kecskemét (felkészítő tanár: Márkusné Svihrán Mária).

4. Hornyák Teodóra, Kecskeméti Református Gimnázium, Kecskemét (felkészítő tanár: Vargáné Lengyel Adrien).

5. Révész Panna, Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda (felkészítő tanár: Tóth Szilvia).

6. Aszalós Máté, Debreceni SZC Vegyipari Szakgimnázum, Debrecen (felkészítő tanár: Dr. Forgács Katalin).

7. Kegyes Dávid Valentin, Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti (felkészítő tanár: Sárándi Annamária).

8. Vincze Zalán Attila, Szentannai Sámuel Középiskola és Kollégium, Karcag (felkészítő tanár: Kolostyákné Pljesovszki Zsuzsanna).

9. Kálmán Anasztázia, Bocskai István Református Oktatási Központ, Halásztelek (felkészítő tanár: Rutkai Kornélia, Lapostyán Adrienn).

10. Tankó Dorina, Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, Kisvárda (felkészítő tanár: Tóth Szilvia).

11. Kántor Kinga, Ferences Gimnázium, Szentendre (felkészítő tanár: Mészáros Ottó).


Herba_kiemelt2


A diákok és a felkészítő tanárok egyaránt ajándékot, a tanulók pénzbeli ösztöndíjat kaptak – köszönhetően a Bethlen Gábor Alapítvány támogatásának.

Az SZTE GYTK I. Herba Medica Tanulmányi Versenyen készült fényképek az alábbi linken érhetőek el:

https://photos.app.goo.gl/c1hYKzhOoekHRlpj1

 

Újszászi Ilona

Fotó: SZTE GYTK

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • április 26.
    12:10 - 13:10
    Verset mond: Varga Norbert művészeti vezető (Szegedi Egyetemi Színház)
  • április 26.
    17:00 - 18:00
    IV. Szegedi Egyetemi Színházi Találkozó (SZESZT): április 26–27–28. péntek–szombat–vasárnap. A IV. Szegedi Egyetemi Színházi Találkozó elsősorban egyetemisták munkáit vonultatja fel. Az SZTE Kulturális Iroda, a Szegedi Egyetemi Színházért Egyesület és a Szegedi Egyetemi Színház társulatának szervezésében országos és egyben nemzetközi egyetemi színházi találkozó kerül megrendezésre. Helyszínek: JATE Klub, Szegedi Nemzeti Színház balett-terme, SZTE BTK régi tornaterme, ZUG Színház és Művészeti Tetthely, Szegedi Pinceszínház A találkozót szakmai beszélgetések, tréningek és koncertek kísérik. Vendégeink: Debreceni Egyetemi Színház (DESZÍNHÁZ), Janus Egyetemi Színház (JESZ – Pécs), Veszprémi Egyetemi Színpad (VESZ), SGR Projekt (Székelyudvarhely), Homo Ludens Project, Kooperáló színházpedagógiai alkotótér (Szegedi Nemzeti Színház) A fesztivál részletes programja: www.szegediegyetemiszinhaz.hu/szeszt Az előadásokra a belépés ingyenes, de regisztrálni érdemes: szegediegyetemiszinhaz@gmail.com
  • április 26.
    17:00 - 19:00
    Az előadás témája a társasjáték-pedagógia - vendégünk Lencse Máté játéktervező, az Igazgyöngy Alapítvány Toldi Tanodájának szakmai vezetője. Az előadás a társasjáték-pedagógia alapelveiből kiindulva leginkább arra fókuszál majd, hogy miért és hogyan lépjünk ki klasszikus pedagógusi szerepünkből. Mit nyújthat egy társasjáték, mitől működhet jól egy pedagógiai célú játékalkalom? Milyen feladataim vannak, milyen szerep jut nekem pedagógusként egy ennyire indirekt szituációban? Pedagógus és gyerek, de gyerek és gyerek között is számtalan különbség adódhat mind tapasztalatban, mind képességben, így az esélykiegyenlítés és az előnyadás a társasjáték-pedagógia kiemelten fontos területe, ezzel is foglalkozunk majd.
  • április 26.
    19:00 - 20:00
    Mimose, egy bordeaux-i pop együttes gitárosa, ma már saját dalaival lép fel, egyszerre zeneszerző és szövegíró. Francia nyelven előadott laza, de mégis romantikus számai egyaránt szólnak életörömről és szerelmi bánatról, az élet elkerülhetetlen eseményeiről, az álmokról. Az Alliance Française Szegedi Francia Kulturális Egyesület szervezésében
  • április 26.
    19:00 - 20:00
    Sötétedés után az időjárástól függően távcsöves bemutató