SZTE Info

ioa

Nemzetközi csillagászati diákolimpia az SZTE szervezésében

47 ország több száz diákja, a világ legtehetségesebb csillagászai vesznek részt a 13. Nemzetközi Csillagászati és Asztrofizikai Olimpián (IOAA) Keszthelyen. A hazai esemény főszervezője a Szegedi Tudományegyetem és az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont, fővédnöke pedig Prof. Dr. Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Magyarország nyerte el a 2019-es, 13. Nemzetközi Csillagászati és Asztrofizikai Olimpia (IOAA) rendezési jogát. Augusztus 2. és 10. között 47 ország több mint 250 diákja ad számot csillagászati és asztrofizikai tudásáról Keszthelyen. A diákok a Föld minden tájáról érkeznek: Nepáltól Katarig, Mexikótól Kanadáig, Örményországtól Norvégián át Kolumbiáig számos ország található a nevezettek listáján. Ezzel az IOAA olimpia-sorozat történetében a legnépesebb látogatottságú csillagászati olimpiának adhatunk otthont.

 

A megmérettetés négy legfontosabb fordulója során elméleti, adatfeldolgozási, megfigyelési, planetáriumi feladatokat kell a versenyzőknek egyénileg megoldaniuk, de ezeken felül lesz egy játékosabb csapatverseny is. Az észlelési forduló során például több, mint nyolcvan egyforma távcsövet is felállítanak majd a keszthelyi verseny-helyszínen, és a diákok különféle nehézségű megfigyelési problémával küzdenek majd. A résztvevők az egyes körökben pontokat kapnak teljesítményükre, ezek alapján alakul majd ki egyéniben a győztesek névsora. A záróünnepségen várhatóan 15 aranyérmet osztanak majd ki.

 

A több száz fiatalt megmozgató esemény a csillagász szakma és a magyar tudományos élet számára igen nagy jelentőséggel bír, turisztikai haszna pedig vitathatatlan. A több mint 250 diák és a több mint 130 fős kísérő delegáció számára ugyanis a szervezők gazdag kulturális és gasztronómiai programot állítottak össze: a résztvevők megismerkedhetnek a balatoni régió látványosságaival, a magyar hagyományokkal, és megtapasztalhatják a messze földön híres magyar szíveslátást.

 

A Nemzetközi Csillagászati és Asztrofizikai Olimpia (IOAA) ötlete 2006-ban született meg Thaiföld, Indonézia, Irán, Kína és Lengyelország együttműködéséből. Az alapítók két célt tűztek ki maguk elé: az egyik, hogy népszerűsítsék a csillagászatot és az asztrofizikát a fiatalok körében, a másik pedig, hogy elősegítsék a nemzetközi szakmai kapcsolatok kialakulását már fiatal korban is. Magyarország 2011-ben indított először versenyzőket az olimpián, idén pedig vendéglátója a grandiózus eseménynek, amely számot tart a nemzetközi csillagászati világ figyelmére is.

 

A hazai esemény főszervezői a Szegedi Tudományegyetem és az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont, fővédnöke pedig Prof. Dr. Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere.

 

A nemzetközi csapatok tiszteletére az esemény kommunikációját végző Vízió Budapest Tudománykommunikációs Ügynökség animációs kisfilmet készített, amely itt tekinthető meg. A 13. Nemzetközi Csillagászati és Asztrofizikai Olimpia eseményeiről folyamatosan tájékoztat a verseny hivatalos honlapja és Facebook-oldala.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. augusztus 02.

nyito_PB

Hogyan változik a lakosság véleménye egy sportesemény alatt? Milyen társadalmi hozadéka van egy nemzetközi sporteseménynek? Polcsik Balázs, az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa többek között ezeket a kérdéseket járta körül nyertes pályázatában. A fiatal kutatót tapasztalatairól és eredményeiről kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • szeptember 20.
    08:30 - 12:15
    A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Részvételi szándékát kérjük jelezze legkésőbb 2019. szeptember 16. 12.00 óráig a szocmunka@etszk.u-szeged.hu email címen.
    Program:
    8.30-9.00 Regisztráció
    9.00-9.10 Köszöntő
    Héderné Dr. Berta Edina dékán; SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar
    9.10-9.40 Hová is tettem? Demenciával járó kórállapotok felismerésének és ellátásának irányelvei
    Dr. Pákáski Magdolna tudományos főmunkatárs, osztályvezető; SZTE ÁOK Pszichiátria Klinika
    9.40-10.10 Ráncok – egy barátság története az Alzheimer-kór árnyékában
    Dr. Baginé Dr. Tóth Erika Hajnalka osztályvezető főorvos; SZTE ÁOK Pszichiátriai Klinika
    10.10-10.25 Kávészünet
    10.25-10.55 Demencia a beteg szemszögéből
    Kőműves Zsuzsanna Judit felnőtt klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus
    10.55-11.10 Én és a demencia
    Szabó Sándorné érintett családtag
    11.10-11.40 Tánccal a demencia ellen – mozgás, öröm, agytorna 50 év felett
    Tyukász Brigitta gyógytornász, szenior táncoktató; Odú Központ, Pedagógiai Szakszolgálati Intézmény, Szeged
    11.45-12.15 Séta az Erzsébet ligetben a Belvárosi híd újszegedi hídfőjéig
  • szeptember 20.
    12:00 - 13:00
  • szeptember 20.
    14:00 - 15:00
    Az MTA SZAB Orvostudományi Szakbizottság Onkológiai Munkabizottság szervezésében
  • szeptember 20.
    16:00 - 17:00
    Program:
    16.00 Megnyitó
    16.15 Boros Gábor (KRE-ELTE): Megújuló alapvetés, affektív közösségalkotás a 17. századi filozófiában
    16.45 Kérdések és válaszok
    17.00 Rembeczki Eszter (SZTE): Egység és közösség a 17. század „új” filozófiájában
    17.20 Schmal Dániel (PPKE)
    17.40 Pavlovits Tamás (SZTE): A kora újkori filozófiai kánon problémái
    18.00 Szünet
    18.15 Vita
  • szeptember 20.
    16:00 - 18:00
    At the opening event of the 2019/20 season, IATEFL Creative Café hosts Beatrix Price (ELTE), an experienced teacher and teacher trainer, who invites us to explore aspects of teaching young learners and upper primary pupils.
    Movement And Games in the (Interactive) Class - MAGIC: We are not magicians but we can bring some MAGIC into the EFL classroom. With movement and games, songs and rhymes we can engage our learners, help serve their physical development and support flexible, mobile thinking. With different low- and high-energy level activities we can maintain good discipline, create an ideal framework for the lesson and optimise timing to achieve lesson objectives. We can develop our learners’ fine and gross motor skills through movement, their imagination through role-play and their social competence through group and pair work. Second language acquisition is a fairly long but delightful journey for the child, full of excitement and challenge, from movement to understanding, from a global, universal totality to individual mastery.