SZTE Info

Kiemelt_Tarsasjatek

Könyvhét 2019 – Társasjátékokkal rendhagyó tanórát prezentáltak, a Dugonics téren bemutatóztak az SZTE történelem szakos hallgatói

A történelem egyáltalán nem „unalmas magolásról és évszámokról” szól – hangsúlyozzák az SZTE PhD-hallgatói. Az SZTE BTK Történelemtudományi Doktori Iskola fiataljai az általuk fejlesztett 7 társasjátékkal rendhagyó töri órákat tartottak a 90. Ünnepi Könyvhéten. E konfliktus-szimulátorokat több történelem szakos hallgatóval együtt mutatják be a szegedi könyvünnep centrumában, az SZTE Dugonics téri Rektori Épület előtti József Attila szobornál is.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– A 90. Ünnepi Könyvhét alkalmából a megújult SZETE, azaz Szegedi Történészhallgatók Egyesülete innovatív módon készült a tudás és a történelem iránti érdeklődés növelésére – jelentette ki Mezey Bence. Az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Történelemtudományi Doktori iskola hallgatója két társával – Lengyel Ádámmal és Szabó G. Leventével – együtt 7, konfliktus-szimulátornak nevezett társasjátékát tesztelte a könyvünnepen. – Saját fejlesztésű társasjátékainkkal szeretnénk elérni, hogy minél többen válasszák a történész szakmát. Bemutatjuk, hogy a régóta meglévő sztereotípiákkal ellentétben a történelem egyáltalán nem unalmas magolásról és évszámokról szól.


Tarsasjatek_JA_szobornal
Az SZTE történész hallgatói - Mezey Bence és Domján Máté - Hallósy Kincsőnek, a szegedi SZC Krúdy Gyula Gimnáziuma, Két Tanítási Nyelvű Középiskolája, Turisztikai és Vendéglátóipari Szakképző Iskolája 11. osztályos szakgimnáziumi tanulójának mutatják az egyik innovatív társasjátékot.

 

A múlt eseményeinek megismerése nem csupán könyvekkel, hanem interaktív játékokkal is lehetséges. E feltételezés a tavalyi Kutatók Éjszakáján bizonyítást nyert, köszönhetően a Szegedi Tudományegyetem Történelemtudomány Doktori iskola hallgatóinak. A koncepció működőképességét, a 2019. évi könyvhéten az Eötvös és a Tömörkény gimi diákjai is élvezhették az SZTE doktoranduszai által tartott rendhagyó történelem órán.

 

– Az SZTE Nemzetközi és Közkapcsolati Igazgatóság szervezésében a Somogyi-könyvtár rendelkezésünkre bocsájtotta Stefánia téri kirendeltségét, ahol középiskolás diákokkal ismertettük meg a játékokat – folytatta a történetet Mezey Bence. – Habár eleinte kissé visszafogott volt a diákok lelkesedése, rövid időn belül minden asztalt körbeültek, és egyre jobban belemerültek a játékba. Néhányan még az óráról való késést is megkockáztatták, csak hogy még egy utolsó kört végigjátszhassanak. Számomra talán ez volt a legpozitívabb tapasztalat.


RENDHAGYO

Az SZTE doktoranduszai által készített játékok számos kor világtörténeti jelentőségű eseményeit dolgozzák fel. A középiskolások először az amerikai függetlenségi háborúhoz vezető utat játszhatták újra a Brit Birodalom, illetve a 13 alapító gyarmat szemszögéből. Eldönthetik, melyik utat kövesse az újdonsült Egyesült Államok; megváltoztathatják az 1861-65-ös polgárháború kimenetelét.

 

– Tanárként jó volt látni, hogy milyen elmélyülten vettek részt a történelmi konfliktusokban a diákok. Az ifjú történészek mindig kiegészítették érdekes információkkal a játék fordulatait. Külön dicséret illeti őket az Amerika történetének dióhéjban történt összefoglalásáért – mondta Bádonyiné Nagy Ilona, a Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium szaktanára. – Remek sztorikkal fűszerezték a mondandójukat az Észak és Dél konfliktusáról, a pártokról, a választásról, sőt: a kétféle Colával kapcsolatos történeteket is hallottunk.

 

Az érdeklődők újrajátszhatják a sorsfordító Waterloo-i csatát is Napoleon és Wellington szerepében.

 

– Év végén igazán motiváló, pedagógiailag élményt adó rendhagyó órán vehettünk részt – köszönte a lehetőséget Bádonyiné Nagy Ilona. A Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakgimnáziumból két csoportot kísérő tanár szerint a diákok nagyon gyorsan alkalmazkodtak a történelmi játékokhoz. – Rendkívül jó ötlet a tervező egyetemisták részéről, hogy a játékosok akár meg is változtathatják az ismert történelmi események kimenetelét – emlékeztetett a Waterloo-i csatát, a spanyol polgárháborút középpontba állító konfliktus-szimulátorra.

 

A történész doktoranduszuk innovatív fejlesztésének köszönhetően a játékosok a modern Európa történetét is újraírhatják az 1936-39-es spanyol polgárháború keretében, valamint az egész világ sorsa múlik a játékosokon, akik vállalkoznak az 1963-as kubai rakétaválság megoldására.


rendhagyoora_10-C

– Ezen stratégiai játékok mellett vannak viszonylag lazább, kötetlenebb társasok is – tette hozzá az SZTE történész hallgatóinak a szószólója. – Az egyikben Afrika felosztása a cél az európai nagyhatalamak között, ahol akár még az Osztrák-Magyar Monarchia is gyarmatosító hatalom lehet. Illetve: a mai fiatalok kipróbálhatják, milyen volt az I. világháborúban katonának lenni, ahol a túlélés gyakran csak a szerencsén, esetünkben a kártyákon múlott.


A rendhagyó történelem órának helyet adó fiókkönyvtár Kopolovic Annamária emlék-kiállításának ad otthont. Ezt is megnézték a Tömörkény gimisei, s megemlékeztek arról, hogy Kopolovic Annamária az iskola diákja volt, tragikus baleset áldozata lett.

 

– A 90. Ünnepi Könyvhét időszakában – pontosabban június 13. és 17. között minden nap délután – a Dugonics téri könyvsátrak közelében, az SZTE Rektori Épület előtti József Attila szobornál is bemutatjuk a 7 konfliktus-szimulátornak nevezett társasjátékunkat – hívta föl a figyelmet Lengyel Ádám, aki a Szeged TV Körút magazinjában is ajánlotta ezt a „kortalan” könyvheti programot.

 

Az SZTE 3 történész doktorandusza közül Szabó G. Levente a Szegedi Történészhallgatók Egyesülete (SZETE) tagjai közül az elsőéves Domján Mátéval népszerűsítette a társasjátékokat az SZTE Dugonics téri Rektori Épület közelében. Arra is fölhívta az érdeklődők figyelmét, hogy az így feldolgozott témakörökhöz a legfrissebb szakirodalom is elérhető a könyvsátraknál.


Tarsasjatek_SZETE

 

– A Trianon története hét kötetben. I. kötet: Trianon Nagy Háború alatti előzményei az Osztrák-Magyar Monarchia bukása című kötetben 31 ismert és elismert történész 600 oldalon mutatja be a Trianonhoz vezető utat – ajánlotta ott-jártunkkor az olvasók figyelmébe egyik legújabb könyvét az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar oktatója, Gulyás László egyetemi tanár. – A Trianon közérthetően. 12 előadás a nemzeti, polgári, konzervatív történetírás jegyében című kiadványom a szegedi egyetemen általánosan művelő Trianon-kurzus előadásainak szerkesztett változata.


Gulyas_L_2_konyve

 

A Líra csoportot képviselő Radnóti könyvesbolt standjánál Romsics Ignác I. világháborúhoz kapcsolódó monográfiáját láttuk. A Nagy Háború hatása a mindennapok kultúrájára című, a 90. Ünnepi Könyvhéten is bemutatott konferenciakötet – amelyet dr. habil. Glässer Norbert és dr. Mód László, az SZTE BTK Társadalomtudományi Intézet, Néprajzi és Kulturális Antropológia Tanszék oktatói és kutatói szerkesztettek – pdf-formátumban az internet segítségével elérhető itt és letölthető.

 

SZTEinfo

Fotók: B. N. I. és Ú. I.


A 90. Ünnepi Könyvhétről írtuk:

 

Az SZTE utcára viszi a tudományt a 90. ünnepi könyvhéten is

 

Könyvhét 2019 – Grecsó Krisztián, az SZTE volt hallgatója ajánlásával nyílt meg az olvasmányok ünnepe

 

Könyvhét 2019 – A kétszáz évvel ezelőtti mindennapokról és a jogi kultúra fejlődéséről is vallanak a jobbágyvégrendeletek

 

Könyvhét 2019: Lehetséges? – az SZTE TTIK mesterszakoshallgatójának mesekönyve a környezetvédelemről

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. augusztus 02.

nyito_PB

Hogyan változik a lakosság véleménye egy sportesemény alatt? Milyen társadalmi hozadéka van egy nemzetközi sporteseménynek? Polcsik Balázs, az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa többek között ezeket a kérdéseket járta körül nyertes pályázatában. A fiatal kutatót tapasztalatairól és eredményeiről kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • szeptember 20.
    08:30 - 12:15
    A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Részvételi szándékát kérjük jelezze legkésőbb 2019. szeptember 16. 12.00 óráig a szocmunka@etszk.u-szeged.hu email címen.
    Program:
    8.30-9.00 Regisztráció
    9.00-9.10 Köszöntő
    Héderné Dr. Berta Edina dékán; SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar
    9.10-9.40 Hová is tettem? Demenciával járó kórállapotok felismerésének és ellátásának irányelvei
    Dr. Pákáski Magdolna tudományos főmunkatárs, osztályvezető; SZTE ÁOK Pszichiátria Klinika
    9.40-10.10 Ráncok – egy barátság története az Alzheimer-kór árnyékában
    Dr. Baginé Dr. Tóth Erika Hajnalka osztályvezető főorvos; SZTE ÁOK Pszichiátriai Klinika
    10.10-10.25 Kávészünet
    10.25-10.55 Demencia a beteg szemszögéből
    Kőműves Zsuzsanna Judit felnőtt klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus
    10.55-11.10 Én és a demencia
    Szabó Sándorné érintett családtag
    11.10-11.40 Tánccal a demencia ellen – mozgás, öröm, agytorna 50 év felett
    Tyukász Brigitta gyógytornász, szenior táncoktató; Odú Központ, Pedagógiai Szakszolgálati Intézmény, Szeged
    11.45-12.15 Séta az Erzsébet ligetben a Belvárosi híd újszegedi hídfőjéig
  • szeptember 20.
    12:00 - 13:00
  • szeptember 20.
    14:00 - 15:00
    Az MTA SZAB Orvostudományi Szakbizottság Onkológiai Munkabizottság szervezésében
  • szeptember 20.
    16:00 - 17:00
    Program:
    16.00 Megnyitó
    16.15 Boros Gábor (KRE-ELTE): Megújuló alapvetés, affektív közösségalkotás a 17. századi filozófiában
    16.45 Kérdések és válaszok
    17.00 Rembeczki Eszter (SZTE): Egység és közösség a 17. század „új” filozófiájában
    17.20 Schmal Dániel (PPKE)
    17.40 Pavlovits Tamás (SZTE): A kora újkori filozófiai kánon problémái
    18.00 Szünet
    18.15 Vita
  • szeptember 20.
    16:00 - 18:00
    At the opening event of the 2019/20 season, IATEFL Creative Café hosts Beatrix Price (ELTE), an experienced teacher and teacher trainer, who invites us to explore aspects of teaching young learners and upper primary pupils.
    Movement And Games in the (Interactive) Class - MAGIC: We are not magicians but we can bring some MAGIC into the EFL classroom. With movement and games, songs and rhymes we can engage our learners, help serve their physical development and support flexible, mobile thinking. With different low- and high-energy level activities we can maintain good discipline, create an ideal framework for the lesson and optimise timing to achieve lesson objectives. We can develop our learners’ fine and gross motor skills through movement, their imagination through role-play and their social competence through group and pair work. Second language acquisition is a fairly long but delightful journey for the child, full of excitement and challenge, from movement to understanding, from a global, universal totality to individual mastery.