SZTE Info

Taroltak a szegediek a Campus Hungary ösztöndíjpályázaton

A hallgatói mobilitás terén ismét az élen szerepel a Szegedi Tudományegyetem. A Campus Hungary pályázat első fordulóját az SZTE 78%-os sikerességgel zárta, amivel a legjobb fővároson kívüli intézményként – a BME és az ELTE után – a 3. helyen szerepel a 42 jelentkező között. Az Erasmus-diákok is fellélegezhetnek: elhárultak a finanszírozási nehézségek, melyek fenyegették a népszerű csereprogramot.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Balassi Intézet és a Tempus Közalapítvány Campus Hungary programjának kiemelt célja a felsőoktatási mobilitást támogató ösztöndíjas pályázati rendszer működtetése, amelynek köszönhetően még több magyar hallgató tanulhat támogatással az országhatáron túl, fejlesztheti nyelvtudását és kamatoztathatja a külföldi intézményekben megszerzett ismereteket. A program további feladata, hogy növelje a magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességét. Cél az is, hogy a Magyarországon tanulmányokat folytató külföldi hallgatók számát növelje, például a magyar és külföldi felsőoktatási intézmények kapcsolatainak kiterjesztésén és bővítésén keresztül – tudtuk meg Balogné Molnár Gabriellától, a szegedi universitas Nemzetközi mobilitási irodájának a vezetőjétől, az SZTE Campus Hungary koordinátorától. A Campus Hungary (CH) program a Balassi Intézet és a Tempus Közalapítvány konzorciumában, az Európai Unió (EU) támogatásával, az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) keretében valósul meg.

Újdonsága a CH programnak, hogy a magyar felsőoktatási intézményekben már két félévet elvégzett hallgatók is pályázhattak 2012. október 15-től a külföldi felsőoktatási intézményekbe rövid tanulmányútra, szakmai gyakorlatra és csoportos tanulmányutakra. A pályázott ország megélhetési rátáitól függően a nyertes pályázó havi 150 ezer, 165 ezer vagy 180 ezer forint ösztöndíjban részesül. Az ösztöndíjasok kiválasztásánál a tanulmányi átlagot és a nyelvtudást vették figyelembe.

A Szegedi Tudományegyetemről a Balassi Intézethez a felhívásra összesen 89 pályázat érkezett be. Ezek közül 68 felelt meg a pályázati feltételeknek: 30 rövid tanulmányútra, 32 szakmai gyakorlatra, 6 pedig csoportos tanulmányutakra szólt. Az érvényes pályázatok 78 százaléka nyert, vagyis 53 pályázó. Ennek értelmében rövid tanulmányútra 25 hallgató, (a beadott 30-ból, ez több mint 83 százalékos teljesítés), szakmai gyakorlatra 24 (a beadott 32-ből, ez 75 százalékos teljesítés), csoportos tanulmányutakra 4 csoport (a beadott 6-ból, ez 66 százalékos teljesítés) mehet a Szegedi Tudományegyetemről. Ezekkel az eredményekkel – a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) után – a 3. helyen szerepel az SZTE a pályázó 42 intézmény rangsorában.

Az Erasmus-programban évek óta kiemelkedő eredményeket ér el a szegedi egyetem. Az Erasmus-diákok utazását már nem akadályozza semmi: a tagállamok és az Európai Parlament elhárította a finanszírozási nehézségeket, melyek fenyegették a népszerű csereprogramot. A megállapodás lehetővé tette az EU számára, hogy 2012-es költségvetésben hiányként írja le, így megszüntette a bizonytalanságot a 2013-as finanszírozás kapcsán. A megállapodásnak köszönhetően az EU-Bizottság körülbelül 280 000 Erasmus-diák ösztöndíját tudja biztosítani a 2013-2014-es tanévben.

Az SZTE Erasmus-hálója kiterjedt. 2012-ben 30 ország 314 városával és 433 partneregyetemmel állt kapcsolatban, a hallgatói és oktatói mobilitást támogató munkáért az SZTE elnyerte a Nemzetközi Együttműködési Nívódíjat.

SZTEinfo

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 19.
    14:00 - 16:00
    Az MTA SZAB közgyűlés programja: Köszöntő - Lovász László, az MTA elnöke. Beszámoló a SZAB 2017. évi munkájáról, tájékoztatás a SZAB 2018. évi terveiről – Fülöp Ferenc, a SZAB elnöke. A SZAB szakbizottságainak 2017. évi munkájának összegzése – Görög Márta, a SZAB tudományos titkára. Jókai pozíciója kora kulturális térképén című tudományos előadás – Szajbély Mihály, az MTA doktora, SZTE BTK Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézet Magyar Irodalmi Tanszék intézetvezető egyetemi tanára. A SZAB 2017. évi Média pályázat díjkiosztó ünnepsége – Csernus Sándor, a Bírálóbizottság elnöke.
  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.