SZTE Info

PISA-szakértők a szegedi pedagógiai workshopon

A PISA (Programme for International Student Assessment) folyamatosan fejlődik, és alkalmazkodik a 21. század igényeihez – tudtuk meg a nemzetközi tanulói teljesítménymérő program két szakértőjétől. A „Szeged Workshop on Educational Evaluation – SWEE 2012” műhelyen beszélgettünk.

 

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Eckhard_KliemeAz SZTE Bölcsészettudományi Karának Neveléstudományi Intézete és Oktatáselméleti Kutatócsoportja által szervezett workshopon részt vett Eckhard Klieme, Németország legnagyobb oktatási kutatóintézetétől, a DIPF-től. A Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, azaz: ’Nemzetközi Pedagógia Kutatásra Szakosodott Német Intézet’ oktatásminőség és értékelés részleg igazgatójaként elmondta: főként a korai fázisban vizsgálják a gyerekeket – óvodás, iskolás, illetve középiskolás fokon, és több tudományág szemszögéből: neveléstudomány, pszichológia, szociológia és közgazdaságtan. A professzor azt is elmondta, szoros együttműködésben dolgozik Csapó Benővel, a szegedi Neveléstudományi Intézet vezetőjével, aki az egyik legelismertebb európai neveléstudománnyal foglalkozó kutató és az egyik legfontosabb külföldi partnere. A kooperáció súlypontja a pedagógiai értékelés, valamint a tanulók teljesítményének, hozzáállásának és gondolkodásmódjának vizsgálata.

 

Fókuszban a számítógépes mérések

A professzor hangsúlyozta a fejlesztés alatt levő számítógépes mérési módszerek fontosságát. Olvasásértést például korábban csak úgy tudtak mérni, hogy a papírra nyomtatott szöveggel, grafikonnal, diagrammal és a nekik feltett kérdésekkel kellett dolgozniuk a tanulóknak. A PISA-felméréseken ezek a kérdések gyakran megkövetelik, hogy az olvasó következtetéseket vonjon le a szövegből, nemcsak puszta reprodukcióról van tehát szó. Egy klímaváltozással kapcsolatos szövegnél például a diáknak állást kell foglalnia, pro és kontra érveket írnia. Számítógéppel különböző forrásokat tudnak szimulálni, az internet segítségével a szöveg valamely szavához tartozó szótárbejegyzés, grafikon linkelhető be. Ezzel lemérhetik, miként tudnak bánni a diákok az új médiumokkal, arról nem is beszélve, hogy sokkal aktuálisabbak a szövegek – magyarázta Eckhard Klieme. Azon is dolgoznak, hogy kiegészítő információkat nyerhessenek, mint például az olvasási sebesség, vagy hogy melyik oldalakat tekinti meg a feladatmegoldás közben a tanuló. A módszerrel hatékonyabb a mérés és az adminisztráció, az adatok gyorsabban rendelkezésre állnak és új diagnosztikai elemzések valósulhatnak meg a számítógéppel végzett tesztelésnél.

 

500 ezer tanuló, 70 ország

Joachim_FunkeA másik szakértő, Joachim Funke általános pszichológiával foglalkozik, kutatási területe a gondolkodás és a problémamegoldás. A három évente megvalósuló PISA problémamegoldással foglalkozó nemzetközi szakmai csoportját vezeti. Éppen most készítették elő a PISA 2012-t, melyben világszerte 500 ezer tanuló vesz részt 70 országból – számolt be a professzor. Idén első alkalommal az interaktív feladatnál a diákoknak különböző készülékekkel kell problémamegoldó képességeiket bizonyítaniuk. Például egy mp3-lejátszót szimulálnak a számítógép-képernyőn, vagy kis jegykiadó-automatát, melyek esetében a tudásmegszerzést és tudásalkalmazást kutatják. Egy konkrét példa: a tanulók egy mp3-lejátszót látnak a képernyőn, és ki kell találniuk, hogy miként működnek a gombok, amelyekhez nincs semmilyen felirat. Ezután meg kell adniuk például, hogyan lehet a lehető legkevesebb gombnyomással XY zeneszámot, ilyen és ilyen hangerővel lejátszatni – magyarázta a Joachim Funke.

 

Fejlődő felmérők

A nemzetközi felmérést nem egy bírálat érte az elmúlt években, Joachim Funke azonban bizakodó. „Én a kritika barátja vagyok” – hangsúlyozta a professzor, és hozzátette: a felmérés révén olyan gondolatok jelentek meg a köztudatban, amelyek korábban nem léteztek. A szakembereknek feladta a leckét, hogy egyes területeken Finnország miért teljesít olyan jól, más területen a németek olyan rosszul, jóllehet sokat invesztálnak az oktatásba. Keresik a legjobb gyakorlatot, hol, miként motiválják a tanárokat – összegzett Joachim Funke. „A PISA dinamikus, és képes tanulni” – így a professzor. Joachim Funke hozzátette: nem bürokraták ülnek a felméréseknél, hanem tudósok kísérik, és az oktatással foglalkozó politikusok kemény tényeket kapnak. Ezekből lehet levonni azokat a következtetéseket, hogy milyen nagynak kell lennie egy iskolai osztálynak, hogyan alakítsák a tanárképzést, vagy milyen információkat adjanak a szülőknek egy-egy iskoláról. „Tudósként is felelősek vagyunk azért, hogy ilyen és hasonló információkat elérhetővé tegyük az állampolgárok számára” – zárta gondolatait a professzor.

Joachim Funke elismerően szólt a SWEE-ről, mely 20-30 fiatal tudóst hoz össze különböző országokból, Németországtól Nagy-Britannián át Finnországig. Véleménye szerint a legfontosabb, hogy együttműködéseket, a kutatáshoz szükséges hálózatot tudnak kialakítani, és a workshop kellemes légkört teremt az informális beszélgetéseknek is. A professzor már negyedik alkalommal vesz részt a workshopon, ez alkalommal tíz fiatal kollégával érkezett. „Abban a szellemben ösztönözzük egymást, hogy új eszközökkel tudjuk javítani a képzést, segíteni a tanárokat, hogy többet tudjanak meg a diákjaikról, a tanulókat pedig abban, hogy magukról jobb képet alkothassanak. A szülőknek is fontosak ezek a visszajelzések, hogy a megfelelő iskolát tudják választani gyermekeiknek” – összegzett a professzor.

 Arany Mihály

 

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. október 03.

Kiemelt_Antalicz_B

Első díjat nyert az Országos Tudományos Diákköri Konferencián, és egyedül épített a lézerfényt mérni képes szenzort. Felsőfokon beszél németül, angolul olvas szakcikkeket, miközben kínaiul tanul. A kollégiumában segíti az önképzőkör munkáját, s emellett egy új kutatási projekthez számítógépes szoftvert ír. Ő Antalicz Balázs, a Szegedi Tudományegyetem MSc-képzéses fizika szakos hallgatója, akitől leckét kaptunk lendületből és szakmai elhivatottságból.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • október 6. 08:00 - december 20. 08:00
    A szegedi szecessziós épületeket szokatlan szemszögbôl mutatja meg a tárlat. Az épületekre jellemzô szecessziós részleteket láthatjuk viszont fotókon. Olyan perspektívából, madártávlatból, ahogy az utca embere nem láthatja ôket. A kiállítás megtekinthetô december 20-ig.
  • október 7. 14:00 - november 10. 08:00
    A Magyar Alkotómûvészek Országos Egyesületével karöltve, szalonjelleggel a MAOE teljes képzômûvészeti tagságát megszólaltató tárlatot mutat be a REÖK. Ennek a kiállításnak a korábbi években különbözô, nagyhírû intézmények, mint például a szentendrei MûvészetMalom adott helyet. Az eddigi évek tapasztalatai alapján a szegedi kiállítóházba is 6-800 mûvész alkotását várjuk. A kiállítás megtekinthetô november 10-ig. Belépôjegy 500 Ft.
  • október 9. 15:00 - november 10. 20:00
    A fényképeket a szerző Juhász Antalnak az 1960-as évek óta végzett néprajzi terepmunkáin készítette. Az idő tájt a tanyai emberek a gazdasági, társadalmi változások időszakát élték. Évtizedek múltán látjuk, hogy a felvételek többnyire egy még paraszti életformában élt nemzedék hétköznapi munkáját, ünnepeit dokumentálják.
  • október 13. 17:00 - december 31. 18:00
    Gyenes Kálmán a Délmagyarország fotósaként hosszú éveken keresztül örökítette meg nemcsak Szeged, hanem Csongrád megye mindennapjait is, emellett számtalan felvételt készített szeretett Erdélyérôl is. A tárlaton a nem régen elhunyt fotómûvész alkotásaiból mutatunk be egy olyan válogatást, melyen megjelennek a sportversenyek izgalmai, a rendszerváltás legendás pillanatai vagy éppen Tarján panelépületeinek szépségei is. A kiállítás megtekinthetô december 31-ig, naponta 10.00–18.00 óráig.
  • október 17. 16:00 - november 17. 20:00
    Az 1956-ra, a szegedi egyetemen megalakult MEFESZ-re emlékező kiállítást az SZTE Klebelsberg Könyvtár szervezi.