SZTE Info

PISA-szakértők a szegedi pedagógiai workshopon

A PISA (Programme for International Student Assessment) folyamatosan fejlődik, és alkalmazkodik a 21. század igényeihez – tudtuk meg a nemzetközi tanulói teljesítménymérő program két szakértőjétől. A „Szeged Workshop on Educational Evaluation – SWEE 2012” műhelyen beszélgettünk.

 

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Eckhard_KliemeAz SZTE Bölcsészettudományi Karának Neveléstudományi Intézete és Oktatáselméleti Kutatócsoportja által szervezett workshopon részt vett Eckhard Klieme, Németország legnagyobb oktatási kutatóintézetétől, a DIPF-től. A Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, azaz: ’Nemzetközi Pedagógia Kutatásra Szakosodott Német Intézet’ oktatásminőség és értékelés részleg igazgatójaként elmondta: főként a korai fázisban vizsgálják a gyerekeket – óvodás, iskolás, illetve középiskolás fokon, és több tudományág szemszögéből: neveléstudomány, pszichológia, szociológia és közgazdaságtan. A professzor azt is elmondta, szoros együttműködésben dolgozik Csapó Benővel, a szegedi Neveléstudományi Intézet vezetőjével, aki az egyik legelismertebb európai neveléstudománnyal foglalkozó kutató és az egyik legfontosabb külföldi partnere. A kooperáció súlypontja a pedagógiai értékelés, valamint a tanulók teljesítményének, hozzáállásának és gondolkodásmódjának vizsgálata.

 

Fókuszban a számítógépes mérések

A professzor hangsúlyozta a fejlesztés alatt levő számítógépes mérési módszerek fontosságát. Olvasásértést például korábban csak úgy tudtak mérni, hogy a papírra nyomtatott szöveggel, grafikonnal, diagrammal és a nekik feltett kérdésekkel kellett dolgozniuk a tanulóknak. A PISA-felméréseken ezek a kérdések gyakran megkövetelik, hogy az olvasó következtetéseket vonjon le a szövegből, nemcsak puszta reprodukcióról van tehát szó. Egy klímaváltozással kapcsolatos szövegnél például a diáknak állást kell foglalnia, pro és kontra érveket írnia. Számítógéppel különböző forrásokat tudnak szimulálni, az internet segítségével a szöveg valamely szavához tartozó szótárbejegyzés, grafikon linkelhető be. Ezzel lemérhetik, miként tudnak bánni a diákok az új médiumokkal, arról nem is beszélve, hogy sokkal aktuálisabbak a szövegek – magyarázta Eckhard Klieme. Azon is dolgoznak, hogy kiegészítő információkat nyerhessenek, mint például az olvasási sebesség, vagy hogy melyik oldalakat tekinti meg a feladatmegoldás közben a tanuló. A módszerrel hatékonyabb a mérés és az adminisztráció, az adatok gyorsabban rendelkezésre állnak és új diagnosztikai elemzések valósulhatnak meg a számítógéppel végzett tesztelésnél.

 

500 ezer tanuló, 70 ország

Joachim_FunkeA másik szakértő, Joachim Funke általános pszichológiával foglalkozik, kutatási területe a gondolkodás és a problémamegoldás. A három évente megvalósuló PISA problémamegoldással foglalkozó nemzetközi szakmai csoportját vezeti. Éppen most készítették elő a PISA 2012-t, melyben világszerte 500 ezer tanuló vesz részt 70 országból – számolt be a professzor. Idén első alkalommal az interaktív feladatnál a diákoknak különböző készülékekkel kell problémamegoldó képességeiket bizonyítaniuk. Például egy mp3-lejátszót szimulálnak a számítógép-képernyőn, vagy kis jegykiadó-automatát, melyek esetében a tudásmegszerzést és tudásalkalmazást kutatják. Egy konkrét példa: a tanulók egy mp3-lejátszót látnak a képernyőn, és ki kell találniuk, hogy miként működnek a gombok, amelyekhez nincs semmilyen felirat. Ezután meg kell adniuk például, hogyan lehet a lehető legkevesebb gombnyomással XY zeneszámot, ilyen és ilyen hangerővel lejátszatni – magyarázta a Joachim Funke.

 

Fejlődő felmérők

A nemzetközi felmérést nem egy bírálat érte az elmúlt években, Joachim Funke azonban bizakodó. „Én a kritika barátja vagyok” – hangsúlyozta a professzor, és hozzátette: a felmérés révén olyan gondolatok jelentek meg a köztudatban, amelyek korábban nem léteztek. A szakembereknek feladta a leckét, hogy egyes területeken Finnország miért teljesít olyan jól, más területen a németek olyan rosszul, jóllehet sokat invesztálnak az oktatásba. Keresik a legjobb gyakorlatot, hol, miként motiválják a tanárokat – összegzett Joachim Funke. „A PISA dinamikus, és képes tanulni” – így a professzor. Joachim Funke hozzátette: nem bürokraták ülnek a felméréseknél, hanem tudósok kísérik, és az oktatással foglalkozó politikusok kemény tényeket kapnak. Ezekből lehet levonni azokat a következtetéseket, hogy milyen nagynak kell lennie egy iskolai osztálynak, hogyan alakítsák a tanárképzést, vagy milyen információkat adjanak a szülőknek egy-egy iskoláról. „Tudósként is felelősek vagyunk azért, hogy ilyen és hasonló információkat elérhetővé tegyük az állampolgárok számára” – zárta gondolatait a professzor.

Joachim Funke elismerően szólt a SWEE-ről, mely 20-30 fiatal tudóst hoz össze különböző országokból, Németországtól Nagy-Britannián át Finnországig. Véleménye szerint a legfontosabb, hogy együttműködéseket, a kutatáshoz szükséges hálózatot tudnak kialakítani, és a workshop kellemes légkört teremt az informális beszélgetéseknek is. A professzor már negyedik alkalommal vesz részt a workshopon, ez alkalommal tíz fiatal kollégával érkezett. „Abban a szellemben ösztönözzük egymást, hogy új eszközökkel tudjuk javítani a képzést, segíteni a tanárokat, hogy többet tudjanak meg a diákjaikról, a tanulókat pedig abban, hogy magukról jobb képet alkothassanak. A szülőknek is fontosak ezek a visszajelzések, hogy a megfelelő iskolát tudják választani gyermekeiknek” – összegzett a professzor.

 Arany Mihály

 

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • január 2. 08:00 - 31. 19:00
    Az SZTE Klebelsberg Könyvtár rendezvénye a Prof. Dr. Németh András (SZTE ÁOK) emlékére rendezett tárlat. További információ az SZTE Hírportálján: http://www.u-szeged.hu/sztehirek/2017-november/kiallitas-dr-nemeth
  • január 17.
    13:00 - 16:30
    Az új évben is folytatódik a Mentor(h)áló Klub – ismét vadonatúj programmal várják az érdeklődőket! A klubfoglalkozás alkalmával a vendégek részt vehetnek a Lehet egy lappal több? c. játékos matematikai program bemutatásán – a foglalkozás szervezője a Mentor(h)áló egyik legaktívabb köznevelési partnerintézménye, a Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola! A foglalkozáson való részvétel továbbra is ingyenes. További információ:http://www.jgypk.hu/mentorhalo/lehet-egy-lappal-tobb/
  • január 17.
    17:00 - 18:30
    Az SZTE Sófi Ösztöndíj Alapítvány által támogatott fiatal szegedi tehetségeket bemutató sorozat főszereplője: Paluch-Kujáni Yvett. Az SZTE Bölcsészettudományi Kar régészhallgatójának érdeklődése igen szerteágazó: az ásatásokon és a kutatómunkában az ókori barbár népek hitvilágát és gazdálkodását kutatja a Kárpát-medencében és a keleti területeken egyaránt. A Sófi-ösztöndíjas fiatallal Szalay István matematikus (SZTE JGYPK), a Közéleti Kávéház Egyesület kuratóriumi elnöke beszélget.
  • január 18. 10:00 - 20. 17:00
  • január 18. 10:00 - 19. 18:00
    A Szegedi Tudományegyetem Informatikai Tanszékcsoportja tizennegyedik alkalommal rendezi meg a Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferenciát. A konferencia a nyelvtechnológia területén végzett kutatások és eredményeik ismertetésének ad otthont. Fõ célja az elvégzett vagy folyamatban lévõ kutatások és fejlesztések legaktuálisabb eredményeinek bemutatása, de lehetõség nyílik hallgatói projektek, ill. a nyelvtechnológia ipari alkalmazásainak ismertetésére is. További információ: http://rgai.inf.u-szeged.hu/index.php?lang=hu&page=mszny2018