Bezár

Hírarchívum

Médiamanipulációs előadást tartottak a sportkommunikátoroknak

Médiamanipulációs előadást tartottak a sportkommunikátoroknak

2013. április 12.
2 perc

A szegedi egyetem sportkommunikátor szakos hallgatói Komlósi Gábor előadásán keresztül mélyebben pillanthattak bele a show- és a sportműsorok kulisszatitkaiba. A KOS riporteriskola oktatója, a Magyar Televízió egykori sportriportere szakmai élményiről is mesélt a csoportnak.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZS20130411_komlosi_gabor_eloadasa_001Az SZTE kommunikátor szakos hallgatóinak Komlósi Gábor Sport – Média – Manipuláció címmel tartott előadást április 11-én, lerántva a leplet a média hívogatóan csillogó világáról. Ki más ismerhetné jobban ezt az univerzumot, mint aki maga is formálta? Komlósi igyekezett minél interaktívabbá tenni előadást, ennek érdekében három bemutatkozó történetet hozott a hallgatóságnak, melyek közül egy hamis volt. A csoportnak rá kellett jönnie, melyik sztori fiktív, és melyik kettő történt meg a valóságban. Bár a kommunikátor szakosok jól ráéreztek a manipulált történetre, a szakember felhívta a figyelmet arra a problémára, hogy sok médiafogyasztó nem tud különbséget tenni a hírlapi kacsák és a valóság között. Egy igazán jó riporternek viszont az a dolga, hogy felhívja a figyelmet ezekre az információferdítésekre.

 

– Szeretünk világsztárokat kikiáltani – mondta a riporter, miután előkerült a klikk-újságírás fogalma, a szenzációhajhász tollforgatók kedvelt eszköze. Az előadó szerint a sportban megjelenő bulváros vonal ez egyik oka annak, hogy számtalan jó sportoló veszít a tekintélyéből, és (kényszeredetten) médiaszereplővé válik. Egy angol sajtómágnás, Robert Maxwell szavait idézte: „Hír az, amit valaki el akar titkolni – minden más csak reklám.” Úgy véli, mára leginkább ez a szlogen hatja át a sportéletet is.

 

SZS20130411_komlosi_gabor_eloadasa_002Komlósi Gábor játékra invitálta az érdeklődőket. A szóbeli és a vizuális manipulációra hozott példákat szakmai pályafutása idejéből, saját és kollégái bakijaiból. Mint mondta, célja nem az, hogy a befolyásolási taktikák ismeretében minden sportkommunikátor szakos hallgató manipulátorrá váljon, csupán meg akarja velük értetni a médiagyár ravasz működését, ami a befogadó tömegek érzékeire és érzéseire kíván hatni. Ez a jelenség leginkább a show-elemeket tartalmazó műsorokban nyilvánul meg, melyek egyre „trendibb, modernebb embereket követelnek a riporterszakában is”.

 

A budapesti Komlósi Oktatási Stúdió alapító-oktatója hallgatói kérdésekre elárulta, nincsenek receptek arra, mitől lesz valakiből jó újságíró. Azoknak, akik ezt a szakmát választják hivatásuknak, azt tanácsolta, hogy legyenek egyediek, és dolgozzanak keményen a jövőjükön.

 

Gaál Bernadett

Fotó: Szuda Sándor

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek