SZTE Info

A „nem rendes tanárokról” és a hip-hopról az OTDK-n

Vajon a testnevelést oktatók „nem rendes” tanárok? Hogyan lehet megelőzni a civilizációs betegségeket? Miért okoz nagyobb örömöt a hip-hop a kézilabdázásnál? – többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a hallgatók. A XXXI. OTDK Testnevelés- és Sporttudományi Szekcióján izgalmas előadásokat hallhattunk.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Elismerik-e a testnevelő tanárokat? – kérdezte előadásában Asszonyi Evelin az OTDK Testnevelés- és Sporttudományi Szekcióján. Az Eszterházy Károly Főiskola hallgatója a testnevelő tanári munka megítélését vizsgálta a más szakos tanárok szemszögéből. A humoros beszámolóból kiderült: alapvetően nem kezelik ellenségesen a kollégáik a testnevelőket, de sokan szakképzetlennek, hangosnak és egoistának tartják őket. Ennek ellenére – ahogy a 24 megkérdezett tanár beszámolójából kiderült – alapos, kiegyensúlyozott és segítve vezető karakternek titulálták a testnevelő tanárokat. Amellett, hogy átlagos nehézségű szakmának számít az övék, kollégáik elvárják tőlük, hogy délutáni elfoglaltságokat szervezzenek a gyerekeknek, s a tömegsportokhoz kapcsolódó eseményeket rendezzenek.

 

Ezzel szemben Oláh Gabriellát és társait a civilizációs betegségek érdekelték. Előadásában a humánkineziológia szakos hallgató a megelőzésre fektette a hangsúlyt, hiszen patkányokkal végzett kísérletében a tumorképződés gátlását vizsgálta. A humánkineziológiai és sportbiológiai tagozat résztvevői lelkesen fogadták a Semmelweis Egyetem kutatóinak kísérletét, amelyben bebizonyították: helyes táplálkozással és rendszeres edzéssel csökkenthető a programozott sejtpusztulás. Így, ha a civilizációs betegségekre (mint például a rák vagy a cukorbetegség) nincs is közös gyógyszer, bárki tehet a hatékony prevenció érdekében.

 

A Szegedi Tudományegyetem hallgatói is izgalmas kutatási területeket mutattak be az OTDK-n. A rekreációszervező és egészségfejlesztő szakos Domokos Enikő például a hip-hop táncot és a kézilabdázást hasonlította össze az optimális, úgynevezett „flow” élmény szempontjából. Vizsgálatából kiderült, hogy a táncosoknál sokkal magasabb ez a pozitív hatás, mint a kézilabdázóknál, de náluk sincs kizárva ennek beteljesülése. Ennek oka a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar hallgatója szerint az, hogy a labdajátékban magas az ütközések száma, így az agresszió inkább része ennek a sportnak, mint a táncnak. Ugyanakkor a hip-hop kevésbé szabályozott, mindemellett a zene is fokozza az „áramlatélményt”.

 

A XXXI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Testnevelés- és Sporttudományi Szekciója április 6-án az eredményhirdetéssel zárul.

 

Kiss Tímea


A rendezvény a „TÁMOP-4.2.3-12/1/KONV-2012-0035, Tudományos eredmények elismerése és disszeminácója a Szegedi Tudományegyetemen” program támogatásával valósult meg.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. augusztus 02.

nyito_PB

Hogyan változik a lakosság véleménye egy sportesemény alatt? Milyen társadalmi hozadéka van egy nemzetközi sporteseménynek? Polcsik Balázs, az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa többek között ezeket a kérdéseket járta körül nyertes pályázatában. A fiatal kutatót tapasztalatairól és eredményeiről kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *