SZTE Info

Új szimulációs babákon tanulhatnak a szegedi orvostanhallgatók

Orvosi Készségfejlesztési Központtal, rövidebb nevén „Skills-központtal” gazdagodott az SZTE Általános Orvostudományi Kara. Az egykori SZOTE-klub helyén közel 400 négyzetméteren kialakított oktatási térben bábukon szimulálják a kórképeket. A korszerű műanyag babák pislognak, izzadnak, dagad a lábuk, és ha kell, epilepsziát is szimulálnak.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Február 19-én a kar invazív technikák gyakorlati oktatásában érintett munkatársait tájékoztatták a Skills-központ nyújtotta új lehetőségekről. Elsősorban a gyermekgyógyászat, az anesztézia és intenzív terápia, a sebészet területén dolgozó, valamint a kardiovaszkuláris kórképekkel foglalkozó belgyógyász kollegák és a súlyos kórképek gyakorlati oktatásában részt vevő bőrgyógyászok veszik majd nagy hasznát az új térnek – mondta Boros Mihály, az ÁOK Sebészeti Műttétani Intézetének vezetője, a Skills-központ megbízott vezetője. Kedden tehát bemutatták a felnőtt és gyermek teljestest-szimulátorok működését a munkatársaknak, többek között a gyártó cég által idehívott vendégoktatók közreműködésével.


Két szemináriumi terem (az egyik kettéosztható, így egyszerre három csoportot is foglalkoztathatnak itt) és három szimulátorterem kapott helyet a központban. Az egyikben úgynevezett célszimulátorokat működtetnek, a másikban egy gyermek, a harmadikban egy felnőttmanöken, azaz teljestest-szimulátor működik. A professzor azt is elárulta, jelenleg húsz nagy kórkép tüneteit lehet megfigyelni a babákon, például miokardiális infarktust, epilepsziát vagy anafilaxiás sokkot is képesek produkálni a számítógépes szoftver segítségével. Boros Mihály kifejtette: ezeket a babákat úgy alakították ki, hogy izzadnak, van pupillareflexük, lábszárukon ödéma alakulhat ki, adott kórkép esetén a has nehezen betapinthatóvá válik, mellkasi tünetek jelennek meg – vagyis minden baba úgy reagál, ahogy a szoftver a betegség nagyobb jellegzetességeit szimulálja. A hallgatók beavatkozásaikkal maguk tudják a tüneteket befolyásolni, például tudnak nekik intravénás injekciót adni, intubálni, sőt, a babákat lehet katéterezni is. A beavatkozásra a bábuk reagálnak, bőrszínük megváltozik, csökken a pupilla tágassága, vagy éppen helyreáll a vérkeringésük, ami a csatlakozó monitorokon is láthatóvá válik – sorolta a professzor.


A Skills-központ összesen – a fizikai és adminisztratív munkafázisokat is beleértve – mintegy négy hónap alatt készült el, az utolsó hatósági engedélyre várnak, hamarosan a hivatalos megnyitóra is sor kerül. Mind a graduális hallgatók, mind a rezidensek, szakorvos-jelöltek egyaránt hasznosíthatják a Skills-központot. Egy későbbi oktatási fázisban az oktatók majd a kontrollszobából követhetik nyomon a hallgató beavatkozásait, és nagyon objektíven lehet a teljesítményt megítélni számszerűsíthető mutatók alapján, vagy akár olyan extrém módon is, hogy életben marad-e a szimulációs baba…?


Arany Mihály

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • december 5. 17:00 - 15. 20:00
    Az SZTE 2017-es Szent-Györgyi emlékév programjaként az SZTE Nemzetközi és Közkapcsolati Igazgatóság Kulturális Iroda Minden, ami C-vitamin címmel fotópályázatot hirdetett. A felhívására érkező fényképeket tekinthetik meg a kiállításon. A kiállítást megnyitja: Dr. Datki Zsolt neurobiológus (SZTE ÁOK). Közreműködik: Dr. Kosztolányi József egyetemi docens (SZTE TTIK Bolyai Intézet). A fotókiállítás 2017. december 15-ig, munkanapokon 8-20 óra között tekinthető meg.
  • december 11.
    06:28 - 06:28
    Az SZTE Mentor(h)áló projektjének Pedagógiai esték sorozatában Kozma-Vízkeleti Dániel család- és pszichoterapeuta, klinikai szakpszichológus az alábbi kérdésekre keresi a választ: Valóban papír-e a papír? Mit várunk egy ünneptől? Mi a lélektani jelentősége a hétköznapi rutin megtörésének? Van-e lelki jelentősége az ünnepi viseletnek? Hogyan őrizzük meg hagyományainkat a megváltozó rítusok során? Jobb-e a Halloween és a Valentin-nap a hagyományos ünnepeknél – mit adnak nekünk az újonnan divatossá vált események? És tényleg, miért fontosak azok a hétköznapi apróságok…?
  • december 11.
    17:00 - 18:30
    Dudás Csilla, kétszeres Sófi-ösztöndíjas PhD vegyészhallgatóval (SZTE, TTIK) Újszászi Ilona újságíró (SZTE NKI) beszélget.
  • december 12.
    17:30 - 18:00
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt és a Szent-Györgyi Albert Agóra „vetítős” sorozatának témája: Irán és Burma. Kalauzunk: Németh György, aki sokáig pedagógus-technikus a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán, majd az MTI újságíró-fotóriportere volt 24 évig, most szabadúszó, illetve nyugdíjas fotográfus. Ez a két különleges és a hétköznapi utazó számára kevésbé elérhető úticél gyönyörűséges fotói lesznek láthatók, megspékelve azzal a témával, hogy "Hogyan készüljön egy fotós, ha ismeretlen tájakon, ismeretlen kultúrát szándékozik megörökíteni?".
  • december 15.
    06:16 - 06:16
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt és a Somogyi-könyvtár közös, Pedagógiai esték című sorozatának advent váró programjának vendége: Kondé Lajos, a szegedi Dóm plébánosa, akinek az ifjúságért végzett munkáját Pro Urbe Szeged-díjjal és Csongrád megye díszpolgári címével is elismerték már.