SZTE Info

diaklab

Modern labor segíti a természettudományos oktatást az SZTE Ságvári-gimnáziumban

Az SZTE Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratóriumát Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnökének jelenlétében avatták fel. Uniós pályázat révén 168 millió forint támogatásból fejlesztik a természettudományos oktatást.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A természettudományos oktatás regionális központjává emeli a Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumát az intézménynek otthont adó épület padlásterében kialakított új laboratórium. A Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratórium (SzeReTeD) minden szempontból megfelel a 21. századbeli oktatás követelményeinek. Az új infrastruktúra kialakításához az SZTE 168 millió forint támogatást nyert. A TÁMOP-3.1.3-10/2-2010-0013 számú, „Természetismereti tudástárral támogatott közoktatás fejlesztés” című projekt része az infrastrukturális beruházásokkal párhuzamosan – a Dél-alföldi Régió 18 közoktatási intézményének együttműködésével – kidolgozott szakmai és tartalmi fejlesztés: a korszerű és magas szintű természettudományos szemléltetés hálózatos rendszere. A május 10-i avatóünnepségen részt vett Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, Szabó Gábor akadémikus, az SZTE rektora és Bor Zsolt akadémikus, a gimnázium egykori diákja is.

IMG_0014_szteDobi János igazgató köszöntötte a megjelenteket, tréfásan megjegyezve, intézményük számára a SzeReTeD szó új értelmet nyert ezzel a fantasztikus projekttel, melynek révén szép jövő áll az iskolában folyó természettudományos oktatás előtt. Pálinkás József MTA-elnök arról szólt, a mai világban sajnos már egyáltalán nem triviális vagy közismert, hogy az emberiség tudásának nagy részét tapasztalat útján szerezte. A technikai fejlődés oda vezetett – mondta –, hogy már a gyerekek is kezdik elveszíteni a kapcsolatot a valósággal, nem saját tapasztalatukból kiindulva tudják meg, hogy a tűz meleg, éget, vagy hogy a jeges kilincshez odafagyhat a nyelvük. Ezért is örül különösen az új laboratórium elkészültének, illetve annak, hogy a műhely egyik kiemelt kutatási témája éppen az életet adó víz lesz.


IMG_0087_szte– A mai technikai környezet ugyan könnyebbé teszi az életünket, de sok minden megtapasztalásától elzárja az embereket. Ezért is fontos, hogy ebben a laborban a fiatalok tapasztaljanak, ismerjenek meg olyan jelenségeket, melyek felkeltik érdeklődésüket, kerüljenek közelebb a mindennapi valósághoz. Nem szabad, hogy egyenletek vagy bonyolult magyarázatok jelentsék számukra a világot – szögezte le az akadémikus. Pálinkás József hozzátette: ahhoz, hogy a természettudományos oktatás nehéz helyzetén változtatni lehessen, forrásokra, fejlesztésekre és elkötelezett pedagógusokra van szükség. Utóbbiak munkája révén biztosítható, hogy Magyarország a jövőben is nagyszerű kutatókat, tudósokat neveljen.

IMG_0050_szteKísérletközpontú oktatás a természettudományokban címmel tartott előadást Szabó Gábor, az SZTE rektora. A professzor azt elemezte, mire tanítsuk az ifjakat, s mire ne. Előbbire – kezdte – sokkal könnyebb válaszolni. Úgy fogalmazott, a tudományfilozófiai zagyvaságokat, halandzsát, valamint a tudás látszatát keltő tudálékosságot (szaknyelvet) mindenképpen kerülni kell az oktatásban. – A szakkifejezéseket tanító, a megértést figyelmen kívül hagyó oktatás nemhogy használ, hanem bizonyítottan árt. Sajnos olyan hallgatókkal találkozunk az egyetemen, akiknek nem magyarázták el, hogy amit nem értenek, arra rá kell kérdezni. A valódi tanulás helyett a diákok többsége csak memorizálást végez több-kevesebb sikerrel – foglalta össze a problémákat. Mit tanítsunk hát akkor? – tette fel a kérdést. Elismerte, a megoldáshoz az „egzakt, de unalmas” és a „mesedélután” dilemmájának áthidalásán keresztül vezet az út, ebben rejlik a természettudományok oktatásának „művészete”. Úgy összegzett: az igazi megértést csak a tapasztalatok révén lehet nyújtani a fiataloknak. Ennek érdekében egyszerű problémák megoldásával, kísérletekkel kell közelebb hozni hozzájuk a tudományt, a kutatást. Mindemellett elengedhetetlennek tartja, hogy a tanár megdönthetetlen erkölcsi és szakmai tekintéllyel bírjon.

Bor Zsolt akadémikus A tehetség természetrajza című előadásában a természettudományok és a tehetséggondozást kapcsolatát boncolgatta. Szemléletes példákon keresztül mutatta be, mennyire meghatározó, hogy egy fiatalnak az első élményei pozitívak legyenek a tudományról. Hangsúlyozta, a tehetségnek nyilvánvalóan van öröklődő komponense is, ám az utánpótlás-nevelésben mégis kiemelkedő a tehetséggondozó tanárok, a „fizetetlen közkatonák” szerepe. Orvosolandó problémának nevezte, hogy Magyarországon hiányzik a tehetséggondozó tanárok elismerésének állami rendszere, a közoktatásban dolgozó kiváló pedagógusok nem szerezhetnek doktori fokozatot, s az egyetemi oktatók előmenetelénél is többet nyom a latban a kutatói tevékenység, mint az oktatói képesség, eredményesség.

A beruházás megvalósítóinak Dobi János igazgató mellett Csiszár Imre laboratóriumvezető és Porkoláb Mihály projektmenedzser is köszönetet mondott, majd az esemény résztvevői megtekinthették az új, modern laboratóriumot. A labor 250 négyzetméteren helyezkedik el a kiszolgálóegységekkel együtt. Két helyiségben 20-20 diák foglalkoztatására nyílik lehetőség. Az egyikben kémia- és biológia-, míg a másikban a fizika-, illetve földrajzkísérleteket lehet végezni. A tananyagfejlesztés is elsősorban ebből a négy természettudományos tárgyból történt meg.


SZTEinfo

Desktop
Az eseményen készült képek itt megtekinthetők


Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. július 19.

Kiemelt_rektori

Napjainkban a nemzetköziesítés a felsőoktatási fokozatváltás központi eleme. Ez az átfogó program a Szegedi Tudományegyetem kapcsolatrendszerének erősítésére és nemzetközi láthatóságának növelésére fókuszál. Mi történt ezen a területen az elmúlt négy évben? Az SZTE kapu a világra? – kérdeztük az SZTE négy rektorhelyettesét.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • szeptember 25.
    10:00 - 11:00
    “This talk first reviews important observational characteristics of the body image on the Shroud of Turin, some of which come from the 1978 STURP expedition to examine the Shroud directly in Turin, for which Dr. Jackson was its team leader. Following this, several examples will be presented to demonstrate how various image formation hypotheses can be rejected by testing against the available observational data, according to the Scientific Method. Next, a subset of the observational data is used to formulate the presenter’s hypothesis of image formation involving radiation and gravity. The remainder of the observational data of the Shroud image, which were not used to construct the hypothesis, are then used to test the hypothesis. The talk concludes with a summary and significance of the above analysis.”
  • szeptember 26.
    18:00 - 19:00
    Prof. Dr. habil. Szakály Sándor történész (VERITAS Történetkutató Intézet) előadása: Magyarország a második világháborúban: A kezdetek
  • szeptember 28.
    14:00 - 23:00
    A Szegedi Tudományegyetem Szegeden és Hódmezővásárhelyen mintegy 300 programmal várja az érdeklődőket a Kutatók Éjszakáján szeptember utolsó péntekén. A tudományt és a kutatói életpályát népszerűsítő eseménysorozaton máskor rejtett helyek nyílnak meg a látogatók előtt. A szegedi egyetemen több mint 350 oktató, kutató és hallgató mutatja be tudományterületét. Laborlátogatások, előadások, kreatív foglalkozások, játékos programok, bemutatók, kísérletek, kalandtúrák, workshopok kora délutántól késő éjszakáig! Az SZTE programjai elérhetők az SZTE Kutatók Éjszakája mobil alkalmazáson keresztül. Az alkalmazás az esemény digitális programfüzete, amely a programok alapvető információ mellett (leírások, időpontok, helyszín, előadók) lehetőséget nyújt az érdekesnek talált előadások külön listába való rögzítésére is. A térkép segítségével a rendezvény helyszínei és az ahhoz tartozó programok tekinthetők át, a kereső funkció pedig még könnyebbé teszi a böngészést. Az applikáció a 4.4-nél magasabb verziószámú Android rendszerekre elérhető és „SZTE Kutatók Éjszakája” néven a Google Play áruházból ingyenesen letölthető. Az SZTE szegedi és vásárhelyi programjai megtekinthetők a www.kutatokejszakaja.hu honlapon is. Találkozzunk a Kutatók Éjszakáján 2018. szeptember 28-án, pénteken!
  • szeptember 28.
    18:00 - 19:00
    Az előadássorozat következő vendége Dux László, az SZTE professzora. Előadásának címe: Szent-Györgyi Albert és intézete.
  • szeptember 29.
    14:00 - 18:00
    Az SZTE Konfuciusz Intézet sok szeretettel vár minden kedves vendéget a Konfuciusz Napon. A programsorozat két részből áll. 15.00 és 17.00 óra között a látogatóink interaktív állomásainkon játékos formában ismerkedhetnek meg Kínával. A feladatokat teljesítő résztvevők értékes ajándékokat nyerhetnek. 17.00 órakor kezdődik gálaműsorunk, amelyen különböző Kínával kapcsolható műsorszámokat mutatnak be a Konfuciusz Intézet hallgatói, tanárai, barátai. A programon a részvétel ingyenes, de előzetesen regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a konfuciusz@rekt.szte.hu címen lehet.