SZTE Info

taiji_trening_kiemelt

Taiji-tréning az SZTE Konfuciusz Intézetben

„Lágy, körkörösen hullámzó mozdulatok, kecsesség, rugalmasság, testi-lelki harmónia. Ezt adja a taiji (ejtsd: thájtyí) mindazoknak, akik megpróbálkoznak vele” – május 8-tól 4 alkalommal a szegedi Dugonics téren is. A programot az SZTE Konfuciusz Intézet szervezi.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– Kínában a taiji gyakorlása mindennapos szükséglet. Parkokban, ligetekben, folyók partján állva, nemtől és kortól függetlenül emberek milliói táncolnak lassan a szél, a víz áramlásához hasonló lágy mozdulatokkal – mutatja a fotókat, a beszámolókat a Szegedi Tudományegyetem Konfuciusz Intézetének az igazgatója. Szentmártoni Lívia örömmel újságolja: 2013. május 8, 15., 22. és 29. napján 17 órától 45 percen át a szegedi Dugonics téren (az SZTE központi épületével szemben) taiji-tréninget szerveznek az érdeklődők számára. A 4 alkalomból álló „beavatást” az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatóhelyettes asszonya, Zhang Xuemei tanárnő tartja. A taiji itanfolyam díja: 5 ezer forint, jelentkezni az SZTE Konfuciusz Intézet titkárságán (Szeged, Dugonics tér 13., földszint 13. szoba) lehet.

 

Egyensúly és harmónia

Egyensúly és harmónia – ez a taiji lényege. A Kiskegyed.hu ismertetőjében az áll, hogy „a kínai orvostudomány szerint érzéseink és gondolataink közvetlen hatást gyakorolnak egészségünkre. A régi kínai orvosok feltérképezték az érzelmi állapotok egészségre gyakorolt hatását. Úgy találták, hogy a túlzott düh károsítja a májat, a szomorúság a lépet, a félelem kárt tesz a vesékben, amit a modern orvostudomány már be is bizonyított. Kimutatható, hogy a nyugodt, csendes lelkiállapot ténylegesen csökkenti annak a hormonnak a szintjét, amelyet a szervezet stresszes állapotban termel. A taiji gyakorlása növeli az immunrendszer védekező sejtjeinek a számát, jótékony hatással van az ember szellemi és érzelmi állapotára, elűzi a mindennapi stresszt.

 

Az elme lecsendesítése

15-130201091A4205A taiji néhány perces csenddel kezdődik, miközben figyelmünk a légzésre összpontosul. Az ellazulás és összpontosítás segít abban, hogy ráhangolódjunk másokra, és fogékonyabbak legyünk mindarra, ami körülöttük történik. A mai ember hétköznapjai zavarosak és feszültséggel telítettek. Életét felőrlik a múlt eseményei és a jövőért érzett aggodalom. A kínaiak szerint az örökös aggódással életerőt, qit (ejtsd: tyhí) veszítünk. A taiji gyakorlása az életenergiák szabad áramlását idézi elő.

 

Kiváló testmozgás minden korosztálynak

A legtöbb nyugati mozgásprogram a nagyobb erő és jobb állóképesség eléréséhez az erőkifejtést, az erőfeszítést hangsúlyozza. A taiji ezzel ellentétben a lassú, ellazult, folyamatos mozgás által építi fel az állóképességet. Az egyensúly megtalálása, mozdulatváltások és a testsúlyáthelyezések egyik lábról a másikra mindig a fej, törzs és medence vonalában maradnak. Mozgás közben a test egyenes, és a súly a tartó lábon nyugszik. A gerinc soha nem csavarodik, és nem is hajlik. Ezért a mozgás bármely életkorban és fizikai állapotban sérülés veszélye nélkül végezhető.

Védi az ízületeket és erősíti a gerincet. Már napi 15-20 perces gyakorlással komoly eredményeket érhetünk el. Ráadásul bárhol, bármikor és bármilyen laza, kényelmes ruhában végezhető. Nem kellenek hozzá eszközök, bonyolult gépek, csillogó fitnesztermek, méregdrága edzőcipők.

 

A taiji technika

A testnek a levegő a legfontosabb tápláléka. A természetes belégzés során a tüdő teljesen megtelik levegővel, ami elnyomja a rekeszizmot és a has kitágul. A felnőtt emberek többsége azonban a mellkasába veszi a levegőt, ami szorosan hozzájárul az állandó feszültségérzéshez A legfontosabb tehát a tudatos hasi légzés elsajátítása és a bemelegítés. A gyakorlatok segítenek abban, hogy a hát, váll, mellkas, medence, csípő rugalmas és erős legyen. Ezek elsajátítása után kezdődhet az alapmozgások kidolgozása.”

SZTEinfo

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. július 02.

nyito

6 ezer oldalnyi dokumentum, 4 órán át tartó megbeszélés – ez a Szegedi Tudományegyetem vezérkarában az átadás – átvétel mérlege. Dr. Rovó László orvosprofesszor az SZTE 2018. július 1-jétől kinevezett rektora sajtótájékoztatón mutatta be az SZTE 4 új rektorhelyettesét.

SZTEtelevízió

2018. május 30.

kiemelt_SZG_diszpolgar

Idén a Szegedi Tudományegyetem rektora, Dr. Szabó Gábor lett Szeged díszpolgára. Az elismerést május 18-án a díszközgyűlésen adta át Botka László polgármester. A Szeged Televízió ebből az alkalomból készített vele egy életútinterjút.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *