Bezár

Hírarchívum

Álom és megvalósulás – átadták az Intelligens Mintaotthont

Álom és megvalósulás – átadták az Intelligens Mintaotthont

2013. március 29.
4 perc

Felavatták az SZTE Informatorium emeletén megvalósult, 100 négyzetméteres komplett mintaotthont 2013. március 28-án. A tér a az aktuálisan elérhető, legkorszerűbb intelligensotthon-megoldások bemutatása mellett kísérleti megfigyelésekre is szolgál majd.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

DSC_3778Az intelligens konyhában, nappaliban és fürdőszobában korszerű távalkalmazások, háztartási berendezések és berendezési tárgyak próbálhatók ki. Az Intelligens Mintaotthon (IMO) létrehozói szándéka szerint egyúttal kísérleti tér is, ahol a projekt partnerei, résztvevői nemcsak bemutathatják berendezéseiket, termékeiket, szolgáltatásaikat, hanem egy valós környezetben ki is próbálhatják, megmérethetik, tesztelhetik azokat az Informatorium látogatóival, de akár a Szegedi Tudományegyetem hallgatóival, tudományos munkacsoportjaival is.

 

Az IMO több hazai vállalkozás és a Szegedi Tudományegyetem közös munkája révén jött létre, és jól példázza azt, hogy miként valósulhat meg a gazdasági és a tudományos élet szereplőinek kooperációja a közművelődés platformján. Az IMO-hoz minden szponzor a maga modern technológiáját adta hozzá – mondta el a megnyitón Susányi Tamás, a DEAK Zrt. vezérigazgatója.

 

Álmodni jó

DSC_3847 Egy álomként kezdődött – emlékeztetett Z. Karvalics László, az SZTE BTK Könyvtár- és Humán Információtudományi Tanszék egyetemi docense. Elmondta, jelenleg egy csecsemő IMO-t láthatnak az oda látogatók, de ez a csecsemő sok mindent képes megtanulni, az IMO-ba számos technológiai fejlődés beépíthető. A docens egy másik álmukról, az Open Szegedről is beszélt, ennek lényege, hogy Szeged a szabad gondolat, az open architektúra, a nyílt adat, a nyílt forráskódú szoftver, az open science központjává válhat a már meglévő szegedi eredmények és tudásközpontok, világszínvonalú kutatók, cégek és önkormányzati szakemberek közös munkája révén. Z. Karvalics László egy „Palestria” fedőnevű vízióról is beszélt, melynek az lenne a lényege, hogy bizonyos kutatási feladatokba – azok részekre darabolásával – középiskolás diákokat vonnának be, akik így a tudományt közvetlenül, konkrét célokon keresztül ismerhetnénk meg, erre már egy szoftvert is kidolgoztak. – Álmodni jó, mert az álom teremtő energiába fordulhat – zárta gondolatait a docens.

 

Intelligens technológiák gyerekeknek

Rózsa Péter, az Informatórium marketing- és kommunikációs menedzsere hangsúlyozta, fő célcsoportjuk a kisiskolások, a gyerekek megismertetése az IMO-val, hiszen az újdonságok bevitele egy családba gyakran rajtuk keresztül történik. Beszélt arról is, hogy az IMO számos területén még csak részekben fedezhető fel az intelligencia, de az alapokból „ki lehet tenyészteni” a fejlettebb megoldásokat, ehhez az SZTE mint innovációs központ „nagylaborként” is használhatja az IMO-t.

 

Zöld háztartási gép és intelligens sütő

A megnyitón az IMO-hoz hozzájáruló cégek is röviden bemutatkoztak. Az IMO lakásbelsője a Bányai Bútoroknak köszönhető. A lakás bútorai kiváló minőségű alapanyagok felhasználásával, modern bútormechanikával ellátva készültek. Bányai József elmondta, a családi vállalkozásként indult, konyha- és fürdőszobabútorokra specializálódott cég termékeinek 55-60 százaléka ma már exportra készül, elsősorban Ausztriába és Svájcba viszik bútoraikat. Pfeff Dániel, a Magyar Telekom dél-aldölfi régióvezetője kiemelte, a távközlésben Magyarország nincs lemaradva a világszínvonaltól. Arról is beszélt, ma, amikor a telefon már közel sem csak hanghívásra alkalmas, a tudás mindenkinek szó szerint a kezébe adható. Pfeff Dániel arról is beszélt, szolgáltatásaik révén is jó kapcsolatot ápolnak az egyetemmel, de erről tanúskodik a két éve indított mobilkurzus is, ahová a szakmából érkező előadókat hívnak meg, a jövőben külföldi diákok számára is szeretnék ezeket elérhetővé tenni. Az IMO-ban a Philips „zöld háztartási gépeivel” is megismerkedhetnek az érdeklődők, a cég már 2009-ben olyan új termékcsaládot vezetett be a piacra, amely lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy energiát takaríthassanak meg. Kertész István, az – idén 20 éves – Whirpool Magyarország termékoktatója elmondta, a Whirpool mintegy 170 országban forgalmazza termékeit és mintegy 50 millió készüléket értékesít évente. Kertész István azt is hozzátette, az IMO-ba a piacon is kapható berendezéseket helyeztek el. Intelligens mosó- és szárítógép, kávéfőző, páraelszívó vagy éppen sütő és mikro is megtekinthető. Az intelligens sütő például érintőképernyős beállítási felülettel rendelkezik, és számos üzemmódban, hőfokon képes sütni, és többféleképpen tisztítja is magát – vagy legalábbis segít abban, hogy a makacs szennyeződések is eltávolíthatók legyen.

 

Arany Mihály


Agora-io
További képek itt megtekinthetők (fotók: Tóth József)
Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek