2024. március 28., csütörtök

Egészségtudományi Képzési Tömb


Történelmi visszatekintés

Jelen projektben átalakítással érintett épület 1929-ben épült a Klinikakert egyik meghatározó elemeként. A Tiszával párhuzamos hossz-szárnyra merőlegesen szervezett 3 keresztszárnnyal rendelkezik, összesen 7 szintes, ebből az alagsor, a magasföldszint, az 1, 2 és a 3 emelet teljes-, míg a padlástér részleges beépítettségű, ezzel szemben a teljes alapterületű pinceszint csak alárendelt funkciók ellátására alkalmas. Épületszerkezetét tekintve hagyományos téglafalas szerkezetű, beton födémekkel, fa fedélszerkezettel, hódfarkú cserépfedéssel fedett.

Az eredeti terveket Korb Flóris (Kecskemét, 1860 – Budapest, 1930) készítette, a Kolozsvárról Szegedre költöző orvosi egyetem számára.


Fortepan/Kozma János, 1929.
Fortepan/Kozma János, 1929.


Az épület átalakítása Egészségtudományi Képzési Tömbbé

A projekt keretén belül az épület teljes átalakítása történik meg, korszerű oktatási, képzési helyszínné. A beavatkozások eredményeként létrejövő oktatási környezet teret biztosít annak a törekvésnek, mely a magasabb szintű gyakorlati készségek elsajátítását, az egyes szakmák közötti kooperációs készségeket hivatottak megteremteni és elmélyíteni. Többek között skill egységek, oktatási terek, kiscsoportos munkavégzésre alkalmas funkcionális területek, tudományos munkavégzésre alkalmas terek kerülnek kialakításra.

Ezt a célt segítve, a központi épület az interdiszciplináris tudományterületek „találkozóhelye” is lesz, a projektben érintett karok közös csoportmunkában való gyakorlati oktatása is megvalósulhat. Az integrációs szemléletnek az orvos-szakmai előnyökön túlmenően, gazdasági költségracionalizáló hatása is van.

A modernizálás során a „hallgatóközpontúság” érdekében, a hallgatók mindennapi ügyeinek könnyebb ügyintézése érdekében beköltöztetésre kerül az Általános Orvostudományi Kar jelenleg három helyszínen elérhető tanulmányi osztályai, mely a jövőben Egységes Hallgatói Szolgáltatói Tér (külföldi és magyar graduális, és posztgraduális Tanulmányi Osztály) funkcióját fogja betölteni. A központi oktató tömb ezzel a funkcióval kényelmi szolgáltatás is biztosít, a hallgatók helyben intézhetik a tanulmányaikkal kapcsolatos ügyeket, csökkentve ezzel az olykor tehernek tűnő adminisztrációs kötelezettségekre fordított időt.

A beszerzésre kerülő eszközökkel biztosíthatók az oktatási és skill képzések feltételei. Az eszközlista összeállítása során, Magyarország négy egyeteme közötti szakmai együttműködésnek megfelelően, a Szegedi Tudományegyetem a mikrosebészeti eszközpark fejlesztésére helyezett nagyobb hangsúlyt a skill eszközök definiálása során.

A beszerzésre kerülő eszközök technológiai megoldásai és az alkalmazott tudományokban betöltött szerepének köszönhetően megteremtik a digitális kompetenciafejlesztés alapjait. A skill képzések iránt egyre nagyobb igény jelentkezik, a szimulációs berendezéseken a hallgatók kockázat nélkül „végezhetik el a beavatkozásokat”. A berendezések sajátossága, hogy az orvostechnológiai eszközön végzett mozdulatsor végigkövethető monitoron, kivetítőn, illetve a berendezés – szoftver – jelzi az adott szimulációs gyakorlat helyességét vagy éppen a szükséges változtatásokat.


Fentieken túlmenően megvalósul:

  • Eszközbeszerzés, laborfejlesztés, technológiai modernizálás
  • Épületek átalakítása, képzési terek kialakítása azok felszerelése az oktatáshoz szükséges eszközökkel, korszerű IT megoldások biztosítása, szélessávú WiFi hálózat kiépítése
  • Nyelvi képzési programok, felzárkóztató kurzusok
  • Szélessávú mikrohullámú adatátviteli hálózat kiépítése
  • Fejlett (High-Tech) orvosi-egészségügyi technológia-eszközpark beszerzése, integrálása a képzési folyamatokba
  • Funkcionális terek kialakítása, digitalizált környezet kiépítése, képzési eszközök beszerzése, tudományos utánpótlást biztosító képzési modellek kidolgozása
  • Informatikai fejlesztés, szerverpark, bővülő tárhelykapacitás, e-learning tananyagok, biztonságos interfacek kialakítása
  • Korszerű, többcélú, intelligens funkcionális terek kialakítása, fejlesztési potenciál tartalommal
  • Interaktív digitalizált eszközök-, valóságmodell-alapú képzési eszközök, berendezések beszerzése