SZTE Info

Műhelybeszélgetések: a duális képzés és a szociális munka alapszak

Lehet-e duális képzést indítani a szociális munka alapszakon? Erre a kérdésre keresték a választ a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar programján.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Karán a duális képzés szociális munka alapszakon való bevezetésének lehetőségeiről és dilemmáiról rendezett 2015. szeptember 9-i „workshop és műhelymunka” elnevezésű rendezvényen számos hazai oktatási és gyakorlati partner intézmény képviselője is megjelent.

 

 

Nagyító alatt


– A Nemzeti Felsőoktatási Törvény immár lehetővé teszi, hogy duális képzést lehessen indítani a szociális képzési területen is. Ez kifejezi a kormányzati kommunikációban korábban jelzett szándékot. Mi most azt vizsgáljuk, hogy lehet-e, s ha igen, milyen feltételekkel lehetséges megvalósítani a képzés dualizálását a szociális munka alapszakon – fogalmazott Laukó Gábor. A Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék tanszékvezető helyettese volt az egyik szervezője a 2015. szeptember 9-i workshopnak.


Fél év összefüggő gyakorlat jellemzi a jelenlegi szociális munkás képzést Magyarországon. A hazai elképzelés szerint rövidebbre húznák a szorgalmi időszakot, hogy a duális képzésbe bekapcsolódó hallgatók is megkaphassák az elméleti alapokat. Ők ugyanakkor a vizsgaidőszakot a munkahelyükön töltenék. Munka mellett készülnének, és csak a megmérettetésre érkeznének vissza az egyetemi képzőhelyükre. A duális hallgató fizetést, és sokkal gyakorlatiasabb képzést kapna, munkatapasztalatot gyűjthetne, ezáltal előnyt élvezne majd a végzés után is a munkaerőpiacon. A munkáltató pedig a szervezeti viszonyokat ismerő, a gyakorlati kérdésekben jártas munkaerőt nyerhet.

 

Szocialis_munka_workshop_2015._szeptember_MD
Műhelybeszélgetések: a duális képzés és a szociális munka alapszak - GALÉRIA

 


Személyes tapasztalat


– A németországi szervezetek, fogadó intézmények részt tudnak venni a képzés finanszírozásában. Ez a legfőbb különbség a hazai és a németországi gyakorlat között – összegezte tapasztalatait Szabó Péter. Az SZTE ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék tanársegédje szerint a duális képzés elindítása középtávú stratégiai tervezést igényel a felsőoktatási intézmény részéről, és a duális hallgatókat foglalkoztató szociális intézmények részéről egyaránt.


Az SZTE ETSZK szakemberei áttekintették a témával kapcsolatos szakirodalmak egy részét is, jártak a németországi baden-württembergi duális főiskolán: tapasztalatot gyűjtöttek olyan szakon, amely a magyarországi szociális munkás képzés megfelelője. Felkeresték a duális képzés modelljének megvalósításában élen járó zalaegerszegi intézményeket. A szegediek a kecskeméti főiskolán tanulmányozták a program megvalósításának gyakorlatát, tárgyaltak e modell legjobb ismerőjével, Dr. Belina Károllyal. A Kecskeméti Főiskola professzorát meg is hívták a szegedi 2015. szeptemberi workshopra.

Az SZTE ETSZK tanácskozásán – a döntés-előkészítés részeként – minden olyan intézményt fölkértek a megjelenésre és a képviseletre, amely szociális munkás képzéssel foglalkozik, valamint a régió számos ellátó intézménye kapott meghívást.

– Rendszerszintű gondolkodás zajlott a vezetők és középvezetők csoportjában. Egy másik csoportban az úgynevezett Iskolaszövetség, vagyis a szociális munkásképzésből részt vállaló intézményeket tömörítő ernyőszervezet tagjainak képviselői vitatták meg a helyzetet – jellemezte a workshopot Laukó Gábor.

 

 

Mellette és ellene


Közös gondolkodásra hívták a szociális munka alapszakos képzésben érintetteket.

Problémaként hangzott el a pénzhiány: a szociális szféra nem rendelkezik olyan tőkeerős intézményi vagy vállalati háttérrel, mint a duális képzésben úttörő szerepet vállaló járműipar – hangzott el a tanácskozáson.

A duális képzés mellett szól, hogy a jelenleginél is több gyakorlati képzést biztosít ez a forma.

– A projekt jelenlegi szakaszában már megfogalmazható egyik legfontosabb kérdés az, hogy a döntően önkormányzati, állami finanszírozású szociális szférában milyen módon valósuljon meg a duális képzés finanszírozása – fogalmazott Szabó Péter. – Még nem zárult le az adat- és információgyűjtési folyamat. A munkaerő-piaci felmérésnél tartunk: elkezdtük szondázni a másik oldalt. Mert a duális képzés legfőbb jellemzője, hogy összehangoltam cselekszik a felsőoktatás és a munkaerő-piac.

A Magyarországon így képzett szociális munkások itthon maradása valószínűbb, mint korábban – vélik a szakemberek. A területfejlesztésben is számít, hogy a duális formának köszönhetően helyben maradnak a képzett emberek. Erre alapozva például az idősügyi ellátás szakemberek iránti szükséglete is biztosíthatóvá válna.

*

Az SZTE ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék által szervezett műhelybeszélgetés-csokor a TÁMOP 4.1.1.F-15/1. sz. „A felsőoktatás területi, társadalmi, gazdasági szerepének fejlesztése” című projekt keretében szerveződött.


A rendezvény meghívója és programja itt olvasható.


A projektet várhatóan 2015 októberében zárják – összegzett véleménnyel.

 SZTEinfo – Ú. I.

Fotók: M. D.


ACULATI_ELEMinfoblokk_kedv_final_CMYK__ESZA

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. szeptember 07.

Kiemelt_Bojte_Cs_JGYPK

25 éves létezése óta több mint 6 ezer nehéz sorsú magyar származású gyereknek nyújtott menedéket a Dévai Szent Ferenc Alapítvány. Az erdélyi szervezet alapítójával, Böjte Csaba ferences rendi szerzetessel a Hátrányos helyzetű társadalmi és csoportok és gyermekek címmel az SZTE JGYPK-n tartott szemeszternyitó előadása előtt, illetve az alapítvány és az SZTE JGYPK közötti együttműködéséről szóló megállapodás aláírását követően beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • szeptember 24.
    17:00 - 18:00
    Looking for someone to speak English to? In need of improving your speaking? Come practice your communication skills in a relaxed atmosphere by joining Conversation Club at American Corner Szeged! :) Sessions involve short presentations, Q and A, and small-group discussions on different topics and their American aspect.
    Facilitator: John Strauss
  • szeptember 24.
    18:00 - 19:30
    Tari Annamária az X, Y és Z generációk legnagyobb hazai szakértői közé tartozik. Gyakran ír és ad elő az információs kor ránk gyakorolt hatásairól, és arról, hogy miként változtatja meg a technikai fejlődés a külső világunk után a belső világunkat is.
    „A szorongás korunk legjellemzőbb érzelme" - írja Tari Annamária.
    Tari Annamária nagyszerű, "fejbevágó" előadása szorongásról, online térről - szerintünk nagy kár lenne lemaradni róla...
  • szeptember 25.
    09:00 - 20:00
    Az online jogi szaklap, az Arsboni csapata meglátogatja Szeged jogász közösségét is, hogy választ keressenek olyan kérdésekre, mint például: Milyenek lesznek a “jövő jogászai”? Milyen jövő vár a jogászokra? A robot ügyvédeké, vagy a robotoló ügyvédeké a jövő? Érdemes szoftvert fejleszteni a jogászoknak? Milyen innovatív megoldások alakítják a jogászok munkáját? Milyen lesz a 21. század a munkajoga? Hogyan tudod megtalálni álmaid munkáját? Mit várnak el a jelen munkáltatói egy kezdő jogásztól? Milyen trendek vannak jelenleg a magyar jogi piacon? Regisztráció: https://karrier.arsboni.hu/szegeden-az-arsboni/#kavezz
  • szeptember 25.
    18:00 - 19:00
    Napóleontól a szabadságharcig
    Előadó: Prof. Dr. Csikány Tamás ezredes, egyetemi tanár, a Hadtudományi Doktori Iskola vezetője (Nemzeti Közszolgálati Egyetem)
  • szeptember 26.
    17:00 - 18:00
    Tájékoztató előadás a FLEX Hungary programról, mely az USA Kormánya által biztosított teljeskörű ösztöndíj középiskolások számára. A program keretében a diákok egy évet tölthetnek az USA-ban egy középiskola tanulójaként, miközben önkéntes vendéglátó családoknál élnek.
    Pályázati feltételek:
    • Magyar állampolgárság
    • 2002. július 15. és 2005. július 15. között született
    • A pályázat beadásakor középfokú oktatásban vesz részt a 9. vagy 10. évfolyamon
    • Iskolai eredménye legalább jó (4)
    Jelentkezési határidő a FLEX-ösztöndíjra: 2019. október 17. Jelentkezni 2019. szeptember 1-től lehetséges az alábbi linken: https://ais.americancouncils.org/flex