Bezár

Hírarchívum

Nyílt napot tartottak az SZTE Füvészkertben

Nyílt napot tartottak az SZTE Füvészkertben

2013. március 08.
4 perc

Az Európai Unió egyes tagországainak gyakorlatához hasonlóan idén először a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is megrendezte az Uniós Fejlesztések Nyílt Napját. Március első szombatján Magyarország 30 pontján – közte a Szegedi Tudományegyetem két részlegében – bárki betekinthetett az Új Széchenyi-terv keretében megvalósuló projektek kulisszái mögé.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Szegeden az SZTE Oktatáselméleti Kutatócsoport „Diagnosztikus mérések fejlesztése” című projektről tudhattak meg többet az érdeklődők. A másik helyszín pedig az SZTE Füvészkert volt.

Trópusok a Tisza-parton – így ajánlotta magát a látogatónak a Szegedi Tudományegyetem Füvészkertje, ahol az uniós nyílt napon 10 és 16 óra között 90 perces túrák indultak, szakmai vezető irányításával. Sok család választotta hétvégi programnak a füvészkerti sétát. Kisgyerekek hancúroztak, szerelmesek andalogtak a területen. Néhányan fotózásra használták ki az első napsütéses hétvégét a kertben. Volt is mit lencsevégre kapni: az új üvegházban egymás mellett sorakoznak a különleges trópusi növények, de a füvészkerti mesterséges tó is kiváló fotótéma. Ezeket egy KEOP-pályázat keretében újították fel a közelmúltban. Az élőhely-rekonstrukciókra több mint 220 millió forintos támogatást nyert a kert. Az első fázisban a növényszaporító ház újult meg, illetve kitisztították a vizes élőhelyeket.


A második fázisban az addig csupán fóliával fedett növénygyűjtemény kerülhetett valódi üvegházba, valamint a sziklakertet is felújították, mely két részből áll: a kertészeti változatok mellett a hazai sziklás területek növényeit is bemutatják. A füvészkerti sétán az érdeklődők elmélyedhettek a kert történetében, megtekinthették a vizes élőhelyeket, a sziklakertet, a rózsakertet, a gyógynövény- és haszonnövénykertet, a védett növényeket is.


Az uniós projekt részleteiről a füvészkert honlapján, a pályázatok menüpontban olvashatnak: http://www.fuveszkert.u-szeged.hu/index.php


Az SZTE Oktatáselméleti Kutatócsoport nyílt napján megtudtuk: már az iskola kezdeti szakaszában is mérhető, hogyan fejlődnek a gyerekek, és a méréshez használt számítógépes teszteket meg is oldhattuk. A Petőfi Sándor sugárúti épületben található fejlesztő laboratóriumban ott jártunkkor érdeklődő szülők és tanárok próbálták ki a mai csúcstechnológiát képviselő online tesztelő programot, és megtudhattuk azt is, hogy tanulók tudásának mérésével kapcsolatos kutatások az egyetemen az 1970-es évek óta folynak.


A kutatócsoport munkájának lényege egy számítógépes rendszer és az abban tárolt több ezer feladatot tartalmazó feladatbank kiépítése. Az online diagnosztikus értékelő rendszer interneten az ország összes iskolájából bármikor elérhető. Segítségégével a tanulók szövegértését, matematikai tudását, természettudományos gondolkodását nagy pontossággal bármikor fel lehet mérni.


– Az online tesztelésnek számos előnye van, például, hogy sokkal gazdaságosabb, mint a hagyományos, papír alapú tesztek voltak – hallottuk Csapó Benőtől. Az SZTE BTK Neveléstudományi Intézet vezetője elmondta: a tesztek kiértékelése automatikusan történik, nem kell erre igénybe venni a tanárok drága idejét. Ahogy a gyermek végez a feladatok megoldásával, a program elemzi az adatokat, és a tanuló, valamint a pedagógus is rögtön visszajelzést kap az eredményről. Ezeket egy adatbázisban rögzítik, így az egyes mérési eredményeket különböző viszonyítási pontokhoz lehet hasonlítani. Például a tanuló korábbi teljesítményéhez – így megfigyelhetővé válik az egyéni fejlődés is. Egy adott tanulót viszonyíthatnak az osztálytársaihoz, és az iskolatársainak átlagához is. Összehasonlítható a kapott eredmény tankerületi, régiós vagy akár országos adatokkal is. A pedagógusok számára így kiderül: miben gyengék, és miben erősek tanulóik, így oda koncentrálhatják az energiájukat, ahol az a legjobban hat.


A számítógépes teszt előnye továbbá, hogy a gyerekek személyükre, az aktuális képességeire szabott feladatokat kaphatnak. Nagyjából mindenki ugyanolyan sikeres lehet az adott teszten, így optimális kihívást jelent számukra a feladat és fennmarad a motiváció.


A program felöleli a három nagy műveltségterület – olvasás-szövegértés, matematika és természettudományok, valamint tizennégy további részterületet. 2012-ben a több területre kiterjedő adatfelvétel mellett számítógép alapú játékokkal már azt is kipróbálták, miképpen lehet a kisiskolások gondolkodási képességét fejleszteni, ha a mérések azt jelzik, hogy valamelyik területen lemaradás van.


A Diagnosztikus mérések fejlesztése című projekt a Társadalmi Megújulás Operatív program keretében valósult meg. A projekt részleteiről itt olvashatnak: http://edia.hu/


Bobkó Anna


Fuveszkert_galeria
Az SZTE Füvészkertben készült képek itt megtekinthetők
Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek