Szegedi Tudományegyetem Ahol tudás és szándék találkozik

Sajtószoba  --  Letölthető anyagok







Közvéleménykutatás – Vezetői összefoglaló


A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Humán Erőforrás Programok Irányító Hatóságának Főigazgatója 2009. december 19-i döntésével jóváhagyta a Szegedi Tudományegyetem „Infrastruktúra-fejlesztés a szegedi egészségpólusban” című, TIOP-2.2.7-07/2F/2-2009-0008 projekt azonosítószámú támogatásigénylését. A 265 ágyas új, komplex klinikai tömb megépülésével déli irányba bővül a jelenlegi, a program keretében felújítandó, 1986-ban felhúzott 410 ágyas klinikai tömb.

 

A Szegedi Tudományegyetem közbeszerzési eljárásának eredményeképpen a projekt nyilvánosság biztosításával kapcsolatos kommunikációs szolgáltatásait, a kötelezően előírt tájékoztatási feladatokat a STEP & VALS Consulting Kft. látja el.


A kommunikációs tevékenység bevezető szakaszában - 2011. június-július hónapokban - a tájékoztatás megalapozása céljából a STEP & VALS Consulting Kft. közvéleménykutatást végzett a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ (továbbiakban SZAKK) támogató közreműködésével Szegeden.


A primer kutatás keretében a Szegedi Tudományegyetem SZAKK által meghatározott döntéshozókkal személyes interjúkra, a véleményformáló munkatársak és a lakosság körében kérdőíves megkérdezésre került sor.


A kutatás során elsősorban a beruházásra vonatkozó véleményvezéri és lakossági vélemények feltárására törekedtünk (pl. ellátás színvonala, támogatottság); valamint információkat gyűjtöttünk a minél hatékonyabb és eredményesebb projektkommunikáció kialakításához; végül a vélemények gyűjtésével egészítettük ki a projekt kockázatelemzését, hasznos szempontokat kapva a válságkommunikációs terv összeállításához is.


A kutatás főbb kérdéseinek idősíkja a jelenre, illetve a jövőbeli, az Új Klinikai tömb megépítése utáni helyzetre vonatkozó várakozások, vélemények felmérésére irányultak.

 

„A TIOP 2.2.7. projekt alapvető célja a betegellátási szolgáltatások minőségének, valamint a térségi lakosok életesélyeinek (élettartam, életminőség) javítása, illetve a működési kiadások csökkentésével a költséghatékonyság biztosítása. A célkitűzések elérése egy új, korszerű magkórház kialakításával, a betegellátás szervezetének sürgősségi központúvá történő átalakításával, valamint a meglévő telephelyek egy részének felszámolásával, a párhuzamosságok megszüntetésével érhető el. A projekt megvalósulása esetén a Déli klinikai telephelyen létrejön egy integrált betegellátó centrum, ami első lépése egy teljes körű megújulásnak.


A kutatás hipotézise az volt, hogy az Új Klinikai tömb megvalósulása a megkérdezettek szerint is hozzájárul az egy helyen, egységes elvek alapján történő, hatékonyabb betegellátáshoz, az elszórt pavilon-szerű működés miatti, párhuzamosságok és széttagoltság okozta gondok megszűnéséhez, a betegút lerövidüléséhez, a várólisták csökkenéséhez és magasabb ellátási színvonalhoz vezet az infrastruktúra fejlesztése. A körülmények javulásával nő a magas progresszivitási szintű betegellátás minősége és ezzel a betegelégedettség. Azzal, hogy a tömb a Dél-Alföld régiós központjává válik, hozzájárulhat az egész régió lakossága egészségi állapotának, életminőségének javulásához.


A kutatás feltételezéseit alátámasztották a megkérdezettek válaszaiból kiolvasható elvárások, miszerint a betegek magasabb színvonalú ellátást, a szakmai ellátás minőségének javulását, a várakozási idő csökkenését remélik az infrastruktúra-fejlesztéstől. A lakosság túlnyomó része tehát hasznosnak tartja az Új Klinikai tömb megépítését és vállalja az ezzel járó kellemetlenségeket.


Az SZTE SZAKK munkatársai elsősorban a betegelégedettség növekedésére, a betegút lerövidülésére, esetlegesen a várólisták csökkenésére számítanak. Az integrált működés, az infrastrukturális háttér megfelelő színvonalú biztosítása hozzájárul a munkakörülmények javulásához, a korszerűbb betegellátáshoz és az ellátási idő csökkenéséhez. Ezen elvárások mellett vágyként jelenik meg a gyakorlati oktatás magasabb szintű megvalósulása is. A dolgozók a fejlesztés fő célkitűzéseivel azonosulnak, kétségeik a finanszírozással és az építkezés során a költözéssel járó problémákból adódnak. Ennek megoldására a belső kommunikáció, a tájékoztatás javulását várják el.


A vezetői, döntéshozói kör a legfontosabbnak tartja a klinika régió központi szerepkörének megvalósulását, az egy helyen történő, komplex ellátás létrejöttét. A betegellátás minőségi változásával a betegelégedettség növekedésére számítanak. A szakmák koncentrált működése költséghatékonyabb működést eredményezhet, valamint lehetővé teheti a csúcstechnológiák alkalmazását. Szeged pólus városi szerepköre megerősödhet, ezáltal helyi gazdaság is fellendülhet. Mindezek következtében a város és az egyetem presztízse egyaránt tovább növekedhet. A pályázat ezen célkitűzéseivel azonosulnak a leginkább. A belső kommunikációt az egyes szervezeti egységek, a dolgozók és a projektben érintettek között megoldandó problémának tekintik.


A projekt szempontjából nem befolyásolható külső tényezőkre vonatkozó elvárások is megjelentek a véleményekben, mint például az orvosok és ápolók társadalmi és anyagi megbecsülésének hiánya (külföldre történő távozás), az egészségügy finanszírozási problémája, a magyar egészségügy struktúraváltásának problémája.


Az elvégzett kutatás elérte elsődleges célját, hiszen felmérte az egyes érintett célcsoportok véleményét a projektről, képet adott a jövőbeni helyzetre vonatkozó elvárásokról, hiányosságokról és azok fejlesztési lehetőségeiről javaslatok érkeztek be.



Projektleírás


Sajtóközlemények

Sajtóközlemény 2012. február 8.

Sajtóközlemény 2012. április 25.

Sajtóközlemény 2012. május 15.

Sajtóközlemény 2012. július 13.

Sajtóközlemény 2012. szeptember 25.

Sajtóközlemény 2012. december 6.

Sajtóközlemény 2013. április 3.

Sajtóközlemény 2013. július 9.

Sajtóközlemény 2013. november 5.

Sajtóközlemény 2014. március 11.

Sajtóközlemény 2014. május 28.

Sajtóközlemény 2014. szeptember 30.

Sajtóközlemény 2014. december 9.

Sajtóközlemény 2015. március 3.

Sajtóközlemény 2015. június 30.

Sajtóközlemény 2015. december 10.


Környezeti fenntarthatóság

Fenntartható Fejlődési Stratégia

Oktatási anyag

Környezetvédelmi Szabályzat

Sugárvédelmi Szabályzat

Natura 2000 területekkel kapcsolatos nyilatkozat

Fenntartható Fejlődési Stratégia 2012

Infoblokk3_ERFA uszt_logo_rgb