A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Mobilitási Irodája (NMI) több nemzetközi mobilitási program intézményi szintű koordinálását látja el. Ilyen az Erasmus+ program, a CEEPUS és Makovecz Program, melyeknek köszönhetően a hallgatóknak lehetőségük nyílik egy vagy akár több féléven keresztül egy általuk választott külföldi országban cserediákként tanulni. A lehetőséggel évről évre egyre többen élnek, valamint egyre több országból fogad az SZTE is hallgatókat.
Legfontosabb tudnivalók:
A Szegedi Tudományegyetemnek az Erasmus+ programban jelenleg 31 ország 550 partneregyetemével összesen 1077 kétoldalú Erasmus+ szerződése van, amelyeknek köszönhetően nemcsak az SZTE, hanem a külföldi partnerintézmények hallgatói is pályázhatnak a részképzéses tanulmányok és szakmai gyakorlatok megvalósítására.
A CEEPUS (Central European Exchange Programme for University Studies) csereprogram támogatásával, különböző tematikus hálózatok keretében 16 közép-kelet-európai ország felsőoktatási intézményeibe lehet pályázni (Albánia, Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Csehország, Horvátország, Koszovó, Lengyelország, Észak-Macedónia, Moldova, Montenegró, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia).
Az Erasmus+, a CEEPUS és a Makovecz Program kapcsán tanévenként hozzávetőlegesen 20 országból érkeznek az SZTE-re külföldi hallgatók.
Új együttműködésként az Indonesian International Student Mobility Awards (IISMA) program támogatásával a 2022/2023-as tanévben 46 indonéz hallgató folytat részképzéses tanulmányokat az egyetemen.
Hallgatói vélemények
Hegyi Eszternek, az SZTE ÁJTK jogász hallgatójának az Erasmus+ mobilitási ösztöndíjjal lehetősége nyílt a 2020/2021-es tanévben a Sorbonne Egyetem Jogi Karán tanulni Párizsban.
– Azoknak, akik attól félnek, hogy idegen nyelvi ismeretük nem megfelelő, azt kell, hogy mondjam: az Erasmus+ kiváló lehetőség bármilyen idegen nyelv elmélyítésére. Az ösztöndíjprogramban amellett, hogy nagyon sokféle kultúrát megismerhet az ember, barátokat szerezhet a világ minden tájáról. Olyan nemzetközi szintű tapasztalatot és gondolkodásmódot ismerhet meg és sajátíthat el, amelyet a mindennapokban magas szinten tud kamatoztatni. A 21. században már szinte senki sem engedheti meg magának, hogy ne szerezzen személyesen tapasztalatot a külföldi gondolkodásmódról, hozzáállásról. Ezek ugyanis olyan, itthon meg nem szerezhető ismeretek, amelyek később egy-egy szakmai probléma vagy akár a hétköznapi nehézségek megoldásában is óriási előnyt jelenthetnek – emelte ki Eszter.
Halász Péter, az SZTE GTK kereskedelem és marketing szakos hallgatója a 2020/21-es tanévben az angliai University of Plymouth-ot választotta.
– Plymouthban öt feledhetetlen hónapot töltöttem a 2020/21-es tanév tavaszi félévében, az Erasmus+ és a Campus Mundi ösztöndíjnak köszönhetően. Számos barátot és élményt szereztem. Megismerhettem az angliai diákok mindennapi életét és szokásait. Hiszek abban, hogy néha nem árt a komfortzónából kilépni, és új élményekkel gazdagodni. Emellett remélem, hogy a külföldön szerzett ismeretekkel a munkaerőpiacon is könnyebben megy majd az érvényesülés, és jobb lehetőségek közül választhatok, miután elvégeztem a tanulmányaimat a Szegedi Tudományegyetemen – fogalmazott Péter.
Muráti Kamilló, az SZTE MK vidékfejlesztési agrármérnök szakos hallgatója, a Ceepus ösztöndíjjal több külföldi országban is járt már cserediákként.
– Egy idegen országban hasonló korú és érdeklődésű tanárokkal, illetve diáktársakkal a helyi érdekességek, szokások megismerése is rendkívül különleges élmény. Romániában, Bulgáriában és Lengyelországban jártam, ahol sok olyan tapasztalatot szereztem, ami a hasznomra vált. A kis létszámú, csoportos utazásnak több előnye is van: egyrészt a társaság könnyebben össze tud kovácsolódni, így egyszerűbb az ismerkedés. Másrészt a különböző szakok diákjaival is könnyebb megtalálni a közös hangot, érdeklődési kört – összegezte Kamilló.
Számold ki a pontjaid!
Nyiss a Jövőd Felé!
Hallgatóink mondták
Major Attila- ZMK, magánének
Azért jöttem erre a szakra, mert itt olyan tanárok tanítanak, akiket nagyra tartok. Maga a szak a tanszékvezető, Temesi Mária tanárnő miatt vonzó, hiszen sok lehetőséget kínál arra, hogy elsősként operában szerepelhessek, ez pedig kezdőként hatalmas lehetőség és megtiszteltetés. A ZMK-n a tanár-diák kapcsolat nagyon szoros, hiszen ez a pálya nagyon tanárfüggő. Én itt megtaláltam Andrejcsik István operaénekes személyében azt a mestert, akivel a legtöbbet tudtam eddig fejlődni.
Olasz Balázs- ZMK, előadóművész – klasszikus orgona
Mindig is tudtam, hogy zenész akarok lenni, már ötévesen a rádiót hallgatva operákat énekeltem. Később jött a zongora szeretete. Általános iskolában azt mondtam, hogy zongoraművész leszek, ez annyiban módosult, hogy orgona lett belőle. Békéscsabára jártam zenei konzervatóriumba, és a nyári kurzusok során volt szerencsém Szegeden is zenélni, ekkor szerettem bele a városba. Hogy miért pont Szegedet választottam a zenei pályám szempontjából? Mert ezen az egyetemen nagyon magas színvonalúan tanítanak, és közel van a lakóhelyemhez. Plusz megtalálható a városban az a pezsgés (koncertek sorozata), amire egy zenésznek szüksége van.
A jelentkezés óta megszerzett és a pontszámításhoz nélkülözhetetlen, vagy többletpontokat igazoló dokumentumok pótlására előreláthatóan április második felétől legkésőbb 2024. július 10-ig lesz lehetőség. A pontszámítás kizárólag az E-felvételi rendszerébe megfelelő módon feltöltött dokumentumok alapján történik. Ezért kifejezetten fontos odafigyelni arra, hogy a szükséges dokumentumok megfelelően legyenek feltöltve.