(Kosztolányi Dezső Színház – Urbán András Társulata (Szerbia) – Tolnai Ottó: A kisinyovi rózsa – avagy Manhattan)
Nem tudom, kinek mit jelentettek Balog József indulatos szavai a 20. Thealter Fesztivál megnyitóján, én magam nehéz szívvel és komor gondolatokkal léptem át a „Zsina” kapuján. Mert ez a húsz év személyesen húsz év az életemből, húsz nyár, húsz fesztivál. Sokszor és sok helyen meséltem ismerőseimnek azt a történetet, amikor húsz évvel ezelőtt nagyszobánkban még a földön, matracokon aludtunk. Reggel két apró lány mászott rá „ágyunkra”, testünkre, mancsaikkal kitapogatva arcunkat. Fürkészve szimatoltak, vajon ébren vagyunk-e.
„Annamari, pssszt….!” – hallom Julcsi suttogását, „apa megint színházban volt!” A két neszező már legalább tíz éve rendszeres Thealter-látogató, önkéntes, fellépő, mindenes. Valahogyan nekik is életük részévé vált a fesztivál. Sok ez a húsz év, nehéz ennyiszer leírni és olvasni is. De azt nem hiszem, hogy felesleges, hogy jövőre esetleg már csak emlék. Mert hogyan húzzuk tovább a fonalat, ha itt sosem is árultak fonalat?
|
Távol az azúr Adria, messze a szeretett Eurüdiké. Fotók: Petró János |
A padlást kiutalták a teremtőnek, aki szép nagy műtermet rendezett be. A teremtő üveges, a teremtő gyalul, üvegcsékbe fog fel ezt azt, alkímiával foglalkozik. Ott fent a padláson. Miközben idelent gyárat vesznek egy euróért, munkásosztályt csomagban tízért. Elhagyatottan áll a csipkegyár és a csigatelep is, a külkereskedők nem tudják, mit vigyenek ki és mit hozzanak be. Ez az élet. A sírásnak, zokogásnak kellene tanszéket alapítani a bécsi diplomáciai iskolában. Felvásároljon e gyárakat a költő is, legyen politikus, oktasson homorításra homárokat? Vagy foglalkozzon inkább a lüke fiú missziójával? Ki hozza vissza a néni rubintos kalaptűjét Kisinyovból?
Urbán András színháza elidegenít, a szöveget a játéktól, a színészt a szerepétől, a nézőt az előadástól. Talán pontosan ez az, amiért mégis annyira otthon érzi magát minden résztvevő ebben a játékban. Visszajönnek az emlékek, a cikória illata, az indigó zizegése, a szürkeállományon átszúrt kalaptű. Mindez megvolt, ha elmúltál negyven. A világ önmaga tükörképe, teljesen mindegy, melyik oldalon állsz.
Janus Egyetemi Színház (Pécs) – Szegedi Egyetemi Színház: Orfeusz – kánon gyepen, szökőkútban, 35 perc erejéig
Pintér Béla és Társulata: Szutyok
Rekkenő hőség a városban, remeg a levegő a Széchenyi tér felett. A szökőkútban kék és zöld lepelben lányok fuvoláznak. Távol az azúr Adria, messze a szeretett Eurüdiké. Mit tehet a művészet, megszólítható a napon heverésző és az árnyékban megbúvó mintegy hatvan néző? A kísérlet megtörtént, a megszólítottak viszik magukkal a vízben fuvolázó lányok képének emlékét.
|
Kirakati bábu és Tolnai Lexikon a „Zsina” előterében. |
Derevo (Oroszország-Németország): Harlekin
Zsámbékon, Gyulán vagy Szegeden, valahol Közép-Európában minden nyáron eljön az ELőADÁS, ami után úgy érzem, igen, érdemes volt. Megérte a sok utazást, megérte fáradt testem minden fájdalmát. A Harlekin volt az idei.
Az első sokk akkor ért, mikor húsz perccel a kezdés előtt megláttam a Kisszínház előtt kígyózó sorokat (megjegyzem, évek óta nem láttam ilyet szegedi „kőszínház” előtt), a második akkor ért, amikor kapásból be is engedtek a nézőtérre. Csak ültem szó nélkül az akkor már félig telt nézőtéren, majd feltettem a kérdést: akkor most mi van? Anna Budanova bohóc, táncos, vándorcirkusz-igazgató fogadta a nézőket átvezetve őket a való világból a való világba. Ezt később megpróbálom elmagyarázni. A játék elkezdődött, mindjárt úgy, mintha vége lett volna, a színpad közepén kifeszített függöny mögött lezajlott rövid tánc árnyjátékát láttuk csupán, majd a tapsrendre elő(hátra)bújó színész nekünk háttal meghajolt kifelé (befelé). Ezzel a rövid gesztussal behúzta a nézőket a színpadra. Ettől a pillanattól együtt éltünk Elena Yarovaya és Anton Adainsky csodálatos játékával. Egyszerre sóhajtottunk, egyszerre nevettünk fel.
|
Balog József megnyitja a Teatr Laboratorium 50 éve című kiállítást. |
Aradi Kamaraszínház (Románia) – Pécsi Harmadik Színház: Matei Visniec: Lovak az ablakban
Eszement dolog a háború, logika a logikátlanságban. A háborúba induló fiú és az anya, a hadirokkant apa és a lánya, a már elmebetegségig katona férj és a masírozó feleség. A játék körbe ér, a hírnök mindig jön, a hírnök kerekesszéket vagy halálhírt hoz. A Lovak az ablakban témája mégsem a háború, az csak a darab története. Az abszurd játék a groteszk világ tükre, s ahogyan egyre súlyosabb lesz a tükörkép, úgy merünk mi is egyre bátrabban nevetni. Minden tiszta, a „zsuga le van osztva”, a férfiak csatába mennek, a nők várnak a rossz hírre. Az már csak ráadás, hogy egyik férfi sem csatában sérül meg vagy veszti el életét. A háború és a katonaság már csak ilyen.
Harsányi Attila úgy bújik egyik bőrből a másikba, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne, mint ahogyan Tapasztó Ernő hírnökei is tökéletesen lejönnek. Bacskó Tünde női karakterei már inkább összemosódnak, de az ő játékában se találtam kivetnivalót. Sőt!
Radu Dinulescu rendezése és a színészek klasszis játéka az abszurd színház igazi csemegéje volt.
Andaxínház: Nincs mitől félni – kórusszínház
Nincs mitől félni. Színházat sokféleképpen lehet „csinálni”, lehet díszletekkel telezsúfolt színpadon remek színészekkel, tökéletes játékkal, lehet zenével és szemet gyönyörködtető tánccal és lehet úgy is, hogy négy ember kiáll a mikrofonok mögé. Ez utóbbi a szöveg igazi ünnepe, a tökéletes találkozás. Az Andaxinház négy színésze ezen az estén a székekhez szegezte a „Zsina” nézőit. Semmi mást nem használtak ehhez, csak saját hangjukat és a szöveget. Mintegy negyven percig hihetetlen összhangban elmondva, elénekelve, koponyáján elkopogva, beleordítva a csendbe. Így esett meg, hogy rezzenéstelen, templomi csendben ülte végig az a pár száz szerencsés néző az előadást, aki bevállalta ezt az éjszakát. Nagyon pontos, nagyon fegyelmezett és feltűnően alázatos játékukkal a fiatal színészek megérdemelték a hosszú vastapsot. S a szavak ünnepe rövid szünet után folytatódott, néhány fiatal szegedi zenész és az Andaxinház művészei a többszörös születésnapra tekintettel (nem igazán tudnám elismételni Balog József okfejtését, de érdekes, a matematika szabályain túlmutató számolgatással bebizonyította, hogy húszéves a MASZK, a Derevo és az Andaxinház is, bár igazából úgy tűnt, hogy egyik sem annyi), a türelmes és kitartó nézők még egy ajándékkoncertet is kaptak. Szép este volt, a koncert önmagában is megállta helyét, az Andaxinház pedig bizonyította, értékes produkciók születhetnek az úgynevezett VI-os kategóriában. **
Moncsicsi Tanulmányi Kör (Budapest): Vannak tervei? – szuicid esztrád Sarah Kane 4.48 pszichózis című műve alapján
Ivo Dimcsev 2006-os sokkoló és nehezen felejthető előadása után Sarah Kane 4,48 Pszichózisa visszatért Szegedre. A színművészeti egyetem hallgatóinak bátorsága, hogy a kortárs, kísérletező színház e cseppet sem könnyű darabjához nyúltak tisztelettel töltött le. Az eredmény pedig még inkább. A sokszereplősre bővített játék sokkal mozgalmasabb volt a korábban látottaknál, a nézők figyelmét mégis végig lekötötte.
A színjátszást még csak tanuló ifjú színészek mély átéléssel, kevés hibával vizionálták az öngyilkosságra készülő, gyógyszerektől hallucináló ember látomásait. A „Zsina” szakrális teréből adódó különleges lehetőségeket ügyesen és hatásosan kapcsolták az előadáshoz. Rendesen feltolták bennem az adrenalint.
A zárónapon Döbrei Dénes és Lajkó Félix a „Zsina” színpadjára varázsolta a palicsi tanyát. Mellettem az első sorban Tolnai Ottó ült, szemben a végtelen puszta, szagokkal, színekkel, csipkerongyikákkal. És a lábát óvatosan emelgető, törékeny flamingóval. Sosem is volt ennél tökéletesebb „utolsó” előadás.
* A tíznapos rendezvényről írt blog teljes egészében a SZEGEDma.hu hírportálon olvasható Kékítőgolyó – Thealter-blog címmel.
** Az Előadó-művészeti Törvény az ún. VI-os kategóriába sorolja a független színházakat és társulatokat.
Petró János
Riport ,