weboldal_nyito_szolgalolany_kutatok

Kutatók Éjszakája: A szolgálólány meséje könyvben és képernyőn

A Kutatók Éjszakája idén a virtuális térbe költöztette programsorozatát. Az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék egyik eseménye A szolgálólány meséje disztópikus világába vezetett be bennünket, Dr. Sághy Miklós tanszékvezető előadásában.

A szolgálólány meséje regényváltozatát és könyvadaptációjának első évadát elemezte a nagy érdeklődést kiváltó, Zoom-on megvalósuló programon Dr. Sághy Miklós, akinek fő kutatási területe az adaptáció, azon belül az irodalmi adaptáció. A sorozat pillanatképeivel és rövid videórészletekkel kísért prezentációjából többek között azt is megtudhattuk, a regény beszédmódja hogyan érzékelteti a főszereplő bezártságát, és miképpen emeli át ugyanezt képi világába a filmes történetmondás.


Margaret Atwood kanadai szerző 1985-ben megjelent regényének kétségkívül a 2017-ben bemutatott – azóta három évadot megélt – adaptációja, azaz a televíziós sorozat hozta el a világhírnevet, noha már 1990-ben filmre vitték, a könyv magyar fordításban pedig 2006-ben látott napvilágot.


- A könyv eseményeit az első évad öleli fel, és néhány változtatást leszámítva meglehetősen pontosan követi az alapvető cselekményszálakat – tudtuk meg az előadótól. Az Egyesült Államok területén alakult Gileád Köztársaságban járunk, ahol a különböző környezeti ártalmak, illetve betegségek miatt jelentősen csökkent a termékenység. A vallási fanatikus rezsim a termékeny nőket szolgasorba kényszeríti, akiknek feladata, hogy a Parancsnokot és feleségét – akikhez kiutalták őket –, gyermekkel ajándékozzák meg. Vannak azonban olyan nők, akikre ennél is rosszabb sors vár, őket a Gyarmatokra száműzik. Erősen szabályozott, földi örömöktől megfosztott világ tárul elénk, Fredé, a szolgálólány elbeszélésében.


Dr. Sághy Miklós Atwood Gileádja és George Orwell Óceániája között vont párhuzamot.


- Bár eltérő ideológiák vezérlik a színre vitt diktatúrákat, de a terror, az elnyomás, a szabadság hiánya mindkettőben megjelenik: az 1984-ben a kommunista diktatúra, míg A szolgálólány meséjében torz vallási ideológia uralja a bemutatott világot. Közös még a két negatív utópiában, hogy mindkét állam háborúban áll – Gileád többek között Kanadával –, a folyamatos fenyegetettség, életveszély ugyanis elfogadhatóvá teszi a kevesek uralmát. Hasonló még a két regényben a testi örömök kontroll alatt tartása – Gileádban a női test a diktatúra zsákmánya lesz. A régi élet emléke, mint a sivár jelen ellentéte, illetve a memoár és/vagy naplóírás szintén mindkét műben megjelenik. Az utóbbi mivel tiltott tevékenységről van szó, az ellenállás egy formájaként is értelmezhető, valamint a főszereplőket segíti abban, hogy ép ésszel vészeljék át a nehéz időket – foglalta össze dr. Sághy Miklós.

A szolgálólány meséje a főszereplő által narrált női sorstörténet. A könyvváltozatban mindez egy hangszalagra mondott memoár, azaz utólagos történetmondás, ami azt sugallja, hogy Fredé megmenekülhetett. Mesélőnk nem mindentudó, hiszen csak a saját szemszögéből tudja bemutatni Gileádot. Napjainak meghatározó állapota az unalom, hisz nagyrészt szoba- és házi fogságra ítéltetett. A történetmesélés, az emlékezés lelki menedék számára a rabság napjaiban.


A sorozatban belső monológok formájában halljuk a főhős gondolatait. A szubjektív kameraállások a személyes nézőpont megjelenítését segítik. A szolgálólány belső érzékelését hivatottak bemutatni a lassítások is, melyek a „belső idő” múlását érzékeltetik. Fredé hangulatának, érzelmeinek érzékletes átadása sokszor kötődik a jól megválasztott zenékhez és a nagyon gyakori premier plánokhoz. A regény részletgazdag leírásai leginkább az utóbbi filmnyelvi eszközben köszönnek vissza, amikor is arcközeli felvételek árulkodnak a karakterek lelki történéseiről.


szolgalolany


A sorozat elbeszélőmódja azonban – a könyv felépítésével ellentétben – elsősorban külső nézőponthoz kötődik. Számos olyan eseményről szerzünk tudomást, amiről Fredé (azaz June) nem tudhat: a hetedik rész például teljes egészében férjéről, Luke-ról szól. A parancsok és a parancsnokné történetét is külső nézőpontból ismerjük meg részletesebben. Ezáltal az elnyomókról is sokkal árnyaltabb képet kapunk a regényhez képest – a premier plánok megmutatják az érzéseiket, emberibbé teszik őket.


A Kutatók Éjszakája előadásán Dr. Sághy Miklós tanszékvezető beszélt arról is, hogy mit szimbolizálhat a fényekkel való játék. A sorozat meghatározó vizuális sajátossága az erős ellenfények használata, illetve a világos és sötét terek kontrasztos elválasztása. Gyakran előfordul, hogy már-már természetfeletti fénysugár hatol a sötét, bezárt terekbe. Ezek kapcsán akár az ártatlanság, tisztaság szimbólumara is gondolhatnánk, ám ez az ábrázolásmód nem csak bűntelen karakterekhez kapcsolódik. Fontos még a filmben a doboz-metafora. Az egyik jelenetben ugyanis a parancsnokné egy zenélő dobozt ajándékoz Fredének. Felnyitáskor a dobozba zárt táncoslány életre kel, s ez a bezártság, dobozba zártság a szolgálólány életét, helyzetét is jelképezheti. A fények is hasonlóan értelmezhetőek, hiszen a rendszer építői saját magukat is bezárták a szigorú szabályrendszerbe, azaz egy sötét térbe, ahová behatol az erős fény. Ez a film egyik fontos metaforája. A vakító fény szintén visszatérő elem, amely – a regény történetmesélését idézve – az átláthatatlanságot, a nem tudást jeleníti meg.


Végezetül a lázadás-motívumok sorozatbeli szerepére tért ki Dr. Sághy Miklós. Erre véleménye szerint azért fektettek nagyobb hangsúlyt az alkotók, mert a regénnyel ellentétben itt az elbeszélés nem utólagos. A sorozatban nincs előreutalás, nem egy túlélő mondja el a történetet. Ennek ellensúlyozását segítheti a lázadás nyomatékosabbb ábrázolása, mely azt sugallhatja számunkra, van remény a kiszabadulásra, a szolgálólányok és a gyermekek megmenekülésére.


SZTEinfo - Lovai Szilvia


esza_felso

Számold ki a pontjaid!



Pontkalkulator_grafika

Nyiss a Jövőd Felé!







Hallgatóink mondták


Balogh_LaszloBalog László - ETSZK, gyógytornász

Világ életemben az egészségügy iránt vonzódtam. Talán ezért jelentkeztem először biológia szakra, ami nem vált be. Később gyógymasszőrködéssel foglalkoztam, ott ismertem meg nagyon sok olyan embert, akik az SZTE ETSZK gyógytornász szakára járnak. Megtetszett a tudás, amit ők képviselnek, ezért eldöntöttem, hogy én is ide akarok járni. Azért a Szegedi Tudományegyetemet választottam, mert itt olyan gyakorlatorientált a gyógytornászképzés, mint sehol máshol az országban. A gólyatábor és kari bulik is nagyon jók, összességében mindennel meg vagyok elégedve.



 

Kocsis KadosaKocsis Kadosa – TTIK, programtervező informatikus

Amikor egyetemet választottam, fontos volt a város is és a szak hírneve is. Így jutottam Szegedre. Szerintem ideálisabb itt tanulni, mint más városban. A szakomat nagyon szeretem, sokkal gyakorlatiasabb, mint más egyetemeken, ez pedig hasznos lesz majd a munkám során. A tanárok igazán segítőkészek és közvetlenek. A szaktársaim is rendesek, úgy gondolom, tartós barátságokat sikerült kialakítani néhány emberrel.




További hallgatói vélemények >>>


Események

Rendezvénynaptár *

  • július 10.
    Egész napos
    A jelentkezés óta megszerzett és a pontszámításhoz nélkülözhetetlen, vagy többletpontokat igazoló dokumentumok pótlására előreláthatóan április második felétől legkésőbb 2024. július 10-ig lesz lehetőség. A pontszámítás kizárólag az E-felvételi rendszerébe megfelelő módon feltöltött dokumentumok alapján történik. Ezért kifejezetten fontos odafigyelni arra, hogy a szükséges dokumentumok megfelelően legyenek feltöltve.