2024. május 3., péntek English version
Archívum  --  2005  --  22. szám - 2005. december 5.  --  Kultúra
A titokfejtés
Medgyesegyházán születetett 1935-ben. Hosszú évtizedek óta Szegeden él és alkot. Simai Mihály költő, író, szerkesztő, aki a Délmagyarország munkatársa is volt, 1976-tól 1996-ig pedig a Kincskereső főszerkesztő-helyettese, majd főszerkesztője. Számos verses- és mesekönyv szerzője, 1981-ben József Attila-díjat kapott, 2003-ban pedig Tiszatáj-díjjal ismerték el munkásságát.
 
Sok szép, derűs percet okozott nekem a „hetvenedik és vidéke”. Fotó: Segesvári Csaba
 
 
Augusztusban ünnepelte a hetvenedik születésnapját. Szép, gazdag utat járt be…
– Igen, elütöttem a hetvenet. Szerencsés vagyok – nem ő ütött el engem. Bár ősszel egyszer tett egy próbát, a négyes villamos képében, a Petőfi sugárúton, mikor az egyetem felé vágtam-vágtattam át, ősi szokásom szerint szabálytalanul. A csöngetésre biztosabb lett volna hátralépni, de már vitt a lendület, átszökkentem. Ennek van egy nagyon negatív kicsengése: mert csak egy botlás a sínek között és nekem – annyi… Meg van azért pozitív is: szökellésben még elég jó vagyok. Ami az egészre árnyékot vet: most is a nehezebb megoldást választottam, mint annyiszor a hetven év során. A vicces az, hogy közvetlenül utána egyszerre jutott eszembe az eredeti Kosztolányi-sor: „Mint aki a sínek közé esett…” meg a Karinthy-féle brilliáns paródia: „mint aki halkan belelépett…” És akkor már nevetni is tudtam.
Egyébként sok szép, derűs percet okozott nekem a „hetvenedik és vidéke”, mert már a könyvhéttől kezdve szeptember végéig jó hosszú köszöntéssorozatban volt részem. Barátok, kollégák, régi Kincskereső-társak, tanítványok, ismerősök részéről annyi szeretetet kaptam, hogy tovább erősödött bennem a meggyőződés: a Jók és Igazak mégiscsak megtalálják egymást ebben a gonoszul labirintizált világban.
Hogyan éli meg ezt a változást? Mi az, amit fontosnak tart az életben?
– A mi kultúránkban talán túlságosan is komolyan vesszük az éveket. Számoljuk, hüledezünk, ijedezünk tőlük. A létet bonyolult rejtelemrendszerek szövevényeként értelmezem, ahol nem a határolt, hanem a határtalan a legfontosabb. Ebben az Élet nevű Misztériumjátékban idő és tér csak kellékek, a játék lényege maga a misztérium, a rejtelmek, a csodák. „Az élet kétféleképp lehet élni: vagy úgy, hogy minden csoda, vagy úgy, hogy semmi sem az” – mondta Einstein. Ugyancsak tőle származik az igazi tudósi aforizma: „A lét válna kibírhatatlanul unalmassá, ha nem próbálnánk megfejteni azokat a titkokat, melyeket Isten elrejtett előlünk.”
A költészet is része a titoknak?
– Része a titoknak, eszköze a titokfejtésnek. Mint minden, ami az ember éberségét, fölébredését, önmagához-térését szolgálhatja. Mint minden igazi művészet, ami az emberi lélek titkait, reményeit és rettegéseit, páncélos szörnyeit és törékeny világló rózsaablakait, az élet lobogását és hamvadását szeretné fölmutatni.
Mély, metafizikai távlatok érezhetők a verseiből, mintha egy szakrális térből néznénk az „itt” és a „túl” határmezsgyéjén tétovázó embert. Olasz Sándor szerint ezek a versek olyanok, mintha a költő megismerte volna már a megismerhetetlent, mintha átbukott volna már „a létezés túloldalára”.
– Nehéz ezekről a dolgokról beszélni. Kereső vagyok, és elég mélyre merészkedtem abba a nagy sötétlő erdőbe, amiről Dante ír. Az én embereszményem – egy Dali-kép címét kölcsönözve – az elefánt-tükörképű hattyú. Dali mesteri konstrukciója, hogy elefántként tükröződnek a hattyúk a vízben, bizonyos fatörzsek vetületével együtt. Aminthogy mi emberek is anyagnak látszunk, és ha a tükröződésnek hinnénk, talán el is fogadnánk igaznak, valóságnak. Van is lehúzó erő, gravitáció stb. A teljes igazság mégis az, hogy határtalan szárnyfesztávú lelkek vagyunk.
Isten…?
– Az istenhez való viszony – akár tagadó, akár igenlő – meghatározó mindnyájunk életében. Hamvas írja, hogy nem ismer senkit, se élőt, se holtat, aki valaha is ki tudta volna ejteni ezt a szót, ami nem név, hanem fogalom. „Ha az ember Isten elé lép / és nem tud nem előtte lenni / önmagát nem felejtheti otthon” – mondja. Én fiatalon olykor bedőltem materialista trükköknek, de hát Isten nemcsak teremtő nagy művész, hanem zseniális tárlatvezető is, elkerülhetetlen volt, hogy rányíljon a szemem a létezés csodáira, s elkerülhetetlen, hogy írjak róluk. A jel/ölhetetlen jel/ölhető című kötetem azt szeretné érzékeltetni, hogy minden jel egyben rejtjele is valaminek, hogy minden anyaginak, fizikainak megvan a maga magasabbrendű, asztrális, mentális, spirituális felsőbb valósága. Az igazi művészet tulajdonképp ebbe a szakrális tudásba avat be.
Idén jelent meg új könyve, Az eltévedt világítótorony. Mit jelképez a cím?
– Ebben a rosszul kezdődött új évezredben mindenki tájékozódási pontokat keres, több fényre, eligazításra, nagyobb szabadságfokra lenne szükség. Hívásra és irányra. Jó irányra, ami távlatot ad. A régiek tudták, hogy mielőtt valami tetté válik, előzőleg ott van valami erősebb: a kép, a gondolat. Az IDEA. A manipuláció mai nagymoguljait igazán nem lehet idealizmussal vádolni, de ők is tudják, hogy ennek a valóságot megelőlegező képnek, ennek a megvalósulni készülő gondolatnak óriási hatalma van. Fortélyosan bombázzák hát az agyunkat mindenfelől, igyekeznek megspórolni neked, nekem, mindnyájunknak az önálló gondolkodást, kép- és eszményalkotást, készen adják, olcsón adják, tukmálják ránk a sémát. Kapcsolatban vagyok tehetséges, kezdő írókkal. Mesterségbeli tudásuk meglepően jó, csak filozófiailag kell erősödniük, ne dőljenek be ezeknek a szemfényvesztőknek. És szeretném kiáltani: ne igyák szét az eszüket, ne drogozzák ködösre a szellemüket, a Magasabb Tudatállapotot szellemi, spirituális úton is el lehet érni – és csak úgy lehet élni. Különbözni kell, különcködni lehet, de magunkat eladni és feladni soha!
Mondana valamit a terveiről?
– Az augusztusi Tiszatájban jelent meg a Széljegyzet a húr-elmélethez című versem. Egy új kvantumfizikai elképzeléshez kapcsolódik, miszerint minden hihetetlenül apró, rezgő, láthatatlan energiaszálakból áll. Erről és a rokonrezgésekről, együttrezgésekről, végső soron az Univerzum-szimfóniáról tervezek egy ciklust. S mert engem a szép képek mindig elvarázsoltak, ebből a varázslatból megszületet egy festmény-vers-kötet, klasszikus képélményeim mellett olyan kitűnő szegedi művészbarátaim ihletésére, mint Pataki Ferenc, Olasz Attila, Szűcs Árpád és a korán elvesztett Veres Mihály.
Dobó Csaba
Bezár