2024. május 2., csütörtök English version
Archívum  --  2008  --  4. szám - 2008. március 3.  --  Riport
Próba – tét nélkül
Egy nemrégiben végzett kutatás szerint a Szegeden diplomázók két fő területen érzik hiányosnak az egyetemi képzést: az idegen nyelvi kommunikációra és a munkaerő-piaci elvárásokra való felkészítésben. Ez utóbbin javítana az SZTE Karrier Iroda, amely az Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központtal karöltve évente programok tucatjain igyekszik gyakorlati tudással ellátni az arra nyitott hallgatókat. Az általuk szervezett programok közül mi a március 4-5-i állásbörzére felkészítő kétnapos pályaorientációs és készségfejlesztő tréningre látogattunk el.
Amikor belépek a terembe, a résztvevők már fegyelmezett körben ülnek. Többségében végzősök, akik nemsokára elkezdenek munkát keresni. Nem szól senki, a szemek zavartan lesütve, nehogy valakivel fel kelljen venni a szemkontaktust. Csatlakozom én is a feszült várakozókhoz.
Kezdéskor percre pontosan megjelenik a tréning vezetője, Katona Miklós, az életvezetési tanácsadó munkatársa. A lámpaláz feloldása érdekében névjátékkal indítunk, majd egy félszeg activity keretében mindenki elmutogatja, milyen szakra jár. Mire körbemegy a kérdés, hogy ki miért jött el, már néhány poén is elhangzik. Kiderül, a résztvevőket konkrét kérdések vonzották ide: kit az önéletrajzok, kit a motivációs levél, kit pedig az interjútípusok érdekelnek. Az igényeket szépen egy nagy papírra írjuk, majd kezdődhet maga a munka.
 
 
Lukács Zsolt fejvadász az állásinterjú és a béralku rejtelmeibe vezette be a hallgatókat.
 
Akik itt vannak, valószínűleg felismerték, elhelyezkedési esélyeik növeléséhez külön erőfeszítésre is szükség van. Bár felmérések szerint a magyaroknak még mindig csaknem hetven százaléka személyes kapcsolatok útján talál állást, a gyakorlati ismeretek mindenkinek jól jönnek. „A felkészítő programjaink és maga az állásbörze éppen azt a célt szolgálják, hogy a diákok szembesüljenek a piac igényeivel, és időben tudjanak tenni néhány lépést annak érdekében, hogy versenyképesebbé váljanak” – fogalmaz Fazekas Melinda, a Karrier Iroda vezetője.
A tréningen az ismerkedést személyiségtesztek követik, melyek rávilágítanak arra, vajon realista, kutató, művész, vállalkozó vagy konvencionális típusok vagyunk-e, illetve mennyi bennünk a játékosság, a kreativitás, a humán érték vagy éppen az anyagiasság. Játéknak mindenképpen érdekes, de azért kicsit szkeptikus maradok. Egyrészt mert az ember bonyolultabb szerkezet annál, mint hogy kategóriákba sorolják, másrészt mert elég nyilvánvaló, hogy a kérdések mit rejtenek (például „szeretne-e változatos munkát végezni”: változatosságra való igény.) Erre a többiek is felfigyelnek, valaki fel is veti, vajon egy állásinterjún érdemes-e kijátszani a teszteket, ha tudjuk, hogy a képességeink nem egészen megfelelőek, de nagyon akarjuk a munkát. Mariann válaszol: ez nem etikus sem a munkaadónkkal, sem magunkkal szemben.
 
Mariann államvizsga előtt áll a jogi karon – tudom meg a szünetben. Egy kari újságban látta meg a tréningről szóló hirdetést, amire elsősorban az önismeret-fejlesztés miatt jelentkezett. „A többlettudás ezen a telített pályán mindig jól jön” – mondja félig nevetve, félig komolyan. „Mindenki tudja, hogy Dunát lehet rekeszteni jogászokból, akkora a túlképzés. Nehéz munkát találni, főleg ha az ember Szegeden akar maradni, és még fizetést is akar kapni mint ügyvédjelölt. A legtöbben azért fizetnek, hogy dolgozhassanak.” Mariann igyekezett mindent megtenni az egyetemi évek alatt, hogy piacképessé tegye magát: részt vett a jogklinika tevékenységében, és egyszer még egyéni tanrendet is kért, hogy a kötelező hat hét helyett három hónapot gyakornokoskodhasson egy ügyvédi irodában. A fogadó intézményt a Karrier Iroda szervezte neki – emeli ki, hiszen sok diák nem számol ezzel a lehetőséggel.
 
A tesztek után még mélyebbre kell ásni az önismeretben: mindenkinek össze kell gyűjtenie a jó és rossz tulajdonságait. Köztudottan tipikus kérdés ez egy állásinterjún, az embernek rögtön kell tudnia válaszolni rá. Figyelem a töprengő arcokat: már az is elgondolkodtató, hogy a papíron ki melyik oszlopot tölti ki elsőként. Az eredményeket kis csoportokban beszéljük meg, ez minden bizonnyal serkenti az őszinteséget, hisz nem kell mindenki előtt megnyílni. Akinek gondot okozott az öt-öt tulajdonság kitalálása, az ötleteket kap, s a többiek válaszai alapján kiegészíti a saját adatait. A nagy csoportos értékelésen így már csak azt kell megtárgyalni, hogyan lehet eladni a rossz tulajdonságokat. Pozitív színben kell feltüntetni azokat is – hangzik az egyik megoldás, így belemerülünk annak a magyarázatába, vajon miért jó a halogatás (mert a határidők motiválnak) vagy a szétszórtság (mert ez a megosztott figyelemre való képességet jelzi.) Zita még a türelmetlenségre is megtalálja a varázsszót: lényegre törő.
 
Zita német szakon végez nemsokára. Jelentős külföldi tapasztalat áll a háta mögött: anno egy németországi bébiszitterkedés hozta meg a kedvét a német szakhoz, így kezdett el a regensburgi egyetemre járni. Egy évet végzett el ott, és ez idő alatt dolgozott is egy nagyvállalatnál. Ezután következett csak Szeged. Zita azon kevesek közé tartozik, akik elhivatottságot éreznek a tanítás iránt: lelkesen mesél a magántanítványairól és arról az alternatív módszerről, amihez egy itthoni szemináriumon került közelebb. „A tanárnak egyfajta moderátorként több teret kellene engednie a diákoknak, és a puszta irányítás helyett inkább együtt kellene működnie a tanítványaival. A 21. század tanára már remélhetőleg nem a mai értelemben vett klasszikus tanári szerepet fogja jelenteni” – amíg beszél, szinte látom is őt mint a 21. század tanárát.
 
A következő feladat még nehezebbnek tűnik. A3-as méretű papírlepedőt kapunk, tervezési táblázat címmel. Arra kérdez rá, pontosan mit szeretnénk elérni a következő egy, kettő, majd hat évben. A célokat részcélokra kell bontani, vagyis azt is meg kell határozni, konkrétan mit teszünk majd a megvalósítás érdekében. A tréningvezető bátorításként elmondja, volt olyan tanítványa, aki a kitöltött táblázatot kitette a falára, és pontról pontra végigcsinálta a leírtakat. Engem valahogy ez sem lendít előre, megint csak úgy érzem, az élet nevű képlet összetettebb annál, minthogy egy táblázatban össze lehessen foglalni. A többiek viszont belemerülnek a tervezésbe. Balázs az egyik első, aki elkészül.
 
Balázsról hamar kiderül, hogy vezetőnek készül. Még csak harmadéves programtervező matematikus szakon, és egy éve gazdálkodást is tanul, de már fontosnak tartotta, hogy részt vegyen a tréningen. „Minél hamarabb szerzi meg az ember ezeket az információkat, annál felkészültebben tud majd későbbre tervezni.” Kortársaihoz képest valóban igencsak elöl jár: van már hoszszabb külföldi tapasztalata (úszómester volt Amerikában egy egész nyáron át), és szakmai gyakorlaton is részt vett már egy jó nevű nagyvállalatnál. Ezenkívül egy kari lap főszerkesztője, és éppen a tréning alatt választották a Magyar Közgazdasági Társaság Szegedi Ifjúsági Bizottságának alelnökévé.
 
Effajta tapasztalatok minden bizonnyal jól mutatnak majd egy önéletrajzban – de nem nélkülözhetetlenek. „Szakmai gyakorlat címén nemcsak a konkrét munkatapasztalatot lehet feltüntetni az önéletrajzokban, hanem például azt is, hogy miről írta a jelentkező a szakdolgozatát, vagy milyen egyetemi projektekben vett részt. A lényeg az, hogy megtudjuk, miben jó az illető” – világít rá Valkó Erika, a Siemens PSE szegedi képviseletének HR-képviselője. Ezenkívül számos apró praktika létezik még az önéletrajz és motivációs levél helyes megszerkesztéséhez, ami segít eljuttatni az álláskeresőt a következő lépcsőig, a személyes interjúig. Ez mind elhangzik a tréningen, és még egy fontos tipp is: ha valaki bizonytalan a saját szövegét illetően, elküldheti azt az info@karrier.szeged.hu címre, s a Karrier Iroda munkatársai leellenőrzik neki.
A képzés következő szelete a kommunikációs készségek feltérképezése. Egy zacskóból meghökkentő tárgyakat szór a földre a tréningvezető, egyet-egyet mindenki kiválaszt, majd egyfajta piaci árussá avanzsálva megpróbálja azt a teremben minél több embernek „eladni”. Hamarosan zsibong a szoba a napszemüveg-, jojó-, plüsskoalamaci-, síp- és pingponglabda-árusok meggyőző reklámszövegétől. Elsőre úgy tűnik, a legnehezebb dolga Bálintnak van, aki – mielőtt a játékszabályokat megtudta volna – egy követ emelt ki a furcsa halomból. Mégis ő bizonyul az egyik legsikeresebbnek: mindenkit levesz a lábáról azzal, hogy csípőből sorolja a kő összes fizikai tulajdonságát.
 
 
A tréning résztvevői piaci árussá avanzsálva kínálták portékájukat.
Fotók: Segesvári Csaba
 
Bálint geográfus szakon, azon belül geológia szakirányon tanul, vagyis főként kőzetekkel foglalkozik. Kicsit csüggedt az álláskereséssel kapcsolatban, mert kevés az olyan munkahely, ahol az ő végzettségére lenne szükség. Olajvállalatoknál elhelyezkedhetne például, de ott az embernek el kell tudnia adni magát angolul, és ezt magyar nyelvű környezetben szerinte nehéz elérni. Ezenfelül bizonyos számítógépes programok ismerete is fontos lenne, de úgy érzi, ezeknek a használatára az egyetem nem készíti fel maradéktalanul a hallgatókat. „A baj az, hogy mindenhol protekcióra van szükség, és gyakorlati helyet is nehéz találni, mert mindenhol tapasztalattal bíró szakembert keresnek” – állapítja meg, de lassan azért kiderül, mégsem olyan reménytelen a helyzet: egy földmérő cégnél sikerült már rövid gyakorlaton részt vennie. Meg is kérték, ha végez, menjen majd vissza hozzájuk, mert ha nem lesz pangás, talán tudnak munkát adni.
 
A tréning záróakkordjaként állásinterjú-szimuláció következik. Felkészülésképpen átfutjuk egy listán a lehetséges kérdéseket, majd mindenki kipróbálja a kérdező és az interjúalany szerepét is. Tanulságos tapasztalat: az embernek már ebben a próbahelyzetben is izzad a tenyere, ahogy az ő faggatására kerül a sor. A kísérlet után átbeszéljük a hibákat is, de a tréningvezető figyel arra, hogy mindenki pozitív élménnyel kerüljön ki a dologból: az észrevételeket az „Azt tanultam ebből, hogy…” kezdetű mondattal kell megfogalmazni. Ez a szemlélet a tréning egészét áthatja, minden helyzetben kritika helyett azt kell szavakba önteni, milyen haszonra tettünk szert az egyes feladatokból.
Mire végzünk, délután öt óra. Elővesszük a kérdéseket tartalmazó papírt az előző reggelről, és konstatáljuk, hogy minden szóba került. A résztvevők kimerültek, de közlékenyek és oldottak. Nyoma sincs a kezdeti fagyos hangulatnak. Valaki, aki volt már próbainterjún, megjegyzi, hogy ez a második sokkal jobban sikerült. Már tudta, mire számítson. Másvalaki azt mondja, ezek után sokkal bátrabban fog nekivágni az álláskeresésnek. „Tetszett a játékosság, a gyakorlatias jelleg és az interaktivitás. Sok kérdésre kaptam választ, és sok érdekes embert ismertem meg. És a legfontosabb talán, hogy bővült a látóköröm”– ahogy Balázs összefoglalja.
„Egy ilyen képzés talán elsősorban a kapcsolatteremtésben segít. Egy idegen csoporttal kell itt együttműködni, s ugyanezzel kell majd szembenézni egy új munkahelyen is. Az szinte csak ráadás, hogy szakmai információkat is meg lehet szerezni, illetve be lehet gyakorolni bizonyos helyzeteket” – mondja Katona Miklós, aki több mint tíz éve foglalkozik csoportvezetéssel. „Úgy látom, a hallgatóknak körülbelül a húsz százaléka tudja pontosan, hogy mihez akar később kezdeni. Nekünk alapvetően az lenne a célunk, hogy a többieket szólítsuk meg, mégis általában ez a tudatosabb mag jelenik meg a tréningeken és a felkészítő programokon. Sokan csak később kapnak észbe, és jönnek vissza hozzánk szeptemberen egy-két álláskeresési kudarc után. Ám ezután már sokkal nehezebb segíteni nekik, mert a mi szolgáltatásaink csak a hallgatóknak ingyenesek.”
 
Végezetül néhány számadat: statisztika szerint a Szegeden végzettek kétharmada a kötelezően előírtakon kívül semmilyen szakmai tapasztalatot nem szerez az egyetemi évek alatt. Ezen a tréningen kilenc ember volt jelen, pedig tizenöt helyet hirdettek meg. Egy hasonló képzés általános díja nem egyetemi keretek között akár két-háromszázezer forint is lehet.
 
Németh Ágnes Lilla

DSC_6710_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár