2024. május 6., hétfő English version
Archívum  --  2005  --  16. szám - 2005 október 10.  --  Hangsúly
Megy a gőzös...
Péntek kora délután: tömött trolik, villamosok és buszok Szeged-szerte, hatalmas hátizsákok húznak diákokat a vasútállomás vagy a buszpályaudvar felé. A város a hétvégére kiürül, kifújja magát. Az egyetemisták hazautaznak. Ki-ki lehetőségei és preferenciája szerint busszal vagy vonattal. E heti Hangsúly rovatunk fókuszában: a közlekedés.
Hosszú autósorok, dudálás, szurkapiszka, kipufogófüst. Néhány elszánt, minden más járművet Ronaldinho-módra kicselező kerékpáros. Egy átlagos hétköznap, reggel fél nyolc, ébredezik a város. A hidak bedugulnak, Újszegedről lépésben lehet csak bejutni a központba. A tervek arról szólnak, európai uniós pénzek segítségével építeni kellene egy harmadik Tisza-hidat Szegeden. Hogy mikor, lehetetlen megjósolni. Még abban sincs egyetértés, egy északi vagy egy déli elkerülő híd lenne-e előnyösebb. 
Szóval, a reggeli közlekedés örömei. A diákság útban az egyetemre, a legtöbben busszal, trolival, villamossal, néhány kevésbé kényelmes hallgató kerékpárral vagy egyenest gyalogszerrel.
De csak ne panaszkodjunk! A többi egyetemi várossal szemben Szegeden a nappali tagozatos, államilag finanszírozott képzésre járó diákok zsebébe nyomja a féléves kombinált bérletet a Tisza Volán és az SZKT; buszra, trolira, villamosra fel! Apropó, SZKT és Tisza Volán: Szegeden a helyi közlekedést két társaság bonyolítja le, a Tisza Volán Rt.-hez tartozik a távolsági buszközlekedés mellett a helyi buszforgalom is, az önkormányzati tulajdonban lévő Szegedi Közlekedési Társaság égisze alatt futnak a trolik és a villamosok. 2004. január 1-jétől már az átlag szegedi polgárok is csak kombinált bérletet vehetnek, a külön busz-, illetve villamos- és trolibérletek megszűntek. Igaz, az egyetemi hallgatók már korábban is a kombinált bérletet kapták meg. Tehát szabad az utazás, már csak arra van szükség, hogy elég gyakran járjanak a buszok (trolik, villamosok). De vajon megfelel-e a diákoknak a frekventált vonalak jelenlegi járatsűrűsége? S mit tesz a szolgáltató, hogy kielégítse az igényeket?
 
 
A MÁV-ról az utazó diáknak először a pénteki és vasárnapi zsúfoltság jut eszébe. Fotó: Segesvári Csaba
 
A Tisza Volán Rt. tájékoztatása szerint a társaság jelentős anyagi áldozatokat és energiát fordít olyan kutatásokra, amelyekkel az utasok (többek között az SZTE-hallgatók) igényeit és utazási szokásait megismerheti. Ezekre a feladatokra külsős kutatócégeket, oktatási intézményeket kérnek fel, de saját vizsgálatokat is végeznek. A szegedi tömegközlekedést használók körében rendszeresen, ötévente történik utasszámlálás (legutóbb 2005 tavaszán végezték el), amely az utazási szokások vizsgálatára is kiterjed.
A Tisza Volán Rt. partneri kapcsolatot alakított ki a Szegedi Tudományegyetemmel az utazási szokások vizsgálatára vonatkozó kutatások elvégzésére. Az SZTE BTK Szociológia Tanszéke 2000 novembere óta évente végez személyes kérdezésre épülő, kérdőíves adatfelvételt a Tisza Volán Rt. részére a Szeged város helyi közlekedéséről alkotott vélemények felmérése céljából. A Szociológia Tanszék folyamatosan felméri az SZTE diákjai között a szegedi helyi, valamint helyközi (távolsági) autóbusz-közlekedéssel való elégedettséget is.
Ami a helyi közlekedést illeti: július 1-jétől a hallgatók igényeinek figyelembe vételével a Tisza Volán kísérleti jelleggel pénteken és szombaton éjszakai járatokat indított. Ezek a belvárosból indulnak, a 74E Gyálarétre, a 79E az Öthalmi Diáklakásokig közlekedik, míg a 92E jelű körjárat a belvárost, a nagyobb lakótelepeket és Újszegedet érinti. A járatok ismertsége és kihasználtsága egyelőre csekély, de a társaság reméli, hogy az egyetemi főszezon beindulásával a helyzet változni fog. Ők is belátják, hogy fontos lenne a szolgáltatást a két megelőző napra is kiterjeszteni, a szerda esti és a csütörtök esti rendezvényekhez kapcsolódni. Mindenesetre a menetrendek véglegesítése a kísérleti időszak lejárta után, jövő év elejétől várható.
Áttérve távolsági közlekedésre: távolsági jegy vásárlásához a diákok 67,5 százalékos szociálpolitikai kedvezményt vehetnek igénybe, a fennmaradó részt az állam utalja át fogyasztói árkiegészítés címén a közlekedési társaságoknak. Ennek a komoly kedvezménynek az esetleges megnyirbálásáról lehetett hallani az utóbbi években, szerencsére egyelőre nem történt változás. A helyközi, illetve távolsági autóbuszjáratokon természetesen a hetek utolsó tanítási napján, illetve a hetek első tanítási napját megelőző napokon jelentkezik a legnagyobb utazási igény. A megnövekedett utasforgalmat a Volán a menetrendhez is egyeztetett járatokkal, illetve mentesítő autóbuszjáratok közlekedtetésével igyekszik kiszolgálni. Tájékoztatásuk szerint ezeken a napokon valamennyi üzemképes autóbuszt „csatasorba állítják", esetenként több busz is útnak indul ugyanabban az időben. (Például a menetrendben nem szerepel, de vasárnap 13.30-kor Pécs autóbusz-állomásról Szeged autóbusz-állomásra, vagy Siófok autóbusz-állomásról 17.00 órakor Szeged autóbusz-állomásra két autóbuszt is indítanak.) Arról is érdeklődtünk, mit tesznek az ellen, hogy a közeli településekre utazók ne szoríthassák le a buszokról a hosszabb útra indulókat. Nos, a Tisza Volán Rt.-hez az utóbbi időben nem érkezett olyan bejelentés, hogy egy távolabbra utazó diák lemaradt volna valamilyen járatról. Ha mégis hasonló probléma merülne fel, végszükség esetén autóbuszvezetőiknek beszállítási sorrendet kell felállítaniuk, amely alapján a nagyobb távolságra utazók elsőbbséget élveznek a beszállításnál.
És akkor a MÁV. Amelyről az utazó diáknak először szintén a pénteki és vasárnapi zsúfoltság jut eszébe, aztán a lehetetlen csatlakozások, a késések, a kosz, meg a csigalassúság. Az esőben bezárhatatlan, a fülledt melegben kinyithatatlan ablakok. A legdermesztőbb hidegben nem működő fűtés, a nagykabátban kucorgó, jegyzeteikbe kapaszkodó egyetemisták. A legforróbb kánikulában elromló IC-légkondicionáló. És az esetek 99,9 százalékában persze nem a vasúttársaság a felelős.
Szerettük volna a MÁV-ot is megkérdezni, hogyan igyekeznek megfelelni a diákság igényeinek, elvárásainak. Nem kaptunk választ. Akadtak ennél fontosabb, országos jelentőségű ügyek, na meg hát majd legközelebb, a sajtótájékoztatón. De ott aztán majd úgy istenigazából! A feltett kérdésekre meg nem adott válaszok így válnak önmagukban ténylegesen válaszokká.
De ne legyünk teljesen igazságtalanok. Aki az élhető vasútra kíváncsi, olvassa az Indóház magazint!
 
 
 
Bezár