SZTE televízió

korom_erzsebet

A természettudomány tanítása és tanulása

A természettudományos neveléssel szembeni elvárások jelentős mértékben átalakultak napjainkban. A korszerű ismeretek mellett azok mindennapi alkalmazhatósága és olyan, a munkaerőpiacon jól kamatoztatható képességek fejlesztése került előtérbe, mint például a kreativitás, a problémamegoldás, az együttműködés vagy a hatékony kommunikáció.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés




Kihívást jelent a természettudományok iránti érdeklődés felkeltése, a természettudományi, mérnöki pályák népszerűsítése, valamint a tudomány társadalmi szerepének megismertetése, elfogadtatása.

Az előadás a nemzetközi felmérések (TIMSS, PISA) és a hazai kutatások tükrében tekinti át a természettudomány-tanításunk kérdéseit, problémáit. A fejlesztés lehetőségeit az ismeretelsajátítás, az alkalmazás és a gondolkodásfejlesztés témák köré csoportosítva mutatja be. Az ismeretek tanulása kapcsán kitér a fogalmi rendszer alakulásának, fejlődésének jellegzetességeire, a tanulás során tapasztalható megértési problémák okaira és megelőzésük módszereire, a fogalmi váltás elősegítésére. A tudás alkalmazhatóságával összefüggésben a természettudományos műveltség összetevőit és a tudástranszfer formáit, megvalósítási módjait tárgyalja. Kiemelten hangsúlyozza természettudományok tanításában a gondolkodásfejlesztés szerepét, példákat mutatva annak tantárgyi tartalomba ágyazott megvalósítására.

A természettudományok tanulásával kapcsolatos kutatási eredmények hatására változnak az oktatás módszerei is. Az ismeretátadás megszokott formái mellett egyre nagyobb figyelem irányul az aktív tanulói tevékenységekre (pl. megfigyelés, vizsgálódás, kísérletezés, kutatás, modellalkotás, problémamegoldás, projektmunka), amelyek amellett, hogy számos készséget fejlesztenek, hozzájárulhatnak a természettudományok iránti pozitív attitűd formálásához is. Az előadás néhány gyakorlati példával illusztrálja a kutatásalapú, a problémaalapú és a projektalapú tanulás-tanítás jellemzőit.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. május 22.

Kiemelt_Berenyi_Lendulet

Az SZTE két munkatársa, Berényi Antal agykutató és Gácser Attila biológus is az MTA Lendület programjának legújabb 21 nyertese közé tartozik. Most Berényi Antalt kérdezzük – többek között –arról, hogy miként lett kétszeres „lendületes”.

SZTEmagazin

2018. június 04.

kiemelt_konyvhet

Több mint húsz, a szegedi egyetem munkatársai által jegyzett kiadvány ad alkalmat könyves beszélgetésre a 89. Ünnepi Könyvhét szegedi programjain. Az SZTE szervezésében 2018. június 5. és 11. között tudománynépszerűsítő programok és könyves utazások várják az érdeklődőket.