SZTE Info

Család 2.0 – az új családmodellről hallhattunk Szegeden

Somlai Péter szociológus rövid bemutató során ismertette az új könyvét, amely a megváltozott családi viszonyokat vizsgálta.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

IMG_6986Az új és régi családmodell került terítékre április 17-én a SZAB-székházban. A meghívott előadó Somlai Péter volt, a jelenlévők pedig betekintést nyerhettek egy rövid összefoglaló erejéig a neves családszociológus legújabb könyvébe, melynek címe: Család 2.0. A szakember elismerte, hogy az elnevezés nem tőle, hanem a fiától ered. Ám szerinte ez is egy jó példa arra, hogy napjainkban két generáció már szóhasználatban is mennyire különbözik.

Vázolta elméletét, mely szerint ezidáig háromféle családmodellel találkozott az emberiség. Az első a premodern, azaz a középkori, amikor az arisztokraták saját családfájukban próbálták modellezni az országuk történelmét, a paraszti rétegeknél pedig minden korosztálynak dolgoznia kellett, kicsiny termelői közösségekként működtek a családjukon belül. Az iparosodás aztán magával hozta az átalakulás első hullámát, aminek köszönhetően létrejött a polgári család, amelyhez sokan a mai napig próbálnak visszanyúlni. Itt már markánsan elkülönül egymástól a szabadidő és munka, és a család hatókörétől az állam átveszi az oktatást és a gyógyítást. Továbbá megjelenik az intim szféra fontossága is, a férfi és női (anyai) szerepeket pedig szigorúan meghatározzák.

Ezt a modellt kényszerültünk átdefiniálni az elmúlt néhány évtizedben. Az újfajta család, amelyet 2.0-s verziószámmal illethetnénk, új fogalmakat hozott be a köztudatba. Az egyik ilyen a mozaikcsalád, ahol egy családban a közös gyermek mellett a szülők előző házasságból származó utódai is jelen vannak, így a gyermeknevelésben a szokásosnál több apa és anya vesz részt. A másik fogalom a látogató életforma, ahol két ember úgy alkot egy pár, hogy a munka vagy más ok miatt folyamatosan egymástól távol él. Mindezeket az állapotokat természetesen csak fokozza, hogy fiatalok egyre később házasodnak, tovább tanulnak és tovább dolgoznak.

Az összefoglaló után a hallgatóság kérdéseket tett fel Somlai Péternek. Alapvetően arról érdeklődtek, hogy ténylegesen válságban van-e a család mint társadalmi egység. A szociológus azonban mindenkit megnyugtatott: ma az emberek sokkal korábban érnek, viszont később döntenek véglegesen a jövőjükről. Ez annyit jelent, hogy átértékelődik a felnőttség kritériuma, ami tulajdonképpen állandó jelenség a történelemben. A premodernhez állapothoz képest válságosnak találták a polgári modellt, ami szintén válságosnak találja a mai viszonyokat. Amit tehát tapasztalunk, az az állandóan jelen lévő változás, és nem pedig egyfajta krízishelyzet.

 

szöveg: Őszi Tamás

fotó: Üllei Kovács László


csalad2.0
További képek itt megtekinthetők
Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 21.
    14:00 - 16:00
  • február 21.
    16:00 - 18:00
    Az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet és a Mentor(h)áló közös szervezésében tartalmas műhelyfoglalkozást kínálunk az érdeklődő pedagógusok, egyetemi oktatók és hallgatók számára. A programot vezetik: Köböl Erika és Mucsiné Erdei Mónika "Az előadás és műhelymunka során célunk, hogy bemutassuk, összegezzünk minél több olyan egyéni tanítási-tanulási és értékelési utat, mely segítségével a sajátos nevelési igényű gyermekekben rejlő tudás felszínre hozható. Ezek egyszerre járulhatnak hozzá a kompetenciaélmény átéléséhez a gyermek számára, elősegíthetik a pedagógiai munka eredményességének fokozását, a pedagógus sikerességét."
  • február 21.
    18:30 - 20:00
    Gordon Parks az az amerikai fotográfus, aki maradhatott volna pincér, válhatott volna zenésszé, lehetett volna filmrendező vagy az afro-amerikai közösség jogi és kulturális egyenlőségének hírnöke, de ahelyett, hogy választott volna, végül mindegyik lett. Sőt, sztárokat is fotózott, illetve kivette részét a 20. század legnagyobb amerikai fotós programjából, az FSA-ból is. Neve nem ismeretlen aktivista körökben sem, ráadásul a Vogue magazintól a Life-hoz nyert felvételt divatfotósként. Egy ennyire sokrétű tehetséggel megáldott embert nehéz kategóriába sorolni, ezért azzal a jelzővel illethetjük: géniusz. Életútja páratlan, fotói pedig az egyetemes vizuális kultúra részévé váltak még életében, ezért alkotói pályájának megismerése tele lesz heuréka pillanatokkal. Az Afro-amerikai Történelem Hónapja alkalmából. Előadó: Kis Péter, az SZTE fotográfus-képzésének oktatója
  • február 22.
    12:00 - 13:00
    A Doktoranduszok Országos Szövetségének Matematikai és Informatikai Tudományok Osztálya (DOSZ MITO) és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság a Winter School of PhD Students in Informatics and Mathematics (WSPS) nevű téli iskoláját évente más-más egyetemen tartja. Idén a Szegedi Tudományegyetem Informatika Intézete ad helyet az eseménynek. A téli iskola célja, hogy multidiszciplináris tudományos kapcsolatok kiinduló pontja legyen, illetve, hogy a résztvevők egy intenzív workshop keretében új szakmai ismeretekre tehessenek szert.
  • február 22.
    17:00 - 19:00
    A 2019-es tavaszi évadban is folytatódik a Mentor(h)áló nagysikerű beszélgetős sorozata. Idei első vendégük Uzsalyné dr. Pécsi Rita neveléskutató, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola docense. A beszélgetés címe: Miért nem működik a "Százszor megmondtam!"? A sikeres nevelés kulcsa: az érzelmi intelligencia fejlesztése