SZTE Info

MentorPro_Dr_Kaposi_Jozsef_kiemelt

Mentor(h)áló 2.0: projekt a pedagógusképzés megújításáért

A pedagógusképzés tartalmi és módszertani megújítása a célja a Mentor(h)áló projekt második felvonásának. A 2014. április 29-én az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Karán tartott konferencián az alprojektek is bemutatkoztak.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar dísztermében nagy érdeklődés övezte a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 számú, „Mentor(h)áló 2.0 program” projekt megnyitó konferenciáját 2014. április 29-én. A kezdeményezés fő célja a tudásalapú gazdaság, a tudástársadalom elvárásaihoz innovatívan alkalmazkodó, annak fejlődését elősegítő pedagógusképzés kialakítása és továbbfejlesztése a dél-alföldi régióban. A projekt keretében a Dél-alföldi Régió valamennyi pedagógusképző intézményének együttműködésével megvalósuló szakmai-tartalmi fejlesztések lehetőséget kínálnak a pedagógusképzés tartalmi és módszertani megújítására.
A megnyitón beszédet mondott Homoki-Nagy Mária professzor, az SZTE oktatási rektorhelyettese, aki hangsúlyozta a tanárképzés fontosságát. – A köznevelésben résztvevő szakembereket fel kell készíteni a 21. század kihívásaira – mondta a rektorhelyettes asszony, kiemelve a jelenlegi elképzelések hatásait. Bár elismerte, hogy a hosszú távú hatásokról még nincsenek tapasztalatok, de hozzátette, hogy mindig szükség lesz jól képzett és elhivatott óvodapedagógusokra és oktatókra, akik a gyerekekért dolgoznak. – Ehhez azonban arra van szükség, hogy a szakemberek ne elégedjenek meg a diplomával megszerzett tudással, hanem folyamatosan képezzék magukat – jelentette ki Homoki-Nagy Mária, utalva arra, hogy a pályázatnak valójában ilyen eredményeket kell elérnie.
Pukánszky Béla professzor, a projekt szakmai vezetője rövid áttekintést adott a Mentor(h)áló második fejezetéről. Azt mondta, a pedagógusképzés fejlesztését és megújítását tartják szem előtt, amely nemcsak a tanárokra, de az oktatás más területein dolgozó pedagógusokra (például gyógypedagógusokra) is kiterjed. - Minden tanár pedagógus, de nem minden pedagógus tanár – elevenített fel egy jól ismert mondást Pukánszky Béla. Előadásában hangsúlyozta, hogy a fő szempont a hálózatépítés és a tartalmi megújulás. – A siker érdekében folyamatos érdekegyeztetésre és a pedagógusképzésen belüli párbeszédekre van szükség – zárta a gondolatait a szakmai vezető.


Mentorhalo_galeria
Mentor(h)áló 2.0: projekt a pedagógusképzés megújításáért - GALÉRIA


Rádli Katalin, az EMMI Felsőoktatási Államtitkárság főosztályvezető-helyettese a projektben megvalósuló oktatáspolitikai koncepcióról beszélt. Először röviden áttekintette a megelőző projektet, majd pedig rátért az aktuális kérdéskörökre. Ezek közt szerepelt, hogy a megújítás a továbbképzést végzőkre egyaránt vonatkozik, továbbá pedig alkalmazkodni kell a köznevelési környezet változásaihoz is. – Egy pedagógusnak számolnia kell azzal, hogy bizonyos időközönként számot kell adnia a tudásáról – jelentette ki.
Mivel Kaposi József, az Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet főigazgatója sajnos nem tudott megjelenni, Baráth Tibor, az SZTE KÖVI igazgatója vette át a szót, ismertetve a projekt filozófiáját. A tapasztalatfejlesztés és tanuló szervezetek kapcsán elmondta, hogy egy ország versenyképességét nagyon erősen meghatározza, hogy miként tudja a tudásgazdaságot megvalósítani. Azt mondta, ma már nincs fal az oktatás és a munka világa között, hiszen a munka alapú tanulás is legalább olyan fontossá vált. – Elkerülhetetlen, hogy az iskola egy olyan jövőre is felkészítse az embereket, amelyeknek problémáit ma még nem is ismerjük – utalt arra, hogy az olyan újdonságok, mint a Facebook vagy az okostelefonok milyen gyökeres változást tudnak eredményezni a társadalomban néhány év leforgása alatt. Baráth Tibor a magas szintű tanulást és tanítást szorgalmazta, amely a tanuló szervezeteken keresztül érhető el. Itt ugyanis a tanulók egymástól is tanulhatnak. – Mára fontossá vált, hogy az egyének és csoportok egy kiépült hálózatban tudják segíteni egymást – zárta gondolatait az előadó.
A konferencián az alprojektek vezetői ismertették a különböző részterületeket. Ezek közt szerepelt az újonnan megalapozott SZTE Tanárképző Központ és Térségi Pedagógia Központ, valamint a pedagógiai fejlesztési szolgáltatások bemutatása is.


Szöveg: Őszi Tamás
Fotók hamarosan

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. augusztus 31.

kiemelt_Sik_Marton_SZEM

Sík Márton életében a sport már egyetemi évei alatt is központi szerepet töltött be. Az SZTE-s öregdiák mintegy húsz éven keresztül kajakozott, élsportolóként számos sikert, köztük egy olimpiai 5. helyezést is maga mögött tudhat. Ma a DÉMÁSZ Szegedi Vízisport Egyesület szakmai vezetőjeként támogatja a fiatalokat.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • október 5. 09:00 - 22. 19:00
    A kiállítás szervezője: SZAB Művészeti Szakbizottság.
  • október 6. 08:00 - december 20. 08:00
    A szegedi szecessziós épületeket szokatlan szemszögbôl mutatja meg a tárlat. Az épületekre jellemzô szecessziós részleteket láthatjuk viszont fotókon. Olyan perspektívából, madártávlatból, ahogy az utca embere nem láthatja ôket. A kiállítás megtekinthetô december 20-ig.
  • október 7. 14:00 - november 10. 08:00
    A Magyar Alkotómûvészek Országos Egyesületével karöltve, szalonjelleggel a MAOE teljes képzômûvészeti tagságát megszólaltató tárlatot mutat be a REÖK. Ennek a kiállításnak a korábbi években különbözô, nagyhírû intézmények, mint például a szentendrei MûvészetMalom adott helyet. Az eddigi évek tapasztalatai alapján a szegedi kiállítóházba is 6-800 mûvész alkotását várjuk. A kiállítás megtekinthetô november 10-ig. Belépôjegy 500 Ft.
  • október 9. 15:00 - november 10. 20:00
    A fényképeket a szerző Juhász Antalnak az 1960-as évek óta végzett néprajzi terepmunkáin készítette. Az idő tájt a tanyai emberek a gazdasági, társadalmi változások időszakát élték. Évtizedek múltán látjuk, hogy a felvételek többnyire egy még paraszti életformában élt nemzedék hétköznapi munkáját, ünnepeit dokumentálják.
  • október 9. 18:00 - 21. 20:00
    Megnyitja: Bene Zoltán író, a Szeged folyóirat fôszerkesztôje Közremûködik: Csanádi Hajnalka (ének), Nemes Levente (doromb, dob) Nagy Károly (Szeged, 1952) Vinkler-díjas festô- és grafikusmûvész, a „Szeged kultúrájáért díj” 2017. évi kitüntetettje. A szegedi Tanárképzô Fôiskolán földrajz-rajz szakos tanári diplomát szerzett, majd elvégezte a Képzômûvészeti Fôiskola továbbképzô kurzusát. Tanított általános iskolákban (Algyô, Deszk), az Eötvös Gimnáziumban és mûvészeti iskolákban (Lyra, Classic) rajz és vizuális kultúra tantárgyat, médiaismeretet. A Szegedi Szépmíves Céh szabadiskolájában rajzot, festészetet és fotózást oktat. 1990 óta vezet nyári mûvésztelepeket. Fest olajjal és akrillal, készít akvarellt, ecsetrajzot, hagyományos sokszorosító grafikával és computer grafikával is foglalkozik. Elnöke a Szegedi Szépmíves Céhnek, tagja a Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének. Megtekinthetô október 21-ig, hétköznapokon 08.00–22.00, szombaton 09.00–20.00 óráig.