SZTE Info

MentorPro_Dr_Kaposi_Jozsef_kiemelt

Mentor(h)áló 2.0: projekt a pedagógusképzés megújításáért

A pedagógusképzés tartalmi és módszertani megújítása a célja a Mentor(h)áló projekt második felvonásának. A 2014. április 29-én az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Karán tartott konferencián az alprojektek is bemutatkoztak.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar dísztermében nagy érdeklődés övezte a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 számú, „Mentor(h)áló 2.0 program” projekt megnyitó konferenciáját 2014. április 29-én. A kezdeményezés fő célja a tudásalapú gazdaság, a tudástársadalom elvárásaihoz innovatívan alkalmazkodó, annak fejlődését elősegítő pedagógusképzés kialakítása és továbbfejlesztése a dél-alföldi régióban. A projekt keretében a Dél-alföldi Régió valamennyi pedagógusképző intézményének együttműködésével megvalósuló szakmai-tartalmi fejlesztések lehetőséget kínálnak a pedagógusképzés tartalmi és módszertani megújítására.
A megnyitón beszédet mondott Homoki-Nagy Mária professzor, az SZTE oktatási rektorhelyettese, aki hangsúlyozta a tanárképzés fontosságát. – A köznevelésben résztvevő szakembereket fel kell készíteni a 21. század kihívásaira – mondta a rektorhelyettes asszony, kiemelve a jelenlegi elképzelések hatásait. Bár elismerte, hogy a hosszú távú hatásokról még nincsenek tapasztalatok, de hozzátette, hogy mindig szükség lesz jól képzett és elhivatott óvodapedagógusokra és oktatókra, akik a gyerekekért dolgoznak. – Ehhez azonban arra van szükség, hogy a szakemberek ne elégedjenek meg a diplomával megszerzett tudással, hanem folyamatosan képezzék magukat – jelentette ki Homoki-Nagy Mária, utalva arra, hogy a pályázatnak valójában ilyen eredményeket kell elérnie.
Pukánszky Béla professzor, a projekt szakmai vezetője rövid áttekintést adott a Mentor(h)áló második fejezetéről. Azt mondta, a pedagógusképzés fejlesztését és megújítását tartják szem előtt, amely nemcsak a tanárokra, de az oktatás más területein dolgozó pedagógusokra (például gyógypedagógusokra) is kiterjed. - Minden tanár pedagógus, de nem minden pedagógus tanár – elevenített fel egy jól ismert mondást Pukánszky Béla. Előadásában hangsúlyozta, hogy a fő szempont a hálózatépítés és a tartalmi megújulás. – A siker érdekében folyamatos érdekegyeztetésre és a pedagógusképzésen belüli párbeszédekre van szükség – zárta a gondolatait a szakmai vezető.


Mentorhalo_galeria
Mentor(h)áló 2.0: projekt a pedagógusképzés megújításáért - GALÉRIA


Rádli Katalin, az EMMI Felsőoktatási Államtitkárság főosztályvezető-helyettese a projektben megvalósuló oktatáspolitikai koncepcióról beszélt. Először röviden áttekintette a megelőző projektet, majd pedig rátért az aktuális kérdéskörökre. Ezek közt szerepelt, hogy a megújítás a továbbképzést végzőkre egyaránt vonatkozik, továbbá pedig alkalmazkodni kell a köznevelési környezet változásaihoz is. – Egy pedagógusnak számolnia kell azzal, hogy bizonyos időközönként számot kell adnia a tudásáról – jelentette ki.
Mivel Kaposi József, az Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet főigazgatója sajnos nem tudott megjelenni, Baráth Tibor, az SZTE KÖVI igazgatója vette át a szót, ismertetve a projekt filozófiáját. A tapasztalatfejlesztés és tanuló szervezetek kapcsán elmondta, hogy egy ország versenyképességét nagyon erősen meghatározza, hogy miként tudja a tudásgazdaságot megvalósítani. Azt mondta, ma már nincs fal az oktatás és a munka világa között, hiszen a munka alapú tanulás is legalább olyan fontossá vált. – Elkerülhetetlen, hogy az iskola egy olyan jövőre is felkészítse az embereket, amelyeknek problémáit ma még nem is ismerjük – utalt arra, hogy az olyan újdonságok, mint a Facebook vagy az okostelefonok milyen gyökeres változást tudnak eredményezni a társadalomban néhány év leforgása alatt. Baráth Tibor a magas szintű tanulást és tanítást szorgalmazta, amely a tanuló szervezeteken keresztül érhető el. Itt ugyanis a tanulók egymástól is tanulhatnak. – Mára fontossá vált, hogy az egyének és csoportok egy kiépült hálózatban tudják segíteni egymást – zárta gondolatait az előadó.
A konferencián az alprojektek vezetői ismertették a különböző részterületeket. Ezek közt szerepelt az újonnan megalapozott SZTE Tanárképző Központ és Térségi Pedagógia Központ, valamint a pedagógiai fejlesztési szolgáltatások bemutatása is.


Szöveg: Őszi Tamás
Fotók hamarosan

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • december 18.
    10:00 - 14:30
    A Paál Zoltán díj átadása. A Katalízis Munkabizottság elnökének megválasztása. Sápi András (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Tervezett Katalízis: Nano- és in-situ technológiákkal a nagy aktivitás és szelektivitás felé. Havasi Viktor (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék, PhD munka bemutató) – Ritkaföldfémekkel dópolt stroncium-aluminátok hasznosítása a fotokatalízisben. Ádám Adél (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Nikkel nanorészecskék előállítása, jellemzése és felhasználása katalizátorként SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék). Varga Gábor (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Átmenetifém-aminosav komplex-CaAl-réteges kettős hidroxid kompozitok készítése, szerkezetvizsgálatuk és katalitikus alkalmazásaik. Mészáros Rebeka, Ötvös Sándor Balázs, Varga Gábor, Kocsis Marianna, Pálinkó István, Fülöp Ferenc (SZTE Gyógyszerkémiai Intézet) – Hatékony heterogén ezüst katalizátor fejlesztése terminális alkinek közvetlen nitrillé alakításához. Gyulavári Tamás Zsolt (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Látható fénnyel gerjeszthető titán-dioxidok előállítása és jellemzése. Musza Katalin (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Cu/Cu2O nanorészecskék szintézise, jellemzése és katalitikus aktivitásuk egy kapcsolási reakcióban. Tungler Antal (MTA Energiatudományi Kutatóközpont) – Gyógyszeripari szennyvizek ártalmatlanítása és hasznosítása.
  • december 19.
    10:00 - 16:47
    Az MTA Elektrokémiai Munkabizottság tudományos ülésének programja: Janáky Csaba (SZTE) – Új eredmények és kutatási irányok a szegedi fotoelektrokémiában. Kormányos Attila (SZTE) – Vezető polimer alapú összetett elektródok fotoelektrokémiája. Samu Gergely Ferenc (SZTE) – Optikailag aktív perovszkit elektródok vizsgálata. Kovács Noémi (ELTE) – Titánötvözetek elektrokémiai stabilitásának vizsgálata kettős potenciodinamikus vezérlést alkalmazó módszerekkel. Szekeres Krisztina Júlia (ELTE) – Vezető polimerfilm elektródok elektrokémiai és morfológiai vizsgálata. Pap Sándor József (MTA Energiakutató) – Réz(II)-peptid komplexek tervezése O2 elektrokatalitikus termeléséhez. Péter László (MTA Wigner) – Cirkónium elektrolitikus hidrogénezése. Tóth Péter Sándor (SZTE) – Grafén és egyéb kétdimenziós nanoszerkezetek (foto)elektrokémiai vizsgálata. Pajkossy Tamás (MTA TTK) – Egyebek. A rendezvény szervezője: SZAB Kémiai Szakbizottság Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Munkabizottság.
  • december 19.
    15:00 - 17:00
    SZAB Orvostudományi Szakbizottság Sprottudományi Munkabizottság.
  • *
    december 19.
    17:00 - 18:30
    Mikszáth Kálmántól kezdve Wass Alberten át Oravecz Imréig több író, illetve számos tanulmány tudós szerzője is foglalkozik az amerikai kontinensen diaszpórában élő magyarok helyzetével. Újszászi Ilona újságíró, az SZTE közkapcsolati koordinátora legújabb riportkönyvében családtörténetekkel válaszol a kérdésre: Hogyan lettek ők „amerikai magyarok”? A fotókkal, számokkal, tényekkel illusztrált könyvbemutatón szó esik az amerikai bevándorlási hullámok különbözőségeiről és tanulságairól, ami segítheti a napjainkban Európát érintő migrációs válság értelmezését is.