SZTE Info

gyogyped_konf_kiemelt

Gyógypedagógiai konferencia Szegeden

A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete 42. országos szakmai konferenciájának Szeged ad otthont. Az SZTE támogatásával megszervezett tanácskozás középpontjában idén a teljes életíven át tartó gondoskodás és rehabilitáció áll.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

„Fogyatékosságügy – rehabilitáció – szociális gondoskodás.” E téma köré szervezi 43. országos szakmai konferenciáját a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete (MAGYE). A gyógypedagógus-szakma tradicionális, legnagyobb létszámú, kilenc szakosztály működését koordináló szakmai szervezet idei konferenciáját a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán működő Gyógypedógus-képző Intézet támogatásával hívta életre. A 2014. június 19-21. között az MTA Szegedi Akadémiai Bizottsága székházában, illetve a szegedi Klúg Péter Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Diákotthon épületében megtartott rendezvényen megemlékeznek Bárczi Gusztávról, aki 50 éve és Göllesz Viktorról, aki 15 éve hunyt el.


 

„A tanárképzés tanulhatna a gyógypedagógus-képzéstől”


A tudományos tanácskozáson plenáris összejövetelen és kilenc szakosztályi ülésen foglalkoznak az előadók – többek között – a gyógypedagógia képzéstörténetével, a rehabilitáció szakmai kérdéseivel, a felnőtt fogyatékosok munkavállalási kérdéseivel, a logopédiai rehabilitációval, a beszédfogyatékosság problémájával – tudtuk meg Gereben Ferencnétől, a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete elnökétől.


„A konferencia szervezésébe bekapcsolódó SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet mindennapi munkáját az egyetem vezetésétől kapott támogató légkörben végzi. A Szegedi Tudományegyetemen 2003 óta három szakirányon – a tanulásban akadályozottak pedagógiája, az értelmileg akadályozottak pedagógiája és logopédia – képeznek gyógypedagógusokat” – mondta Varga Imre egyetemi docens a konferenciát megelőző sajtótájékoztatón. A képzés indulásakor az akkori Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola komoly segítséget nyújtott az intézménynek. Az SZTE gyógypedagógus-képző intézményének megalapítása Pukánszky Béla professzor nevéhez fűződik. Kiemelte: az intézmény mind diákjaira, mind oktatóira nagyon büszke, mert kiemelkedő eredményeket értek el pályájuk alatt.


„Egy nagyon erőteljesen gyakorlatorientált, hiteles tudásokat nyújtó, történetileg is bizonyított, 114 éves Bárczi-féle alapozású gyógypedagógus-képzés, megítélésem szerint, egy igazi hungarikum, amire büszkének kell lenni. Úgy gondolom, tanulhat a gyógypedagógus-képzéstől, annak gyakorlati és elméleti szervezésétől a tanárképzés” – mondta Pukánszky Béla, az SZTE JGYPK Gyógypedagógus Képző Intézet vezetője.


„A mai világban rendkívül fontos, hogy az óvodapedagógus, tanító- és tanárképzés az integrációra törekvő világban, be tudjon emelni a tanterve olyan ismereteket, melyek a gyerekek együttnevelését fogja segíteni” – tette hozzá Gereben Ferencné, a MAGYE elnöke.

 

Gyogypedagogiai_konferencia_Szegeden_galeria
Gyógypedagógiai konferencia Szegeden - GALÉRIA


„A társadalom állapotát is jellemzi az, ahogyan a sérült emberekkel bánik”


A háromnapos konferencia megnyitóján Kozma József Szeged város nevében köszöntötte a vendégeket. Beszédében így fogalmazott: „Nem vagyunk egyformák, de egyenlőek vagyunk. Nincs éles határ az egészséges és a nem teljesen egészséges, a fogyatékos vagy sérült, és ilyen problémával nem küszködő emberek között. A társadalomban egyfajta integrálást kell megvalósítani, az egység helyreállítását kell megpróbálni. A fogyatékossággal rendelkezők egy egésznek a részét képzik, a közösség nélkülük nem egész.”

„Szilárd meggyőződésem, az, hogy egy társadalom kulturáltsága, civilizációs szintje, egyértelműem lemérhető, azon, hogy hogyan fordul a fogyatékosai felé, milyen segítséget nyújt nekik” – mondta Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora. A konferenciát köszöntve hozzátette: a fogyatékosokkal való foglalkozás és a rehabilitáció valójában a társadalom önérdekeit is támogatja, mivel a sérült emberek rehabilitációja, támogatása gazdaságilag is racionális. A Szegedi Tudományegyetem ezekre a kérdésekre kellő komolysággal tekint. Ez nemcsak abban nyilvánul meg, hogy az egyetem segíti a konferencia szervezését, lebonyolítását, hanem az intézményben folyó kardiológiai, neurológiai rehabilitációs ellátásokban is, valamint az intézményi koncepció célkitűzéseiben. Ugyanis a Tisza-parti universitas következő célja a gyermekek megfelelő egészségügyi rehabilitációjának biztosítása. Köszöntője végén tiszteletét és köszönetét fejezte ki azoknak a kollégáknak, akik ezzel a nemes hivatással járó nehézségeket vállalják a mindennapi munkájukban is.

 


„Semmit róluk nélkülük!”


A „Semmit róluk nélkülük!” gondolat jegyében, a rehabilitáció jelentőségét érzékeltetve sérült személyek is köszöntötték a konferenciát. Többek között a süketen született Loványi Eszter, aki – köszönhetően családja és a gyógypedagógusok támogatásának, saját erőfeszítéseinek – hallók között nevelkedett, és két diplomát is szerzett. A gyógypedagógus és szociológus nő vázolta életpályájának nehézségeit, a segítők támogatásának jelentőségét. Ezzel is érveket szolgáltatott ahhoz, hogy – a jelenleg általa is végzett – önkéntes és érdekvédelmi munka, a publikációk is hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek megértsék a gyógypedagógia, a rahabilitáció jelentőségét.


Az oktatási jogok biztosa, Aáry-Tamás Lajos is megtisztelte jelenlétével a gyógypedagógus szakma szegedi tanácskozását. Köszöntőjében elismerően beszélt a gyógypedagógiáról, a tudománynak az oktatásban is megnyilvánuló eredményeiről. Tapasztalatai szerint a gyógypedagógusok azok, akik ma Magyarországon a legtöbbet tudnak a családról, a gyereknevelés és oktatás nehézségeiről. Ám szerinte nagyon sok szó esik a mit és hogyan oktassunk problémáról. Az oktatási jogok biztosa úgy véli: mielőbb közösen meg kellene válaszolni azt a kérdést is, hogy miért oktatunk.

 

A konferencia teljes programja itt olvasható:

 

SZTEinfo

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • december 5. 17:00 - 15. 20:00
    Az SZTE 2017-es Szent-Györgyi emlékév programjaként az SZTE Nemzetközi és Közkapcsolati Igazgatóság Kulturális Iroda Minden, ami C-vitamin címmel fotópályázatot hirdetett. A felhívására érkező fényképeket tekinthetik meg a kiállításon. A kiállítást megnyitja: Dr. Datki Zsolt neurobiológus (SZTE ÁOK). Közreműködik: Dr. Kosztolányi József egyetemi docens (SZTE TTIK Bolyai Intézet). A fotókiállítás 2017. december 15-ig, munkanapokon 8-20 óra között tekinthető meg.
  • december 11.
    06:28 - 06:28
    Az SZTE Mentor(h)áló projektjének Pedagógiai esték sorozatában Kozma-Vízkeleti Dániel család- és pszichoterapeuta, klinikai szakpszichológus az alábbi kérdésekre keresi a választ: Valóban papír-e a papír? Mit várunk egy ünneptől? Mi a lélektani jelentősége a hétköznapi rutin megtörésének? Van-e lelki jelentősége az ünnepi viseletnek? Hogyan őrizzük meg hagyományainkat a megváltozó rítusok során? Jobb-e a Halloween és a Valentin-nap a hagyományos ünnepeknél – mit adnak nekünk az újonnan divatossá vált események? És tényleg, miért fontosak azok a hétköznapi apróságok…?
  • december 11.
    17:00 - 18:30
    Dudás Csilla, kétszeres Sófi-ösztöndíjas PhD vegyészhallgatóval (SZTE, TTIK) Újszászi Ilona újságíró (SZTE NKI) beszélget.
  • december 12.
    17:30 - 18:00
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt és a Szent-Györgyi Albert Agóra „vetítős” sorozatának témája: Irán és Burma. Kalauzunk: Németh György, aki sokáig pedagógus-technikus a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán, majd az MTI újságíró-fotóriportere volt 24 évig, most szabadúszó, illetve nyugdíjas fotográfus. Ez a két különleges és a hétköznapi utazó számára kevésbé elérhető úticél gyönyörűséges fotói lesznek láthatók, megspékelve azzal a témával, hogy "Hogyan készüljön egy fotós, ha ismeretlen tájakon, ismeretlen kultúrát szándékozik megörökíteni?".
  • december 15.
    06:16 - 06:16
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt és a Somogyi-könyvtár közös, Pedagógiai esték című sorozatának advent váró programjának vendége: Kondé Lajos, a szegedi Dóm plébánosa, akinek az ifjúságért végzett munkáját Pro Urbe Szeged-díjjal és Csongrád megye díszpolgári címével is elismerték már.