SZTE Info

gyogyped_konf_kiemelt

Gyógypedagógiai konferencia Szegeden

A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete 42. országos szakmai konferenciájának Szeged ad otthont. Az SZTE támogatásával megszervezett tanácskozás középpontjában idén a teljes életíven át tartó gondoskodás és rehabilitáció áll.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

„Fogyatékosságügy – rehabilitáció – szociális gondoskodás.” E téma köré szervezi 43. országos szakmai konferenciáját a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete (MAGYE). A gyógypedagógus-szakma tradicionális, legnagyobb létszámú, kilenc szakosztály működését koordináló szakmai szervezet idei konferenciáját a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán működő Gyógypedógus-képző Intézet támogatásával hívta életre. A 2014. június 19-21. között az MTA Szegedi Akadémiai Bizottsága székházában, illetve a szegedi Klúg Péter Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Diákotthon épületében megtartott rendezvényen megemlékeznek Bárczi Gusztávról, aki 50 éve és Göllesz Viktorról, aki 15 éve hunyt el.


 

„A tanárképzés tanulhatna a gyógypedagógus-képzéstől”


A tudományos tanácskozáson plenáris összejövetelen és kilenc szakosztályi ülésen foglalkoznak az előadók – többek között – a gyógypedagógia képzéstörténetével, a rehabilitáció szakmai kérdéseivel, a felnőtt fogyatékosok munkavállalási kérdéseivel, a logopédiai rehabilitációval, a beszédfogyatékosság problémájával – tudtuk meg Gereben Ferencnétől, a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete elnökétől.


„A konferencia szervezésébe bekapcsolódó SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet mindennapi munkáját az egyetem vezetésétől kapott támogató légkörben végzi. A Szegedi Tudományegyetemen 2003 óta három szakirányon – a tanulásban akadályozottak pedagógiája, az értelmileg akadályozottak pedagógiája és logopédia – képeznek gyógypedagógusokat” – mondta Varga Imre egyetemi docens a konferenciát megelőző sajtótájékoztatón. A képzés indulásakor az akkori Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola komoly segítséget nyújtott az intézménynek. Az SZTE gyógypedagógus-képző intézményének megalapítása Pukánszky Béla professzor nevéhez fűződik. Kiemelte: az intézmény mind diákjaira, mind oktatóira nagyon büszke, mert kiemelkedő eredményeket értek el pályájuk alatt.


„Egy nagyon erőteljesen gyakorlatorientált, hiteles tudásokat nyújtó, történetileg is bizonyított, 114 éves Bárczi-féle alapozású gyógypedagógus-képzés, megítélésem szerint, egy igazi hungarikum, amire büszkének kell lenni. Úgy gondolom, tanulhat a gyógypedagógus-képzéstől, annak gyakorlati és elméleti szervezésétől a tanárképzés” – mondta Pukánszky Béla, az SZTE JGYPK Gyógypedagógus Képző Intézet vezetője.


„A mai világban rendkívül fontos, hogy az óvodapedagógus, tanító- és tanárképzés az integrációra törekvő világban, be tudjon emelni a tanterve olyan ismereteket, melyek a gyerekek együttnevelését fogja segíteni” – tette hozzá Gereben Ferencné, a MAGYE elnöke.

 

Gyogypedagogiai_konferencia_Szegeden_galeria
Gyógypedagógiai konferencia Szegeden - GALÉRIA


„A társadalom állapotát is jellemzi az, ahogyan a sérült emberekkel bánik”


A háromnapos konferencia megnyitóján Kozma József Szeged város nevében köszöntötte a vendégeket. Beszédében így fogalmazott: „Nem vagyunk egyformák, de egyenlőek vagyunk. Nincs éles határ az egészséges és a nem teljesen egészséges, a fogyatékos vagy sérült, és ilyen problémával nem küszködő emberek között. A társadalomban egyfajta integrálást kell megvalósítani, az egység helyreállítását kell megpróbálni. A fogyatékossággal rendelkezők egy egésznek a részét képzik, a közösség nélkülük nem egész.”

„Szilárd meggyőződésem, az, hogy egy társadalom kulturáltsága, civilizációs szintje, egyértelműem lemérhető, azon, hogy hogyan fordul a fogyatékosai felé, milyen segítséget nyújt nekik” – mondta Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora. A konferenciát köszöntve hozzátette: a fogyatékosokkal való foglalkozás és a rehabilitáció valójában a társadalom önérdekeit is támogatja, mivel a sérült emberek rehabilitációja, támogatása gazdaságilag is racionális. A Szegedi Tudományegyetem ezekre a kérdésekre kellő komolysággal tekint. Ez nemcsak abban nyilvánul meg, hogy az egyetem segíti a konferencia szervezését, lebonyolítását, hanem az intézményben folyó kardiológiai, neurológiai rehabilitációs ellátásokban is, valamint az intézményi koncepció célkitűzéseiben. Ugyanis a Tisza-parti universitas következő célja a gyermekek megfelelő egészségügyi rehabilitációjának biztosítása. Köszöntője végén tiszteletét és köszönetét fejezte ki azoknak a kollégáknak, akik ezzel a nemes hivatással járó nehézségeket vállalják a mindennapi munkájukban is.

 


„Semmit róluk nélkülük!”


A „Semmit róluk nélkülük!” gondolat jegyében, a rehabilitáció jelentőségét érzékeltetve sérült személyek is köszöntötték a konferenciát. Többek között a süketen született Loványi Eszter, aki – köszönhetően családja és a gyógypedagógusok támogatásának, saját erőfeszítéseinek – hallók között nevelkedett, és két diplomát is szerzett. A gyógypedagógus és szociológus nő vázolta életpályájának nehézségeit, a segítők támogatásának jelentőségét. Ezzel is érveket szolgáltatott ahhoz, hogy – a jelenleg általa is végzett – önkéntes és érdekvédelmi munka, a publikációk is hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek megértsék a gyógypedagógia, a rahabilitáció jelentőségét.


Az oktatási jogok biztosa, Aáry-Tamás Lajos is megtisztelte jelenlétével a gyógypedagógus szakma szegedi tanácskozását. Köszöntőjében elismerően beszélt a gyógypedagógiáról, a tudománynak az oktatásban is megnyilvánuló eredményeiről. Tapasztalatai szerint a gyógypedagógusok azok, akik ma Magyarországon a legtöbbet tudnak a családról, a gyereknevelés és oktatás nehézségeiről. Ám szerinte nagyon sok szó esik a mit és hogyan oktassunk problémáról. Az oktatási jogok biztosa úgy véli: mielőbb közösen meg kellene válaszolni azt a kérdést is, hogy miért oktatunk.

 

A konferencia teljes programja itt olvasható:

 

SZTEinfo

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.
  • február 28.
    17:55 - 19:30
    Szalai Anikó, az SZTE ÁJTK adjunktusa Hétköznapi nemzetközi jog című előadásában kifejti: általában az emberek úgy gondolják, hogy a nemzetközi jog egy elvont szelete a jognak, amely a külföldiekre, másokra vonatkozik, de a mi hétköznapjainkat biztosan nem érinti. A nemzetközi jog azóta létezik, amióta államok vannak. Ez a jogterület eredetileg az államok közötti kapcsolatok rendezését szolgálta, azonban a technikai és társadalmi fejlődés elvezetett a nemzetközi jog kiszélesedéséhez. Kibővült a nemzetközi jog alanyainak köre, így az államok és nemzetközi szervezetek mellett ide soroljuk az embereket, sőt mostanában már a gazdasági társaságokat is. A nemzetközi jog áthatja a mindennapi életünket, onnantól kezdve, hogy bekapcsoljuk reggel a telefonunkat, megesszük a banánunkat és munkába megyünk, odáig, hogy este megnézzük a híreket.