SZTE Info

Rendhagyó fizikaórák megyeszerte az SZTE munkatársaival

Csongrád megyében eddig hat településen – legutóbb Öttömösön – tartottak rendhagyó fizikaórát a Szegedi Tudományegyetem Fizikus Tanszékcsoport Optikai és Kvantumelektronikai tanszékének munkatársai. Ignácz Ferenc és Molnár Dániel az elektromosság és az optika témakörét ismertették meg a diákokkal, akik közül a rendhagyó óra végén többen nyilatkoztak úgy: fizikusok szeretnének lenni.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

delmaoba249 diák jár az öttömösi Szent Ágoston Katolikus Általános Iskolába, közülük szinte mindannyian részt vettek a rendhagyó fizika órán. A Szegedi Tudományegyetem Optikai és Kvantumelektronikai tanszéke olyan kistelepülési iskolákba viszi házhoz a fizikát, ahol nem tudják megoldani, hogy a gyerekeket elvigyék Szegedre a tanszékre.


- A cél a fizika népszerűsítése, hogy felkeltsük a gyerekek érdeklődését, és megszerettessük velük a természettudományos tantárgyat – fogalmazott Ignácz Ferenc, a tanszék tudományos munkatársa. Hozzátette: a rendhagyó fizikaórán bemutatott eszközökkel első és másodéves hallgatóknak tartanak kísérletes órákat, de mivel mindegyikkel látványos és izgalmas dolgokat tudnak mutatni, az általános iskolás gyerekek is nagyon szeretik ezeket a bemutatókat.


Megkérdeztük az egyetem munkatársait, nekik melyik berendezés a kedvencük. Ignácz Ferenc elárulta: mindegyik a szívéhez nő az embernek, Molnár Dániel pedig azt válaszolta: mindig az, amelyik úgy működik, ahogy eltervezte. A berendezések nagy részét ugyanis a tanszék munkatársai építik.


A majd kétórás bemutatón elektromágnesességtani és optikai kísérleteket láthattak a gyerekek. Láthatták, ahogy a Van de Graaf generátor „elfújja” a gyertya lángját, hogy a Tesla-transzformátorral fényt lehet csalogatni különböző világító eszközökbe, elmagyarázták a gyerekeknek, hogy hogyan működik a villám, és miért nem csak bele egy több ezer méter magasan szálló repülőgépbe. A Faraday-kalitkák arra valók, hogy egy fémháló leárnyékolja az adott területet, így véd a gyorsan változó külső elektromos tértől.


A több órás bemutatón Ignácz Ferenc és Molnár Dániel megmutatták a gyerekeknek az egyszerű optikai eszközök tárházát: a síktükröket és a gömbtükröket. Utóbbi kézről kézre járt: a gyerekek nevetve grimaszoltak a homorú és domború tükrökbe. Beszélgettek arról, hogyan keletkezik a teljes visszatükrözés révén a délibáb és a szivárvány, és bemutattak egy érdekes videót is, amelyből kiderült, hogy a hal is tudja a fizikát. A lövőhal ugyanis a vízből kiemelkedve vízsugárral lövi le áldozatát – többnyire bogarakat, szúnyogokat -, ahhoz pedig, hogy pontosan célba találjon, ki kell számolni a lövése parabolapályáját.


Hazhoz_megy_a_fizika_galeria
Házhoz megy a fizika - GALÉRIA


A fizikaóra végén a gyerekek kézbe vehették, kipróbálhatták a több tucatnyi eszközt. Ámulattal próbálták ki a berendezéseket, nagyon sokan kérdeztek, és a kísérletes óra végére kiderült, hogy a fizika most már sokkal több gyermek számára vonzó, mint a bemutató elején.


Az iskola kémia-matematika szakos tanára, Csonkáné Batiz Bernadett elmondta: nagyon örültek a bemutatónak, mert annak ellenére, hogy a természettudományos tantárgyakat igyekeznek kísérletekkel érdekessé tenni, a bemutatón látott eszközök közül alig egy-kettő áll rendelkezésükre.


A Szegedi Tudományegyetem Fizikus Tanszékcsoport Optikai és Kvantumelektronikai tanszékének rendhagyó fizikaóráját már megtartották Csólyospáloson, Üllésen, Forráskúton, Bordányban, Zákányszéken, most Öttömösön, de a következő hetekben még számos helyre látogatnak el a tanszék munkatársai varázslatos eszköztárukkal.


A rendhagyó fizika órák TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0005 azonosítószámú, „Ágazati felkészítés a hazai ELI projekttel összefüggő képzési és K+F feladatokra " című pályázat keretében, az Európai Unió támogatásával valósulnak meg.

 

Nyemcsok Éva Eső

Fotók: Nyemcsok Éva Eső



uszt_logo_rgb Infoblokk3_ESZA_egyes

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.
  • február 28.
    17:55 - 19:30
    Szalai Anikó, az SZTE ÁJTK adjunktusa Hétköznapi nemzetközi jog című előadásában kifejti: általában az emberek úgy gondolják, hogy a nemzetközi jog egy elvont szelete a jognak, amely a külföldiekre, másokra vonatkozik, de a mi hétköznapjainkat biztosan nem érinti. A nemzetközi jog azóta létezik, amióta államok vannak. Ez a jogterület eredetileg az államok közötti kapcsolatok rendezését szolgálta, azonban a technikai és társadalmi fejlődés elvezetett a nemzetközi jog kiszélesedéséhez. Kibővült a nemzetközi jog alanyainak köre, így az államok és nemzetközi szervezetek mellett ide soroljuk az embereket, sőt mostanában már a gazdasági társaságokat is. A nemzetközi jog áthatja a mindennapi életünket, onnantól kezdve, hogy bekapcsoljuk reggel a telefonunkat, megesszük a banánunkat és munkába megyünk, odáig, hogy este megnézzük a híreket.