SZTE Info

A háború az áldozatok szemszögéből – Jean Mohr fotói a TIK-ben

2014. szeptember 24-én különleges kiállítás nyílt meg a TIK átriumában. A Svájci Nagykövetség, a Szegedi Tudományegyetem Klebelsberg Kuno Könyvtár és a Szegedi Alliance Française szervezésében megvalósult október 10-ig várja a látogatókat, hogy egy talán mindennél közelebbi élményt nyújtson a háborúk áldozatainak sorsáról, bemutatva életüket, megpróbáltatásaikat.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A kiállítást Keveházi Katalin, a könyvtár főigazgatója és Csernus Sándor, a szegedi Alliance Française igazgatója nyitotta meg. A tárlatot többek között az első genfi egyezmény 150. évfordulója alkalmából hívták életre, ez volt ugyanis az első nemzetközi egyezmény a háborús sebesültek megkülönböztetés nélküli védelméről. Csernus Sándor beszédében elmondta, kiemelkedő és tiszteletre méltó az a szerep, amit Svájc magára vállalt az elesettek és a háborús áldozatok érdekében, olyan dolog, amire méltán büszke lehet az ország. Véleménye szerint napjainkban a fotózás művészete átalakult, „manapság fényképezni bárki tud”, hála a fejlett technológiának. A fényképészek számára ma már az jelent kihívást, hogy olyan képet tudjanak készíteni, ami igazi művészi értékkel bír, ami megállítja és megfogja az embereket. Jean Mohr ilyen fotós volt, képei megdöbbentik, megérintik az embereket a mai napig. Fényképei azonban nemcsak szánalmat keltenek bennünk, hanem a tenni akarás érzését élesztik fel, nem a szomorú elfogadásra, hanem a segítésre buzdítják fel a nézőket.

Csernus Sándor után Urs Brönnimann, a Svájci Külügyminisztérium képviselője beszélt a kiállításról, Jean Mohr alakjáról, a Nemzetközi Vöröskereszt és a Vörös Félhold megalakulásáról.


TIK_-_haborus_fotokiallitasmegnyito_2014._szeptember_24
A háború az áldozatok szemszögéből – Jean Mohr fotói a TIK-ben - GALÉRIA


A vöröskeresztes mozgalom ötlete egy svájci üzletembertől, Jean Henry Dunant-tól származik. Dunant 1859-ben egy utazása során áthaladt a solferinói csatatéren, ahol megdöbbentő látvány fogadta; a harcok után még 35 ezer sebesült hevert a területen, segítség nélkül, halálra ítélve. Dunant képtelen volt otthagyni őket, így a helyi lakosság segítségével felállítottak egy rögtönzött kórházat, és közös erővel ellátták a sebesülteket. Ezután visszatért Genfbe, ahol két célt akart megvalósítani; létrehozni egy nemzetközi önkéntes társaságot, amely nemcsak a háborús áldozatoknak, de más elesetteknek, a járványok és a természeti katasztrófák károsultjainak is segítséget, ellátást nyújt, és ezt a társaságot egy nemzetközi politikai egyezménnyel biztosítani. 1863-ban megalapította az Ötök Bizottságát, amely 1880-ban vált a Vöröskereszt Nemzetközi Bizottságává, amely ma Svájc humanitárius elkötelezettségének záloga. Az első, 1864-es szerződés után további négy genfi egyezményt írtak alá, amelyek a civilek és a háborúk résztvevőinek jogainak szabályozását és védelmét biztosították. Napjainkban a Vöröskeresztnek több mint 13 millió önkéntese tevékenykedik a világ 189 országában.

Jean Mohr is önkéntes volt a Nemzetközi Vöröskeresztnél, ott dolgozott, ahol épp háború, járvány vagy más szerencsétlenség pusztított a világban, így alkalma nyílt lefotózni ezeket a pillanatokat. Kezdettől fogva arra törekedett, hogy megértse és megfogalmazza azon civil lakosok drámáját, akik a háborúk tragédiáit nap mint nap kénytelenek átélni. Több mint 80 kiállítása évtizedek munkájának gyümölcse. Jean Mohr részesült abban a díjban, melyet az emberi jogok ügyét legkövetkezetesebben képviselő fényképésznek adományoztak.

A TIK-ben megtekinthető tárlat Palesztinára, Ciprusra és Afrika emblematikus esteire fókuszál, az itteni konfliktusok áldozatait, a háborúk szenvedéseiben és a folytonos veszélyhelyzetben élő menekülteket és közösségeket tárja elénk.

 

SZTEinfo – Ondrik Imola

fotók: Edelmayer Zsolt

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • május 20.
    18:00 - 19:00
    Születni kell a vezetésre vagy az tanulható? Ha születni kell rá, miért tanítjuk? Mi teszi sikeressé a 21. század vezetőit? Mit üzen Dzsingisz kán és Steve Jobs a ma vezetőinek? Mi a vezetés felelőssége? Mi a morál, az etika szerepe a vezetésben? Mit hoz a jövő, hogyan alkalmazkodik a változáshoz a (tudás)társadalom? Hogyan alakítja a munka és az iskola világát, mindennapi életünket az AI (mesterséges intelligencia), a VR (virtuális valóság), az AR (kiterjesztett valóság) és az 5G? Izgalmas kérdések, hiteles válaszok - vendégünk dr. Baráth Tibor, a Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézetének igazgatója!
  • május 20.
    18:30 - 19:30
    Joe Vitone-nal Kis Péter beszélget a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban is kiállított képeiről. "Joe Vitone 'Családi felvételek: Portrék az amerikai rozsdaövezetből' című sorozata az alkotó az ohiói Akronben és környékén élő családtagjairól készült. Az 1998 óta készülő anyag az amerikai rozsdaövezet (az USA észak-keleti, egykori nagyipari régiója) munkásosztálybeli közösségeiben élők személyes kapcsolatainak alakulását dokumentálja. Vitone a képeket nyári látogatásai alkalmával készíti, és olyan családi ünnepekkel, házasélettel, válással, függőséggel, munkanélküliséggel vagy gyermekszületéssel kapcsolatos pillanatokat örökít meg, melyek az egész országban részei a családi életnek." (Theresa Bembnister, segédkurátor, Akron Művészeti Múzeum) Joe Vitone dokumentarista fotóművész és oktató a texasi Austin városából. Művei főként nagyformátumú portrék és az Egyesült Államokban készült tájképek, panorámaképein pedig különböző kultúrák hagyományait vizsgálja. Hagyományos és digitális fotográfiával, illetve elektronikus médiával kapcsolatos kurzusokat tart a St. Edwards Egyetemen. Elnyerte a National Endowment for the Arts ösztöndíját, Fulbright-ösztöndíjasként pedig Costa Ricában dolgozott egy családi gazdálkodással kapcsolatos projekten. Számos kiállítása volt többek között a New York University-n, a Limában található Perui-Észak-amerikai Kulturális Intézetben, a portlandi Oregon Fotóművészeti Központban és a Houstoni Fotográfiai Központban. Fotói részét képezik a Clevelandi Művészeti Múzeum, a Kreatív Fotográfiáért Központ, a Houstoni Szépművészeti Múzeum és a Smithsonian Intézet Amerikai Történelem Múzeuma gyűjteményének. American Corner fotópályázata: Parafrázis Fotópályázat / Paraphrase Photo Contest https://www.facebook.com/events/856167818100087/
  • május 21.
    14:00 - 18:00
    A SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék a Bonni Egyetem Médiatudományi Tanszékével közösen nemzetközi workshopot szervez május 21-én Screen Cultures címmel. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
  • május 21.
    17:00 - 18:00
    Pászka Imre professzorral, a SZAB Szociológiai Munkabizottság alapító elnökével 70. születésnapja és készülő kötete kapcsán beszélget Jancsák Csaba a SZAB Szociológiai Munkabizottság elnöke és Dávid Benjámin hallgató.
  • május 21.
    19:30 - 20:30
    A Bharatanatyam Dél-India klasszikus tánca, amely leszármazottja a több évezredes múltra visszatekintő templomi táncosnők, a dévadászik művészetének. A 20. században a Bharatanatyam színpadi műfajjá vált. A táncos a zene, tánc, színészet és költészet egységét hivatott megidézni, hogy ezzel spirituális magasságokba emelje nézőjét és önmagát. Subhashini Goda indiai származású táncművész, tánctanár; Erasmus Mundus – Choreomundus ösztöndíjat nyert táncelmélet és -gyakorlat, illetve kulturális örökség témakörben, jelenleg az SZTE BTK Néprajz és Kulturális Antropológia Tanszéken folytatja tanulmányait. Egyéni táncelőadások, valamint csoportos tradicionális és kortárs táncdrámák kimagasló előadója és alkotója. Többszörös szakmai elismerésben részesült: 2013-ban és 2014-ben legjobb előadói díjat, valamint kiváló táncművész minősítést kapott. A Kala Sangam Tánccsoport 2003 óta működik Szegeden. A tánccsoport vezetője, Kiss Tímea Somi Panninál kezdte, majd Indiában folytatta tanulmányait Anuradha Shinde tanárnőnél és Adyar K. Lakshman táncmesternél. Tanítványaival számos fellépésen, fesztiválon vettek részt, adtak önálló táncestet. A fellépők csoportos és szóló tánckoreográfiákat adnak elő, mely alkalmon az összes tánccsoport megmutatja magát, magyar és indiai származású tanítványok egyaránt. Belépőjegy elővételben és SZTE diákigazolvánnyal 990 Ft, a rendezvény napján 1300 Ft