SZTE Info

Szegedi oktatók a marketingoktatók és -kutatók egyesülete tisztségviselői között

Marketingoktatók tanácskoztak a Szegedi Tudományegyetem. A találkozón többszörös jubileumot ünnepeltek: a Marketing Oktatók Klubja 20. konferenciájának ugyanis az a szegedi egyetem adott otthont, ahol két évtizede indult a közgazdászképzés, a tanácskozást pedig az SZTE idén 15 éves Gazdaságtudományi Kara szervezte meg. A konferencia alkalmával tartotta alakuló taggyűlését a Marketing Oktatók és Kutatók Egyesülete, amelynek Révész Balázs lett az alelnöke, Dinya Lászlót elnökségi taggá, Hetesi Erzsébetet pedig a felügyelőbizottsági taggá választották. A konferencia értékelésére Révész Balázst kértük.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Révész Balázs, az SZTE GTK Üzleti Tudományok Intézete Marketing-Menedzsment Szakcsoport egyetemi docense a konferencia kapcsán elmondta: az elmúlt évekhez hasonlóan szakmailag magas színvonalú előadásokkal és jó hangulatban telt a háromnapos rendezvény. Az első napon a doktoranduszhallgatóké volt a terep, a kiválasztott doktoranduszok a hazai marketingkutatók jeles szereplőitől kaphattak tanácsokat a tervezett kutatási témájukhoz, kutatási programjuk megvalósításához, majd pedig a konferencia plenáris előadásait követően több mint 50 előadás hangzott el a szekcióüléseken.


A konferencia alkalmával tartotta alakuló taggyűlését a Marketing Oktatók és Kutatók Egyesülete, melynek célja a marketingszemlélet elterjesztése, az oktatás és kutatás szakmai támogatása, a marketinggyakorlat fejlesztése. Az egyesület a közép és felsőoktatási intézményekben dolgozó marketingoktatók és -kutatók közösségét hivatott ápolni – mondta Révész Balázs, akit az egyesület alelnökévé választottak. A szegedi universitas jeles oktatói közül még ketten töltenek be tisztséget az egyesületben: Dinya Lászlót elnökségi taggá, Hetesi Erzsébetet pedig a felügyelőbizottsági taggá választották


Megkerülhetetlen kérdés, hogy mennyiben változott a marketing mint szakma és tantárgy az elmúlt 20 esztendőben. Révész Balázs szeirnt az elmúlt 20-30 év jelentős változásokat hozott a marketingben és a marketingoktatásban is. – Elég, ha csak annyit mondok, hogy 30 éve még csak a nagyvállalati marketinget oktatták az egyetemek, de ma már külön területként és tárgyként jelenik meg a kis- és középvállalkozások marketingje, a kkv-marketing – magyarázta. – Vagy egy másik változás: a 90-es évek második felétől beszélhetünk itthon az internet üzleti célú használatának elindulásáról, de persze ez még az USA-ban is csak néhány évvel korábbra tehető. Ma pedig már nincs olyan vállalkozás, amely ne használná működése során ezt a csatornát.


A most 15 éves Gazdaságtudományi Karon tanulhatnak a hallgatók marketinget, tény, hogy a tananyagnak igazodnia kell az állandóan változó, folyamatosan megújuló tudományterülethez. Az egyetemi docens rámutatott: a hallgatók számára is igyekeznek naprakész ismereteket nyújtani, s ebben is sokat segítenek az ilyen rendezvények. Emellett persze folyamatosan törekednek arra, hogy a szakma jeles képviselőit is meghívják az egyetemi órákra, előadásokra. A marketing területén számos nagy kihívás van, Révész Balázs szerint a legnagyobb talán az lehet, hogy a rendkívül nagy számú megoldás és lehetőség közül kiválasztani azt, amelyik a legjobb az adott szituációban. Ehhez persze először is az a fontos, hogy ismerjük a lehetőségeket, másodszor pedig a jó helyzetértékelés és az elemző képesség számít különösen fontosnak.


A konferencián számos kiváló előadás hangzott el, ezek közül az értékelésekor nehéz választani. Révész Balázs elsőként a plenáris előadásokat említette, Vörös József (PTE), a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja a termelés és marketing kapcsolatát, ezen belül is a marketing üzleti folyamatokban betöltött kiemelkedő szerepét ismertette. Ez után Józsa László (SZE) új-zélandi és indiai tapasztalatait osztotta meg, végül pedig Kozák Ákos, a GFK Hungária Piackutató Intézet igazgatója ismertette a legújabb kutatási eredményeket.


A marketing kifejezetten angolszász találmány, az Amerikai kontinensen született – arra is kíváncsiak voltunk, hogy az európaiak mennyire tudnak lépést tartani a tengeren túli kollégákkal. Röviden erre talán azt lehet mondani, hogy persze, lépést tudnak tartani, számos kiváló marketingiskola alakult az öreg kontinensen is, nem csak az amerikai a jó marketing.


Tény, hogy a hatásait még most is éreztető gazdasági világválság eredményeképpen a legtöbb cég a marketingbüdzsét kurtította meg, ami jelentősen átszabta a piacon lévő szakemberek lehetőségeit. Az egyetemi docens rámutatott: a marketingterület komoly költségcsökkentésen ment keresztül a legtöbb vállalatnál, azonban a marketingnek alapvető szerepe van a kereslet élénkítésében, tehát amint a kedvező piaci változások elindultak, egyre több vállalkozás törekszik arra, hogy újra megerősítse a területet. Persze ez egy lassú folyamat.


 

SZTEinfo – Nyemcsok Éva Eső

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • május 20.
    18:00 - 19:00
    Születni kell a vezetésre vagy az tanulható? Ha születni kell rá, miért tanítjuk? Mi teszi sikeressé a 21. század vezetőit? Mit üzen Dzsingisz kán és Steve Jobs a ma vezetőinek? Mi a vezetés felelőssége? Mi a morál, az etika szerepe a vezetésben? Mit hoz a jövő, hogyan alkalmazkodik a változáshoz a (tudás)társadalom? Hogyan alakítja a munka és az iskola világát, mindennapi életünket az AI (mesterséges intelligencia), a VR (virtuális valóság), az AR (kiterjesztett valóság) és az 5G? Izgalmas kérdések, hiteles válaszok - vendégünk dr. Baráth Tibor, a Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézetének igazgatója!
  • május 20.
    18:30 - 19:30
    Joe Vitone-nal Kis Péter beszélget a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban is kiállított képeiről. "Joe Vitone 'Családi felvételek: Portrék az amerikai rozsdaövezetből' című sorozata az alkotó az ohiói Akronben és környékén élő családtagjairól készült. Az 1998 óta készülő anyag az amerikai rozsdaövezet (az USA észak-keleti, egykori nagyipari régiója) munkásosztálybeli közösségeiben élők személyes kapcsolatainak alakulását dokumentálja. Vitone a képeket nyári látogatásai alkalmával készíti, és olyan családi ünnepekkel, házasélettel, válással, függőséggel, munkanélküliséggel vagy gyermekszületéssel kapcsolatos pillanatokat örökít meg, melyek az egész országban részei a családi életnek." (Theresa Bembnister, segédkurátor, Akron Művészeti Múzeum) Joe Vitone dokumentarista fotóművész és oktató a texasi Austin városából. Művei főként nagyformátumú portrék és az Egyesült Államokban készült tájképek, panorámaképein pedig különböző kultúrák hagyományait vizsgálja. Hagyományos és digitális fotográfiával, illetve elektronikus médiával kapcsolatos kurzusokat tart a St. Edwards Egyetemen. Elnyerte a National Endowment for the Arts ösztöndíját, Fulbright-ösztöndíjasként pedig Costa Ricában dolgozott egy családi gazdálkodással kapcsolatos projekten. Számos kiállítása volt többek között a New York University-n, a Limában található Perui-Észak-amerikai Kulturális Intézetben, a portlandi Oregon Fotóművészeti Központban és a Houstoni Fotográfiai Központban. Fotói részét képezik a Clevelandi Művészeti Múzeum, a Kreatív Fotográfiáért Központ, a Houstoni Szépművészeti Múzeum és a Smithsonian Intézet Amerikai Történelem Múzeuma gyűjteményének. American Corner fotópályázata: Parafrázis Fotópályázat / Paraphrase Photo Contest https://www.facebook.com/events/856167818100087/
  • május 21.
    14:00 - 18:00
    A SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék a Bonni Egyetem Médiatudományi Tanszékével közösen nemzetközi workshopot szervez május 21-én Screen Cultures címmel. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
  • május 21.
    17:00 - 18:00
    Pászka Imre professzorral, a SZAB Szociológiai Munkabizottság alapító elnökével 70. születésnapja és készülő kötete kapcsán beszélget Jancsák Csaba a SZAB Szociológiai Munkabizottság elnöke és Dávid Benjámin hallgató.
  • május 21.
    19:30 - 20:30
    A Bharatanatyam Dél-India klasszikus tánca, amely leszármazottja a több évezredes múltra visszatekintő templomi táncosnők, a dévadászik művészetének. A 20. században a Bharatanatyam színpadi műfajjá vált. A táncos a zene, tánc, színészet és költészet egységét hivatott megidézni, hogy ezzel spirituális magasságokba emelje nézőjét és önmagát. Subhashini Goda indiai származású táncművész, tánctanár; Erasmus Mundus – Choreomundus ösztöndíjat nyert táncelmélet és -gyakorlat, illetve kulturális örökség témakörben, jelenleg az SZTE BTK Néprajz és Kulturális Antropológia Tanszéken folytatja tanulmányait. Egyéni táncelőadások, valamint csoportos tradicionális és kortárs táncdrámák kimagasló előadója és alkotója. Többszörös szakmai elismerésben részesült: 2013-ban és 2014-ben legjobb előadói díjat, valamint kiváló táncművész minősítést kapott. A Kala Sangam Tánccsoport 2003 óta működik Szegeden. A tánccsoport vezetője, Kiss Tímea Somi Panninál kezdte, majd Indiában folytatta tanulmányait Anuradha Shinde tanárnőnél és Adyar K. Lakshman táncmesternél. Tanítványaival számos fellépésen, fesztiválon vettek részt, adtak önálló táncestet. A fellépők csoportos és szóló tánckoreográfiákat adnak elő, mely alkalmon az összes tánccsoport megmutatja magát, magyar és indiai származású tanítványok egyaránt. Belépőjegy elővételben és SZTE diákigazolvánnyal 990 Ft, a rendezvény napján 1300 Ft