SZTE Info

dualis_kepzes_kiemelt

Úttörő szerepet vállalhat az SZTE a duális szociálismunkás-képzésben

A szociális szakemberképzés fejlesztéséről, az úgynevezett duális képzési rendszer bevezetéséről tartottak megbeszélést a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Karán 2014. szeptember 16-án.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora előadásában arról beszélt, hogy záros határidőn belül újszerű modell bevezetésére van szükség a hazai szociálismunkás-képzésben. Mint mondta, ehhez megfelelő financiális támogatás kell, valamint a jogszabályi környezet változtatása. A Szegedi Tudományegyetem, illetve az SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar a szakmai-elméleti háttér megvalósítását tudja magára vállalni, míg a szakmai partnerek a gyakorlati képzés megerősítésében vállalnak szerepet. A harmadik fél pedig maga a felsőoktatás-politika, mely megteremti a szükséges keretet.


 

dualis képzésA kultúrnemzeti léthez hozzátartozik a szociálismunkás-képzés fejlesztése

 

– Ha Magyarország kultúrnemzetnek kívánja magát vallani még tíz múlva is, akkor nincs más út, mint a szociálismunkás-képzés fejlesztése. Ehhez elengedhetetlen a felsőoktatás, a kormányzat, valamint a területen működő szervezetek és intézmények szoros együttműködése. A műszaki szektorban már sikeresen bevezették a duális képzést mégpedig a Kecskeméti Főiskolán, a Mercedes és a Knorr-Bremse belépésével, a Baden-Württembergben alkalmazott modell alapján. Ennek módszerei azonban nem vihetők át egy az egyben a szociális képzés területére. A hallgatók alkalmazásához például az államnak hozzá kell járulnia, hiszen a szociális szféra nem lesz képes olyan mértékben finanszírozni az oktatást, mint a műszaki-mérnöki szektorban az üzleti világ – mondta. Az akadémikus kitért arra, hogy a duális képzésben az elsajátított elméleti anyag tartalma nem csökkenhet, ez a hallgatóktól nagyobb ráfordítást követel meg, ezért meg kell fontolni a képzési idő féléves meghosszabbítását is.

 

– A duális képzés lényege, hogy a gyakorlati rész szerepét növelni kell, megtartva természetesen az elmélet súlyát. Mindez úgy valósítható meg, hogy a hallgatóktól nagyobb időráfordítást követelünk meg, illetve mivel a szociális szektorban jobbára a Magyar Állam alkalmazná őket intézményrendszerében, hozzá kell járulnia a finanszírozáshoz a nagyobb időkeretű képzésben. Szükség lehet plusz egy félévre is. Ugyanakkor a gyakorlati képzésnek az elmélettel teljes összhangban kell megvalósulnia, a meghosszabbított szakmai gyakorlat önmagában még nem duális képzés. Az elméleti alapok megszerzését követően a hallgató a szociális intézményben tutorálás mellett szerezhet tapasztalatot. Az is fontos, hogy csak szigorú minőségbiztosítási rendszerben működő képzőhelyek vehetnek részt a gyakorlati oktatásban – fogalmazott a rektor, hozzáfűzve: a szociális szférában is akadnak „Mercedesek”, mint például az egyház, mely a gyakorlati helyek teljes vertikumát kínálja. Kiemelte, ez a megbeszélés a közös gondolkodást indítja meg, és komoly, strukturált munkának kell követnie. Mivel a felsőoktatás koncepciója a következő hetekben körvonalazódik, ezt a részévé kell tenni, gyors közös gondolkodással ki kell alakítani a duális képzési rendszert ezen a szakon is.


 

2015 őszén indulhat a duális képzés

 

BC5K8789_sztePalkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának felsőoktatásért felelős államtitkára arról beszélt, hogy a gazdasági oldal megelőzte a törvényalkotókat a duális képzés bevezetése kapcsán, létrehozták azt Kecskemét mellett Zalaegerszegen, Szombathelyen és Győrben. Ezt követve a felsőoktatási törvény 2024. júliusi módosításban megjelent a duális képzési forma mint fogalom. Ahhoz viszont újra módosítani kell a felsőoktatási törvényt, hogy a duális képzés területei közé bekerüljön a szociális szakemberek oktatása is. Ez azt jelenti, hogy egymásra épülten folyna az elméleti és a gyakorlati képzés, egy elméleti blokkot egy vonatkozó gyakorlati követ, majd újra visszatérés az elmélethez. A gyakorlati helyek kiválasztásánál a műszaki képzéshez hasonló akkreditáció bevezetését tartaná kívánatosnak. Ennek érdekében létrehozták a Duális Képzési Tanácsot, mely a képzés tartalmi részével és a vállalatok akkreditációjával, minősítésével foglalkozik. Közölte, az első duális képzésben részt vevők Kecskeméten most kezdték el a harmadik évfolyamot, a vállalatok és a hallgatók visszajelzései egyaránt kedvezőek, a lemorzsolódás lényegében nulla. A siker záloga a felsőoktatási intézmény, a vállalat és a hallgató között között szerződés, gyümölcsöző együttműködés. Az államtitkár egyébként úgy számol, hogy még ebben az esztendőben egy törvénymódosítás révén a szociális szakemberképzés is bekerülhet a duális képzések sorában, így a 2015 szeptemberében kezdődő tanévben már ezek szerint az alapelvek szerint folyhat az oktatás.


 

Összefognak a szociális szakdolgozók és a szegedi felsőoktatási intézmények

 

szabo gaborA szociálismunkás-képzés továbbgondolására irányuló kezdeményezés egyik motorja Kothencz János, a Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató főigazgatója, az ÁGOTA Alapítvány alapítója, a L.É.T. Egyesület vezetője – hangzott el a rendezvényen. A szociális szakember az eseményen azt mondta: közös cél, hogy ezen a területen is minőségibb szolgáltatásokat tudjanak nyújtani, ehhez járulhat hozzá a duális képzés, melyben a szociális szakdolgozók fognak össze a Szegedi Tudományegyetem és a Gál Ferenc Főiskola kiváló szakembereivel. Ezt már csak azért is fontosnak nevezte, mert a szegedi szociális szektorban óriási szükség mutatkozik a szakember-utánpótlásra.

 

Barnai Mária, az Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar dékánja úgy összegzett: valóban hatalmas igény és szükség van a jól képzett szociális munkásokra Szegeden és az országban egyaránt. Fontos, hogy a képzés átalakításához, minőségibbé tételéhez megfelelő mértékű források álljanak rendelkezésre. Mindettől azt lehet remélni, hogy növekszik a szak, a hivatás iránti érdeklődés, ami a későbbiekben pozitív hatást gyakorol a szociális ellátásra. Egyetértett azzal is, hogy a képzési időt majd fél évvel meg kell toldani.

 

SZTEinfo

Fotók: Gémes Sándor

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • május 20.
    18:00 - 19:00
    Születni kell a vezetésre vagy az tanulható? Ha születni kell rá, miért tanítjuk? Mi teszi sikeressé a 21. század vezetőit? Mit üzen Dzsingisz kán és Steve Jobs a ma vezetőinek? Mi a vezetés felelőssége? Mi a morál, az etika szerepe a vezetésben? Mit hoz a jövő, hogyan alkalmazkodik a változáshoz a (tudás)társadalom? Hogyan alakítja a munka és az iskola világát, mindennapi életünket az AI (mesterséges intelligencia), a VR (virtuális valóság), az AR (kiterjesztett valóság) és az 5G? Izgalmas kérdések, hiteles válaszok - vendégünk dr. Baráth Tibor, a Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézetének igazgatója!
  • május 20.
    18:30 - 19:30
    Joe Vitone-nal Kis Péter beszélget a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban is kiállított képeiről. "Joe Vitone 'Családi felvételek: Portrék az amerikai rozsdaövezetből' című sorozata az alkotó az ohiói Akronben és környékén élő családtagjairól készült. Az 1998 óta készülő anyag az amerikai rozsdaövezet (az USA észak-keleti, egykori nagyipari régiója) munkásosztálybeli közösségeiben élők személyes kapcsolatainak alakulását dokumentálja. Vitone a képeket nyári látogatásai alkalmával készíti, és olyan családi ünnepekkel, házasélettel, válással, függőséggel, munkanélküliséggel vagy gyermekszületéssel kapcsolatos pillanatokat örökít meg, melyek az egész országban részei a családi életnek." (Theresa Bembnister, segédkurátor, Akron Művészeti Múzeum) Joe Vitone dokumentarista fotóművész és oktató a texasi Austin városából. Művei főként nagyformátumú portrék és az Egyesült Államokban készült tájképek, panorámaképein pedig különböző kultúrák hagyományait vizsgálja. Hagyományos és digitális fotográfiával, illetve elektronikus médiával kapcsolatos kurzusokat tart a St. Edwards Egyetemen. Elnyerte a National Endowment for the Arts ösztöndíját, Fulbright-ösztöndíjasként pedig Costa Ricában dolgozott egy családi gazdálkodással kapcsolatos projekten. Számos kiállítása volt többek között a New York University-n, a Limában található Perui-Észak-amerikai Kulturális Intézetben, a portlandi Oregon Fotóművészeti Központban és a Houstoni Fotográfiai Központban. Fotói részét képezik a Clevelandi Művészeti Múzeum, a Kreatív Fotográfiáért Központ, a Houstoni Szépművészeti Múzeum és a Smithsonian Intézet Amerikai Történelem Múzeuma gyűjteményének. American Corner fotópályázata: Parafrázis Fotópályázat / Paraphrase Photo Contest https://www.facebook.com/events/856167818100087/
  • május 21.
    14:00 - 18:00
    A SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék a Bonni Egyetem Médiatudományi Tanszékével közösen nemzetközi workshopot szervez május 21-én Screen Cultures címmel. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
  • május 21.
    17:00 - 18:00
    Pászka Imre professzorral, a SZAB Szociológiai Munkabizottság alapító elnökével 70. születésnapja és készülő kötete kapcsán beszélget Jancsák Csaba a SZAB Szociológiai Munkabizottság elnöke és Dávid Benjámin hallgató.
  • május 21.
    19:30 - 20:30
    A Bharatanatyam Dél-India klasszikus tánca, amely leszármazottja a több évezredes múltra visszatekintő templomi táncosnők, a dévadászik művészetének. A 20. században a Bharatanatyam színpadi műfajjá vált. A táncos a zene, tánc, színészet és költészet egységét hivatott megidézni, hogy ezzel spirituális magasságokba emelje nézőjét és önmagát. Subhashini Goda indiai származású táncművész, tánctanár; Erasmus Mundus – Choreomundus ösztöndíjat nyert táncelmélet és -gyakorlat, illetve kulturális örökség témakörben, jelenleg az SZTE BTK Néprajz és Kulturális Antropológia Tanszéken folytatja tanulmányait. Egyéni táncelőadások, valamint csoportos tradicionális és kortárs táncdrámák kimagasló előadója és alkotója. Többszörös szakmai elismerésben részesült: 2013-ban és 2014-ben legjobb előadói díjat, valamint kiváló táncművész minősítést kapott. A Kala Sangam Tánccsoport 2003 óta működik Szegeden. A tánccsoport vezetője, Kiss Tímea Somi Panninál kezdte, majd Indiában folytatta tanulmányait Anuradha Shinde tanárnőnél és Adyar K. Lakshman táncmesternél. Tanítványaival számos fellépésen, fesztiválon vettek részt, adtak önálló táncestet. A fellépők csoportos és szóló tánckoreográfiákat adnak elő, mely alkalmon az összes tánccsoport megmutatja magát, magyar és indiai származású tanítványok egyaránt. Belépőjegy elővételben és SZTE diákigazolvánnyal 990 Ft, a rendezvény napján 1300 Ft