SZTE Info

dualis_kepzes_kiemelt

Úttörő szerepet vállalhat az SZTE a duális szociálismunkás-képzésben

A szociális szakemberképzés fejlesztéséről, az úgynevezett duális képzési rendszer bevezetéséről tartottak megbeszélést a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Karán 2014. szeptember 16-án.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora előadásában arról beszélt, hogy záros határidőn belül újszerű modell bevezetésére van szükség a hazai szociálismunkás-képzésben. Mint mondta, ehhez megfelelő financiális támogatás kell, valamint a jogszabályi környezet változtatása. A Szegedi Tudományegyetem, illetve az SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar a szakmai-elméleti háttér megvalósítását tudja magára vállalni, míg a szakmai partnerek a gyakorlati képzés megerősítésében vállalnak szerepet. A harmadik fél pedig maga a felsőoktatás-politika, mely megteremti a szükséges keretet.


 

dualis képzésA kultúrnemzeti léthez hozzátartozik a szociálismunkás-képzés fejlesztése

 

– Ha Magyarország kultúrnemzetnek kívánja magát vallani még tíz múlva is, akkor nincs más út, mint a szociálismunkás-képzés fejlesztése. Ehhez elengedhetetlen a felsőoktatás, a kormányzat, valamint a területen működő szervezetek és intézmények szoros együttműködése. A műszaki szektorban már sikeresen bevezették a duális képzést mégpedig a Kecskeméti Főiskolán, a Mercedes és a Knorr-Bremse belépésével, a Baden-Württembergben alkalmazott modell alapján. Ennek módszerei azonban nem vihetők át egy az egyben a szociális képzés területére. A hallgatók alkalmazásához például az államnak hozzá kell járulnia, hiszen a szociális szféra nem lesz képes olyan mértékben finanszírozni az oktatást, mint a műszaki-mérnöki szektorban az üzleti világ – mondta. Az akadémikus kitért arra, hogy a duális képzésben az elsajátított elméleti anyag tartalma nem csökkenhet, ez a hallgatóktól nagyobb ráfordítást követel meg, ezért meg kell fontolni a képzési idő féléves meghosszabbítását is.

 

– A duális képzés lényege, hogy a gyakorlati rész szerepét növelni kell, megtartva természetesen az elmélet súlyát. Mindez úgy valósítható meg, hogy a hallgatóktól nagyobb időráfordítást követelünk meg, illetve mivel a szociális szektorban jobbára a Magyar Állam alkalmazná őket intézményrendszerében, hozzá kell járulnia a finanszírozáshoz a nagyobb időkeretű képzésben. Szükség lehet plusz egy félévre is. Ugyanakkor a gyakorlati képzésnek az elmélettel teljes összhangban kell megvalósulnia, a meghosszabbított szakmai gyakorlat önmagában még nem duális képzés. Az elméleti alapok megszerzését követően a hallgató a szociális intézményben tutorálás mellett szerezhet tapasztalatot. Az is fontos, hogy csak szigorú minőségbiztosítási rendszerben működő képzőhelyek vehetnek részt a gyakorlati oktatásban – fogalmazott a rektor, hozzáfűzve: a szociális szférában is akadnak „Mercedesek”, mint például az egyház, mely a gyakorlati helyek teljes vertikumát kínálja. Kiemelte, ez a megbeszélés a közös gondolkodást indítja meg, és komoly, strukturált munkának kell követnie. Mivel a felsőoktatás koncepciója a következő hetekben körvonalazódik, ezt a részévé kell tenni, gyors közös gondolkodással ki kell alakítani a duális képzési rendszert ezen a szakon is.


 

2015 őszén indulhat a duális képzés

 

BC5K8789_sztePalkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának felsőoktatásért felelős államtitkára arról beszélt, hogy a gazdasági oldal megelőzte a törvényalkotókat a duális képzés bevezetése kapcsán, létrehozták azt Kecskemét mellett Zalaegerszegen, Szombathelyen és Győrben. Ezt követve a felsőoktatási törvény 2024. júliusi módosításban megjelent a duális képzési forma mint fogalom. Ahhoz viszont újra módosítani kell a felsőoktatási törvényt, hogy a duális képzés területei közé bekerüljön a szociális szakemberek oktatása is. Ez azt jelenti, hogy egymásra épülten folyna az elméleti és a gyakorlati képzés, egy elméleti blokkot egy vonatkozó gyakorlati követ, majd újra visszatérés az elmélethez. A gyakorlati helyek kiválasztásánál a műszaki képzéshez hasonló akkreditáció bevezetését tartaná kívánatosnak. Ennek érdekében létrehozták a Duális Képzési Tanácsot, mely a képzés tartalmi részével és a vállalatok akkreditációjával, minősítésével foglalkozik. Közölte, az első duális képzésben részt vevők Kecskeméten most kezdték el a harmadik évfolyamot, a vállalatok és a hallgatók visszajelzései egyaránt kedvezőek, a lemorzsolódás lényegében nulla. A siker záloga a felsőoktatási intézmény, a vállalat és a hallgató között között szerződés, gyümölcsöző együttműködés. Az államtitkár egyébként úgy számol, hogy még ebben az esztendőben egy törvénymódosítás révén a szociális szakemberképzés is bekerülhet a duális képzések sorában, így a 2015 szeptemberében kezdődő tanévben már ezek szerint az alapelvek szerint folyhat az oktatás.


 

Összefognak a szociális szakdolgozók és a szegedi felsőoktatási intézmények

 

szabo gaborA szociálismunkás-képzés továbbgondolására irányuló kezdeményezés egyik motorja Kothencz János, a Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató főigazgatója, az ÁGOTA Alapítvány alapítója, a L.É.T. Egyesület vezetője – hangzott el a rendezvényen. A szociális szakember az eseményen azt mondta: közös cél, hogy ezen a területen is minőségibb szolgáltatásokat tudjanak nyújtani, ehhez járulhat hozzá a duális képzés, melyben a szociális szakdolgozók fognak össze a Szegedi Tudományegyetem és a Gál Ferenc Főiskola kiváló szakembereivel. Ezt már csak azért is fontosnak nevezte, mert a szegedi szociális szektorban óriási szükség mutatkozik a szakember-utánpótlásra.

 

Barnai Mária, az Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar dékánja úgy összegzett: valóban hatalmas igény és szükség van a jól képzett szociális munkásokra Szegeden és az országban egyaránt. Fontos, hogy a képzés átalakításához, minőségibbé tételéhez megfelelő mértékű források álljanak rendelkezésre. Mindettől azt lehet remélni, hogy növekszik a szak, a hivatás iránti érdeklődés, ami a későbbiekben pozitív hatást gyakorol a szociális ellátásra. Egyetértett azzal is, hogy a képzési időt majd fél évvel meg kell toldani.

 

SZTEinfo

Fotók: Gémes Sándor

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • december 18.
    10:00 - 14:30
    A Paál Zoltán díj átadása. A Katalízis Munkabizottság elnökének megválasztása. Sápi András (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Tervezett Katalízis: Nano- és in-situ technológiákkal a nagy aktivitás és szelektivitás felé. Havasi Viktor (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék, PhD munka bemutató) – Ritkaföldfémekkel dópolt stroncium-aluminátok hasznosítása a fotokatalízisben. Ádám Adél (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Nikkel nanorészecskék előállítása, jellemzése és felhasználása katalizátorként SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék). Varga Gábor (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Átmenetifém-aminosav komplex-CaAl-réteges kettős hidroxid kompozitok készítése, szerkezetvizsgálatuk és katalitikus alkalmazásaik. Mészáros Rebeka, Ötvös Sándor Balázs, Varga Gábor, Kocsis Marianna, Pálinkó István, Fülöp Ferenc (SZTE Gyógyszerkémiai Intézet) – Hatékony heterogén ezüst katalizátor fejlesztése terminális alkinek közvetlen nitrillé alakításához. Gyulavári Tamás Zsolt (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Látható fénnyel gerjeszthető titán-dioxidok előállítása és jellemzése. Musza Katalin (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Cu/Cu2O nanorészecskék szintézise, jellemzése és katalitikus aktivitásuk egy kapcsolási reakcióban. Tungler Antal (MTA Energiatudományi Kutatóközpont) – Gyógyszeripari szennyvizek ártalmatlanítása és hasznosítása.
  • december 19.
    10:00 - 16:47
    Az MTA Elektrokémiai Munkabizottság tudományos ülésének programja: Janáky Csaba (SZTE) – Új eredmények és kutatási irányok a szegedi fotoelektrokémiában. Kormányos Attila (SZTE) – Vezető polimer alapú összetett elektródok fotoelektrokémiája. Samu Gergely Ferenc (SZTE) – Optikailag aktív perovszkit elektródok vizsgálata. Kovács Noémi (ELTE) – Titánötvözetek elektrokémiai stabilitásának vizsgálata kettős potenciodinamikus vezérlést alkalmazó módszerekkel. Szekeres Krisztina Júlia (ELTE) – Vezető polimerfilm elektródok elektrokémiai és morfológiai vizsgálata. Pap Sándor József (MTA Energiakutató) – Réz(II)-peptid komplexek tervezése O2 elektrokatalitikus termeléséhez. Péter László (MTA Wigner) – Cirkónium elektrolitikus hidrogénezése. Tóth Péter Sándor (SZTE) – Grafén és egyéb kétdimenziós nanoszerkezetek (foto)elektrokémiai vizsgálata. Pajkossy Tamás (MTA TTK) – Egyebek. A rendezvény szervezője: SZAB Kémiai Szakbizottság Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Munkabizottság.
  • december 19.
    15:00 - 17:00
    SZAB Orvostudományi Szakbizottság Sprottudományi Munkabizottság.
  • *
    december 19.
    17:00 - 18:30
    Mikszáth Kálmántól kezdve Wass Alberten át Oravecz Imréig több író, illetve számos tanulmány tudós szerzője is foglalkozik az amerikai kontinensen diaszpórában élő magyarok helyzetével. Újszászi Ilona újságíró, az SZTE közkapcsolati koordinátora legújabb riportkönyvében családtörténetekkel válaszol a kérdésre: Hogyan lettek ők „amerikai magyarok”? A fotókkal, számokkal, tényekkel illusztrált könyvbemutatón szó esik az amerikai bevándorlási hullámok különbözőségeiről és tanulságairól, ami segítheti a napjainkban Európát érintő migrációs válság értelmezését is.