SZTE Info

pedagogus_koszontes_kiemelt_nagy

A pedagógusokat ünnepelték a Szegedi Tudományegyetemen

Pedagógusnap alkalmából köszöntötték a Szegedi Tudományegyetem köznevelési intézményeinek oktatóit. Az SZTE Központi épületében 2015. június 8-án a köszönet mellett prózai és zenés műsorból álló jelképes virágcsokorral ünnepelték a pedagógusokat.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az Oktatási Kormányzat döntése értelmében Magyarországon 1952 óta június első vasárnapján tartják a Pedagógusnapot. Ez alkalomból Karsai Krisztina oktatási rektorhelyettes a Szegedi Tudományegyetem vezetése nevében köszönte meg az SZTE köznevelési intézményeiben dolgozó pedagógusok munkáját, hivatásuk mindennapos kiváló gyakorlását.



A pedagógusnak több keretrendszerben is helyt kell állni


„Ma több mint 60 éves hazai hagyományt folytatva állok itt Önök előtt, hogy köszönetet mondjak. Köszönet jár azért, hogy a Szegedi Tudományegyetem gyakorló, köznevelési intézményeinek tanáraiként napi munkájukat, választott hivatásukat éppen itt, az egyetem falai között gyakorolják. Köszönet jár azért, hogy a mai köz-, és felsőoktatást jellemző elég viharos időkben dicséretesen és kiválóan teszik a dolgukat”- köszöntötte a résztvevőket Karsai Krisztina. A Szegedi Tudományegyetem oktatási rektorhelyettese elmondta: a pedagógusoknak három keretrendszerben is helyt kell állniuk. Felelősek a diákok tanításáért és ebben a keretrendszerben való helytállás alapjaiban határozza meg a pedagógusok hivatását és egyben a magyar társadalom fejlődését is. Emellett a családok és közösségek szintjén megjelenő elvárások is meg kell felelniük, ugyanakkor felelősek az egyetemi pedagógusképzésben résztvevő hallgatók szakmai gyakorlati képzéséért is. A Szegedi Tudományegyetem gyakorló intézményeiben oktatók munkája nem választható el a köznevelési rendszertől sem, így minden, ami a közoktatásban zajlik őket is érinti –tette hozzá.


Pedagogus_koszontes_2015._junius_8_HD
A pedagógusokat ünnepelték a Szegedi Tudományegyetemen - GALÉRIA


A pedagógus, mint rakétamérnök


A gyakorló iskolai tanárság speciálisan értékes, hiszen az egyetem tanárszakjai attól lesznek jók, ha a gyakorló iskolákban kiváló mentori tevékenység folyik, melynek kulcsa a kiváló pedagógiai és szakmai tudás. Nem csak azért kell köszönetet mondani, amit tettek, hanem azért is, amit tenni fognak. Az Önök kezei között mindig a jövő formálóik, a jövő ígéretét az Önök munkája váltja valóra”- mondta.


A szakirodalom a pedagógusok dolgos mindennapjait a kertész és a növény metaforájával jellemzi: a kertész, az a tanár, aki a kis növény előre kiszámítható fejlődését végigkíséri, aki a növény táplálást megtervezi, végrehajtja és, aki beavatkozik, ha vadhajtást, vagy nem termő ágat lát. Napjainkban azonban „a tanár nem mást, mint rakétamérnök” –fogalmazott Karsai Krisztina, utalva ezzel arra, hogy a mai fiatal generációk rakéták, nagy sebességgel meghaladják szüleiket. „Úgy kell tanítani őket, hogy képesek legyenek jó döntéseket hozni, alkalmas stratégiát alkotni, válaszolni minden ismeretlen, új kihívásra. Túlélési technikákat és manővereket is meg kell tanítani nekik, hogy esélyük legyen boldogulni. Azaz olyan programot, aerodinamikai jellemzőket, üzemanyagot kell tervezni a rakétának, hogy minél messzebbre, minél tovább repüljön. Ne cserepes növényként tekintsünk tehát tanítványainkra, hanem rakétaként, magunkra pedig ne kertészként, hanem rakétamérnökként”mondta.



A kiváló munka elismerése


A Szegedi Tudományegyetem vezetése minden évben oklevéllel ismeri el azon személyek munkáját, akik hivatásukkal az egyetem, a gyakorló iskola hírnevét öregbítették. A pedagógusnapi köszöntésen rektori elismerő oklevélben részesült Kiss Dezső Péter, aki a JATE BTK orosz-francia szakán végzett, majd az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumban helyezkedett el középiskolai tanárként. Tanári pályája végégig ehhez az intézményhez kötődött, tanári kinevezése után a gimnázium szakvezető tanára lett, majd 1990-től 2001-ig igazgatóhelyettesként vett rész az iskolai élet irányításban. Számos érdeme kötődik a gimnázium francia két tanítási nyelvű osztályának beindításához és megszervezéséhez. Az 1993-ban induló tagozat munkáját végig nagy odaadással segítette, folyamatosan szervezett franciaországi csere utakat és mindvégig aktív volt a diákok szabadidős tevékenységének megszervezésében. Szerepet vállalt az iskolai szakszervezet munkájában, kiemelkedő szerepet töltött be az iskola tanári közösségének építésében. Egész pályafutása során folyamatosan képezte magát orosz és francia nyelvből, valamint különböző pedagógia területeken.



Prózai és zenei műsorból kötött virágcsokor


A Szegedi Tudományegyetem hallgatói zenés, verses műsorral köszöntötték a pedagógusokat. József Attila: Thomas Mann üdvözlése című versét Németh György Attila, az ÁJTK harmadéves jogász hallgatója, az Egyetemi Vers- és Prózamondó Verseny III. helyezettje, a 12 dühös ember szereplője szavalta. Tandi Flóra, Miklósa Erika mentoráltja, az SZTE végzős joghallgatója francia nyelven adott elő egy Lara Fabian dalt. Verdi – Genin: Fantázia az Álarcosbál című opera témáira művét fuvolán Borbás Johanna, az ÁOK általános orvos hallgatója, az Egyetemi Zenei Verseny I. helyezettje adta elő. Zongorán kísért Szilvási Katalin zongoraművész. Girán Péter, a ZMK hallgatója, a Virtuózok című komolyzenei tehetségkutató műsor szereplője Mathias Duplessy: Kavalkád művét mutatta be gitáron. Radnóti Miklós: Tétova óda művét Spitzer Jenő, az ÁJTK jogász hallgatója, az Egyetemi Vers- és Prózamondó Verseny Különdíjasa, a 12 dühös ember szereplője szavalta.


A Légy jó mindhalálig című musicalből Az élet szép! részletet Szondi Tamás, a BTK történelem-etika szakos tanárképzésben résztvevő diákja, az Egyetemi Zenei Verseny könnyűzene kategória I. helyezettje adta elő.


 

SZTEinfo

Fotó: Herner Donát

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.
  • február 28.
    17:55 - 19:30
    Szalai Anikó, az SZTE ÁJTK adjunktusa Hétköznapi nemzetközi jog című előadásában kifejti: általában az emberek úgy gondolják, hogy a nemzetközi jog egy elvont szelete a jognak, amely a külföldiekre, másokra vonatkozik, de a mi hétköznapjainkat biztosan nem érinti. A nemzetközi jog azóta létezik, amióta államok vannak. Ez a jogterület eredetileg az államok közötti kapcsolatok rendezését szolgálta, azonban a technikai és társadalmi fejlődés elvezetett a nemzetközi jog kiszélesedéséhez. Kibővült a nemzetközi jog alanyainak köre, így az államok és nemzetközi szervezetek mellett ide soroljuk az embereket, sőt mostanában már a gazdasági társaságokat is. A nemzetközi jog áthatja a mindennapi életünket, onnantól kezdve, hogy bekapcsoljuk reggel a telefonunkat, megesszük a banánunkat és munkába megyünk, odáig, hogy este megnézzük a híreket.