SZTE Info

kiemelet

SZTE-s tehetséggondozó programban is részt vesz Bálint Karola

Bálint Karola, az SZTE TTIK elsőéves hallgatója bevásárlást könnyítő ShopMap fejlesztésével nyerte el az Oracle Academy különdíját az Intel innovációs versenyén. Az informatikus lány az SZTE Informatikai Intézet tehetséggondozó programjának tagja, a Magyar Templeton Program junior ösztöndíjasa.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az Intel versenyén rendszerszoftverek/mobilalkalmazások kategóriában indult ShopMap nevű fejlesztésével Bálint Karola, az SZTE TTIK hallgatója. Az app segítségével a lehető legrövidebb idő alatt letudható a bevásárlás. Az alkalmazáson megjeleníthetjük saját bevásárló listánkat, ami alapján az app egy optimális útvonalat határoz meg a boltban, hogy a lehető leggyorsabban találjuk meg a vásárolni kívánt termékeket.


Az első Javás fejlesztés


portrekicsi- Az ötletet az adta, hogy én is szeretek minél gyorsabban bevásárolni. Ha siet az ember bosszantó, ha nem találja egy termék helyét a boltban, így keresgélnie kell. Ezt könnyíti meg az alkalmazásom. Eddig többnyire a C++ programozási nyelvet használtam, a ShopMap volt az első Javás fejlesztésem. Az alkalmazásfejlesztést azért szeretem, mert kreatívabb munka, mint a programírás. Szemmel láthatóbb az eredménye, hiszen az emberek a mindennapok során is használják, azt, amin dolgoztam – mondta Karola.


A programtervező informatikus hallgató fejlesztése 2016-ban az Intel innovációs versenyén elnyerte az Oracle Academy 5000 dolláros különdíját. - A versenyen mindenkinek külön standja volt, amit meglátogattak a zsűritagok, kérdezgettek a fejlesztésről. A visszajelzések változóak voltak, de úgy láttam, hogy a többségnek tetszett az ötletem. Sokan mondták, hogy ők is találkoztak már azzal a problémával, hogy nem találnak valamit a boltban, ezért szívesen használnák az alkalmazást – mesélte.


A vásárlónak és a boltnak is hasznos


Az app főleg a vásárlóknak hasznos, mivel felgyorsítja a vásárlást. Az alkalmazással nemcsak elkészíthetjük, hanem folyamatosan szerkeszthetjük is bevásárló listánkat, de olyan termékek helyét is könnyedén megtalálhatjuk, amelyek nem szerepeltek a listán.

Ugyanakkor az üzleteknek is megéri, mivel többen térnek be egy olyan boltba, ahol használni tudják az alkalmazást. Az applikáció tovább is fejleszthető, például programozható arra, hogy az akciókról adjon tájékoztatást, vagy, hogy különböző információkat gyűjtsön össze – tette hozzá Karola.


A ShopMap egyelőre fiktív bolt adatbázisát használja, de Karola bízik benne, hogy a közeljövőben sikerül egy üzletet meggyőzni, hogy adjon hozzáférést az adatbázisához.


Az SZTE Informatikai Intézet külön tehetséggondozó programmal segíti a fiatalokat


portre2Karola még a csongrádi Batsányi János Gimnázium tanulójaként jelentkezett a magyar innovációs versenyre, ahonnan kijutott az Intel világversenyére. Az érettségi után az SZTE TTIK Informatikai Intézet tehetséggondozó programjával került a szegedi egyetem programtervező informatikus szakára. Különdíjas alkalmazását már a gimnáziumban elkezdte kidolgozni, de az egyetemen írta újra.


- Jó előismeretekkel és felkészülten érkezett Karola az egyetemre. Az informatikus hallgatók elképzelései kiforrottak, az elméleti és technikai ismereteiket kell gyarapítaniuk. Az egyetem Bsc képzése rendkívül gyakorlatorientált, kifejezetten projektmódszerű oktatást alkalmazunk. A mesterképzés inkább már az elméleti területre fókuszál. Karolában rengeteg a lehetőség, az elméleti képzés után akár a tudományos pályát is választhatja – fogalmazott Karola mentora, Dr. Németh Tamás.


Az SZTE TTIK Informatikai Intézet intézetvezető helyettese elmondta: jelenleg Csongrádon, Baján, Kecskeméten és Bonyhádon működik a Szegedi Tudományegyetem gimnáziumi tehetséggondozó programja. A középiskolában egy éven keresztül tanulnak csak számítástechnikát a diákok, így nem találkoznak az igazi informatikával. Az SZTE tehetséggondozó programjának keretében kivisszük a gimnáziumokba, középiskolákba a tényleges informatikát, megismertetjük a diákokkal a programozási nyelveket, a programozási alapismereteket. Később a Java script használatát, egyszerű gráf-algoritmusok implementálását és a robotprogramozást is megtanulják.


A program az egyetemen tovább folytatódik: a tehetségek képességeiknek megfelelő színvonalú többlet-ismeretanyagot kapnak kiemelt kurzusok formájában. A kurzusok teljesítésével pedig plusz kreditpontokat szerezhetnek. A legjobb eredményt elérő hallgatók ösztöndíjban részesülhetnek, használhatják az Intézet tehetséggondozó laborját, amely biztosítja az önálló munka technikai hátterét. A Szegedi Tudományegyetem Informatikai Intézetében végzettek közül többen a Google-hoz, vagy más az ICT szektor vezető vállalatához kerülnek, akár vezető beosztásba, de az SZTE-n végzett az Antavo Kft. vezetője és marketingese is.


A Magyar Templeton program Junior ösztöndíjasaként


A tehetséges diáklány az SZTE programja mellett bekerült a kivételes kognitív tehetségeket támogató Magyar Templeton Program junior ösztöndíjasai közé is. A programba közel 20 ezer fiatal közül választották ki a legjobb 315-öt. A 10-29 éves korosztályt érintő program célja, hogy létrehozzák a kivételes magyar tehetségek kreatív közösségét.


- Az egyetem után szívesen indítanék egy vállalkozást, ahol egy saját ötletet valósíthatok meg. A Templeton programba azért jelentkeztem, hogy olyan többlettudásra tegyek szert, ami ebben segíteni tud. Nagyon jó, hogy ilyen sok hasonló érdeklődésű diákkal meg tudok ismerkedni, illetve hogy ilyen színvonalas programokon vehetek részt. Eddig nagyon pozitív tapasztalataim vannak a programról – összegezte.

 

Gajzer Erzsébet

Fotó:Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 19.
    14:00 - 16:00
    Az MTA SZAB közgyűlés programja: Köszöntő - Lovász László, az MTA elnöke. Beszámoló a SZAB 2017. évi munkájáról, tájékoztatás a SZAB 2018. évi terveiről – Fülöp Ferenc, a SZAB elnöke. A SZAB szakbizottságainak 2017. évi munkájának összegzése – Görög Márta, a SZAB tudományos titkára. Jókai pozíciója kora kulturális térképén című tudományos előadás – Szajbély Mihály, az MTA doktora, SZTE BTK Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézet Magyar Irodalmi Tanszék intézetvezető egyetemi tanára. A SZAB 2017. évi Média pályázat díjkiosztó ünnepsége – Csernus Sándor, a Bírálóbizottság elnöke.
  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.