SZTE Info

Kiemelt_STECO

A legjobb magyarként zárta a franciaországi Shell Eco Marathont az SZTE csapata

Alternatív energiaforrással működő járműveket fejlesztenek, folyamatosan javítják teljesítményüket, így a legjobb magyar egyetemi csapatként ünnepelték az SZTE hallgatóit a Shell Eco Marathon franciaországi fordulójában. A járművekről és a versenyekről három szegedi egyetemistát kérdeztük.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Ötödik lett 18 csapat közül a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar és az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar hét hallgatója az elektromos motorral működő járművek 2017. június 23-25. közötti, a franciaországi Le Mans-ban rendezett versenyén. Az SZTE STECO csapata a Shell Eco Marathon franciaországi fordulóján megelőzte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem versenyzőit is, a legjobb magyar gárdaként zárta a futamot.


STECO_1

 

Mérnöknek készülő nő a volán mögött


– Közel áll hozzám az elektronika, ezért érdekelt a Shell Eco Marathon versenyen induló elektromos autó. Munka közben még a burkolata elkészítésébe is bekapcsolódtamárulta el Gyurkó Csilla, az SZTE MK II. éves mechatronika szakos hallgatója, aki már a szegedi Radnóti-gimnázium matematika-fizika tagozatos diákjaként is fejlesztő mérnöknek készült. – A kocsi formáját a csapatunkat irányító Péter Szabó István tanár úrral közösen terveztük, majd mi szabtuk ki hungarocellből és csiszoltuk, alakítottuk véglegessé – mutatott az SZTE Mérnöki Kar épületében pihenő, padlizsán-lila színű, rakétaformájú kocsira. – Rengeteg gyakorlati tapasztalatot adott a felkészülés, a fejlesztés és a verseny – vont mérleget az SZTE AIRRARI csapat Ferrari-piros léghajtányát Egerben, illetve az SZTE STECO csapat padlizsánl-ila elektromos kocsiját a Shell Eco Marathonon vezető versenyzőnő.


STECO_2j

 

A hasonlóságokról és különbségekről annyi, hogy az SZTE MK Ferrari-piros pneumobilja súlyosabb, pilótával együtt 150-160 kiló, míg a padlizsán-lila elektromos autójuk, a sofőrrel együtt nagyjából 100 kilogramm. A pneumobilban nincs gázpedál csak egy gázgomb, míg az Eco Marathonon induló kocsi egy „igazi” elektromos autó. Mindkét járműben ott a kormánykerék funkciójú szerkezet, mindkét járgány prototípus, ennek ellenére meg kell felelnie a szigorú biztonsági előírásoknak.


STECO_Airarri_2_

„Alkottunk valamit és ez király!”


– Szájról szájra terjed, hogy a szegedi egyetem részt vesz különböző járműversenyeken. Először a pneumobilokkal elért sikerekről olvastam az SZTE MK weboldalán. Megtetszett a lehetőség, ezért 2016 szeptemberében jelentkeztem a csapatba – kezdte történetét Gyulai Zoltán. A szegedi gépészmérnök hallgató sajátjának érzi, mert ő tervezte és készítette a pneumobil puffer tartályának tartóit. A pilóta „táplálkozási tanácsadójaként” Gyurkó Csillát „eltiltotta” a fagyitól, ugyanis előre gondolkodott: a jármű teljesítményét befolyásolja a sofőr súlya is. – „n+1 órát” töltöttem szerelőként a jármű alatt, fölött, mellett. A verseny közeledtével előfordult, hogy reggel 7-re mentem a szerelőcsarnokba, majd éjfélre értem haza – mondta mosolyogva a gyulai szakgimnáziumból a szegedi egyetemre érkező, a majdani mérnök diploma birtokában önmagát önálló vállalkozóként elképzelő fiatal.

 

Az ifjú diplomás önéletrajzában is jól néz ki egy-egy versenyeredmény, de ennél is jelentősebb értéke a közös munkának az az érzés, amit egy-egy impozáns léghajtány vagy elektromos autó látványa és sikere okoz a csapattagokban. – Büszkék lehetünk a műveinkre: sokan fényképezték a pneumobilok egri felvonulásán, illetve Le Mans versenypályáján az általunk épített szép járműveket – emlékezett Gyulai Zoltán. – Alkottunk valamit és ez király!

 

 

Körök, percek, kilométerek


Lézerfizikusnak készül, az ELI-ALPS kutatóközpont munkatársa szeretne lenni Seres Imre. A szegedi piarista gimnáziumban érettségizett, az SZTE TTIK fizika mesterszakján már diplomát szerzett, doktori képzésre is jelentkezett hallgatójának a hobbija lett a járműépítés. Így vált 2017-ben a Shell Eco Marathon versenyeken harmadszorra induló SZTE-csapat kapitányává.


STECO_Airarri


– A számunkra első, a hollandiai Rotterdamban rendezett Eco Marathon versenyen a maitól eltérő burkolatú, felépítésű és elektronikájú autóval indultunk. Célunk csak annyi volt, hogy a technikai felülvizsgálaton átjusson a kocsink és versenyezzünk. A második, az 2016-os, Londonban rendezett Európa bajnokságon a mostani Eco Marathonon szereplőhöz hasonló autóval léptünk pályára: 168 kilométert tudtunk megtenni egy kilowattóra energiamennyiséggel. Ezt a kocsit fejlesztettük tovább a harmadik, a Le Mans-ban rendezett úgynevezett kihívás versenyre – sorolta Seres Imre. Eredményességüket mutatja a burkolat, amit jó sok munkával még szebbé varázsoltak, és az is, hogy a korrekciók miatt a fogyasztásuk jelentősen javult: egy kilowattórányi árammal 242 kilométert futott az SZTE autója a franciaországi Shell Eco Marathonon. Így az SZTE Steco csapata saját kategóriájában a tavalyi 26. helyezését idén jelentősen javította, az 5. helyen végezve megelőzték a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapatát.

 

– Hasonló az Eco Marathon versenyek forgatókönyve: a sikeres technikai fölülvizsgálatot követően jöhet az öt futam. Az SZTE pilótájának, Gyurkó Csillának 10 kört kellett megtennie 33 perc alatt – magyarázta Gyulai Zoltán.

 

Autóversenyzőnk, Csilla nagyon jól gazdálkodott az idővel és az energiával: 29 perc 56 és fél másodperc alatt teljesítette a távot, ami kiváló eredmény – tette hozzá Seres Imre. – Itt ugyanis az a cél, hogy minél közelebb kerüljünk, de ne érjük el a 33 percet, miközben a távot teljesítjük.


STECO_pilota

 

– A fiúk mutatták, hány kör van még hátra, miközben én az órámat figyeltem, így tudtam kalkulálni, pedig közben más autók folyamatosan előztek és dudáltak – sorolta az átlagos autóhoz szükséges jogosítvánnyal is rendelkező Gyurkó Csilla, akinek az eredményességénél is nagyobb élménye, hogy csodájára jártak az SZTE STECO csapat járművének, mondhatni, padlizsán-lila rakétájuk megnyerte az autók szépségversenyét. – Az egyik szervező minden egyes körnél lefényképezte a kocsinkat.

 

 

A siker kovácsai


Kisbusszal utazott a héttagú SZTE STECO csapat és a darabjaira szedett kisautó Szegedről Le Mans-ba. Az 1800 kilométeres táv számos kalandot tartogatott: a busz kilyukadt hűtőjének javíttatásától kezdve a jégeső túlélésén át az időveszteség ledolgozásáig.

 

Az SZTE héttagú csapatából ketten – a fizikus Seres Imre és az azóta már gépészmérnök Terhes Péter – tripláztak, mert már háromszor vettek részt Eco Marathon versenyen. A csapat másik fizikus tagja, Kele Péter érdeme az elektronikai fejlesztések zöme. Rajtuk kívül a Shell Eco Marathon versenyen az SZTE csapatát erősítette: Gyulai Zoltán, a pilótanő Gyurkó Csilla, illetve Kun Péter Ádám, Takács Alexa is. A munkamegosztásban az SZTE mérnök és fizikus szakos hallgatóinak egyértelmű a szerepe, de például a földrajzos segítő a burkolat üvegszálazásában, mások a matricázásban vagy épp a videózásban aktivizálták magukat a nemzetközi versenyen.

 

Semmi máshoz nem hasonlítható érzés, hogy már az egyetem alatt megvalósul a közös műszaki tervünk. A jegy csak extra jutalomnak számít. Jó itt csapatban dolgozni, meg az is öröm, hogy az SZTE számára „piros pontot” sikerült szereznünk ezeken a versenyeken – jelentette ki Seres Imre válaszként a kérdésre: Miért éri meg ennyi időt és energiát ölni egy „alternatív” versenyjármű építésébe és a versenyzésbe? A „legtöbb munkával megszerezhető kreditpontjaikra” is büszke hallgatók egyöntetű véleménye, hogy a járműversenyekre a felkészülés és a teljesítmény fejlesztette kreativitásukat, problémamegoldó képességüket és szervezőkészségüket.


Pneumobil_2

 

A padlizsán-lila Eco Marathon versenykocsi az SZTE Mérnöki Kar, valamint az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar közös projektje; a Ferrari-piros pneumobil az SZTE Mérnöki Karé. Péter Szabó István, az SZTE MK főiskolai docense a mérnöknek készülőket vezényli, míg az SZTE TTIK hallgatói közül érdeklődőket Kokavecz János főiskolai docens instruálja.

 

SZTEinfo – Újszászi Ilona

Fotók: Dani Géza, STECO és Airrari csapat

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. október 03.

Kiemelt_Antalicz_B

Első díjat nyert az Országos Tudományos Diákköri Konferencián, és egyedül épített a lézernyaláb tulajdonságait mérő szenzort. Felsőfokon beszél németül, angolul olvas szakcikkeket, miközben kínaiul tanul. A kollégiumában segíti az önképzőkör munkáját, s emellett egy új kutatási projekthez számítógépes szoftvert ír. Ő Antalicz Balázs, a Szegedi Tudományegyetem MSc-képzéses fizika szakos hallgatója, akitől leckét kaptunk lendületből és szakmai elhivatottságból.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • *
    november 11. 12:00 - december 10. 19:00
    Nyilvánosan eddig még be nem mutatott Szent-Györgyi relikviákat is láthat a közönség az SZTE Rektori Épületben rendezett emlékkiállításon, amely hétköznapokon 9-19 óra között látogatható. A „80 éves szegedi Nobel-díj” és az SZTE világhíres kutatója előtt tisztelgő tárlat az SZTE és a Szeged – Szent-Györgyi Albert Rotary Club közös projektje. További Információ: http://www.u-szeged.hu/sztehirek/2017-november/szent-gyorgyi-albert?objectParentFolderId=19396
  • november 18. 18:00 - december 3. 18:00
  • november 25.
    09:00 - 12:20
    A XXIV. Szent-Györgyi Napok programja az SZTE SZAKK-ETSZK rendezvénye. Köszöntőt mond Balogh Dénes (SZTE SZAKK). Előadás témák és előadók: Multiprofesszionális team szerepe a kardiológiai rehabilitációban - Bánfi Andrea (SZTE ETSZK ápoló hallgató); Újdonságok az elektrofiziológiai labor életében - Egervári Mária, Havasiné Magyar Ildikó, Schuck Nikolett, Rozgonyi Orsolya, Bajusz Éva, Szőkéné Szakáll Zita, Dr. Sághy László, Dr. Makai Attila, Prof. Dr. Forster Tamás (SZTE SZAKK II. Belgyógyászati Klinika és Kardiológiai Központ); A korai mobilizáció hatása a lélegeztetett betegekre - Őze Erzsébet (SZTE SZAKK Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Intéze); Intubálás nélküli videothoracoscopos tüdőműtétek - Igaz Márta (SZTE SZAKK Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Intézet); Felmaródás vagy nyomási fekély? - Kószó Lilla (SZTE ETSZK ápoló hallgató); Infekciókontroll a filmvásznon - Szél Borbála (SZTE SZAKK Kórházhigiénés Osztály); Ápolói tanácsadás napjainkban, avagy Gondolatok a hozzátartozók ápolásban való részvételéről - Blanárné Terjéki Ilona (Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Hetényi Géza KórházRendelőintézet); Megszokott környezetben, nagyobb biztonságban? - Boros Edit, Dr. Balogh Zoltán (SZTE ETSZK Ápolási Tanszék – SE-ETK Ápolástudományi Tanszék); Izületvédelem szakdolgozóknak- Hogy ne mi legyünk a páciensek? - Sunyál Anna (SZTE SZAKK Ortopédiai Klinika Központi Fizioterápiás Oktatási Csoport); Koraszülöttek szüleinek véleménye a hazaadással kapcsolatos információkról és lelki támogatásról - Adamik Ágnes (SZTE SZAKK Gyermekgyógyászati Klinika és Gyermek Egészségügyi Központ); A dietetikus munkája a diabéteszes gyerekek táboroztatása során - Zsilák Katalin (SZTE SZAKK Ápolásvezetési és Szakdolgozói Oktatási Igazgatás Dietetikai Szolgálat); Érzelmi, lelki valamint egzisztenciális tényezők és a stroke kialakulása közötti kapcsolat vizsgálata - Dr. Molnárné Kertész Mária (SZTE SZAKK Ápolásvezetési és Szakdolgozói Oktatási Igazgatás Szociális Munkás Szolgálat); Ambuláns művészetterápiás csoport tapasztalatai képekben - Higyisánné Magyar Anikó (SZTE SZAKK Pszichiátriai Klinika); Hangulatfokozók ünnepi köntösben Halmainé Kiss Ilona, SZTE SZAKK Laboratóriumi Medicina Intézet; Minden perc és kéz számít - Buresch Györgyi (SZTE SZAKK Sürgősségi betegellátó Önálló Osztály).
  • november 25.
    09:00 - 12:30
    A SzeReTeD és partnerintézményei által szervezett program legfőbb célja, hogy a gyermekek és szüleik minél sokszínűbb formában átélhessék a kísérletezés és a felfedezés élményét. A rendezvényen diákok vezetésével kísérletezhetnek a résztvevők. Ezen a délelőttön az érdeklődők bepillanthatnak a diáklabor életébe, ezzel hozzájárulva a természettudományok kísérleti tapasztalatszerzésen alapuló népszerűsítéséhez.
  • november 25.
    15:00 - 20:00
    A Borok tudósai - tudósok borai című programsorozatot - az SZTE és az MTA SZAB védnökségével - hetedik alkalommal rendezi meg a Válogatás borszaküzlet, 22 borászat részvételével. A belépő díjas borkóstolós programra a szervezőnél lehet jelentkezni.