SZTE Info

Kiemelt_AM_mentorok

Alumnus mentoroktól tanulhatnak az SZTE hallgatói

Harmadik évadát kezdte a 2014 tavaszán indult SZTE Alma Mater Alumni Mentorprogram. A 25 alumnus mentor és a 42 szegedi egyetemi hallgató első, személyes találkozóján mi is részt vettünk. Kiderült: Magyarországon csak az SZTE kínálja hallgatóinak a munkaerő-piaci alumni mentorprogramot.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Szegedi Tudományegyetem többféle módon segíti hallgatóit abban, hogy pályakezdőként, a munkaerő-piaci verseny közepette is megállják helyüket.


AM_Mentor_GM

„Szegediegyetemikum” a mentorprogram

A külföldi egyetemeken már jól bevált recept szerint nyújtja az SZTE hallgatóinak a pályakezdésre felkészítő és a munkaerőpiaci elhelyezkedést támogató szolgáltatásokat. Az első lépcső a diplomaszerzést követő időszakra való felkészüléshez az SZTE Alma Mater Alumni Mentorprogram. E szolgáltatás annyira egyedi, hogy „szegediegyetemikumnak” is nevezhetnénk.

 

Elköteleződés, bizalom, érték. E hármasság jellemzi a SZTE Alma Mater Alumni Mentorprogramunkat – jelentette ki Görög Márta. Az SZTE alumni ügyekért felelős rektori megbízottja köszöntötte 2017. március 7-én azokat a mentorokat és mentoráltakat, akik részt vettek az SZTE Alma Mater Alumni Mentorprogram 7. szemeszterét nyitó találkozón. – Ebben a programban azok az alumnusok térnek vissza, akik bizalommal, elköteleződéssel közelítenek a Szegedi Tudományegyetemhez. Azt a tudást, amit megszereztek itt és a gyakorlati életben kamatoztatni tudtak, most visszaadják és megosztják a jelenlegi szegedi egyetemistákkal.

 

 

Az Ítélőtáblától a pályázatíró cégig

Az SZTE Alma Mater Alumni Mentorprogramba bekapcsolódó valamennyi cégvezető és személy az SZTE alumnusának számít. Jelenleg 25 mentor vesz részt a programban, nyújt segítő kezet, vezeti a hallgatót, lehetőséget teremt arra, hogy az általa támogatott egyetemista bevonódjon a munkahelyi folyamatokba, az ottani közösség tagja lehessen. A piacvezető informatikai cégek mellett aktív például egy vajdasági vállalkozás, de mondjuk a Szegedi Ítélőtábla is. A mentorháló lefedi a Szegedi Tudományegyetem 12 karát.


AM_Mentor_1

 

„Ennek az egésznek, amit mi életnek nevezünk, egy célja van, hogy a jövő generációja ne csak abból induljon ki, amit ő tapasztal, hanem abból, amit átadunk” – idézi Dr. Harangozó Attila mentor, a Szegedi Ítélőtábla elnökhelyettesének gondolatát az SZTE Alma Mater mozgalom honlapján a programot beharangozó információ.

 

Sokat kaptam a szegedi egyetemtől, így aztán amikor felkértek, hogy fiatalokkal foglalkozzam, örömmel megtettem – válaszolt Kapás Ferenc, a NOS Kft. vezetője a kérdésre: miért lett mentor. Az előző szemeszterekben jelentkezőkkel együtt 7 hallgatóval foglalkoztam. Dolgoztam bíróként, dolgoztam a közigazgatásban, sok éve vezetem a pályázatíró cégünket, így aztán sokféle témáról tudok hasznos információkat átadni a mentoráltjaimnak. Mindig rábízom a hallgatóra, hogy az általam kínált témakörök közül válassza ki azt, ami számára izgalmas. Mivel 25 éve írunk pályázatokat, a legújabb mentoráltam e területről szeretne minél többet megtudni. Egyébként a pályázatírás rejtelmeiről az SZTE Mérnöki Karán is előadok egy olyan kurzus keretében, amelyre bármely karról jelentkezhet hallgató.

 

Több – esetenként 5-6 – hallgatót is koordinál Fodor Márk, az NNG Kft. mentora. A szoftverfejlesztő szakember az SZTE Alma Mater Alumni Mentorprogram nyitányán elmondta: a diplomaszerzést követően jött rá, mennyire sok ismeretre és tapasztalatra lett volna szüksége ahhoz, hogy a munkaerőpiaci-versenyben megállja a helyét egy multinacionális cégnél. Ám akkoriban még nem kínálta az egyetem a jelenlegi szolgáltatásait. Így aztán a barátaival együtt, önképzéssel kellett felkészülnie a munkaerőpiaci kihívásokra. Most viszont örül a lehetőségnek, szívesen ad iránytűt az SZTE hallgatóinak az induláshoz.


AM_Mentor_KF

 

– Bevallom: az első időszakban kicsit teher egy mentorálttal foglalkozni, különösen akkor, ha a fiatal nem elég motivált. Eleinte egyszerűbb feladatok elvégzésébe is bevonjuk az érdeklődő hallgatót. Ez jelentős pluszt jelent az egyetemistának, hiszen tanfolyamokon, egyetemi padsorokban nem, csak gyakorlatban sajátítható el a pályázatírás. Ezért aztán nem véletlen, hogy cégünk munkatársai kivétel nélkül az SZTE egykori hallgatói közül, a korábbi gyakornokaink közül kerülnek ki – villantotta föl a nehézségeket és az előnyöket Kapás Ferenc. – Sőt: ügyvezető társam egy olyan fiatalember, aki az SZTE GTK hallgatójaként volt gyakornokunk, de egy ideje ő viszi a NOS Kft. mindennapi ügyeit. Arra is nem egy példa akad, hogy a velünk kapcsolatban álló cégek számára javasoltam új munkatársnak a mentoráltunkat.

 

 

Kapcsolathálót sző a mentorált

A mentoráltak száma egyre növekszik, a legújabb névsorra pillantva is látható: képviselteti magát az SZTE minden kara. Egy-egy hallgató tanulmányai idején többször is bekapcsolódhat a programba. A jelenleg mentorált 42 hallgató között is akad olyan, aki már negyedik szemeszterben él a lehetőséggel.

 

Útmutatás jelent ahhoz, hogy meghatározzam a céljaimat – fogalmazott Krizsák Enikő, az SZTE GTK III. éves hallgatója, aki már tavaly is részt vett az SZTE Alma Mater Alumni Mentorprogramban. Az előző szemeszterben a Pick Szeged Zrt.-nél ismerkedett a marketing és kereskedelem ott alkalmazott fogásaival. E vonalat folytatva most a pályázatírás titkait szeretné ellesni, mivel lehetőséget kap arra, hogy belepillantson a Nos Kft. mindennapjaiba. – A kapcsolatépítés miatt mindenképpen megéri részt venni ebben az ingyenes programban – jelentette ki a szegedi egyetemista. Elárulta, több ismerősének is ajánlotta a lehetőséget, s maga sem érti, miért nem „tömegelnek” itt, pedig nagyon „megéri”.


AM_Mentor_2

Az ingyenes mentor programra sikeresen pályázó hallgató személyesen 2017. március 7-én találkozhatott mentorával.

 

A program előnye, hogy rugalmasan alakíthatja a kapcsolatot és munkamódszert a mentor és a mentorált. Például személyes találkozókat beszélnek meg, e-mailen kommunikálnak, skypolnak, blogot írnak, árnyékprogramban vesznek részt, megosztják tapasztalataikat egymással, tehát a kapcsolat sokféle formáját használják. Így a program segítő kezet nyújt abban, hogy például egy jogász hallgató milyen szakirányt, milyen modult válasszon. Fontos információs és tapasztalatszerzési forrás ez a kapcsolat a mentorált számára. A mentor elmondja, annak idején mit csinált jól, mit tenne másként, ha élhetne a mai hallgatók számára kínálkozó lehetőségekkel – sorolta Görög Márta.

 

 

Lépcsőről lépcsőre a munkaerőpiacig

– A zárás adminisztratív része, hogy a mentor és a mentorált beszámolót készít egymásról és az SZTE Alma Mater Alumni Mentorprogramról. Ebből tudunk építkezni a következő szemeszterben és a program jövőjét tervezve. A résztvevők 90 százaléka a legjobb minősítéssel illette ezt a programot. A mentoráltak felénél folytatódott a kapcsolat – például tudományos diákköri- vagy szakdolgozat, esetleg szakmai gyakorlat formájában. Sőt: szinte minden szemeszterben akad egy olyan mentorált, aki állásajánlatot kapott. E program kellően motiválja a mentort és a mentoráltat is, klasszikusan win-win, vagyis mindenki nyer szituáció – húzta alá SZTE alumni ügyekért felelős rektori megbízottja.

 

Az SZTE Alma Mater Alumni Mentorprogram a munkaerőpiaci elhelyezkedést támogató SZTE-szolgáltatások első lépcsője: kötetlen formájú szemlélődést, ismerkedést jelent a munka világával. Ezt követi a kötelező szakmai gyakorlat, majd a harmadik szint az alternatív szakmai gyakorlat. Ezt a hosszabb elköteleződést jelentő – az SZTE jogi karán három hónapos – szakmai gyakornoki program követi. Az SZTE Alma Mater, együttműködve az SZTE Karrier Irodával, számos szolgáltatást nyújt a hallgatóknak – a karriertervezési tréningtől kezdve az állásbörzéken át az állásinterjúkra való felkészítést jelentő motivációs levél és önéletrajz-írási tanácsadásig. Ezek a szolgáltatások az SZTE-program sikerét szolgálják, illetve a hallgató szemszögéből a munakerő-piachoz vezető út stációi.


Újszászi Ilona

Fotók: Schwimmer-Tóth Tímea


Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • december 18.
    10:00 - 14:30
    A Paál Zoltán díj átadása. A Katalízis Munkabizottság elnökének megválasztása. Sápi András (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Tervezett Katalízis: Nano- és in-situ technológiákkal a nagy aktivitás és szelektivitás felé. Havasi Viktor (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék, PhD munka bemutató) – Ritkaföldfémekkel dópolt stroncium-aluminátok hasznosítása a fotokatalízisben. Ádám Adél (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Nikkel nanorészecskék előállítása, jellemzése és felhasználása katalizátorként SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék). Varga Gábor (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Átmenetifém-aminosav komplex-CaAl-réteges kettős hidroxid kompozitok készítése, szerkezetvizsgálatuk és katalitikus alkalmazásaik. Mészáros Rebeka, Ötvös Sándor Balázs, Varga Gábor, Kocsis Marianna, Pálinkó István, Fülöp Ferenc (SZTE Gyógyszerkémiai Intézet) – Hatékony heterogén ezüst katalizátor fejlesztése terminális alkinek közvetlen nitrillé alakításához. Gyulavári Tamás Zsolt (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Látható fénnyel gerjeszthető titán-dioxidok előállítása és jellemzése. Musza Katalin (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Cu/Cu2O nanorészecskék szintézise, jellemzése és katalitikus aktivitásuk egy kapcsolási reakcióban. Tungler Antal (MTA Energiatudományi Kutatóközpont) – Gyógyszeripari szennyvizek ártalmatlanítása és hasznosítása.
  • december 19.
    10:00 - 16:47
    Az MTA Elektrokémiai Munkabizottság tudományos ülésének programja: Janáky Csaba (SZTE) – Új eredmények és kutatási irányok a szegedi fotoelektrokémiában. Kormányos Attila (SZTE) – Vezető polimer alapú összetett elektródok fotoelektrokémiája. Samu Gergely Ferenc (SZTE) – Optikailag aktív perovszkit elektródok vizsgálata. Kovács Noémi (ELTE) – Titánötvözetek elektrokémiai stabilitásának vizsgálata kettős potenciodinamikus vezérlést alkalmazó módszerekkel. Szekeres Krisztina Júlia (ELTE) – Vezető polimerfilm elektródok elektrokémiai és morfológiai vizsgálata. Pap Sándor József (MTA Energiakutató) – Réz(II)-peptid komplexek tervezése O2 elektrokatalitikus termeléséhez. Péter László (MTA Wigner) – Cirkónium elektrolitikus hidrogénezése. Tóth Péter Sándor (SZTE) – Grafén és egyéb kétdimenziós nanoszerkezetek (foto)elektrokémiai vizsgálata. Pajkossy Tamás (MTA TTK) – Egyebek. A rendezvény szervezője: SZAB Kémiai Szakbizottság Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Munkabizottság.
  • december 19.
    15:00 - 17:00
    SZAB Orvostudományi Szakbizottság Sprottudományi Munkabizottság.
  • *
    december 19.
    17:00 - 18:30
    Mikszáth Kálmántól kezdve Wass Alberten át Oravecz Imréig több író, illetve számos tanulmány tudós szerzője is foglalkozik az amerikai kontinensen diaszpórában élő magyarok helyzetével. Újszászi Ilona újságíró, az SZTE közkapcsolati koordinátora legújabb riportkönyvében családtörténetekkel válaszol a kérdésre: Hogyan lettek ők „amerikai magyarok”? A fotókkal, számokkal, tényekkel illusztrált könyvbemutatón szó esik az amerikai bevándorlási hullámok különbözőségeiről és tanulságairól, ami segítheti a napjainkban Európát érintő migrációs válság értelmezését is.