SZTE Info

IMG_5996-2

Nemzetközi robotolimpiát nyertek az SZTE gyakorló iskolájának diákjai

Aranyéremmel tértek haza az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola diákjai a dániai robotolimpiáról. A négynapos versenyen legóból épített vakvezető kutyájukkal és okosvárosukkal mindenkit lenyűgöztek és hatalmas sikert arattak.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Fantasztikus eredményt értek el Dániában a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola másodikos és harmadikos diákjai. A négynapos World Robot Olimpiadon (WRO) legfiatalabbként indultak a kisiskolások, akik csupán 3 hónap alatt építették meg robot vakvezető kutyájukat és az okosterepasztalt.


IMG_5989


A három fiatal – a másodikos Manai Delal és Kaszás Tamás, illetve a harmadikos Scurrah Linda – fejéből pattant ki az ötlet, hogy a legó készletből egy kutyát építsenek, majd a további közös gondolkodás eredményeként született meg a vakvezető kutya ötlete. A robot mellé pedig a gyerekek egy kislányt is építettek, hogy valósághűen tudják bemutatni a kutyus működését.


IMG_5979


– A robotkutyánk napelemmel működik azért, hogy amíg az utcán sétálnak gazdájával, Lilivel, addig töltődni is tudjon. A kutya elejére egy szenzort építettünk, hogy az akadálynál megálljon, majd hanggal jelezzen a látássérült gazdának – mutatta be a Max névre keresztelt vakvezető robotkutyát Scurrah Linda. – Fényjelzést is ad, hogy a körülötte lévő emberek észre vegyék, hogy ez egy segítő kutya nem egy közönséges sétáról van szó – egészítette ki Manai Delal.




A versenyre nemcsak a robotkutyát kellett megépíteniük a diákoknak, hanem egy egész okosvárost is. A diákok felkészítő tanára, Özvegy Judit elmondta, hogy a terepasztalon energiatakarékosan, mindent napenergiával, szélenergiával működtettek. Házakat, önvezető vonatot és önvezető gépkocsit is elhelyeztek a legó városban.


IMG_5932


– Amikor kiderült, hogy vakvezető robotkutyát szeretnénk építeni, akkor megismerkedtünk egy látássérült zenetanárral is, akinek nagy szerepe volt abban, hogy érzékenyítse a gyerekeket – mesélte Özvegy Judit. – Megismertette velük a Braille-írást, mesélt nekik az életükről, a nehézségekről, arról, hogy milyen nehéz egy vakvezető kutyát kiképezni, milyen hosszú ideig tart és milyen sok pénzbe kerül, illetve, hogy milyen hosszú idő mire egyáltalán hozzá szokik a kutya a gazdájához.


IMG_5964


A dániai versenyt Aarhusban tartották, ahova a szülők is elkísérték a gyerekeket. Ez a négy nap nemcsak a versenyzésről szólt, külön programokat is biztosítottak a résztvevőknek. – Vidámparkban, Legolandben és egy vitorláshajó-kiállításon is jártunk – mesélték élményeiket a gyerekek. Felkészítő tanáruk elárulta, hogy nagyon jól érezték magukat a versenyen, és még mindig hihetetlen, hogy mindössze három hónap alatt sikerült egy olyan ötletet megvalósítaniuk, amivel ilyen szép eredményt értek el.


IMG_5939


– A gyerekek az országos versenyen pénzjutalmat kaptak, ami nagyon jól jön, hiszen annyira fellelkesültek, hogy mindenképp fejleszteni akarják a vakvezető kutyájukat. Szeretnénk szenzorokat, motort és csatlakozókat is vásárolni, hogy komolyabb programokra is képessé tegyük a kutyát – vázolta jövőbeni terveiket Özvegy Judit.


SZTEinfo-Kocsis Bernadett

Fotó: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. augusztus 02.

nyito_PB

Hogyan változik a lakosság véleménye egy sportesemény alatt? Milyen társadalmi hozadéka van egy nemzetközi sporteseménynek? Polcsik Balázs, az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa többek között ezeket a kérdéseket járta körül nyertes pályázatában. A fiatal kutatót tapasztalatairól és eredményeiről kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • szeptember 18.
    10:00 - 11:00
    Az MTA SZAB Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottság Néprajzi Munkabizottság szervezésében
  • szeptember 18.
    16:00 - 17:00
    A beszélgetőtársak a gazdasági jövőképről: az adatbányászatról, a digitális könyvtártudományról és a bioinformatika szaktudás összeillesztéséről cserélnek eszmét, hogy Szeged mellett Makón és Hódmezővásárhelyen is új TUDÁSKÖZPONT hálózatok formálódjanak ki a semmiből.
    http://csmkik.hu/esemenyek/kommunikacios-es-reklamklub-gondolatok-a-konyvtarszakmaban/
    Felkért előadóink:
    Z. Karvalics László az SZTE TTIK Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszékének egyetemi docense
    Oláh Zoltán bioinformatikus a Miskolci Egyetem Műszaki Anyagtudományi Kar Kémiai Intézetének egyetemi docense
  • szeptember 18.
    17:00 - 18:30
    Érdekel, hogy mi a szerepe az öltözködésnek a jogászi hivatásban? Szerinted is mindig jól öltözöttek az ügyvédek, bírók, ügyészek? Ennek vajon mi lehet az oka? Számít ez egyáltalán? És mi köze van az egésznek a szellemi tulajdonvédelemhez?
    Megtudhatod 2019. szeptember 18-án, szerdán a "Stílusos jogászok – minden, amit a divatjog világáról tudni akartál" című programunkon, ahol a divatjog rejtelmeibe is beavatunk Prof. Dr. Karsai Krisztina (SZTE ÁJTK Bűnügyi Tudományok Intézete), Prof. Dr. Takács Albert (SZTE ÁJTK Közigazgatási Jogi Tanszék), valamint Dr. Kiss Dóra (ügyvédjelölt, SBGK Ügyvédi Iroda, Budapest) közreműködésével.
  • szeptember 18.
    18:00 - 19:00
    Spengler filozófiája
    Előadó: Prof. Dr. Csejtei Dezső egyetemi tanár (SZTE BTK Társadalomelméleti Intézet, Filozófia Tanszék)
  • szeptember 18.
    18:00 - 19:30
    Napirendi pontok: 1. Tagságmegújítás és új tagok belépése 2. Alapszabály módosítása 3. TDK titkár és titkárhelyettes megválasztása 4. Félévi feladatok és programterv megbeszélése 5. Egyéb